نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۲

اولین کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال دوم آذر برگزار می‌شود

صبح امروز در نشست خبری اولین کنفرانس ملی تحقیقاتی بازی‌های دیجیتال، جزییات این رویداد تشریح شد. 

نشست خبری اولین دوره کنفرانس تحقیقاتی بازی‌های دیجیتال، با حضور دبیران و اصحاب رسانه در ساختمان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، سیدمحمدعلی سیدحسینی‌ به عنوان دبیر این کنفرانس به فعالیت‌های پژوهشی «دایرک» در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت که در ابتدا دو ماموریت اصلی برای این مرکز در نظر گرفته شده بود؛ اول رونق در فضای پژوهشی پیرامون بازی‌های دیجیتال و دیگری تهیه آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه. 

سیدحسینی در ادامه صحبت خود از آمار و ارقام مربوط به بازی‌ها گفت و اعلام کرد که از ابتدای فعالیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سه پیمایش در سطح ملی و کشوری در حوزه بازی در سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۴ انجام شده که طی آن به ترتیب ۱۶ ،‌۱۸ و ۲۳ میلیون نفر مخاطب بازی‌های ویدیویی در ایران شناخته شده‌اند که همین اعداد نشان از روند روبه‌رشد مخاطبان ایرانی دارد. 

او همچنین به افزایش شرکت‌های ثبت‌شده و رشد صادرات بازی‌های موبایل و رایانه‌های شخصی اشاره کرد و گفت:

با برگزاری این کنفرانس قصد داریم تا نشان دهیم این حوزه پتانسیل بالایی از نظر آکادمیک و علمی دارد و با برگزاری این کنفرانس می‌خواهیم یک شبکه بین پژوهشگران این حوزه ایجاد کنیم.

سیدحسینی در ادامه اعلام کرد که اولین دوره این کنفرانس در سطح ملی برگزار می‌شود و این رویداد از دوره دوم به بعد به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد. همین امر هم سبب شده تا در نامگذاری آن، عدم وجود نمونه‌های خارجی هم لحاظ شود. 

این کنفرانس به صورت سالانه و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود. هر سال یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور میزبان این کنفرانس خواهد بود و دایرک هم به عنوان دبیرخانه دائمی این رویداد فعالیت خواهد کرد. به این ترتیب، اولین دوره این کنفرانس روز دوم آذر در دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد. 

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

دبیر کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال، هوش مصنوعی، جنبه‌های فنی و معماری، گرافیک رایانه‌ای، پردازش بازی‌ها، بازی‌های جدی و بازی‌وارسازی، ابعاد رفتار اجتماعی بازی‌ها، تعامل پژوهشی در بازی‌ها، هنر و طراحی بازی‌ها، اقتصاد و مدیریت و کسب‌وکار در بازی‌های دیجیتال را ۹ محور اصلی این کنفرانس دانست و افزود:

اعضای کمیته علمی این کنفرانس نماینده رشته‌هایی همچون علوم کامپیوتر، ارتباطات، اعصاب، علوم شناختی، روانشناسی، علوم پزشکی، مدیریت، انیمیشن و سینما، علوم تربیتی و ریاضی هستند.

سپس نوبت به بهروز مینایی، مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر عملی این کنفرانس، رسید تا اهمیت بازی‌های رایانه‌ای را از نقطه‌نظر تلاقی پنج وجه سرگرمی،‌ صنعت، هنر، آموزش و رسانه مورد بررسی قرار دهد و برگزاری این کنفرانس را هم در راستای توجه همزمان به این وجوه توصیف کند. 

مینایی هم به ۹ محور اصلی این کنفرانس اشاره کرد و با اشاره به اینکه تمام ابعاد علمی، فنی و سرگرمی بازی‌های دیجیتال در طراحی بخش‌های مختلف این کنفرانس مدنظر قرار گرفته،‌ اظهار امیدواری کرد که این رویداد بتواند بخشی از خلا علمی و رسانه‌ای را که در حوزه بازی‌های ویدیویی کشور وجود دارد، جبران کند. 

سپس محمدحسین رضوانی، دبیر اجرایی این کنفرانس با تشریح کارگاه‌های جنبی و اصلی کنفرانس به وضعیت آکادمیک رشته‌های مرتبط با بازی‌های دیجیتال در دانشگاه‌های سراسر کشور پرداخت. 

او در ادامه گفت که در سال ۹۴ برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای مورد پردازش قرار گرفت و در سال ۹۵ از سوی شورای عالی فضای مجازی تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. مهمترین محور در این بحث آموزش بود. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، دو هزار نیروی بازی‌ساز در کشور شمارش شده است؛ در حالی که بریتانیا ۱۲ هزار نیروی بازی‌ساز دارد. این فاصله نشان می‌دهد که بایستی در تربیت نیروی انسانی کار گسترده‌ای صورت گیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده