نویسنده: فرشید معتمد
// شنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

HDR چیست و چه اهمیتی دارد؟

قابلیت HDR چیست و قرار است چگونه به بهبود تجربه‌ی بصریِ کاربران با نمایشگرهای امروزی کمک کند؟

HDR در گذشته‌های نه‌چندان دور فقط برای دوربین‌ها و عکاسی استفاده می‌شد، اما امروزه برای گستره‌ی وسیعی از ابزارها شامل گوشی‌های هوشمند، نمایشگرها و تلویزیون‌ها کاربرد دارد و اطلاع از چگونگی کارکرد آن برای انتخاب درست و تشخیصِ تمایز بین محصولاتِ مختلف امری الزامی محسوب می‌شود. از سوی دیگر نرم‌افزارهای کاربردی و ابزارِ ویرایش و تولید محتوا نیز به این قابلیت مجهز شده‌اند و خروجیِ پردازش شده با این قابلیت را تولید می‌کنند. در این مقاله ابتدا به مفهوم HDR و کارکردِ آن خواهیم پرداخت و سپس استانداردهای رایج HDR را معرفی خواهیم کرد.

فناوری HDR چیست؟

HDR مخفف High Dynamic Range به معنای دامنه دینامیکی بالا است. این فناوری سال‌ها است که در زمینه عکاسی بر سر زبان‌ها افتاده است و عکاسان حرفه‌ای از دوربین‌های مبتنی بر فناوری HDR استفاده می‌کنند. با این حال کمپانی‌های تولید نمایشگر‌ چند سالی است که به سمت این فناوری رفته و در تولیدات خود آن را نیز لحاظ کرده‌اند. دوربین‌های HDR به منظور نمایش بهتر روشنایی و تاریکی یک صحنه، چندین عکس با نوردهی متفاوت تهیه می‌کنند. سپس این تصاویر ترکیب شده و تصویر واحدی ایجاد می‌شود که نسبت به تصاویر عادی، دامنه‌ی شدت‌های نوری را دقیق‌تر به نمایش می‌گذارند.

در مقابل فناوری HDR در تلویزیون‌ها، مانیتورها و گوشی‌های موبایل هدفِ نمایش واقعی‌تر رنگ‌ها را دنبال می‌کند، اما به جای استفاده از پروسه‌ی ترکیب چندین تصویر با یکدیگر، سازند‌گان از پنل‌هایی استفاده می‌کنند که گاموت وسیع‌تری را نسبت به تلویزیون‌های قدیمیِ RGB ارائه می‌دهند. کمپانی انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که فناوری HDR گاموت را با ضریب دو گسترش می‌دهد، این بدان معنا است که نمایشگر‌های مبتنی بر این فناوری قادر به نمایش در حدود ۷۵ درصد از طیف مرئی هستند. به منظور مقایسه طیف رنگ‌های HDR (مثلث سیاه) و sRGB (مثلث زرد) می‌توانید چارت CIE زیر را مشاهده می‌کنید.

4K HDR

همچنین می‌توانید تبلیغ تلویزیون‌های HDR سامسونگ و نقاط قوت آن‌ها را مشاهده کنید.

دانلود از آپارات

اهمیت HDR در چیست؟

فناوری HDR کنتراست میان رنگ‌های سیاه و سفید و محدوده دینامیکی را افزایش می‌دهد. این افزایش بدان معناست که رنگ‌های سفید، روشن‌تر و رنگ‌های سیاه، تیره‌تر به نمایش در‌می‌آیند و رنگ‌های دیگر نیز با غنای بیشتری مشاهده می‌شوند. برای مثال آتش به نمایش در‌آمده در تصویر زیر «گرم‌تر» و «طبیعی‌تر» به نظر می‌رسد. تفاوت‌های میان تلویزیون‌های عادی و مبتنی بر HDR در زمان ارتقا از رزولوشن 1080p به 4K بیش از پیش به چشم می‌آیند.

4K HDR

با دارا بودن قابلیت HDR، پنل صفحه نمایش ما از وسعت رنگ بالاتری برخوردار خواهد بود که به آن Wide Color Gamut (به اختصار WCG) هم گفته می‌شود. تعداد رنگ‌های تولید شده بیشتر و طیف رنگی قابل استفاده هنگام نمایش آنها وسیع‌تر خواهد بود و رنگ‌ها جذاب‌تر به نظر خواهند رسید. همچنین سایه‌روشن‌ها در این تصاویر قابل تفکیک از هم نخواهند بود و یکپارچگی بیشتری خواهند داشت.

ملزومات HDR چه هستند؟

علاوه بر یک یک نمایشگر یا تلویزیونِ HDR، برای استفاده از این فناوری به یک پخش‌کننده‌ی بهره‌مند از این فناوری، کابل HDMI 2.0 یا HDMI 2.1 و محتواهایی که به وسیله دوربین‌های مبتنی بر HDR تصویر‌برداری شده‌اند نیاز دارید. کیفیت بالاترِ کابل در استانداردهای جدید ضرورت دارد، چرا که در فرمت HDR اطلاعات بسیار بیشتری به نمایشگر ارسال می‌شود و اطلاعاتِ روشنایی و رنگ را در محدوده بسیار وسیع‌تری ارائه می‌دهد. نمایشگرهای با قابلیت HDR می‌توانند این اطلاعات را بخوانند و تصویری که از طیف وسیع‌تری از رنگ و روشنایی ساخته شده است را نشان دهند. علاوه بر گستره‌ی وسیع‌تر، ویدیوی HDR به سادگی حاوی داده‌های بیشتری است تا تمایز واضح‌تری را در میان بازه‌های هر دو انتهای طیف توصیف کند. این بدان معناست که اگر نمایشگر از HDR پشتیبانی کند، اشیاء بسیار روشن و اشیاء بسیار تیره روی یک صفحه نمایش را می‌توان بسیار روشن و بسیار تاریک نشان داد.

تفاوت نمایش منظره در حالت HDR با SDR در نمایشگر

در بخش گیمینگ به کنسول یا پردازنده گرافیکی نیاز دارید که توانایی ایجاد تصاویر HDR را داشته باشد. امروزه در بخش کارت‌های گرافیک پی‌سی این قابلیت مدت‌هاست که پشتیبانی می‌شود. همچنین کمپانی مایکروسافت از زمانِ عرضه‌ی ایکس‌باکس وان اس این امکان را در اختیار بازیکنان قرار داد و در طرف مقابل کمپانی سونی نیز با انتشار یک بروزرسانی این فناوری را به کنسول نسل هشتم خود اضافه کرده بود. کنسول‌های نسل نهم نیز این قابلیت را به صورت ذاتی پشتیبانی می‌کنند و مایکروسافت هم قابلیتی به نام Auto HDR در ایکس باکس و ویندوز 11 دارد که برخی بازی‌های قدیمی را به این قابلیت مجهز می‌کند.

مشخصات تلویزیون‌های HDR چه هستند؟

اتحادیه HDR به منظور ایجاد استاندارد‌هایی برای تلویزیون‌های HDR تاسیس شد. یکی از استاندار‌های وضع‌شده توانایی پخش حد خاصی از روشنایی در مقیاس nit است. دیگر استاندارد مطرح‌شده که در تلویزیون‌های OLED شناخته‌شده‌تر است، رسیدن پنل استفاده‌شده به حد خاصی از نسبت کنتراست بین رنگ‌های سفید و سیاه است. اگر قصد خرید تلویزیون HDR با دقت 4K را دارید، احتمالا نشان زیر را روی جعبه‌ی محصول خواهید یافت.

4K HDR

این نشان تضمین می‌کند که نمایشگرِ شما حداقل از روشنایی ۱۰۰۰ نیت برخوردار است و ۹۰ درصد از استاندارد DCI P3 را برای طیف رنگی پوشش می‌دهد. برای HDR هم حداقل باید یکی از استانداردهای HDR10 یا Dolby Vision را پشتیبانی کرده باشد.

HDR10

این استاندارد اولین بار توسط Consumer Technology Association در ایالات متحده معرفی شد. در این استاندارد metadata یا فراداده به صورت ثابت به استریم ویدئویی ارسال می‌شود که شامل اطلاعات رمزگذاری شده از تنظیمات کالیبراسیونِ رنگ مورد نیاز برای واقعی جلوه دادن تصویر است. این استاندارد از فرمتِ رنگ ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، حداکثر روشنایی تا سطح ۱۰۰۰ نیت در HDR10 پشتیبانی می‌شود.

+HDR10

این استاندارد توسط شرکت‌های سامسونگ و Amazon Video یا همان Prime Video معرفی و پشتیبانی شد و تفاوت آن با HDR10 این است که علاوه بر پشتیبانی از فرمت رنگ ۱۰ بیتی، از فراداده‌های پویا برای نمایش استفاده می‌کند که به نمایشگر اجازه می‌دهد سطحِ روشنایی و رنگ را فریم به فریم کنترل کند تا تصاویر واقعی‌تری بدست آید. این استاندارد حداکثر روشنایی تا سطح ۴۰۰۰ نیت را پشتیبانی می‌کند.

نمایش تفاوت استفاده از استاندارد دالبی ویژن در یک تصویر از طبیعت

Dolby Vision

استاندارد اختصاصی Dolby برای HDR هم دالبی ویژن نامگذاری شده که مانندِ +HDR10 از فراداده‌های پویا (Dynamic metadata) برای نمایش تصاویر بهره می‌گیرد. اما دالبی از عمق رنگِ بالاتر ۱۲ بیتی برای نمایش پشتیبانی می‌کند. این قابلیت نشان می‌دهد که نمایشگرهای دارای Dolby Vision می توانند ۱۰ برابر بیشتر از HDR10 نور تولید کنند. اگر چه تعداد کمی از تلویزیون‌ها وجود دارند که از ۱۰۰۰۰ نیت پشتیبانی می‌کنند. Dolby Vision یک فناوری سینمایی قدرتمند است که در تلویزیون‌های سطح بالا تعبیه می‌شود.

Hybrid Log-Gamma (HLG)

این استاندارد در مشارکت رسانه‌های BBC و NHK در ژاپن خلق شد تا ضمن سازگاری با فرمت قدیمیِ SDR بتواند پخش تلویزیونی و ارسال تصاویر را راحتتر کند تا با یک سیگنال داده‌ای مشترک، قابل نمایش روی صفحات SDR و HDR باشد. البته کیفیت این استاندارد به +HDR10 نمی‌رسد، ولی بیشترِ سازنده‌های بزرگ مثل سامسونگ، ال‌جی و سونی از سال ۲۰۱۸ میلادی آن را در تلویزیون‌های خود پشتیبانی کرده‌اند.

انواع نشان‌های تایید کیفی در میزان روشنایی های مختلف از سوی VESA با نام DisplayHDR

VESA DisplayHDR 400/500/600/1000/1400

برای دریافت این تاییدیه در میزان روشنایی‌های مختلف، محصولاتِ مربوطه باید با ملزومات اعلامی از سوی VESA ( مخففِ Video Electronics Standards Association و زیرمجموعه‌ای از Allion Labs) منطبق بوده و آزمایش شوند. نمایشگرهای دارای قابلیت HDR با سطوح روشنایی ۴۰۰ تا ۱۴۰۰ نیت می‌توانند گواهیِ دریافت شده را روی محصولات خود درج کنند تا مصرف‌کننده از کیفیت نمایش HDR در نمایشگری که قصد خریدش را دارد مطمئن باشد. همچنین نشان‌های شامل True Black هم برای نمایشگرهای OLED در نظر گرفته شده‌اند که عموما سطح روشنایی پایین‌تری نسبت به پنل‌های LCD با نور پس زمینه‌ی LED دارند.

تفاوت تلویزیون‌های OLED با تلویزیون‌ های HDR

لزوما این دسته از تلویزیون‌ها یکسان نیستند. تلویزیون‌های OLED سطح تیره‌گی عمیقی را به دلیل عملکرد هر‌ یک از پیکسل‌ها به عنوان منبع نور ارائه می‌کنند که این امر مشابه‌ی تلویزیون‌های HDR است. اما به این دلیل که تلویزیون‌های OLED به مانند تلویزیون‌های LED از نور پس‌زمینه بهره نمی‌برند، قادر به نمایش همان سطح از روشنایی همانند تلویزیون‌های HDR نیستند. به عبارت دیگر تلویزیون‌های OLED یک هزار nit روشنایی که لازمه فناوری HDR 1000 است را در اختیار ندارند. تنها تلویزیون‌هایی از دسته OLED قادر به ارائه تصاویری مشابه با تلویزیون‌های HDR هستند که بیش از ۵۴۰ nit روشنایی و کمتر از ۰٫۰۰۰۵ nit تیرگی داشته باشند.


پرسش‌های متداول

۱-آیا تمامِ تلویزیون‌های 4K از HDR پشتیبانی می‌کنند؟

خیر. در حالی که بسیاری از تلویزیون‌های مبتنی بر HDR از پنل‌های 4K بهره می‌برند، تمامی تلویزیون‌های 4K قادر به نمایش تصاویر با استفاده از فناوری HDR، آن هم با کیفیت مشابه نیستند. در واقع این دو تکنولوژی مجزا از یکدیگر هستند. فناوری HDR از تراکم پیکسلی بالایی که در تلویزیون‌های 4K با رزولوشن 2160p وجود دارد، در جهت خلق تصاویری پویا‌تر و غنی‌تر استفاده می‌کند و به نوعی 4K و HDR مکمل یکدیگر هستند. اما تمامی تلویزیون‌های 4K لزوما از HDR پشتیبانی نمی‌کنند.

۲- آیا داشتن نشان DisplayHDR برای اطمینان از کیفیت مطلوب HDR در نمایشگر کفایت می‌کند؟

خیر. بسیاری از پنل‌های تصویری بکار گرفته شده در نمایشگرهای امروزی از روشنایی لازم برای نمایش تصاویر HDR بهره‌مند نیستند و حتی اگر نشان HDR هم توسط سازنده بر روی محصول نصب شده باشد یا تاییدیه DisplayHDR هم داشته باشند، دلیلی بر کیفیت مطلوب نمایش تصاویر HDR در آنها نخواهد بود. عموما مانیتورهای ارزان قیمتی که نشان HDR 400 دریافت کرده‌اند هم کیفیت مناسبی در حالت HDR ندارند و بعضا تصاویر HDR را با روشنایی یا رنگ‌های نامناسب نمایش می‌دهند. بنابراین هر محصولی که نشان HDR داشته باشد لزوما از توانایی نمایش مناسب صحنه‌های HDR برخوردار نیست و کیفیت نمایش HDR هم در نمایشگرها یا تلویزیون‌های ارزانتر به خوبی نمایش HDR در پنل‌های گران‌قیمت‌تر و رده بالا نخواهد بود و این محصولات باید توسط کارشناسان بررسی و رده‌بندی شوند. کیفیت مناسب در حالت HDR عموما با پنل‌هایی که توانایی ارائه روشنایی ۱۰۰۰ نیت یا بالاتر را دارند در نمایشگرهای LED محقق می‌شود.

۳-کدام استاندارد HDR بهتر است؟

تمام نمایشگرهایی که قابلیت HDR دارند باید دست‌کم ملزومات رسمی استاندارد HDR10 را رعایت کرده باشند. نمایشگرهایی که گواهی +HDR10 را دریافت کنند از قابلیت نمایش واقعی‌تر و کیفیت بالاتر صحنه‌ها در حالت HDR برخوردار خواهند بود، چرا که طیف رنگیِ گسترده‌تری نسبت به HDR10 دارند و حداکثر روشنایی بالاتری را هم پشتیبانی می‌کنند. اما تجملی‌ترین استاندارد HDR و با کیفیت‌ترینِ آنها هم دالبی ویژن است که تنها در محصولات گران‌تر و رده حرفه‌ای مشاهده خواهد شد. در واقع +HDR10 و Dolby Vision از نظر ارائه‌ی کیفیتِ بالای HDR به نوعی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و HDR10 استاندارد پایه‌ای و حداقلی برای تمام نمایشگرهای HDR است. استاندارد Dolby Cinema هم در واقع ترکیبی از Dolby Vision و Dolby Atmos برای تلویزیون‌های رده بالای امروزی ارائه می‌کند و فقط منحصر به کیفیت نمایش HDR نیست.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده