نویسنده: کیان کاظمی
// چهار شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

مدت زمان فیلم Dunkirk کریستوفر نولان زیر دو ساعت است

به نظر می‌رسد فیلم Dunkirk که جدیدترین فیلم کریستوفر نولان است، یکی از کوتاه‌ترین آثار وی به حساب می‌آید.

اخیرا مطلع شدیم فیلم Dunkirk که یک فیلم جنگ جهانی دوم به کارگردانی کریستوفر نولان است، به طور غافلگیرکننده‌ای مدت زمان کوتاهی دارد. این فیلم که جدیدترین اثر نولان محسوب می‌شود، در تاریخ ۲۱ جولای (۳۰ تیر) توسط کمپانی برادران وارنر اکران خواهد شد و در مورد یکی از عملیات معروف پیرامون نبرد و تخلیه نیروهای انگلیس از فرانسه است. با این حال به نظر می‌رسد قرار نیست با یک فیلم معمولی در مورد جنگ طرف باشیم؛ چرا که نولان از Dunkirk به عنوان یک فیلم مهیج یاد می‌کند که در جریان یک نبرد معروف به وقوع می‌پیوندد.

یکی از صفات معمول فیلم های جنگی و کارهای نولان به مدت زمان طولانی و قابل توجه آن‌ها باز می‌گردد. دو فیلم اخیر نولان یعنی فیلم Interstellar و فیلم The Dark Knight Rises هر کدام بیش از دو ساعت و ۴۰ دقیقه زمان داشتند. مدت زمان سه ساعته برای یک فیلم جنگی حماسی عادی است؛ اما فیلم Dunkirk بدون شک شبیه بیشتر فیلم‌های مربوط به جنگ نیست و مدت زمان کوتاه‌تر آن نشانه‌ای بر این موضوع است.

طبق گزارش منتشر شده از سوی هالیوود ریپورتر، مدت زمان فیلم Dunkirk یک ساعت و ۴۷ دقیقه است. بنابراین این اثر، کوتاه‌ترین فیلم نولان از زمان اولین ساخته‌اش یعنی فیلم Following محسوب می‌شود؛ فیلمی که محصول سال ۱۹۹۸ بود و تنها یک ساعت و ۹ دقیقه زمان داشت. فیلم Dunkirk بسیار کوتاه‌تر از آثار اخیر نولان است. فیلم Interstellar دو ساعت و ۴۹ دقیقه بود و هر سه فیلم سه‌گانه بتمن بیش از دو ساعت و ۲۰ دقیقه بودند. از زمان فیلم Insomnia سال ۲۰۰۲ که یک ساعت و ۵۸ دقیقه بود، فیلم Dunkirk اولین فیلم نولان محسوب می‌شود که زیر دو ساعت است.

فیلم Dunkirk همچنین در مقایسه با دیگر فیلم‌های تابستان ۲۰۱۷ کوتاه‌تر است. فیلم Transformers: The Last Knight دو ساعت و ۲۹ دقیقه است و فیلم Wonder Woman دو ساعت و ۲۱ دقیقه بود؛ در حالی که فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 دو ساعت و ۱۵ دقیقه است. همچنین گفته شده فیلم Spider-Man: Homecoming که دو هفته قبل از فیلم Dunkirk و در تاریخ ۷ جولای (۱۶ تیر) اکران می‌شود، دو ساعت و ۱۰ دقیقه زمان دارد. هالیوود ریپوتر می‌گوید مدت زمان محاسبه‌شده شامل نمایش سازندگان فیلم هم می‌شود که معمولا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

هنگامی که نولان گفت فیلم Dunkirk داستان این نبرد معروف را از دیدگاه سه شخصیت مختلف بیان می‌کند، همه تصور کردند که با فیلمی طولانی مانند دیگر آثار نولان طرف هستند و این فیلم به اندازه دیگر فیلم‌های جنگی خواهد بود. حال با توجه به اینکه فیلم Dunkirk زیر دو ساعت زمان دارد، بدون شک بینندگان فرصت چندانی برای استراحت میان وقایع مختلف آن نخواهند داشت. در تریلرهای اخیر فیلم هم شاهد روایت قدرتمندی مانند دیگر آثار نولان هستیم؛ بنابراین مدت زمان کوتاه‌تر در واقع می‌تواند موجب برتری فیلم Dunkirk شود.

مدت زمان کوتاه Dunkirk برای فیلمی که نولان در تلاش برای ساختش بوده مناسب است؛ اما نشان دیگری بر اثبات این موضوع است که Dunkirk مانند دیگر فیلم‌های جنگی نخواهد بود. احتمالا فیلم به طور بی‌وقفه اتفاقات خود را روایت می‌کند که برخلاف عموم فیلم‌های جنگی حماسی است. با توجه به درجه سنی پایین Dunkirk، فیلم ممکن است طرفدارانی را که انتظار تماشای یک نجات سرباز رایان دیگر را داشتند ناامید کند؛ اما افرادی که می‌دانند چه انتظاری از فیلم نولان داشته باشند، بدون شک از تماشای ساخته جدید وی لذت خواهند برد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده