نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

بازگشت جرج رومرو و زامبی هایش با فیلم Road of the Dead

جرج رومرو در حال تدارک ساخت فیلمی دیگر در ژانر زامبی با عنوان Road of the Dead (جاده‌ی مردگان) است.

خبرها حکایت از این دارند که در آینده‌‌ای نزدیک باید منتظر فیلمی دیگر از پدر ژانر فیلم های زامبی محور باشیم. خیلی سال پیش بود که ایده‌ی ساخت فیلمی ترسناک با بودجه‌ی پایین در مورد حمله‌ی زامبی‌ها به مردمانی نه‌چندان دوست‌داشتنی در خانه‌ای مزرعه‌ای در پنسیلوانیا، در ذهن جرج رومرو جرقه زد. نتیجه‌ی آن ایده‌ی ذهنی رومرو، فیلم Night of the Living Dead (شب مردگان زنده) بود؛ فیلمی که زمینه‌ساز ساخت بی‌شمار فیلم‌های دیگر با محوریت زامبی‌ها شد و و بعد از آن بود که بخش اعظم ژانر ترسناک را زامبی‌ها به خود اختصاص دادند.       

جرج رومرو بعد از ساخت فیلم Night of the Living Dead، با ساخت فیلم‌های Dawn of the Dead (طلوع مردگان)، Day of the Dead (روز مردگان) و یک سال پس از آن با ساخت سه‌گانه‌ی Land of the Dead (سرزمین مردگان)، Diary of the Dead (خاطرات مردگان) و Survival of the Dead (بقای مردگان)، به فیلم‌سازی در ژانر مورد علاقه‌ی خود ادامه داد. اکنون دیگر به نظر می‌رسید جرج رومروی ۷۷ ساله از فیلم‌سازی بازنشست شده باشد (آخرین فیلمی که وی کار کرد به سال ۲۰۰۹ بازمی‌‌گردد). البته گفتنی است وی به فیلم‌سازان جوان ژانر وحشت کمک می‌کرد و تجربیات فیلم‌سازی خود را در اختیار آنان قرار می‌داد. در واقع او اجازه‌ی استفاده از نام خود را در ساخت این پروژه‌ها می‌داد و به گونه‌ای تنها ذکر نام وی مهر تأییدی بر کیفیت چنین فیلم‌هایی بوده است.

George-Romero

تازه‌ترین فیلمی که نام رومرو را بر دوش می‌کشد، فیلمی از مت بیرمن، بدل‌کار سابق و کارگردان فعلی است و طبق آنچه سایت ایندی‌وایر (IndieWire) اذعان داشته، داستانی به نظر هیجان‌انگیز، جدید و البته عجیب خواهد داشت. در این فیلم که عنوان آن George A. Romero Presents: Road of the Dead است، وقایع در جزیره‌ای رخ می‌دهد که آخرالزمانی زامبی‌وار به حقیقت پیوسته و زندانیانی که زامبی هستند در مسابقه‌ای اتومبیل‌سواری به سبک مسابقات نَسکار و در محیطی به شکل تماشاخانه‌ی کولوسئوم روم، تماشاچیان پول‌دار و از معرکه نجات‌یافته‌ی هنوز انسان را سرگرم می‌کنند! نویسندگی این فیلم را رومرو و بیرمن با هم بر عهده دارند.

مت بیرمن ایده‌ی ساخت فیلم Road of the Dead را از فیلم‌های Mad Max II (مکس دیوانه ۲)، Rollerball (رولربال) و Ben-Hur (بن هور) برگرفته است؛ آن هم ده سال پیش و در واقع آن زمانی که به عنوان دستیار دوم کارگردان، با رومرو به همکاری می‌پرداخت. بدون شک پس‌زمینه‌ی کاری مت بیرمن به عنوان بدل‌کار، در ایده‌ی ساخت مسابقات نَسکار زامبی‌ها در جزیره‌ای مملو از اشخاصی فرومایه و فاسد که همچنان درگیر بازی‌های وحشیانه‌ی روم باستان و از عاشقان سینه‌چاک فیلم‌های پساآخرالزمانی دهه‌ی ۸۰ هستند، بی‌تأثیر نبوده است.

Matt-Birman-Director

بعد از موفقیت فیلم 28Days Later دنی بویل (محصول سال ۲۰۰۲) و نیز بازسازی فیلم Dawn of the Dead توسط زک اسنایدر که با واکنش‌های نسبتاً مثبتی همراه شد، ساخت آن ژانر از فیلم‌های زامبی که امضای جرج رومرو را به نحوی همراه داشته باشند، دیگر چندان مورد علاقه‌ی فیلم‌سازان نبود (جدای از سریال The Walking Dead یا مردگان متحرک شبکه‌ی AMC که البته رومرو در ساخت آن دخالتی نداشت و در واقع در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که علاقه‌ای هم به این سریال ندارد). در واقع این‌طور می‌توان گفت که در سال‌های اخیر، اغلب فیلم‌هایی از این ژانر موفق بوده‌اند که فرمول کلی را عوض کرده و این ژانر را با ژانرهای دیگر درهم آمیخته‌اند. از نمونه‌ی موفق این فیلم‌ها می‌توان Zombieland (سرزمین زامبی‌ها) و Warm Bodies (بدن‌های گرم) را نام برد.          

خود رومرو هم در سه‌گانه‌ی آخرش سعی داشت با درهم آمیختن چند ژانر، خون تازه‌ای را به رگ‌های فیلم‌های زامبی-محور تزریق کند. حداقل می‌توان گفت ایده‌ی فیلم Road of the Dead مت بیرمن متفاوت و پر از دیوانگی‌های جدید است؛ ولی اینکه وی و رومرو می‌توانند این ژانر تقریباً درگیر چرخه‌ی تکرار و نخ‌نما‌شده را دوباره زنده‌ کنند یا نه، باید منتظر ماند و دید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده