نویسنده: کیان کاظمی
// یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۸

سونی نگرانی از قدرت ایکس باکس وان ایکس ندارد

جیم رایان از کمپانی سونی به صحبت‌های جنجالی فیل اسپنسر در مورد پلی‌استیشن 4 پرو واکنش نشان داد.

در جریان نمایشگاه E3 2017 و پس از رونمایی از کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، فیل اسپنسر به تعریف و تمجید فراوان از کنسول جدید مایکروسافت پرداخته و گفته بود که به قیمت ۵۰۰ دلاری کنسول افتخار می‌کند و امسال شاهد بهترین نسخه کنسولی بازی‌ها روی این پلتفرم خواهیم بود.

وی همچنین گفته بود که معتقد است پلی‌استیشن 4 پرو کمپانی سونی در سطح رقابت ایکس‌باکس وان ایکس نیست و گفته بود که اگر نگاهی به مشخصات فنی ایکس‌باکس وان ایکس بیاندازید، متوجه می‌شوید که سطح این کنسول از تمامی کنسول‌های موجود در بازار بالاتر است.

اسپنسر در ادامه صحبت های جنجالی خود به مقایسه رزولوشن 4K در این دو کنسول پرداخته بود و گفته بود که پلی‌استیشن 4 پرو با تکنولوژی Checkerboard فقط تصاویر را به رزولوشن 4K بزرگ‌نمایی می‌کند، اما ایکس‌باکس وان ایکس از رزولوشن 4K واقعی استفاده می‌کند. نکته جالب اینکه بسیاری از بازی‌های 4K ایکس‌باکس وان ایکس هم رزولوشن 4K واقعی نخواهند داشت و از همان تکنولوژی رندر Checkerboard استفاده می‌کنند.

جیم رایان، مدیر بازاریابی و فروش جهانی پلی‌استیشن، امروز در مصاحبه با وب‌سایت یوروگیمر نسبت به اظهارات اسپنسر واکنش نشان داد.

جیم رایان

یوروگیمر در این مصاحبه بحث را به قراردادهای تجاری سونی با بازی‌های AAA کشاند که به نظر می‌رسد فیل اسپنسر علاقه فراوانی به آن‌ها ندارد و سپس از رایان پرسید که آیا وی فکر تفاوت فراوان میان کارایی و کیفیت تصویر میان ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌ استیشن 4 پرو را کرده بود. رایان پاسخ داد:

قصد ندارم وارد جزئیاتی شوم که در قراردادهایمان با ناشران همکار وجود دارد. کاری که قصد انجام آن را داریم این است که ذهن خود را به نسل پلی‌استیشن 3 ببریم که ما روی کاغذ مشخصات فنی چشمگیرتری در رقابت داشتیم که در برخی بخش‌ها کاملا قابل توجه بود.

حال، شرایط در آن زمان طوری که ما پیش بینی می‌کردیم پیش نرفت و این ربطی به قراردادهای مربوط به همکاری در بازاریابی نداشت و فقط دینامیک معمول میان سازندگان و ناشران بود.

اتفاقی که آن زمان رخ داد این بود که سازندگان، شاید به اجبار و دستور ناشران، بازی‌ها را با کمترین کیفیت معمول تولید کردند و تنها چند مورد محدود بود که سازندگان از تمام قدرت پلی‌استیشن 3 استفاده کرده بودند.

حال، من به درس گرفتن از تاریخ اعتقاد فراوانی دارم. تاریخ همیشه تکرار نمی‌شود، اما اگر شما ناشر بازی ویدیویی باشید، دنبال کردن رویکرد تجاری مذکور برای شما درست خواهد بود. چرا که شما فقط یک مجموعه کار را انجام می‌دهید. شما هیچگاه یک مجموعه کار را انجام نمی‌دهید که به سطح مشخصی برسید و سپس یکسری کار دیگر را انجام دهید تا برای رسیدن به سطح بهتر مجبور شوید کار بیشتری انجام دهید.

در صورتیکه با شنیدن اظهارات رایان مشکوک شده‌اید که شاید سونی قصد دارد با فشار روی ناشران آن‌ها را وادار کند که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی‌ها را با بهترین کیفیت ممکن تولید نکنند تا کیفیت میان کنسول‌ها قابل رقابت باشد، رایان این موضوع را تکذیب کرده است:

احساس می‌کنم شما دارید از حرف‌های من یکسری فعالیت شرورانه به عنوان دارنده یک پلتفرم برداشت می‌کنید، اما چنین چیزی حقیقت ندارد.

و اما در آخرین سوال، یوروگیمر از رایان پرسید که آیا سونی نگرانی در مورد مشخصات فنی ایکس‌ باکس وان ایکس به‌خصوص در مواجه با بازی‌های جدید ندارد؟ رایان گفت:

خب، هنگامی که آن‌ها [ایکس‌باکس وان ایکس] را تا ۶ ماه آینده عرضه کنند... صدها بازی امسال عرضه می‌شود و این بازی‌ها بازار را غالب می‌کنند. اگر یک سازنده یا ناشر قصد استفاده از قدرت ایکس را داشته باشد، اینکار را انجام می‌دهد، نداشته باشد هم انجام نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد رایان ترس چندانی از ایکس‌باکس وان ایکس ندارد. به نظر شما گفته وی در مورد تولید بازی‌ها با کمترین کیفیت معمول صحت دارد یا این اتفاق در نسل هشتم تکرار نخواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده