// سه شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: نگهبانان کهکشان 2 تابستان را بهتر از جوخه‌ انتحار و ددپول شروع کرد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عمکلرد فیلم Guardians of Galaxy Vol. 2 و دیگر فیلم‌های پرفروش امریکای شمالی صحبت می‌کنیم.

برای دانلود ویدیو از سایت آپارات اقدام کنید | تماشا در یوتیوب

«نگهبانان کهکشان: جلد دوم» (Guardians of Galaxy Vol. 2)، به عنوان مورد انتظارترین دنباله‌ی ۲۰۱۷ در اولین آخرهفته‌اش ۱۴۵ میلیون دلار فروخت تا نشان دهد که علاقه‌ی بی‌حد و مرز مردم به ابرقهرمانان با قدرت ادامه دارد. این رقم با اختلاف زیادی بهتر از تمام فیلم‌های مارولی که در آنها خبری از رابرت داونی جونیور در نقش مرد آهنی نیست مسحوب می‌شود و همچنین این افتتاحیه منهای فیلم‌هایی با حضور بتمن، مرد عنکبوتی و مرد آهنی، بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم ابرقهرمانی هم است. به عبارت دیگر «نگهبانان کهکشان ۲» بالاتر از دوتا از پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی/کمدی چند وقت اخیر یعنی «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) با افتتاحیه‌ی ۱۳۳/۷ و «ددپول» (Deadpool) با افتتاحیه‌ی ۱۳۲/۴ میلیون دلاریشان قرار می‌گیرد. این افتتاحیه «نگهبانان کهکشان ۲» را بین «گرگ و میش: ماه جدید» (۱۴۲ میلیون دلار) و «خشن ۷» (۱۴۷ میلیون دلار) در رده‌ی هفدهم بهترین افتتاحیه‌های تاریخ قرار می‌دهد و اگر این رقم در زمان اعلام نتایج واقعی همین‌طوری باقی بماند، قسمت دوم ۵۴ درصد بهتر از افتتاحیه‌ی ۹۴/۳ میلیون دلاری قسمت اول که تابستانِ سه سال پیش اکران شد عمل کرده است. در مقایسه با تمام مجموعه‌های دنباله‌داری که قسمت اول، کارش را با رقمی بالاتر ۷۱ میلیون دلار شروع کرده‌اند، «نگهبانان کهکشان ۲» در جایگاه اول فهرست بهترین رشد فروشِ یک دنباله نسبت به قسمت اول قرار می‌گیرد.

البته که رشد فروشِ «نگهبانان کهکشان ۲» در مقایسه با فیلم‌های «اونجرز» (Avangers) و «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) خیلی پایین‌تر است، ولی مقایسه‌ی این فیلم با آنها هم عاقلانه نیست. اما اگر آن را با هر متر و معیار دیگری حساب کنیم، این بهترین اتفاق ممکنی است که در رابطه با افتتاحیه‌ی «نگهبانان کهکشان ۲» افتاده است. طبق نظر تحلیلگران شتاب فروش فیلم در مقایسه با دیگر فیلم‌های مارول «نرمال» است. «نگهبانان کهکشان ۲» پشت سر «اونجرز» (۲۰۷ میلیون)، «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون)، کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (۱۷۹ میلیون)، «مرد آهنی ۳» (۱۷۴ میلیون) و «مرد عنکبوتی ۳» (۱۵۱)، در جایگاه ششم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های مارول قرار می‌گیرد. پس بله، «نگهبانان کهکشان ۲» یک دنباله‌ی موفق دیگر محسوب می‌شود که البته با توجه به اینکه قسمت اول کارش را با ۹۴ میلیون دلار آغاز کرده بود چندان غیرمنتظره هم نیست. اما سوال این است که این فیلم در ادامه‌ی اکرانش چگونه عمل خواهد کرد؟

resident evil the final chapter

خب، اگر اتفاق غافلگیرکننده‌ای نیافتد، «نگهبانان کهکشان ۲» رقیب جدی‌ای نخواهد داشت. اکشن «پادشاه آرتور» (King Arthur) که نمی‌تواند چندان در عملکرد این فیلم تاثیر بگذارد. این در حالی است که بلاک‌باسترها معمولا در کنار فیلم‌های کم‌خرجی مثل «ربوده‌شده» (The Snatched) و «همه‌چیز، همه‌چیز» (Everything, Everything) به مشکل برنخواهند خورد. «بیگانه: کاوننت» (Alien: Covenant) و «گارد ساحلی» (Baywatch) هم سرگرمی‌های شدیدا بزرگسالانه‌ای هستند که مخاطبان خاص خودشان را دارند. پس، «نگهبانان ۲» تا زمان اکران «دزدان دریایی کاراییب: مردان مرده قصه نمی‌گویند» (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) و «واندر وومن» (Wonder Woman) بدون رقیب پیش خواهد رفت. خب، به این ترتیب اگر «نگهبانان ۲» عملکردی شبیه به «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی»، «مرد آهنی ۳»، «اونجرز: دوران اولتران» و... داشته باشد، چیزی حدود ۳۳۰ تا ۳۵۳ میلیون دلار در خانه خواهد فروخت. اما اگر به اندازه‌ی «اونجرز»، «مرد آهنی» و قسمت اول «نگهبانان» در جدول دوام بیاورد، احتمال رسیدن به رقمی فراتر از ۴۵۰ میلیون هم وجود دارد. حتی اگر فیلم موفق شود به ۳۵۰ میلیون دلار هم نزدیک شود، کماکان قادر خواهد بود تا رده‌ی اول پرفروش‌ترین فیلم‌های لایو اکشنِ ۲۰۱۷ در گیشه‌ی خانگی را به دست بیاورد. در میان اکران‌های تابستان، تنها فیلمی که شانس زدن رکورد «نگهبانان ۲» را خواهد داشت، «من نفرت‌انگیز ۳» (Despicable Me 3) خواهد بود. راستی، فیلم این هفته ۴۹ میلیون دلار هم در چین فروخت که باعث شد تحلیلگران فروش نهایی ۱۰۶ تا ۱۲۳ میلیونی آن را در این کشور پیش‌بینی کنند. ساخته‌ی جیمز گان تاکنون ۲۸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی فروخته که مجموع درآمد جهانی آن را به رقم فوق‌العاده‌ی ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌رساند.

در زمینه‌ی اخبار فروش فیلم‌های قدیمی بگذارید از  «سریع و خشن ۸» (The Fate of the Furious) شروع کنیم که در چهارمین هفته‌ی نمایشش، ۸ و نیم میلیون دلار دیگر به دست آورد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۲۰۷ میلیون دلار رساند. این یعنی این فیلم باید فقط کمی دیگر تلاش کند تا از مجموع درآمد ۲۰۹ میلیون دلاری «سریع و خشن ۵» (Fast Five) عبور کند. طبق معمول وضعیت این فیلم در خارج از کشور خیلی بهتر است. ساخته‌ی اف. گری گری این هفته از مجموع درآمد جهانی یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلاری «اسکای‌فال» (Skyfall) عبور کرد و پشت سر «خشن ۷»، در جایگاه دوم فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های اکشن غیرفانتزی تاریخ سینما قرار گرفت. «سریع و خشن ۸» با ۹۵۱ میلیون دلاری که در کشورهای خارجی فروخته، هم‌اکنون در رده‌ی هفتم فهرست بهترین فروش‌های خارجی تمام ادوار قرار دارد.

در جایگاه سوم جدول این هفته «بچه رییس» (The Boss Baby) جای گرفته که در ششمین هفته‌ی اکرانش کماکان دارد با قدرت پیش می‌رود. این انیمیشن ۶ میلیون دلار دیگر کسب کرد و به درآمد خانگی ۱۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. احتمالا فیلم اکرانش را قبل از عبور از درآمدهای ۱۷۷ میلیون دلاری «خانه» (Home) و «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۲» (How to Train Your Dragon 2) به پایان خواهد رساند. «بچه رییس» هفته‌ی پیش از مرز ۴۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی عبور کرد. کمدی «چگونه یک عاشق لاتین باشیم» (How to be a Latin Lover) گرچه در دومین هفته‌ی نمایشش با ۵۷ درصد افت فروش مواجه شد، اما کماکان ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار به جیب زد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم بعد از درآمد ۴۴ میلیون دلاری «فاقد دستورالعمل» (Instructions Not Included) در سال ۲۰۱۳، دومین فیلم پرفروشِ تاریخ کمپانی پانتلیون محسوب می‌شود.

«دیو و دلبر»، محصول والت دیزنی ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار دلار در هشتمین هفته‌ی نمایشش کسب کرد و به این ترتیب از مجموع درآمد ۴۸۶ میلیون دلاری «در جستجوی دوری» (Finding Dory) عبور کرد. این فیلم تاکنون ۴۸۷ میلیون دلار در امریکای شمالی و یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار هم در دنیا فروخته که آن را در رده‌ی یازدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ در باکس آفیس جهانی قرار می‌دهد. یکی دیگر از فیلم‌های در حال اکرانِ اما واتسون «سیرکل» (The Circle) است که در دومین هفته‌ی نمایشش با ۵۵ درصد افت فروش روبه‌رو شد، ۴ میلیون دلار کسب کرد و به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم که با ۱۸ میلیون دلار بودجه تهیه شده، احتمالا کارش را با ۲۵ میلیون دلار تمام می‌کند، اما برای سودآوری شدیدا به کمک بازارهای خارجی نیاز دارد. شگفتی هفته‌ی گذشته‌، فیلم هندی «باهوبالی ۲: سرانجام» (Baahubali 2: The Conclusion) در دومین هفته‌ی اکرانش با افت فروش شدید اما قابل‌درک ۶۸ درصد مواجه شد و با کسب ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار، به درآمد ۱۰ روزه‌ی شگفت‌انگیز ۱۶ میلیون و ۱۷۵ هزار دلار دست پیدا کرد. پس، با این وضعیت احتملا باید منتظر «باهوبالی ۳» هم باشیم! «با استعداد» (Gifted) این هفته هم در میان بلاک‌باسترها به فروش عالی خودش ادامه داد. ساخته‌ی مارک وب در پنجمین هفته‌ی نمایشش ۲ میلیون دلار فروخت و به درآمد خانگی ۱۹ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار دست پیدا کرد. درام ماجرایی «شهر گم‌شده‌ی زی» (The Lost City of Z) به تعداد سینماهایش افزود و یک میلیون و ۴۷ هزار دلار از ۸۱۵ سینما به دست آورد و به درآمد کلی ۶ میلیون و ۶۴۳ هزار دلار دست پیدا کرد. قابل‌ذکر است که این فیلم هنوز هیچی نشده، بعد از درآمد ۲۸ و نیم میلیون دلاری «شب از آن ماست» (We Own the Night)، دومین فیلم پرفروشِ جیمز گری محسوب می‌شود. 

در ادامه می‌توانید جدول ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس را مشاهده کنید:

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Guardians of the Galaxy Vol. 2۱۴۵ میلیون دلار
۲The Fate of the Furious۸/۵ میلیون دلار
۳The Boss Baby۶/۱ میلیون دلار
۴How to be a Latin Lover۵/۲ میلیون دلار
۵Beauty and the Beast۴/۹ میلیون دلار
۶The Circle۴ میلیون دلار
۷Baahubali 2: The Conclusion۳/۲ میلیون دلار
۸Gifted۲ میلیون دلار
۹Going in Style۱/۹ میلیون دلار
۱۰Smurfs: The Lost Village۱/۸ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

فیلم Guardians of the Galaxy

نگهبانان کهکشان: جلد دوم

Guardians of Galaxy Vol. 2

به زعم بسیاری مورد انتظارترین دنباله‌ی هالیوودی سال است. قسمت اول «نگهبانان» اگرچه فیلمی بود که بسیاری آن را یک ریسک برای مارول می‌دانستند، اما ساخته‌ی جیمز گان در نهایت خیلی خیلی بهتر از انتظارات عمل کرد. چه نزد منتقدان و چه در گیشه. «نگهبانان» با استفاده از شوخ‌طبعی و فضای متفاوتش و کاراکترهای بامزه و عجیب و غریبش، نه تنها در مقایسه با فیلم‌های قبلی مارول، بلکه کلا در حوزه‌ی فیلم‌های کامیک‌بوکی، در جایگاه منحصربه‌فردی قرار گرفت. خلاصه فیلم طوری به مذاق طرفداران خوش آمد و استانداردهای دنیای سینمایی مارول را بالا برد که فیلم‌های بعدی مارول را هم تحت شعاع خود قرار داد. حالا می‌خواست «انت‌من» باشد یا «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی». هیچکدام از فیلم‌های مارول موفق نشدند روی دست «نگهبانان کهکشان» بلند شوند (البته اگر از «ددپول» فاکتور بگیریم). به نظر می‌رسید تنها کسی که می‌تواند روی دست قسمت اول بلند شود، خود جیمز گان است. انتظار برای تماشای دنباله‌ی آن فیلم، به‌علاوه‌ی حضور بچه گروت و مقدمه‌چینی «اونجرز ۳» در این فیلم، کاری کرده بودند تا طرفداران برای دیدن نتیجه‌ی کارِ جیمز گان سر از پا نشناسند و حالا با نگاهی به نظر اکثر منتقدان می‌توان گفت که جلد دوم «نگهبانان کهکشان» در برخی زمینه‌ها مشکلات قسمت اول را تکرار کرده است و در زمینه‌های بسیاری هم بهتر و قوی‌تر از قسمت اول ظاهر شده است.

نویسنده‌ی سایت کانسیکوئنس آو ساوند که خیلی از فیلم راضی است می‌نویسد: «این یکی از دنباله‌های نادرِ مارول است که به روش‌های جدید و هیجان‌انگیزی، ویژگی‌های قسمت اول را گسترش می‌دهد و همزمان با اینکه برخی از ابزارهای داستانی‌اش آشنا به نظر می‌رسند، اما به لحن منحصربه‌فردی دست پیدا می‌کند». منتقد سن فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را دوست دارد می‌آورد: «"نگهبانان کهکشان: جلد دوم" کار حساسی را انجام می‌دهد که خیلی فیلم‌های دیگر انجام داده و شکست خورده‌اند. این فیلم یک اکشن علمی‌-تخیلی است که از خصوصیات فرمش برای خلق لحظات شدیدا کمیک استفاده می‌کند، اما همزمان از تمام خصوصیاتِ خوب ژانرش که مسخره‌شان می‌کرد هم بهره می‌برد. فیلم سعی می‌کند تا هر دوتا چیز را با هم داشته باشد و موفق می‌شود... با وجود تمام شوخی‌ها، هروقت کارگردان/نویسنده تصمیم می‌گیرد تا جدی باشد، این کار را به راحتی انجام می‌دهد. پرداختن به احساساتِ شخصیت‌ها ناسازگار نیست و توی ذوق نمی‌زند، بلکه صمیمی به نظر می‌رسند. گان به لحنی دست پیدا کرده که دستش را برای هرکاری باز گذاشته است». نویسنده‌ی اینترتینمنت ویکلی در یادداشتش می‌آورد: «"نگهبانان کهکشان ۲" هوشمندانه‌تر از خیلی فیلم‌های دیگر است، اما نه باهوش‌تر از قسمت اول. بامزه‌تر از خیلی فیلم‌های دیگر است، اما نه به بامزگی قسمت اول. و احتمالا باید در کنار فیلم‌های رده‌ بالای مارول قرار بگیرد، اما نه بالاتر از قسمت اول». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۷ است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده