// چهار شنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

پروژه اسکورپیو باعث افزایش چشمگیر کیفیت بازی‌ های ایکس باکس وان می‌ شود

مایکروسافت اولین تصاویر از بازی‌های کنسول ایکس‌باکس وان را که به وسیله کنسول اسکورپیو بهبود یافته‌اند، منتشر کرد و نتایج امیدوار کننده به نظر می‌رسند.

چندی پیش مشخصات سخت‌افزاری کنسول مورد انتظار پروژه اسکورپیو معرفی شد و آن طور که به نظر می‌رسد این کنسول روی کاغذ بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد و از همه مهم‌تر پردازنده گرافیکی آن یک هیولاست که کاملا دست بازیسازان را باز خواهد گذاشت.

حال پس از مدتی مایکروسافت تصاویری از پیشرفت‌های گرافیکی بازی‌ها که به لطف پروژه اسکورپیو صورت می‌گیرند به نمایش گذاشته است. از این رو کنسول اسکورپیو قادر است از روش‌های مختلفی باعث پیشرف بصری بازی‌هایی که تا به حال منتشر شده‌اند شود و این موضوع ربطی به اینکه آیا تلوزیون شما فول اچ دی باشد یا 4K ندارد، بلکه به لطف قدرت سوپرسمپلینگ کنسول است که شاهد این تفاوت خواهیم بود. به لطف این قابلیت کیفیت خروجی تصویری که کنسول اسکورپیو ارایه می‌دهد، پیشرفت‌ها و بهبود‌های قابل توجهی دارد؛ حتی اگر یک صفحه نمایش با رزولوشن 4K نداشته باشید. درست است که تا به امروز این صحبت‌ها همه در حد وعده‌‌های مایکروسافت بودند، اما حال آن‌ها با انتشار تصاویری ثابت می‌کنند که این بهبود‌ها کاملا قابل توجه هستند.

scorpio

در یک رویداد خصوصی انجام شده با حضور اعضای سایت ویندوز سنترال، مایکروسافت تصاویری از بهبود‌ها و سوپرسمپلینگ‌های صورت گرفته توسط کنسول اسکورپیو روی یک تلوزیون فول اچ‌ دی و 4K به نمایش گذاشت و هنرمندان می‌توانند از تکنیک‌های مختلف طراحی خود برای استفاده از پردازنده گرافیکی منعطف‌پذیر پروژه اسکورپیو برای پیشرفت و بهبود کیفیت تصاویر و جزییات بازی‌ها بهره ببرند. در اولین تصویر به نمایش درآمده ما شاهد زنی در یک آزمایشگاه استیم پانکی پر جزییات هستیم.

قبل از هر موردی این موضوع را در نظر داشته باشید که این تصاویر صرفا از یک دموی تکنیکی برداشته شده‌اند و از یک بازی واقعی نیستند و ممکن است این قابلیت در استفاده واقعی درون بازی ضعیف‌تر یا حتی بهتر خود را نشان دهد. همچنین بازی‌هایی که از پایه برای کنسول اسکورپیو ساخته شوند مطمئنا از حیث بصری جذاب بوده و این بازی‌ها بهتر قدرت‌های اسکورپیو را به رخ خواهند کشید.

برای شروع بیایید نگاهی به تفاوت‌های تصویر بین وضوح 1080p و 4K داشته باشیم. مایکروسافت برای مقایسه چگونه اجرا شدن یک بازی روی ایکس‌باکس وان و بهبود‌های آن روی پروژه اسکورپیو این تصاویر را کاملا در سایز 4K به نمایش گذاشته است. برای درک هر چه بیشتر این بهبودها بهتر است نگاه دقیقی به پس زمینه، چهره و موهای کاراکتر داشته باشید. همه آن‌ها به لطف قدرت کنسول اسکورپیو واضح‌تر به نظر می‌رسند. این تصاویر روی تلویزیون 4K به نمایش درآمده‌اند.

scorpio-lady-render-4k-scorpio

scorpio-lady-render-1080p-xboxone

تصویر فول اچ دی نسخه ایکس‌باکس وان | تصویر 4K از نسخه بهبود یافته در کنسول اسکورپیو

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تصاویر 4K ارایه شده از این دموی تکنیکی روی وضوح 1080p زوم و کراپ شده‌اند. طبق گفته نویسنده منبع، این تصاویر روی نمایشگر 4K بسیار بیشتر از چیزی که در این تصاویر می‌بینید چشمگیر هستند. این تصاویر تنها از این جهت منتشر شده‌اند که متوجه شوید که چقدر برای بازی‌های کنسول ایکس‌باکس وان ساده‌ است که بهبودهای چشمگیری در اسکورپیو داشته باشند و میزان زیادی از فضای خالی پردازنده گرافیکی می‌تواند حتی این بهبودها را گسترش دهد.

نکته بعدی این است که این تصاویر تنها مربوط به تغییرات و برجستگی وضوح تصویر هستند. هنگامی که مایکروسافت با رزولوشن مشابه 4K قصد نشان دادن بهبودها و پیشرفت‌های بازی Forza را به دیجیتال فاندری داشت، این کنسول علاوه بر به نمایش این بازی با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، همچنان ۴۰ درصد از پردازنده گرافیکی خود را برای کارهای دیگر در جهت پیشرفت گرافیکی در ختیار داشت. بازی که روی اسکورپیو اجرا می‌شود، از نظر تئوری، مشمول پیشرفت‌های تکنیکی و هنری خواهد شد، درست همانند تصاویری که مشاهده می‌کنید.

حال در تصاویر بعدی شاهد همان دموی تکنیکی هستیم که یکی روی وضوح تصویر 1080p اجرا شده و دیگری روی پروژه اسکورپیو با رزولوشن 4K، اما با این تفاوت که این بار این دمو روی یک تلویزیون فول اچ دی به نمایش درآمده است. باری دیگر، با دقت به جزییات صورت و مو می‌توانید به راحتی تفاوت میان دو کنسول را متوجه شوید. با وجود این که این دمو روی یک نمایشگر 1080p اجرا شده، اما اسکورپیو باز هم توانسته تفاوت‌هایی را نسبت به کنسول ایکس‌باکس وان به خوبی رقم بزند.

scorpio-lady-render-4k-xboxone

scorpio-lady-render-1080p-xboxone

تصویر فول اچ دی نسخه ایکس‌باکس وان | تصویر 4K از نسخه بهبود یافته در کنسول اسکورپیو

تصاویری که از اجرای دموی تکنیکی روی اسکورپیو و ایکس‌باکس وان مشاهده کردیم به خوبی نشان دادند که کنسول اسکورپیو چه روی صفحه نمایش 4K و چه روی صفحه نمایش 1080p قادر است تفاوت‌های مختلفی را رقم بزند و در همه حال تفاوت و قدرتش نسبت به کنسول ایکس‌باکس وان محسوس است.

scorpio

تصویر مقایسه در سایز اصلی

البته نکته قابل ذکر این است که مایکروسافت این اجازه را به سازندگان داده تا آن‌ها هر طور که مایل باشند از قدرت پردازنده گرافیکی ۶ ترافلاپسی کنسول اسکورپیو برای خلق جزییات بیشتر یا بافت‌های به مراتب چشم نوازتر استفاده کنند. مایکروسافت یک نمونه از این مسئله را توسط یک تصویر زیبا از یک کفش‌ دوزک زرد رنگ طراحی شده به نمایش گذاشته است.

scorpio-ladybug-zoomed

scorpio-ladybug-scorpio-upgraded

تصویر اول | تصویر دوم

تصویری که سمت چپ مشاهده می‌کنید، دموی موجود روی ایکس‌باکس وان است که به لطف کنسول اسکورپیو در رزولوشن 4K رندر شده است. بافت‌های این کفش دوزک در این دموی ایکس‌باکس وانی که روی اسکورپیو اجرا شده، با زوم شدن و کراپ کردن تصویر کمی کارتونی به نظر می‌رسد و بافت‌ها به نوعی ساده و به دور از جزییات هستند. اما اوضاع برای تصویر بعدی بسیار متفاوت است. بافت‌های تصویر پایینی  دچار بهبودهای بسیار وسیعی روی کنسول سکورپیو شده‌اند که اصلا شک می‌کنید این کفش دوزک واقعی است یا رندر شده. همچنین اگر به گل‌برگ‌های گل نگاه کنید، متوجه تفاوت بسیار زیاد آن در دو تصویر هستید که جزییات و بافت‌هایش به خوبی قابل لمس هستند.

به طور ساده، تصویر بالایی تنها با قدرت خود کنسول اسکورپیو دچار بهبود‌هایی شده است، اما در تصویر سمت راست، با استفاده از آزادی عملی که سازنده و طراح داشته است، به خوبی از قدرت اسکورپیو استفاده کرده و طراحی خود را چندین پله بهبود بخشیده و پیشرفت کرده است.

برای مقایسه هرچه بهتر تصاویر می‌توانید به سایت ویندوز سنترال مراجعه کنید

project scorpio

در نهایت این تصاویر و اطلاعات چه معنایی دارند؟

بدون هیچ شکی، اگر می‌خواهید از تمامی مزایای پروژه اسکورپیو بهره ببرید، نیاز به یک صفحه نمایش 4K خواهید داشت. اما با این حال  شما همچنان قادر خواهید بود از پیشرفت‌ بافت‌ها، چند ضلعی‌هایی که بازی را تشکیل داده‌اند، افکت‌های بیشتر و بسیاری از مزایای دیگر در یک صفحه نمایش 1080p استاندارد بهره ببرید. این تصاویر به خوبی نشان داد که پروژه اسکورپیو به راحتی قادر است با افزایش وضوح تصویر و بدون استفاده از قدرت بسیار زیادی که این کنسول در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، بازی‌هایی را که در حال حاضر برای ایکس‌باکس وان موجود است به خوبی پشتیبانی کند و با پیشرفت‌هایی محسوس، آن را در اختیار شما بگذارد.

البته از حالا نمی‌توان گفت اسکورپیو می‌تواند برای تمامی بازی‌ها بهترین خروجی را ارایه دهد، اما نکته مثبت این است که پروژه اسکورپیو از تمامی بازی‌ها و از تمامی وسایل جانبی موجود پشتیبانی خواهد کرد و همچنین ضبط بازی‌ها روی رزولوشن 4K و بلوری پلیر اولترا اچ دی از دیگر مزایای قابل توجه این کنسول خواهند بود. اما نکته بسیار مثبتی که در راس توجه قرار می‌گیرد این است که این کنسول با قدرت ۶ ترافلاپسی پردازنده گرافیکی خود دست سازندگان را به شدت باز گذاشته است تا شاهد بازی‌هایی چشم‌نواز با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه باشیم.


منبع Windows Central
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده