نویسنده: کیان کاظمی
// یکشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۹

راکستار نسبت به خشم طرفداران بازی GTA V پیرامون مادها پاسخ داد

راک استار نسبت به خشم شدید بازیکنان بازی GTA V در رایانه‌های شخصی پس از تعطیلی ابزار ماد OpenIV واکنش نشان داده است.

تعطیلی قانونی اخیر ابزار ماد OpenIV بازی GTA V توسط راک استار، موجب خشم شدید بازیکنان شده است. به همین علت، استودیو راک‌استار گیمز اخیرا یک بیانیه منتشر کرده و موضع خود نسبت به مادها را مشخص کرده است و با وجود اینکه در آن خبرهای خوشی به چشم می‌خورد، عملکرد راک‌استار اصلا چیزی نیست که طرفداران انتظارش را داشتند.

در پست منتشر شده در وب‌سایت استودیو، راک‌استار اعلام کرد که با کمپانی مادر خود یعنی کمپانی Take-Two صحبت کرده و مدیران کمپانی را راضی کرده است تا از دنبال کردن اعمال قانونی برای برخی از مادها اجتناب کنند. در این بیانیه آمده است:

راک‌استار گیمز به خلاقیت معقول طرفداران معتقد است و مخصوصا دوست دارد که سازندگان، علاقه و شور خود برای بازی‌های ما را به نمایش بگذارند. پس از صحبت با کمپانی Take-Two، کمپانی موافقت کرد از پیگیری قانونی برای پروژه‌های Third-party که شامل بازی‌های رایانه‌های شخصی راک‌استار می‌شوند و تک‌نفره، غیر تجاری و با رعایت حقوق مالکیت معنوی افراد و کمپانی‌های دیگر هستند، اجتناب کند.

بازی GTA 5

البته جدا از این محدودیت‌ها، راک‌استار یک سری محدودیت دیگر را هم اعمال کرده است. بنابراین علاوه بر موارد مذکور، سرویس‌های آنلاین یا چندنفره و ابزار، فایل‌ها، کتابخانه‌ها یا توابعی که روی بخش چندنفره یا سرویس‌های آنلاین تاثیرگذار هستند و همین‌طور استفاده و به تصویر کشیدن موارد مشمول مالکیت معنوی در پروژه (از بازی‌های دیگر راک‌استار)، هم شامل قوانین جدید می‌شوند. در ادامه بیانیه آمده است:

این شرایط مجوز نیستند و به نشانه تایید، تصویب و دادن اختیار برای ساخت هرگونه پروژه Third-party به حساب نمی‌آیند. کمپانی Take-Two حق اعتراض و مخالفت با هر پروژه Third-party یا تجدید نظر، لغو یا صرف نظر از این بیانیه را در هر زمانی که بخواهد دارد.

تمامی این قضایا هنگامی رخ داد که کمپانی Take-Two درخواست متوقف کردن توسعه ابزار ماد OpenIV را به سازندگانش ارسال کرد؛ ابزاری که بسیاری از مادهای بازی GTA 5 از آن استفاده می‌کنند. کمپانی Take-Two و راک‌استار متعاقبا توضیح دادند که قصد مورد هدف قرار دادن مادهای تک‌نفره را نداشته‌اند و دلیل اصلی به مادهای مخربی باز می‌گردد که موجب آزار و اذیت بازیکنان شده و تجربه بازی GTA Online را برای بازیکنان مختل کرده است. این دو همچنین اعلام کردند که به دنبال پیدا کردن روشی برای ادامه پشتیبانی از جامعه خلاق خود، بدون گذاشتن تاثیرات منفی روی بازیکنانشان هستند. با وجود این، تصمیم گرفته‌شده موجب خشم فراوان طرفداران شد و سیلی از نقدهای منفی در صفحه فروش بازی در استیم ثبت شد. علاوه بر این، تقاضایی برای آغاز به کار ابزار OpenIV ایجاد شد که به تنهایی ۷۷ هزار بازیکن آن را امضا کردند.

بیانیه امروز به طور دقیق آینده مادهای بازی GTA V را مشخص نمی‌کند و با وجود اینکه به طور مستقیم ابزار OpenIV بازی GTA Online را مورد هدف قرار نمی‌دهد، استفاده از این ابزار همچنان با این قوانین غیرمجاز خواهد بود.

به تازگی یک بروزرسانی برای ابزار OpenIV به لطف صحبت‌های راک‌استار منتشر شده است؛ اما مشخص نیست چه مواردی به جز قوانین ذکر شده توسط راک‌استار و تیک-تو در این ابزار تغییر کرده‌اند. مجموعا بازگشت OpenIV حرکت مثبتی برای جامعه مادسازان بازی محسوب می‌شود.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده