بررسی ماوس گیمینگ Rapoo V310

بررسی ماوس گیمینگ Rapoo V310

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

ماوس V310 محصول راپو، یک ماوس مخصوص بازی با امکانات بسیار زیاد است. همراه زومجی و بررسی Rapoo V310 باشید.

یکی از چالش‌هایی که پی‌سی گیمرها همیشه با آن روبه‌رو بودند، انتخاب یک ماوس بسیار خوب برای بازی‌ است. این نوع ماوس‌ها معمولا به دلیل امکانات ویژه‌ای که دارند، گران‌قیمت‌تر از ماوس‌های معمولی هستند و این مساله انتخاب یک ماوس خوب را به یک تصمیم دشوارتر تبدیل کرده است. از طرف دیگر تنوع بسیار زیاد محصولات مخصوص بازی، یکی دیگر از دشواری‌های انتخاب ماوس گیمینگ محسوب می‌شود. شرکت‌هایی مانند ریزر و لاجیتک با ماوس‌های فوق‌العاده پیشرفته و گران خود جامعه خاصی از گیمرها (بیشتر گیمرهای حرفه‌ای) را هدف گرفته‌اند و به همین دلیل در اکثر مواقع،‌ پرداخت مبلغ زیاد برای یک ماوس، توجیه اقتصادی ندارد. در این بین هستند شرکت‌هایی که سعی کرده‌اند با ساخت محصولات پیشرفته و قرار دادن ویژگی‌های بسیار زیاد و قیمت‌گذاری معقول، گیمرهایی را هدف بگیرند که قصد ندارند پول زیادی برای ماوس و دیگر لوازم جانبی خرج کنند اما از طرف دیگر دوست دارند ماوسی داشته باشند که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد. Rapoo نیز در میان این شرکت‌ها قرار می‌گیرد و سعی کرده با عرضه ماوس V310، یک ماوس خوب با ویژگی‌های بسیار زیاد را با یک قیمت مناسب در اختیار علاقمندان قرار بدهد. با زومجی و بررسی ماوس مخصوص بازی V310 محصول راپو همراه باشید.

Rapoo 310

مشخصات فنی

  • ابعاد: ۱۲۳ در ۷۵.۹ در ۴۱.۷ میلی‌متر
  • وزن:‌ ۱۶۳ گرم 
  • نوع ارتباط:‌ سیم‌دار
  • رزولوشن: ۱۰۰ - ۸۲۰۰ DPI
  • بیشینه سرعت: بیش از ۱۵۰ ips
  • بیشینه شتاب: بیش از 30G
  • ۵ کلید
  • طول کابل ۱.۸ متری
  • توانایی تغییر DPI با فشار یک کلیک
  • دارای پردازنده ۳۲ بیتی آرم
  • قابلیت انتخاب از بین ۱۶ میلیون رنگ

طراحی

ماوس V310، در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می‌شود تا بتواند پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد. هر چند به دلیل اینکه دکمه‌ها و حاشیه کناری ماوس سفید، مشکی هستند، ممکن است نتواند نظر کسانی را که به رنگ سفید علاقه دارند، جلب کند. با تمام این‌ها، تمام ویژگی‌های ظاهری این ماوس نشان می‌دهند که V310 یک ماوس مخصوص بازی است. در دو طرف V310، از پلاستیک بافت‌داری استفاده شده است. این پلاستیک بافت‌دار علاوه بر اینکه ظاهر ماوس را کمی خشن‌تر و نزدیک به یک محصول خاص می‌کند، از لیز خوردن دست‌ها در هنگام بازی کردن طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

اسکرول این ماوس هم توسط یک پلاستیک برجسته پوشیده شده است تا شما بتوانید راحت‌تر عمل اسکرول کردن را انجام دهید. علاوه بر دو دکمه معمول ماوس‌ها و دکمه اسکرول، سه دکمه دیگر روی این ماوس به چشم می‌خورند. دو دکمه در سمت چپ V310 که به صورت پیش‌فرض دکمه‌های عقب و جلو هستند و یک دکمه مخصوص DPI که به شما اجازه می‌دهد با یک کلید DPI ماوس خود را تغییر دهید. در هر دو مدل سفید و مشکی، رنگ قسمت انتهایی ماوس با بدنه فرق می‌کند. در نسخه مشکی که من آن را بررسی کردم، رنگ این بخش نقره‌ای بود که به خوبی با ظاهر ماوس هماهنگی دارد. اما یکی از نکته‌های خیلی جالب این ماوس که باعث زیبایی بیشتر آن می‌شود، استفاده از نور قابل شخصی‌سازی در بدنه آن است. کاربر می‌تواند توسط نرم‌افزار مخصوص راپو، از بین ۱۶ میلیون رنگ و همچنین حالت‌های مختلف، رنگ دلخواه خود را برای ماوس انتخاب کند. لوگوی راپو، چرخ اسکرول و بخش زیری ماوس، سه بخشی هستند که توسط نور روشن می‌شوند. به طور کلی V310 دارای ظاهری ساده و جذاب است و در صورتیکه چراغ آن روشن باشد، می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند. یکی از نکات منفی طراحی این ماوس، محل قرارگیری جای سیم آن است. از آنجایی که این ماوس به صورت کامل باسیم است و بین دو دکمه کلید چپ و راست فضای خالی وجود دارد، انتظار داشتم که کابل اتصال آن، از این مکان خارج شود تا هم ظاهر زیباتری به ماوس بدهد و هم مدیریت کابل آن راحت‌تر باشد و در هنگام بازی کردن، شانس گیر کردن به موانعی از قبیل لبه میز یا ماوس‌پد را نداشته باشد که در کمال تعجب من، کابل این ماوس از زیر کلیک سمت راست خارج می‌شود که ممکن است گاهی اوقات شما را دچار مشکل کند.

Rapoo V310

ویژگی‌ها

از آنجایی که V310 در میان ماوس‌های بالارده راپو قرار می‌گیرد، این کمپانی از چیپ اختصاصی V-Power3 که یک چیپ‌ست ۳۲ بیتی آرم است در ماوس خود استفاده کرده است که دارای فرکانس کاری ۶۰ مگاهرتز است و به همین دلیل این ماوس از لحاظ سخت‌افزاری می‌تواند به راحتی با ماوس‌های بالارده شرکت‌های مطرحی مانند لاجیتک و ریزر رقابت کند. حسگر بکار رفته در این ماوس توانایی پشتیبانی از سرعت ۱۵۰ ips (اینچ بر ثانیه) و شتاب 30G را دارد. 

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این ماوس که قطعا برای گیمرها یک نعمت محسوب می‌شود، وجود دکمه‌ای با نام DPI روی این ماوس است که کاربر می‌تواند با فشردن آن، به سرعت DPI ماوس خود را تغییر دهد و با هر بار تغییر، ماوس به صورت پیش‌فرض به یک رنگ خاص در می‌آید. خود ماوس می‌تواند بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار اضافی، تا سه تنظیمات مختلف (ماکرو، DPI و نحوه عملکرد نور ماوس) روی خود ذخیره کند و دیگر برای اجرای آنها هیچ نیازی به نرم‌افزار اضافی ندارید با این حال برای اینکه بتوانید به تمام تنظیمات این ماوس دسترسی داشته باشید، قطعا نیاز به دانلود نرم‌افزار مخصوص آن دارید. 

نرم‌افزار این ماوس، کنترل کاملی روی تنظیمات به شما می‌دهد و شما می‌توانید علاوه بر تنظیم DPI و ماکرو، V310 را به صورت کامل و با رنگ‌های دلخواه شخصی‌سازی کنید و حتی راپو برای این ماوس حالت‌های مختلف نوردهی را قرار داده است تا ظاهر ماوس شما تفاوت بیشتری با دیگر محصولات روی میزتان داشته باشد. با این حال پروسه پیدا کردن نرم‌افزار این ماوس، پروسه زمانبری بود و پیدا کردن نرم‌افزار V310 در سایت راپو، نیاز به یک جستجوی بسیار کامل، عمیق و دقیق داشت!

Rapoo V310

عملکرد

ماوس V310 بیشتر یک ماوس مخصوص بازی‌های شوتر اول شخص است. زیرا بازی‌های استراتژی و MMO، بیشتر از اینکه نیازمند DPI قابل تغییر باشند، نیاز به دکمه‌های زیادی دارند تا کاربر بتواند با شخصی‌سازی کردن این دکمه‌ها، سریع‌تر به هدف خود برسد. با این حال اگر در دسته کسانی که به ماکروهای روی ماوس عادت کرده‌اند، قرار نگرفته باشید، به راحتی می‌توانید از این ماوس در بازی‌های استراتژی و MMO استفاده کنید. در بازی‌های شوتر اول شخص نیز این ماوس عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان داد و وجود دکمه DPI روی این ماوس که به سرعت به شما امکان تعویض DPI ماوس را می‌دهد،‌ قابلیت بسیار خوبی است.

از لحاظ ارگونومی نیز ماوس به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی زیر دستان شما جای می‌گیرد و جنس بدنه آن نیز به گونه‌ای انتخاب شده که در صورت عرق کردن دست‌ها در طولانی مدت، دست روی آن لیز نخورد. در قسمت پایینی ماوس، دو برآمدگی وجود دارد که بیشتر جنبه تزیینی دارند و ممکن است در ابتدای کار با ماوس، کمی انگشت‌های شست و کوچک دست را اذیت کنند اما پس از مدتی کوتاه، این دو برآمدگی عادی می‌شوند.

در چند سال اخیر و به دلیل تغییر یافتن ظاهر ماوس‌ها، ماوس‌های بسیاری را دیده‌ایم که طراحی قرینه‌ای ندارند و این موضوع برای افراد چپ‌دست بسیار نکته بدی محسوب می‌شود و بسیاری از سازنده‌ها سعی دارند ماوس‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنند که برای هر دو دسته از  افراد چپ‌دست و راست‌دست مناسب باشند. ماوس V310 نیز کاملا طراحی قرینه‌ای دارد اما تنها نکته منفی آن برای افراد چپ دست، این است که هنگام کار عملا به دکمه سمت چپ ماوس دسترسی ندارند و حتی ممکن است به صورت تصادفی این دکمه‌ها را فشار دهند.

Rapoo V310

جمع‌بندی

ماوس V310 محصول راپو،‌ یک ماوس مخصوص گیمینگ با ویژگی‌های بسیار زیادی است. جنس بدنه جذاب، عملکرد دقیق، نوردهی زیبا با قابلیت شخصی‌سازی و قابلیت ذخیره سه پروفایل در خود سخت‌افزار ماوس، از ویژگی‌هایی است که در میان ماوس‌های بالارده دیده می‌شود و کمتر ماوسی پیدا می‌شود که با داشتن این ویژگی‌ها قیمتی زیر ۲۰۰ هزار تومان داشته باشد. با این حال مشکلات کوچکی مانند بخش‌های اضافی در انتهای ماوس و عدم استفاده از تمام ویژگی‌های محصول برای افراد چپ‌دست، از جمله نکات منفی آن محسوب می‌شوند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده