نگاهی عمیق به دوربین دوگانه ال جی جی 6

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
جی ۶ به‌عنوان پرچم‌دار ۲۰۱۷ ال‌جی همانند بسیاری از گوشی‌های بالارده از وجود دوربین دوگانه بهره می‌برد؛ اما این دوربین دوگانه چه ویژگی‌هایی دارد و ساختار آن چگونه است.
تبلیغات

ال‌جی هم‌زمان با برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا، از نسل جدید پرچم‌دار خود رونمایی کرد. با توجه به تجربه‌ی نه‌چندان موفق ال‌جی در طراحی و توسعه‌ی گوشی ماژولار جی ۵، ال‌جی خط مشی جدیدی در جی ۶ به کار گرفته است. امسال ال‌جی در کنار رقیب کره‌ای خود سامسونگ، قواعد بازی را تغییر داد؛ به‌طوری که جی ۶ از نمایشگری با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره می‌برد. استفاده از نمایشگری با این نسبت تصویر در کنار کاهش حاشیه‌های آن، به طرزی باورنکردنی موجب خوش‌دست شدن این گوشی شده است. ضمنا باید به امکان قرار دادن نمایشگری به‌مراتب بزرگ‌تر با وجود ثابت ماندن سایز کلی گوشی اشاره کرد؛ به‌طوری که حین در دست گرفتن گوشی، روبه‌رو شدن با یک نمایشگر ۵.۷ اینچی کمی غیرقابل باور است. جی ۶ از نمایشگری ۵.۷ اینچی بهره می‌برد و این در حالی است که سایز آن در مقایسه با جی ۵ از نظر طول و عرض حتی چند میلی‌متر کوچک‌تر شده است.

مقاله‌های مرتبط:

    ال‌جی با کنار گذاشتن سبک طراحی ماژولار جی ۵، استفاده از دوربین دوگانه را که در جی ۵ نیز شاهد آن بودیم، در پرچم‌دار امسال خود ادامه داده است؛ البته باید به این نکته اشاره کنیم که جی ۵ اولین گوشی کره‌ای‌ها با دوربین دوگانه نیست؛ چرا که ال‌جی در ژانویه‌‌ی سال ۲۰۱۱ گوشی هوشمندی با نام Optimus 3D رونمایی کرد که از دوربین دوگانه بهره می‌برد، هرچند کارکرد دوربین دوگانه در آن سال‌ها متفاوت از امروز بود و تولیدکنندگان بیشتر در سودای ثبت و نمایش تصاویر سه‌بعدی با بهره‌گیری از دوربین دوگانه بودند. اچ‌تی‌سی نیز در همان سال گوشی هوشمند EVO 3D را راهی بازار کرد که از دوربین دوگانه بهره می‌برد؛ اما هیچ یک از این گوشی‌ها نتوانستند با تکیه بر دوربین دوگانه، موفقیت چندانی در بازار کسب کنند و از این‌رو به‌کارگیری دوربین دوگانه برای چند سال به بخش بایگانی واحد طراحی و توسعه‌ی کمپانی‌ها انتقال یافت تا اینکه اپل با تعریف کاربردی جدید از دوربین دوگانه، این مفهوم را شکوفا کرد.

    ال جی جی 6

    این روزها گوشی‌های فراوانی در بازار وجود دارند که از دوربین دوگانه بهره می‌برند؛ اما عملکرد تمام دوربین‌های دوگانه در گوشی‌ها یکسان نیست. برخی به تبعیت از اپل و برای پاسخگویی به علاقه‌ی کاربران به‌منظور ثبت تصاویری با افکت بوکه از ترکیب لنز واید و تله فوتو استفاده کرده‌اند؛ حال آنکه شماری از کمپانی‌ها از ترکیب سنسور مونوکروم یا سیاه‌وسفید در کنار یک سنسور رنگی استفاده کرده‌اند. جی ۶ ال‌جی از وجود دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی ۱/۳ اینچی بهره می‌برد که سایز هر پیکسل در آن‌ها ۱.۱۲ میکرون است.

    یکی از لنزها با دیافراگم f/1.8، زاویه‌ی دید ۷۱ درجه‌ای دارد. لنز دوم با دیافراگم f/2.4 وایدتر و زاویه‌ی دید آن ۱۲۵ درجه است. ال‌جی لرزش‌گیر اپتیکال را تنها در لنز واید یا همان لنز با زاویه‌ی دید ۷۱ درجه مورد استفاده قرار داده است. دوربین دوگانه‌ی جی ۶ قادر است ویدیوی 4K با صدای استریو ضبط کند. ضمنا باید به سیستم فوکوس خودکار لیزری این گوشی نیز اشاره کرد. دوربین سلفی جی ۶ نیز از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی همراه لنزی با f/2.2 و زاویه‌ی دید ۱۰۰ درجه بهره می‌برد.

    این روزها گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه در بازار کم نیستند و به لطف کمپانی‌های چینی، گوشی‌های میان رده نیز از چنین امکانی بهره می‌برند. ال‌جی با استفاده از تنظیمات و لنز‌هایی که برای هر یک از دوربین‌ها در نظر گرفته، تقریبا عملکرد جی ۶ را از سایر گزینه‌های موجود در بازار متمایز کرده است. ال‌جی در گوشی خود از یک لنز واید در کنار یک لنز سوپر واید استفاده کرده است؛ همان‌طور که اشاره کردیم، در هر دو دوربین از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی ۱/۳ اینچی استفاده شده است. لنز واید با زاویه‌ی ۷۱ درجه‌ای، تصویری معمولی نظیر یک دوربین معمولی در گوشی هوشمند ارائه می‌کند.

    با زوم دیجیتال، جی ۶ به‌صورت خودکار بین دو دوربین سوئیچ می‌کند

    یکی از نکات مثبت جی ۶ امکان کادربندی به صورتی است که تقریبا تمام صحنه‌‌ی مورد نظر کاربر، درون فریم تصویر جا بگیرد و این موضوع به دلیل استفاده از لنز سوپر واید جی ۶ است. دوربین دوم جی ۶ مجهز به لنز سوپر واید، قادر است از رزولوشن مشابه لنز واید پشتیبانی کند. اگر در جی ۶ از بزرگنمایی یا همان زوم دیجیتال استفاده کنید، خود گوشی به‌صورت خودکار بین دو لنز سوئیچ می‌کند. جی ۶ برخلاف بسیاری از گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین دوگانه از ترکیب تصاویر ثبت‌شده توسط دو لنز استفاده نمی‌کند.

    شماری از گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین دوگانه در زمان عکس‌برداری، تصویر ثبت‌شده توسط دو سنسور را با هم ترکیب می‌کنند که در مورد جی ۶ چنین امکانی وجود ندارد. ترکیب تصاویر مخصوصا در گوشی‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از یک سنسور مونوکروم و یک سنسور رنگی استفاده می‌کنند. کارکرد دوربین جی ۶ بدین صورت است که در زمان عکاسی با لنز سوپر واید، در صورتی که کاربر از زوم دیجیتال استفاده کند، بزرگنمایی دیجیتال تا زمانی انجام می‌شود که میدان دید با میدان دید دوربین دیگر که از لنز واید (زاویه‌ی دید ۷۱ درجه) استفاده می‌کند، برابری کند، در این لحظه گوشی به‌صورت خودکار روی دوربین با لنز واید سوئیچ می‌کند.

    در جی ۶ خبری از قابلیت ثبت تصاویر با افکت بوکه نیست. نسخه‌ی پلاس آیفون اپل و شماری از سایر گوشی‌ها نظیر هواوی پی ۱۰ پلاس از قابلیت بوکه پشتیبانی می‌کنند؛ به‌طوری که در زمان ثبت تصاویری نظیر پرتره، سوژه‌ی اصلی از طریق مات کردن پس‌زمینه، جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کند.

    جی ۶ تصویر دو سنسور پشتی را ترکیب نمی‌کند

    جی ۶ شماری از قابلیت‌های دوربین دوگانه‌ی جی ۵ را ندارد؛ برای مثال می‌توان به امکان ترکیب تصاویر یکی از دوربین‌های پشتی با دوربین سلفی اشاره کرد. از جمله‌ قابلیت‌هایی که در جی ۶ همچنان باقی مانده است؛ باید به ثبت تصاویر به‌صورت Popout اشاره کرد. پاپ‌آوت به نوعی تصویر اطلاق می‌شود‌ که در آن، تصویر دوربین اصلی روی دوربین مجهز به لنز سوپر واید قرار می‌گیرد. جی ۶ قابلیت اعمال فیلترهایی نظیر fisheye ،Vigette و Blur را در کنار سیاه‌وسفید کردن عکس پس‌زمینه در حالت پپاپ‌آوت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. زمانی که کلید شاتر فشار داده می‌شود، هر دو دوربین پشتی به‌صورت هم‌زمان تصویری ثبت می‌کنند و سپس این تصاویر روی هم قرار می‌گیرند.

    رابط کاربری دوربین ال جی جی 6

    نرم‌افزار دوربین جی ۶ در مقایسه با نرم‌افزار دوربین جی ۵ تغییرات اندکی به خود دیده است. در قسمت میانی بالای اپلیکیشن دوربین می‌توان دو آیکون را مشاهده کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توان دوربین با لنز سوپر واید یا واید را برای ثبت تصویر انتخاب کرد. البته انتخاب لنز به‌صورت خودکار در زمان بزرگنمایی تصویر صورت می‌پذیرد. یکی از پیشرفت‌ها و بهبودهای صورت‌گرفته در جی ۶ ال‌جی، روان بودن تغییر دوربین است که کمتر از جی ۵ در زمان زوم احساس می‌شود. منوی موجود در سمت چپ رابط کاربری دوربین دسترسی سریع به تنظیمات دستی دوربین، دوربین سلفی، تنظیمات فلش و اعمال فیلتر روی تصاویر را ممکن می‌کند.

    در حالت تنظیمات دستی می‌توان مواردی نظیر سرعت شاتر را تا ۳۰ ثانیه و حساسیت سنسور را تغییر داد. شاید بتوان تنظیمات دستی پارامترهای مختلف دوربین جی ۶ را یکی از کامل‌ترین نمونه‌ها بین گوشی‌های هوشمند مختلف خواند. اغلب پارامترهای مهمی که می‌توان آن‌ها را به‌صورت دستی تنظیم کرد در قالب اسلایدرهایی که به‌صورت عمودی نمایش داده می‌شوند، در زمان عکس‌برداری با تنظیمات دستی برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شوند.

    تصویری از رابط کاربری دوربین ال جی جی 6

    در حالت عکس‌برداری به‌صورت خودکار نیز امکان انتخاب نقطه‌ی فوکوس وجود دارد. پس از آنکه نقطه‌ی فوکوس انتخاب شد، دوربین به‌صورت خودکار تنظیمات اکسپوژر را تغییر می‌دهد تا بهترین ترکیب ممکن حاصل شود. یکی از نکات جالب در مورد رابط کاربری اپلیکیشن دوربین، تغییر بخش تنظیمات آن بر اساس حالت دستی یا اتوماتیک است؛ به‌طوری که بر اساس انتخاب هر یک از این دو حالت، کنترل‌های نمایش داده‌شده در بخش تنظیمات تغییر پیدا می‌کنند.

    امکان ثبت تصویر پانوراما با هر دو دوربین پشتی وجود دارد

    در جی ۶ می‌توان تصاویر پانوراما را با استفاده از هر دو دوربین پشتی ثبت کرد. فرایند کلی ثبت تصاویر پانوراما به همان شکل گذشته است؛ به‌طوری که کافی است گوشی را بر اساس الگوی نمایش داده‌شده به‌آرامی روی محور افقی در ۳۶۰ درجه یا هر میزانی که دوست داریم، بچرخانیم. در صورت استفاده از دوربین مجهز به لنز استاندارد، عرض تصویر بیش از ۲۴,۰۰۰ پیکسل می‌شود؛ حال آنکه در صورت استفاده از لنز سوپر واید، عرض تصویر ثبت‌شده به ۱۱,۷۰۰ پیکسل کاهش پیدا می‌کند.

    هر یک از دو حالت ثبت تصویر پانوراما مزایای خود را دارند. با توجه به اینکه در زمان ثبت تصاویر پانوراما، موقعیت دوربین نسبت به منبع نور تغییر می‌کند، جی ۶ در مقایسه با جی ۵ به شکل بهتری این تغییر وضعیت نور را مدیریت می‌کند. در زمان عکس‌برداری به روش Pro، جی ۶ این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا علاوه بر ذخیره‌ی تصاویر به‌صورت JPEG، امکان ذخیره به‌صورت DNG Raw را نیز داشته باشد. جی ۶ از تصویربرداری در حالت HDR نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت HDR به‌صورت پیش‌فرض در حالت خودکار قرار دارد که از این‌رو گوشی برحسب شرایط برای استفاده از این قابلیت تصمیم می‌گیرد.

    رابط کاربری ال جی جی 6

    ال‌جی با بهره گرفتن از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ در نمایشگر جی ۶، قابلیت‌های متعددی به رابط کاربری دوربین این گوشی اضافه کرده است؛ به‌طور حتم اولین کاری که پس از ثبت تصویر انجام می‌دهیم، مراجعه به گالری برای مشاهده‌ی این تصویر است. در جی ۶ به لطف فضای بیشتری که حاصل نسبت تصویر ۱۸ به ۹ است، آخرین تصاویر ثبت‌شده به‌صورت ستونی به‌محض کلیک روی کلید مجازی شاتر و ثبت تصویر در سمت پنجره نمایش داده می‌شوند. همچنین باید به قابلیت‌هایی نظیر اسنپ‌شات، مچ‌شات، گرید شات و گاید شات اشاره کرد. مچ‌شات و گرید شات به ترتیب برای ثبت تصاویر دوقلو و چهارقلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسنپ‌شات امکان مشاهده‌ی تصویر ثبت‌شده در کنار کادری که امکان تصویربرداری را مهیا می‌کند، در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در گاید‌شات می‌توان با ثبت چند تصویر با کادربندی مشابه، در پایان یک تصویر GIF را از ترکیب تصاویر ثبت‌شده دریافت کرد که بیشتر با هدف نمایش تغییرات در تصاویر استفاده می‌شود.

    امکانات نرم‌افزاری و قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین جی ۶، آن را به یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای افرادی قرار می‌دهد که دوربین را یکی از معیارهای مهم در انتخاب گوشی هوشمند می‌دانند. همچنین با توجه به دسترسی‌های ارائه‌شده، جی ۶ گزینه‌ی خوبی برای افرادی است که دوست دارند تنظیمات دوربین را به‌صورت دستی تغییر دهند و نقش پررنگ‌تری در ثبت تصاویر داشته باشند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات