// یکشنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Spellbound - افسون شده

با معرفی انیمیشن کوتاه Spellbound (افسون شده) که عواقب یکی از چندین حس مذموم بین اعضای خانواده را به تصویر می‌کشد، همراه باشید.

روابط خانوادگی به‌خصوص رابطه بین خواهر‌ها و برادر‌ها بسیار پیچیده و متشکل از چندین حس و مرحله است. در کنار تمامی عشق و علاقه‌ای که یک فرد می‌تواند به خواهر یا برادر خود داشته باشد، گاهی برخی عناصر باعث می‌شوند که این فرد فرزند دیگر پدر و مادرش را همچون رقیب و مانعی در برابر خود ببیند. دستاورد‌های بیشتر، خصوصیات شخصیتی که سبب افزایش محبوبیت می‌شوند و عوامل ظاهری تنها چند نمونه از بین صد موردی هستند که حس حسادت را در بین فرزندان یک خانواده بوجود می‌آورند. انیمیشن کوتاه Spellbound نتیجه وجود چنین حسی را به نمایش می‌گذارد. 

این انیمیشن کوتاه با نمایی از دستاورد‌های پر تعداد سانی آغاز می‌شود. رنه، خواهر سانی که از حیث جوایز به هیچ عنوان قابل مقایسه با سانی نیست، دفتر خاطراتش را تنها با جملات تنفر‌آمیز پر کرده و وجود افسون شده‌ توسط حس حسادتش را به نمایش می‌گذارد. این عمل رنه بی‌نتیجه نخواهد بود و تنفر نمود پیدا کرده در کلمات به موجودات سیاهی تبدیل می‌شوند که جوایز سانی را به زمین می‌اندازند. اما این پایان کار نیست و این موجودات نقشه وحشتناک‌تری در ذهن دارند...

انیمیشن کوتاه Spellbound

انیمیشن کوتاه Spellbound در مدت یک سال و نیم ساخته شده است

انیمیشن کوتاه افسون شده پروژه دانشجویی یانگ وو و لیزیا زو در کالج هنر و طراحی رینگ‌لینگ است. این دو هنرمند در قالب ووزو پروداکشنز، این انیمیشن را در مدت یک و سال نیم طراحی کرده و ساخته‌اند و در این راه از امکانات محل تحصیل و اطرافیان خود بهره بردند. با این حال بدلیل عدم آشنایی با بخش‌های موسیقی و جلوه‌های صوتی و هزینه بالای آن، یانگ وو و لیزیا زو مجبور به آغاز کمپین در وب‌سایت کیک‌استارتر و تامین هزینه‌ها از طریق سرمایه‌های عموم شدند که مبلغی بیش از رقم مورد‌نیاز جمع‌آوری شد. انیمیشن کوتاه Spellbound، علاوه بر داستان، از لحاظ شخصیت‌پردازی نیز قابل توجه است. دو شخصیت رنه و سانی به دلیل تفاوت‌های شخصیتی و ظاهری از جمله جوایز سانی و ظاهر متفاوت او نسبت به رنه و رعایت تضاد‌های معمول باعث می‌شوند که دلیل حسادت برای مخاطبین ملموس و نزدیک به واقعیت باشد. دیگر شخصیت مهم اثر موجودات حاصل از حس تنفر رنه است. این موجودات در عین سادگی طراحی، نقش بسیار مهمی دارند. از این جهت که کلام نهفته در انیمیشن به‌واسطه آن‌ها و خطری که برای حیات سانی دارند به مخاطب منتقل می‌شود. خوش‌بختانه ووزو پروداکشنز توانسته به خوبی از پس طراحی شخصیتی ترسناک بر‌آید. تبدیل نفرت کلامی رنه به هیولایی سیاه‌رنگ که به اندازه حس نفرت نابود‌کننده است، نشان‌گر خلاقیت و مهارت سازندگان در امر داستان‌نویسی است.

انیمیشن کوتاه Spellbound

شخصت‌پردازی قوی باعث شده که بیننده با شخصیت‌ها همزاپنداری داشته باشد

یانگ وو و لیزیا زو در ساخت انیمیشن کوتاه افسون شده از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند با به کارگیری زوایای متفاوت، روایت دو‌گانه و کات‌های به موقع توانایی کارگردانی خود را به نمایش بگذارند. نوع روایت داستان به گونه‌ای است که مخاطب  در همان لحظات اول مهم‌ترین محرک اتفاقات را مشاهده کرده، با سیر تکامل شخصیت‌ها همراه شده و نهایتا پایان داستان را به تماشا می‌نشیند. همین سر‌راست بودن در روایت و متعادل بودن در ویژگی‌های یک اثر انیمیشن و مفاهیم جدی، انیمیشن کوتاه Spellbound را به اثری زیبا و تماشایی تبدیل می‌کنند. علی‌رغم طراحی ساده اما واقع‌گرایانه رنه و سانی، این دو شخصیت به خوبی می‌توانند نمود بیرونی حس و حال خود را به نمایش بگذارند. ترس و نفرت در چهره رنه و شادی و نشاط در صورت سانی تنها چند نمونه از این بخش انیمیشن هستند.

انیمیشن کوتاه Spellbound

به جز اندک کلماتی که از موجودات حاصل از نفرت رنه به گوش می‌رسد، هیچ یک از دو شخصیت رنه و سانی کلامی به زبان نمی‌آورند که نتیجه آن قرار گرفتن این اثر در بین انیمیشن‌های بی‌کلام است. نتیجه این ویژگی مضاعف شدن مسئولیت موسیقی است. گرت کروسبی و گلن گوآ با شناخت فضا‌های متعدد انیمیشن، موسیقی مناسب و متناسب با آن‌ها را ساخته‌اند. به‌خصوص در دقایق میانی که با ترسناک‌تر شدن اتفاقات، موسیقی اثر بیش از پیش دلهره‌آور می‌شود. در انیمیشن کوتاه Spellbound تنها جلوه‌های صوتی لازم به گوش می‌رسد و سازندگان سعی کرده‌اند در عین حداقلی بودن تعداد آن‌ها، از لحاظ دقت و کیفیت بدون اشکال باشند. صدا‌هایی مانند افتادن جوایز سانی، کوبیدن کتاب به زمین و باز شدن در، مواردی هستند که در صورت عدم وجود به تجربه کلی اثر ضربه وارد می‌کردند.

|  |

حسادت یکی از حس‌های غیر‌قابل حذف حیات انسانی است که دلایل و محرک‌های خاص خود را دارد. در حالی که این حس می‌تواند نوعی از انگیزه را بوجود آورد، گاهی باعث کشیده شدن فرد یا اطرافیانش به ورطه سقوط و نابودی می‌شود. در نتیجه بهتر است که همچون رنه حس دیگری را جایگزین آن کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده