نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰

واکنش تحلیل گران به مشخصات سخت افزاری پروژه اسکورپیو

رونمایی از مشخصات سخت افزاری پروژه اسکورپیو واکنش تحلیل‌گران مطرح دنیا را در پی داشته که مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

دیروز دیجیتال فاندری رسما از مشخصات فنی و سخت‌افزاری کنسول پروژه اسکورپیو رونمایی کرد و مشخص شد که این کنسول قرار است اکثر بازی‌ها را در رزولوشن 4K و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. اسکورپیو همچنین قادر خواهد بود بازی‌های ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان را با کیفیت بهتری اجرا کند. این کنسول قرار است در اواخر سال ۲۰۱۷ عرضه شود و مایکروسافت هنوز اطلاعاتی از قیمت کنسول ارائه نکرده است و احتمالا در رویداد E3 2017 شاهد رونمایی از قیمت و دیگر جزییات این کنسول خواهیم بود.

با این حال پس از رونمایی دیجیتال فاندری از مشخصات فنی اسکورپیو، برخی از تحلیل‌گران مطرح دنیا نظرات خود را در مورد کنسول جدید مایکروسافت ارائه کرده‌اند که در ادامه می‌توانید آن‌ها را بخوانید:

مایکل پچر، تحلیل‌گر موسسه Wedbush Securities:

اسکورپیو قطعا یک کنسول میان‌نسلی است که هدف مایکروسافت از ساخت و عرضه آن، ارائه تجربه بازی 4K است. مخصوصا اینکه این روز‌ها تلویزیون‌های 4K نیز شرایط خوبی دارند. از طرفی دیگر قدرت پردازشی و گرافیکی این کنسول قطعا پشتیبانی از واقعیت مجازی را نیز میسر می‌کند. با این حال نمی‌دانم که آیا مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از HTC Vive یا آکیولس ریفت را به کنسول جدیدش اضافه کند یا خیر. اگر اسکورپیو قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار داشته باشد، شاهد رقابت جذابی خواهیم بود. ولی اگر قیمت این کنسول بیش‌تر از ۵۰۰ دلار شود، شرایط برای آن کمی سخت خواهد بود. البته نه سونی و نه مایکروسافت رقابتی با نینتندو و کنسول سوییچ ندارند؛ چرا که سوییچ یک کنسول دستی محسوب می‌شود.

دیوید کول، تحلیل‌گر موسسه DFC Intelligence:

نظر ما هنوز در مورد اسکورپیو عوض نشده است. هدف اولیه مایکروسافت از معرفی این کنسول افزایش تعداد کاربران و طرفدارانش بود که به نظرم اسکورپیو قدم مثبتی برای رسیدن به هدف به حساب نمی‌آید. بلکه با اسکورپیو مایکروسافت بیش‌تر کاربرانی را هدف قرار داده است در هر شرایطی به ایکس‌باکس وفادار هستند و می‌خواهند به جدید‌ترین تکنولوژی‌ها دسترسی داشته باشند. درست است که سخت‌افزار قوی بسیار خوب است، ولی وقتی کنسولی فقط یک سری مخاطب خاص را هدف قرار می‌دهد، ممکن است در زمینه نرم‌افزاری دچار مشکل و محدودیت شود.

تحقیقات اخیر موسسه DFC نشان داده که توسعه‌دهندگان زیادی قصد دارند بازی‌هایشان را فقط برای پلی‌استیشن 4 و پی‌سی عرضه کنند و اسکورپیو هم قرار نیست این وضعیت را به نفع ایکس‌باکس تغییر دهد. از طرفی کاربران همین الان هم سردرگم هستند که آیا اسکورپیو یک کنسول جدید است یا فقط یک کنسول میان‌نسلی است و مایکروسافت هم پاسخ روشنی برای این سوال ندارد و بیش‌تر نتیجه‌گیری را به خود کاربران واگذار کرده است. همین مساله هم می‌تواند باعث رخ دادن اتفاقی مشابه آنچه برای Wii U رخ داد شود. به شخصه نمی‌دانم اسکورپیو در بازار رقابت بین کنسول‌ها چه جایگاهی خواهد داشت.

Scorpio

پاتریک مورهد، تحلیل‌گر موسسه Moor Insights & Strategy:

در مورد اسکورپیو همه‌چیز بستگی به نوع دیدگاه شما دارد. ۶ ترافلاپس برای یک کنسول قدرتی عالی است و توان کنسول‌ها را وارد سطحی جدید می‌کند. از طرفی دیگر اسکورپیو فقط یک ارتقای میان‌نسلی است و پی‌سی‌های مخصوص بازی هم قدرت به مراتب بیش‌تری دارند. ولی خب این قضیه هم درست است که کنسول‌ها نیازی به قدرت خیلی زیاد هم ندارند و همین ۶ ترافلاپس هم برای اسکورپیو بسیار خوب است. در مجموع به نظر من این کنسول موفق خواهد شد مایکروسافت را برنده تقابل با سونی و نینتندو کند.

جان پدی، تحلیل‌گر موسسه Jon Peddie Research:

مشخصات فنی و سخت‌افزاری اسکورپیو واقعا عالی است. مایکروسافت تعداد شیدر‌ها را از ۱۲ به ۴۰ افزایش داده است و بازی‌ها در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند. جالب‌تر اینکه تمامی این خصوصیات در یک کنسول ۴۰۰ دلاری گنجانده شده است که قیمت کم‌تری در مقایسه با یک کارت گرافیک GTX 1070 یا GTX 1080 است.

Xbox Scorpio

بیلی پیجن، یکی از قدیمی‌ترین تحلیل‌گران صنعت بازی:

به نظر من اسکورپیو یک ارتقای بسیار مهم برای کنسول‌های ایکس‌باکس و بسیار مهم‌تر از ایکس‌باکس وان اس است. قدرت پردازشی و گرافیکی بالا و همچنین حافظه رم زیاد، باعث می‌شود تا اسکورپیو به نوعی رقیبی برای پی‌سی‌های مخصوص بازی باشد و از طرفی دارندگان تلویزیون‌های 4K نیز از این کنسول استقبال خواهند کرد.

اسکورپیو کنسولی است که هم کاربران و هم توسعه‌دهندگان تمایلی زیادی به سرمایه‌گذاری روی آن خواهند داشت. مایکروسافت به خوبی قدرت اقتصادی مخاطبینش را شناسایی کرده است و از این رو کنسولی معرفی کرده که خریداران، کماکان می‌توانند از تمامی بازی‌های قدیمی‌شان روی ایکس‌باکس وان در آن بهره ببرند. همچنین این شرکت پیش‌تر در صحبت‌هایش اشاره کرده دقت زیادی هم روی قیمت نهایی کنسول خواهد داشت.

سونی برای رقابت با اسکورپیو، می‌تواند کماکان روی برنامه‌های فعلی‌اش تمرکز کرده یا اینکه کم کم آماده معرفی پلی‌استیشن 5 شود. اما در هر حالت اسکورپیو باعث خواهد شد تا مایکروسافت در شرایط فعلی نسبت به رقیبش برتری داشته باشد و حتی شاید سونی مجبور شود زودتر از کنسول بعدی‌اش رونمایی کند.

اما در مورد نینتندو سوییچ، به نظر من رقابتی بین این کنسول و محصولات سونی و مایکروسافت وجود ندارد؛ چرا که سوییچ در اصل یک کنسول دستی است و نینتندو هم توانایی خوب خود در ساخت این کنسول‌ها را در سوییچ نیز نشان داده است و البته این کنسول امکان اجرای بازی‌ها روی تلویزیون را نیز فراهم می‌کند که خب این هم یک امتیاز مثبت است.

در پایان ممکن است هم سونی و هم مایکروسافت از این پس روی توسعه بیش‌تر هدست‌های پلی‌استیشن VR و هولولنز و بازی‌های مرتبط با آن‌ها تمرکز کنند. چرا که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قطعا برای آینده هر دو کمپانی بسیار مهم خواهد بود.


منبع VentureBeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده