نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۲

فیلم It، دارای درجه‌ی سنی R خواهد بود

فیلم ترسناک و مورد انتظار It، مجوز نمایش برای رده‌ی سنی بالای ۱۷ سال را دریافت کرد.

فیلم ترسناک It، برگرفته از رمان استفن کینگ، پاییز امسال اکران می‌شود و حال به صورت رسمی اعلام شد که درجه‌ی سنی تعلق گرفته به این فیلم R است. حتی با وجود نقش‌آفرینی کم‌نظیر تیم کوری در نقش پنی‌وایز دلقک در مینی سریال دو قسمتی برگرفته از رمان It استفن کینگ، محصول سال ۱۹۹۰، باز هم نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که آن مینی سریال مشکلات و نواقص خود را داشت. در حالی که بازیگران آن مینی سریال بسیار بااستعداد بودند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند و نیز فیلم‌نامه به طرزی شایسته فضای ترسناک فیلم را به وجود آورد، باز هم دو مشکل بزرگ سد راه برداشت کاملاً وفادارانه از رمان طولانی استفن کینگ قرار داشت.     

اولین مانع در این راه، تلاش سازندگان برای بازگویی و نمایش چنین حجم از جزئیات داستانی برگرفته از رمان تحت بودجه‌ی بسیار محدود برنامه‌های تلویزیونی بود. با اینکه کارگردان It، تامی لی والاس، کار خود را به بهترین صورت ممکن انجام داد، کمبود منابع مالی سبب شد صحنه‌های ترسناک فیلم تأثیرگذاری آنچنانی نداشته باشند و در واقع ضعف در جلوه‌های ویژه ضربه‌ی بزرگی به مینی سریال It زد. دومین مانع و احتمالاً مهم‌ترین سد برای بهتر شدن این مینی سریال، تأثیر قانون محدودیت محتوای نمایشی در تلویزیون بود. کتاب استفن کینگ به هیچ عنوان برای کودکان مناسب نیست؛ زبان محاوره‌ای و اصطلاحات به‌کار برده شده‌ی نه چندان مناسب برای این سنین، محتوای داستانی خشن و و صحنه‌های نامناسب، خواندن این رمان را تنها محدود به سنین بزرگسال می‌کند. همانطور هم که انتظار می‌رفت حذف تمامی این موارد قبل از نمایش در تلویزیون، به نتیجه‌ی کلی کار ضربه زد.

It

با این حال طبق گزارشات به دست آمده، فیلم جدید که قرار است اندرس موچیتی کارگردانی آن را بر عهده داشته باشد، بودجه‌ی بسیار بیش‌تری از مینی سریال It خواهد داشت که چیزی نزدیک به سی سال پیش ساخته شده است. مطمئناً بودجه‌ی زیاد مانع اول را برطرف خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد مشکلاتی نظیر جلوه‌های ویژه و مواردی از این دست فیلم را آزار دهد. طبق گزارشی که سایت Bloody Disgusting داشته است، به نظر مانع دوم نیز دیگر بر سر راه نخواهد بود و فیلم جدید درجه‌ی سنی R گرفته است.   

البته که گرفتن درجه‌ی سنی R برای فیلم It چندان خبری تعجب‌آور نیست، چون پیش از این نیز چندین مرتبه اندرس موچیتی و تهیه‌کنندگان فیلم به این موضوع اشاره کرده بودند که فیلم جدید را طوری ساخته‌اند که همین درجه را برای نمایش بگیرد! همین اعلام رسمی درجه‌ی سنی تعلق گرفته به فیلم، سطح انتظارات را از آن بالا برده و قطعاً طرفداران سرسخت فیلم‌های ترسناک و نیز رمان‌های استفن کینگ، بی‌صبرانه منتظر اکران فیلم It خواهند ماند. تریلر و کلیپ‌هایی که تاکنون از این فیلم منتشر شده است فضای تاریک‌تر و صد البته خبیثانه‌تری را نسبت به مینی سریال دهه‌ی ۹۰ نشان داده است؛ باید منتظر ماند و دید فیلم چگونه خواهد بود و نمایش‌های نشان داده شده از آن در فضای کلی فیلم نیز جریان دارد یا خیر.

حتی با وجود درجه‌ی سنی R برای این فیلم، باز هم صحنه‌هایی در رمان استفن کینگ وجود دارد که قطعاً در نسخه‌ی سینمایی به نمایش درنخواهد آمد. یکی از این صحنه‌ها مربوط به اعضای کلاب لوزرز و ماجرای مجرای فاضلاب شهر دری می‌شود که همیشه بحث‌برانگیز بوده است. جدای از این موارد، کتاب صحنه‌های ترسناک بسیار بزرگ و هزینه‌بری را توصیف کرده است که بسیار بعید است در آن حجم به تصویر کشیده شوند. با این وجود می‌توان تا حد زیادی از این موضوع اطمینان داشت که فیلم اندرس موچیتی خود را وارد قلمروی فیلم‌های ترسناکی خواهد کرد که تیم کوری و تیم سازنده‌ی مینی سریال دهه‌ی ۹۰ تنها در رؤیا می‌توانستند آن را تصور کنند.

It II

فیلم It داستان کودکی را روایت می‌کند که در شهر دری ناپدید شده است. حال گروهی از نوجوانان باید با بزرگترین ترس خود مقابله کنند و وارد یک خانه متروکه شوند و با دلقک شیطانی به نام پنی‌وایز که طی قرن‌ها مرتکب قتل و خشونت شده است، روبرو شده و با او مبارزه کنند. بیل اسکارشگورد، جیدن لیبرهر، جرمی ری، سوفیا لیلیس، فین ولفهارد، چوسن جیکوبز، وایات اولف، نیکولاس همیلتون و جک دیلان گریزر، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم It حضور دارند.

فیلم It برای اکران در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده