// یکشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Dodoba

با معرفی انیمیشن کوتاه Dodoba که معضل قضاوت‌های عجولانه را در قالب داستانی خیالی - جنایی نقد می‌کند، همراه باشید.

یکی از جنبه‌های زندگی امروزی قضاوت کردن دیگران است. هر یک از افراد جامعه بر‌اساس ویژگی‌های ظاهری یا عملکرد یک شخص در‌باره آن پیش‌داوری کرده و به تجزیه و تحلیل وی می‌پردازند. فارغ از اینکه از المان شخصیتی فرد آگاه نیستند و نمی‌توانند خود را جای او بگذارند. گاهی این پیش‌داوری و قضاوت‌های نادرست تا جایی پیش می‌رود که باعث نادیده گرفتن حقیقت و محکوم شدن فرد به گناه ناکرده می‌شود. انیمیشن کوتاه Dodoba موضوع و شرایط مشابهی را به تصویر می‌کشد.

انیمیشن کوتاه دودوبا در شهری به همین نام روایت می‌شود که ساکنان آن را قورباغه‌ها تشکیل می‌دهند. در یکی از شب‌ها، قورباغه‌ای به نام گارو مورد حمله قرار گرفته و کشته می‌شود. ساکنان که خود را به محل حادثه رسانده‌اند، با قورباغه قرمز رنگی که بالای سر بدن بی‌جان گارو ایستاده، رو‌به‌رو می‌شوند. همان شب دادگاه قورباغه قرمز برگزار می‌شود و علی‌رغم ادعای او مبنی بر بی‌گناهی، حکم مرگ او صادر می‌شود. اما قورباغه قرمز در آخرین لحظات رازی را بر ملا می‌کند که روند داستان را کاملا تغییر می‌دهد...

انیمیشن کوتاه Dodoba

کارگردان انیمیشن کوتاه Dodoba در دانشگاه Calarts تحصیل کرده است

انیمیشن کوتاه Dodoba به عنوان پروژه فارغ‌التحصیلی یون هوی لی از مؤسسه هنرهای کالیفرنیا (به صورت مخفف CalArts) ساخته شده است. از بین فارغ‌التحصیلان این موسسه که والت دیزنی از موسسان آن است، می‌توان به تیم برتون (کارگردان انیمیشن Corpse Bride)، هنری سیلیک (کارگردان انیمیشن Coraline) و جان لستر (کارگردان دو انیمیشن اول مجموعه Toy Story) اشاره کرد. فعالیت‌های هنری یون هوی لی که تماما در بخش‌های جلوه‌های ویژه هستند، به قبل از سال ۲۰۱۵ و ساخت انیمیشن کوتاه دودوبا بر‌می‌گردد. وی در فیلم‌های Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked ،Mr. Popper's Penguins و X-Men: First Class در تیم جلوه‌های ویژه حضور داشته است. یون هوی لی از تمام درس‌هایی که از فیلم‌های مذکور آموخته، در ساخت انیمیشن خود استفاده کرده و اثری در خور توجه را پدید آورده است.

انیمیشن کوتاه Dodoba

در انیمیشن کوتاه Dodoba تمام ویژگی‌هایی که از یک اثر عالی انتظار داریم، قابل مشاهده است. طراحی انیمیشن به صورت دو بعدی انجام شده و در اوج سادگی بسیار زیبا است. محیط‌های انیمیشن براساس سبک معمول آسیای شرقی طراحی شده‌اند و یاد‌آور معماری این منطقه در سال‌های گذشته هستند. روایت بخش اعظم انیمیشن در شب باعث شده که سازندگان بتوانند محیط‌ها را تا حد امکان خلوت نگه دارند و روی داستان و شخصیت‌ها تمرکز داشته باشند.  شخصیت‌های پر‌تعداد اثر دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و شکل ظاهری متفاوتی دارند. به دلیل تعدد شخصیت‌ها عملا حدس زدن شخصیت منفی انیمیشن غیر‌ممکن شده و تمامی شخصیت‌ها پتانسیل تبدیل شدن به آنتا‌گونیست را دارند. همچنین به دلیل وجود این عنصر، ویژگی‌های متفاوت قورباغه قرمز، همان‌طور که سه قورباغه هیئت منصفه به زبان می‌آورند، بیش از پیش به چشم می‌آید.

انیمیشن کوتاه Dodoba

انیمیشن کوتاه دودوبا برای روایت داستان از دیالوگ و تکنیک‌هایی نظیر فلش‌بک استفاده می‌کند

از حیث کارگردانی انیمیشن کوتاه دودوبا، از شیوه‌های مرسوم در فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های بلند بهره می‌برد. این انیمیشن با حادثه‌ آغاز می‌شود، ضرب‌أهنگ تندش را حفظ می‌کند و نهایتا مخاطب را غافلگیر می‌کند. شخصیت‌پردازی در فعل و انفعالات و تعامل بین شخصیت‌ها شکل می‌گیرد و رفته رفته آگاهی بیننده نسبت به جهان در حال مشاهده بیشتر می‌شود. در این جهان گویا ظاهر‌بینی رونق داشته و حقیقت در قعر جدول اهمیت قرار دارد. تدوین بی‌نقص و استفاده از تکنیک‌هایی نظیر فلش‌بک باعث شده‌ است که انیمیشن خسته‌کننده نبوده و لذت تما‌شای اثر روند رو به سقوط نداشته باشد. دیالوگ، در کنار رخداد‌ها، اصلی‌ترین محرک داستانی است و بسیاری از حفره‌های داستانی از طریق آن پر می‌شوند. هر پنج صدا‌پیشه انیمیشن کوتاه Dodoba وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده‌اند. بدون شک بر‌ترین صدا‌پیشه اثر را باید تاتسویا میا‌موتو دانست که به عنوان چهار شخصیت از جمله قورباغه قرمز و قاضی صدا‌پیشگی کرده است. در ساخت موسیقی انیمیشن از دو ساز ژاپنی تایکو و کوتو استفاده شده است که حس و حال فیلم‌های کلاسیک شرقی را تداعی می‌کند.

برای دانلود انیمیشن کوتاه از آپارات اقدام کنید

یون هوی لی در اولین تجربه کار‌گردانی‌اش تلاش کرده تا المان‌های خیالی، تاریخی و اجتماعی را با در‌آمیخته و در قالب یک داستان جنایی، توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد که باید گفت در این امر نیز موفق عمل کرده است. نقد قضاوت بر‌اساس ظاهر و عدم توجه به حقیقت و لایه‌های زیرین یک اتفاق، تم اصلی انیمیشن کوتاه Dodoba است که در قالب شخصیت‌های نمادین با رفتار‌هایی نه‌چندان بی‌شباهت به انسان‌ها روایت می‌شود. بدون شک پس از تما‌شای اثر تعدادی از قضاوت‌های اشتبا‌هتان را به یاد خواهید آورد. انیمیشن کوتاه اودوبا پس از تیتراژ پایانی همچنان ادامه دارد و پیش‌در‌آمد اثر به نمایش در می‌آید.


منبع Vimeo / Yon Hui
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده