در بازی موبایل Die With Glory باید به دنبال مرگ شرافتمندانه باشید. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

به شخصه علاقه زیادی به بازی‌هایی با ایده‌های جدید و ناب دارم و یکی از دلایلی هم که جذب بازی Die With Glory شدم، وجود همین ایده‌های نو در بازی بود. در این بازی سه دلاری در نقش شخصیت سیگورد قرار می‌گیرید که یک وایکینگ بوده و هدفش این است که به روشی قهرمانانه و شرافتمندانه کشته شود تا بتواند وارد والهالا شود. سیگورد در یک کافه حضور دارد و باید داستان زندگی و کار‌هایی را که در گذشته انجام داده، برای دیگران تعریف کند. اما ایده جدیدی که در ابتدا راجع به آن صحبت کردیم، این است که در این بازی شما خود راوی داستان‌هایتان هستید. به این صورت که پیش از اینکه بتوانید داستان را بازی کنید، تصمیم می‌گیرید که نوع روایت آن داستان به چه شکل باشد و سپس داستانی را که تعریف کرده‌اید، بازی خواهید کرد و در این حالت بازی به یک اثر ماجراجویی تبدیل می‌شود.

بد نیست برای اینکه بیش‌تر با سبک و سیاق بازی آشنا شوید، گیم‌پلی آن را با مثالی شرح دهم. در یکی از اولین داستان‌های سیگورد، وی به سراغ یک اژدها می‌رود. حال تصمیم با شما است و می‌توانید انتخاب کنید که سیگورد این اژدها را بکشد یا اینکه وی زنده بماند. بعد چنین تصمیم‌هایی در داستان‌های آینده نیز تاثیر می‌گذارند و باید آن‌ها را به شکلی روایت کنید که تناقضی با داستان قبلی نداشته باشند. این ایده نو باعث شده تا شاهد داستان نسبتا خوبی در بازی باشیم. یکی از ویژگی‌های مثبت داستانی بازی، وجود المان‌های طنز در آن است. سیگورد در ماجراجویی‌اش برای رسیدن به والهالا با یک جمجمه پرنده همراه می‌شود و دیالوگ‌هایی که بین این دو شکل می‌گیرند، طنز خوبی دارند. علاوه بر این داستان‌های سیگورد نیز تنوع خوبی داشته و هیجان‌انگیز هستند؛ برای مثال همان‌طور که اشاره کردیم در یکی از این داستان‌ها به سراغ یک اژدها می‌روید و در داستان بعدی باید با یک شوالیه روبرو شوید. در بازی حتی شاهد مرحله‌ای هستیم که در آن باید از یک قلعه دفاع کنید.

بررسی بازی Die With Glory

همانقدر که بازی در زمینه داستانی کیفیت خوبی دارد، در زمینه گیم‌پلی ضعف دارد و شاهد مشکلات مختلفی هستیم

درست است که Die With Glory یک بازی موبایل بوده و از آن مهم‌تر حالت اپیزودیک دارد و در پایان بازی سازندگان وعده قسمت دوم را می‌دهند، اما بازی به طرز عجیبی کوتاه است. به هر حال شما وقتی سه دلار برای یک بازی موبایل پرداخت می‌کنید، انتظار دارید که بازی چیزی فراتر از آثار رایگان ارائه دهد و بتواند برای مدت طولانی‌تری سرگرم‌تان کند. اما Die With Glory در این زمینه کاملا شما را نا‌امید خواهد کرد. تعداد داستان‌هایی که در طول بازی روایت می‌کنید کم است و از آن مهم‌تر اینکه هر یک از مراحل نیز بسیار کوتاه هستند. برای مثال در اواخر بازی در یکی از مرحله‌ها فقط کافی است یخ شمشیر را ذوب کنید و سپس با خون‌آشامی که ظاهر می‌شود روبرو شوید و این کار‌ها نهایتا ۵ دقیقه هم طول نمی‌کشند. شاید تنها مرحله طولانی بازی را بتوان قسمت کشتی دانست که از قضا هیجان‌انگیز‌ترین مرحله بازی نیز به حساب می‌آید.

در کل این کوتاه بودن بازی و مراحل، به کیفیت بازی ضربه زده است. چرا که پس از تمام شدن بازی، حس می‌کنید که به اندازه‌ای که انتظار داشتید سرگرم نشده‌اید و از طرفی هم بازی خیلی ارزش تکرار بالایی ندارد و درست است که می‌توانید داستان‌های سیگورد را در بار دوم به شکل دیگری روایت کنید، اما این مساله هم برای تنوع بخشیدن به بازی برای بار دوم کافی نیست. اما مشکل بعدی در گیم‌پلی بازی، آسان بودن بیش از حد معما‌ها است. راستش را بخواهید به نظر می‌رسد که سازندگان بازی بیش‌تر قصد داشتند تا یک داستان خوب را در بازی روایت کنند و می‌توان گفت که در این زمینه هم موفق شده‌اند، اما وقتی که به سراغ دیگر جنبه‌های بازی و از همه مهم‌تر گیم‌پلی رفته‌اند، فقط یک سری مکانیزم‌های ساده خلق کرده‌اند تا بازی گیم‌پلی هم داشته باشد. ولی واقعیت این است که این مکانیزم‌ها و معما‌ها به هیچ وجه برای راضی کردن طرفداران بازی‌های ماجراجویی کافی نیستند و بازی نه‌تنها خیلی شما را به چالش نمی‌کشد، بلکه آن حس موفقیتی را که معمولا پس از حل معما‌ها در بازی‌های ماجراجویی عالی به گیمر دست می‌دهد نیز القا نمی‌کند.

بررسی بازی Die With Glory

بازی را بیش‌تر به افرادی می‌توان پیشنهاد کرد که عاشق بازی‌های ماجراجویی هستند و نمی‌خواهند حتی آثار متوسط این سبک را نیز از دست بدهند

شاید اگر بازی کمی طولانی‌تر بود یا حداقل معما‌های آن طراحی بهتری داشتند، می‌شد از Die With Glory لذت بیش‌تری برد. البته که همه معما‌های بازی بد نیستند و علاوه بر این در طول مدت زمان کوتاه بازی هم می‌توان از دنبال کردن ماجراجویی‌های سیگورد لذت برد، اما خب مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردیم باعث شده‌اند تا این بازی به اثری خیلی خوب تبدیل نشود و در حد یک بازی متوسط باقی بماند. مخصوصا که با یک بازی رایگان روبرو نیستیم و سه دلار برای تجربه بازی پول پرداخت کرده‌ایم که همین مساله انتظارات را از آن بالاتر می‌برد.

البته در پایان باید به یک سری از نقاط قوت دیگر بازی نیز که مربوط به جنبه‌های صوتی و بصری آن می‌شوند اشاره کنیم؛ بازی موسیقی‌های بسیار زیبایی دارد که هم مناسب حال و هوای آن بوده و هم گوش‌نواز هستند. از طرفی دیگر با اینکه انیمیشن‌های بازی خیلی زیبا نیستند، اما طراحی کلی محیط‌ها و شخصیت‌ها خیلی خوب کار شده‌اند. علاوه بر این محیط‌های مختلف بازی تنوع ظاهری خوبی داشته و همگی پرجزییات طراحی شده‌اند.

بررسی بازی Die With Glory

در مجموع اگر Die With Glory یک بازی رایگان بود، تجربه آن را به همه پیشنهاد می‌کردم و به شخصه هم منتظر دنباله بازی می‌ماندم. اما با قیمتی که این بازی دارد، نمی‌توان تجربه آن را به همه پیشنهاد کرد و فقط در صورتی به سراغ بازی بروید که طرفدار شدید بازی‌های ماجراجویی هستید و گزینه بهتری هم روی پلتفرم موبایل سراغ ندارید. در این صورت Die With Glory قادر خواهد بود برای مقطع خیلی کوتاهی شما را سرگرم کند.

دانلود بازی Die With Glory


منبع زومجی

Die With Glory

Die With Glory نه یک بازی رایگان، بلکه اثری با قیمت سه دلار است و همین مساله هم انتظارات را از آن بالا می‌برد. بازی داستان خوبی روایت می‌کند که انتخاب‌های شما در آن تاثیرگذار است و ظاهر زیبایی نیز دارد. اما وقتی سراغ گیم‌پلی بازی برویم، با ضعف‌هایی روبرو می‌شویم که قابل چشم‌پوشی نیستند. از طرفی معما‌ها بازی طراحی ضعیفی داشته و بیش از حد ساده هستند و از طرفی دیگر بازی بسیار کوتاه است و نهایتا یک ساعت گیم‌پلی دارد. این مسائل باعث شده‌اند تا بازی فقط برای افرادی مناسب باشد که طرفدار پر و پا قرص بازی‌های ماجراجویی هستند و نمی‌خواهند حتی آثار متوسط این سبک را نیز از دست بدهند.
افشین پیروزی

6.5

نقاط قوت

  • - داستان خوب
  • - گرافیک زیبا
  • - موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - طراحی ضعیف معما‌ها
  • - گیم‌پلی بسیار کوتاه
  • - نداشتن ارزش تکرار
  • - ساده بودن بیش از حد بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده