// یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱

حقایق جالب فیلم Kill Bill - بیل را بکش

در این مطلب به بیان برخی از حواشی و حقایق جالب قسمت اول و دوم فیلم بیل را بکش (Kill Bill) به کارگردانی کوئنتین تارانتینو خواهیم پرداخت.

بیل را بکش (Kill Bill) اثر حماسی کوئنتین تارانتینو، داستان زنی به نام بیتریکس کیدو معروف به عروس است که پس از خارج شدن از کما تلاش می‌کند تا از افرادی که مراسم ازدواجش رابه خاک و خون کشیده‌اند انتقام بگیرد. این فیلم که در ابتدا قرار بود به صورت یک اثر ۴ ساعته به نمایش دربیاید، نهایتا با نظر تارانتینو و تهیه کنندگان کار به صورت دو قسمت جداگانه و به فاصله‌ی ۶ ماه از هم به نمایش درآمده و هر دو قسمت نیز با واکنش مثبت منتقدان و استقبال تماشاگران همراه شدند. در ادامه‌ی این مطلب به بیان برخی حواشی و حقایق جالب این اثر خواهیم پرداخت.

بیل را بکش بخش اول (Kill Bill: Vol. 1)

  • وارن بیتی، نخستین انتخاب برای بازی در نقش بیل بود که البته آن را رد کرد و در ادامه، خود او دیوید کارادین را به تارانتینو پیشنهاد داد. جک نیکلسون، کرت راسل، میکی رورک و برت رینولدز از دیگر بازیگرانی بودند که برای ایفای نقش بیل مورد توجه تارانتینو قرار گرفتند.
  • در هنگام تصویربرداری پالپ فیکشن (Pulp Fiction) بود که ایده‌ی ساخت بیل را بکش شکل گرفت. در آن زمان تارانتینو و اوما تورمن به توافق رسیدند که فیلمی با محوریت کنگ‌فو بسازند و دوباره حال و هوای آثار دهه‌ی ۷۰ سینما را زنده کنند.
  • تارانتینو به منظور آمادگی بیشتر اوما تورمن برای بازی در نقش عروس، تماشای سه فیلم قاتل (The Killer)، کافی (Coffy) و به خاطر یک مشت دلار (A Fistful of Dollars) را به وی پیشنهاد کرد.
  • شینیچی چیبا، بازیگر نقش هاتوری هانزو در زندگی واقعیش نیز به ساختن هاتوری (شمشیسر سامورایی) مشغول است.
  • تارانتینو در ابتدا برای ایفای نقش شخصیت اورن ایشی، یک بازیگر ژاپنی را در نظر داشت. اما در ادامه پس از دیدن لوسی لیو در فیلم ظهر شانگهای (Shanghai Noon)، اورن ایشی را به اصالت وی یعنی شخصیتی ژاپنی، چینی و آمریکایی تغییر داد.

lucy liu

  • در طول تصویربرداری دو قسمت بیل رابکش، بیش از ۴۵۰ گالون خون مصنوعی استفاده شد.
  • تارانتینو در ساخت قسمت انیمیشنی کار، از فیلم هندی Aalavandhan به کارگردانی سورش کریشنا الهام گرفته است.
  • تمام موسیقی متن قسمت اول، به صورت تکه تکه از موسیقی متن فیلم‌های دیگر برداشته شده است.
  • تارانتینو از طرفداران جدی فیلم نبرد رویال (Battle Royale) است و پس از تماشای این فیلم بود که چیراکی کوریاما را برای ایفای نقش گوگو انتخاب کرد.
  • تارانتینو برای شبیه شدن حال و هوای فیلمش به آثار رزمی دهه‌ی ۷۰ میلادی، یک سری از فیلم‌های قدیمی را در اختیار رابرت ریچاردسون، تصویربردار کار، قرار داد تا آنها را تماشا کند. بیشتر این فیلم‌ها به کارگردانی چانگ چه، یکی از پیشگامان ساخت فیلم‌های رزمی یا محصول کمپانی برادران شاو بودند. تارانتینو در طول تصویربرداری، استفاده از جلوه‌های دیجیتالی را منع کرد و برای نشان دادن پاشیدن خون نیز از روش‌های سنتی بهره برد.
خواندن ادامه‌ی این قسمت باعث لو رفتن بخش‌هایی از فیلم می‌شود
  • لباس زد اوما تورمن با دو خط سیاه اطراف آن، ادای احترامی به بروس لی و فیلم بازی با مرگ (Game of Death) است که آخرین اثر وی به حساب می‌آید. تارانتینو معتقد است اگر بروس لی هنوز زنده بود، قطعا از بازی در بیل را بکش استقبال می‌کرد.
  • عروس در پایان مبارزه‌اش با اورن، با ضربه‌ی سریع شمشیر، پوست سر وی را جدا می‌کند و در ادامه، اورن پیش از مرگش می‌گوید که این واقعا شمشیر هاتوری هانزو بود. طبق فیلمنامه، قرار بود در این صحنه سر اورن از بدنش جدا شود ولی به خاطر همین جمله، تارانتینو پایان کار را تغییر داد.
  • هنگام تصویربرداری صحنه‌ی مبارزه بین اوما تورمن و چیراکی کوریاما (شخصیت گوگو)، در لحظه‌ای که کوریاما گوی و زنجیرش را به هوا پرتاب می‌کرد، به طور اتفاقی آن را به سر کوئنتین تارانتینو که پشت یکی از دوربین‌ها ایستاده بود کوبید و باعث آسیب‌دیدگی وی شد.
  • در ابتدا قرار بود تمام صحنه‌های مبارزه‌ی نهایی فیلم در توکیو به صورت رنگی تصویربرداری شود ولی در ادامه انجمن فیلم آمریکا به دلیل کاهش خشونت گرافیکی فیلم و جلوگیری از سانسور صحنه‌ها، از تارانتینو خواست تا تصاویر مربوط به اوج مبارزات و خون ریزی‌ها را را به سیاه و سفید تغییر دهد. این در حالی است که در کشور ژاپن، تمام فیلم به صورت رنگی به نمایش درآمد.
  • زمانی که اوما تورمن به فرودگاه توکیو می‌رسد از مقابل تابلوی تبلیغتی سیگار رد اپل (Red Apple) عبور می‌کند. رد اپل، برند جعلی خود تارانتینو است که در آثار دیگر وی، حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds)، پالپ فیکشن (Pulp Fiction)، جنگوی از بند رسته (Django Unchained) و هشت نفرت انگیز (The Hateful Eight) نیز نشان داده می‌شود.
  • در طول فیلم، ۹۵ نفر کشته می‌شوند.
  • یکی از فصل‌های مهم فیلم که پیش از آغاز تصویربرداری حذف شد، فصل انتقام یوکی یوباری بود. یوکی در واقع خواهر گوگو است که پس از کشته شدن خواهرش، بلافاصله برای انتقام به لس آنجلس می‌رود و  پس از یافتن عروس، وی را تا یک متل تعقیب می‌کند. در ادامه یوکی با مسلسل، تمام اطراف عروس را به گلوله می‌بند و در این بین آسیب شدیدی هم به وی وارد می‌کند. عروس نیز پس از تلاش‌های بسیار برای فرار کردن از دست یوکی، او را با اسلحه ۹ میلیمتری‌اش مورد هدف قرار می‌دهد. در ادامه عروس به خیال اینکه یوکی مرده است بالای سر وی می‌رود، ولی یوکی به ناگاه برخواسته و مبارزه‌ای تازه را اینبار با چاقو با هم آغاز می‌کنند. در نهایت عروس یوکی را می‌کشد و در حالی که شدیدا مجروح شده، از دست پلیس می‌گریزد. تارانتینو کو شیباساکی، دیگر بازیگر فیلم نبرد رویال (Battle Royale) را برای ایفای نقش یوکی یوباری در نظر گرفته بود ولی با توجه به حضور وی در پروژه‌ای دیگر، این نقش نیز از فیلم حذف شد.

بیل را بکش بخش دوم (Kill Bill: Vol. 2)

  • رابرت رودریگز به ازای دریافت یک دلار، موسیقی متن قسمت دوم بیل را بکش را ساخت. تارانتینو در ادامه برای جبران محبت وی، با گرفتن یک دلار، بخشی از فیلم شهر گناه (Sin City) را کارگردانی کرد.
  • شخصیت پای می که کونگ فو را به عروس آموزش می‌دهد، از شخصیت پاک می الهام گرفته شده است. می پاک یکی از اساتید افسانه‌ای معبد شائولین و خالق سبک مبارزه‌ی ابروی سفید (White Eyebrow) است که طبق برخی روایت‌ها، به دیگر اساتید معبد خیانت کرد. البته گروهی نیز مسئله‌ی خیانت وی را رد می‌کنند. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، چند فیلم درباره‌ی می پاک ساخته شد.
خواندن ادامه‌ی این قسمت باعث لو رفتن بخش‌هایی از فیلم می‌شود
  • تمام قتل‌های فیلم (به استثنای قسمت انیمیشن) توسط زنان انجام می‌شود. عروس (ورنیتا گرین، باک، گوگو، افراد دسته‌ی The Crazy 88، اورن ایشی و بیل)، الی (باد و پای می)، اورن ایشی (رئیس تاناکا) و گوگو (مرد توکیویی). 
  • در صحنه‌ی مربوط به مدیر کلوپ (لری بیشاپ) و باد (مایکل مادسن)، مدیر اشاره می‌کند که از کلاه باد متنفر است و در ادامه می‌گوید: چند بار بهت گفتم که اون کلاه لعنتیو نذار؟ چند بار؟ من رئیس تو هستم و میگم که اون کلاه لعنتیو بذار خونه بمونه. در واقع این خود تارانتینو بود که از کلاه مایکل مادسن متنفر بود و بارها از وی خواست تا کلاهش را بردارد. پس از جواب رد مادسن، تارانتینو سراغ فیلمنامه رفته و این جملات را در آن جای داد.

tarantino kill bill

  • قرار بود نقطه‌ی اوج فیلم، تقابل اوما تورمن که لباس عروس به تن کرده با دیوید کارادین (بیل) و مبارزه‌ی طولانی آنها کنار ساحل، زیر نور مهتاب باشد. با این حال هاروی واینستین به عنوان تهیه‌کننده کار از تارانتینو خواست تا تقابل نهایی عروس و بیل را به یک مبارزه‌ی مختصر و کوتاه تغییر دهد. پوستر اصلی فیلم نیز اوما تورمن را نشان می‌دهد که لباس عروس پوشیده و شمشیر به دست دارد. تصویری که هیچگاه در طول فیلم شاهد آن نیستیم.
  • در صحنه‌ی مبارزه‌ی عروس (تورمن) و الی درایور (هانا)، پس از اینکه عروس چشم الی را درمی‌آورد ناسزاهایی که داریل هانا به زبان می‌آورد کاملا فی‌البداهه است. هانا در این صحنه در حالی که از درد به در و دیوار حمام ضربه می‌زد، بدنش از چندین قسمت دچار بریدگی شد ولی همچنان صحنه را ادامه داد. در فیلمنامه‌ی اولیه‌ی کار، عروس به جای اینکه چشم الی درایور را دربیاورد گلویش را سوراخ کرده و او را می‌کشد.
  • مایکل جای وایت از جمله بازیگرانی بود که برای حضور در قسمت دوم بیل را بکش انتخاب شد اما تارانتینو پیش از آغاز تصویربرداری به این نتیجه رسید که صحنه‌ی مربوط به وی را حذف کند. در این میان با توجه به اینکه جای وایت مدت زیادی برای بازی در نقش خود تمرین کرده بود، تارانتینو از وی خواست تا به پکن برود تا در تصویربرداری یک سکانس شرکت کند. این سکانس را می‌توانید در ادامه تماشا کنید.

  • چکمه‌های اوما تورمن در صحنه‌ی مربوط به زنده به گور شدنش، همان چکمه‌هایی است که مایکل مادسن در فیلم سگ‌های انباری (Reservoir Dogs)، هنگام بریدن گوش افسر پلیس به پا کرده بود.
  • تارانتینو پیش از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده که داستان قسمت سوم بیل را بکش، احتمالا درباره‌ی نیکی، دختر ورنیتا گرین که در ابتدای قسمت اول شاهد مرگ مادرش بود و انتقام وی از شخصیت عروس خواهد بود. البته الی درایور که حالا هر دو چشمش را از دست داده هم می‌تواند در این راه به نیکی کمک کند. گفته می‌شود در این قسمت، دختر عروس توسط نیکی ربوده خواهد شد. تارانتینو گفته که برای دیدن این قسمت باید تا بزرگ شدن نیکی صبر کرد.
  • تارانتینو اشاره کرده که ممکن است انیمیشنی درباره‌ی تاریخچه‌ی شکل‌گیری گروه مرگبار بیل و ماموریت‌های آنان ساخته شود.


منبع IMDB
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده