// یکشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Poilus - سربازان

این هفته به معرفی انیمیشن کوتاه Poilus (سربازان) می‌پردازیم که یکی از تلخ‌ترین رخداد‌های تاریخ را از زاویه‌ای متفاوت روایت می‌کند.

هر‌یک از اعمال و رفتار‌های اقشار مختلف جامعه با هر میزان قدرت و در سمتی، بر زندگی دیگر افراد تاثیر‌گذار بوده و نمی‌توان کنش و واکنش‌های بین انسان و عالم هستی را نا‌دیده گرفت. اما گاهی تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که در آن منافع شخصی و مواردی از این دست، بر سر‌نوشت دیگران ارجحیت پیدا می‌کند. جنگ یکی از این اعمال است که طرف‌های در‌گیر آن بدون توجه به تاثیر غیر‌قابل جبرانی که این رخداد روی سربازان می‌گذارد، تنها به فکر دستیابی به منابع، ثروت و غیره هستند. انیمیشن کوتاه Poilus چنین شرایطی را به تصویر می‌کشد.

انیمیشن کوتاه سربازان در بحبوحه جنگ جهانی اول جریان دارد. میدان نبردی که هیچ شباهتی به گذشته‌اش نداشته و معدود نشانه‌هایی از جمله یک ماشین یاد‌آور دوران سابق آن هستند. تا چشم کار می‌کند تنها ویرانی، تنه سوخته در‌ختان و ادوات جنگی به چشم می‌خورد. هر‌یک از سر‌بازان خر‌گوش‌-مانند ارتش فرانسه مشغول به کاری هستند. اما در بین آن‌ها سربازی به نام فردیناند، فارغ از شرایط جنگی مشغول به نواختن ساز دهنی است. با دستور فرمانده تمامی سر‌بازان به سمت میدان نبرد حرکت می‌کند، به جز فردیناند که همچنان غرق در ساز زدن است. فرمانده که از این حرکت او خشمگین شده، ساز دهنی را از فردیناند گرفته و به درون چاله آب می‌اندازد. فردیناند نیز به مانند هم‌قطارانش به سمت میدان جنگ رهسپار می‌شود، اما اتفاقات عجیبی در شرف وقوع است...

انیمیشن کوتاه Poilus

در انیمیشن کوتاه Poilus خرگوش‌ها به جای انسان‌ها می‌جنگند اما داستان کاملا در مورد انسان‌ها است

انیمیشن کوتاه Poilus در واقع پروژه فار‌غ‌التحصیلی تعدادی از دانشجویان موسسه ISART Digital است که در زمینه انیمیشن سه‌بعدی، بازی‌های ویدیویی و جلوه‌های ویژه فعالیت دارند. تیم ۱۳ نفره این انیمیشن را در طی دو سال طراحی و ساخته‌اند. ویژگی جالب انیمیشن کوتاه سربازان حرکت در مسیری متفاوت نسبت به دیگر محتوا‌های بصری با محوریت جنگ جهانی اول است. در آثار کوتاه و بلند متعددی اعمال قهر‌مانانه سر‌بازان درگیر جنگ را دیده‌ و حتی در قالب بازی‌های ویدیویی کنترل برخی را در دست گرفته‌ایم. اما انیمیشن کوتاه Poilus به جای بخش هیجان‌انگیز، نیمه تاریک و زشت جنگ را به تصویر می‌کشد. با این وجود که خر‌گوش‌ها همانند ذات حقیقی انسان هیچ‌گونه حس درنده‌خویی ندارند، در زمانی که به اجبار وارد میدان جنگ می‌شوند تمامی اخلاقیات را از یاد برده و در مقابل کسی که هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارد، با زبان اسلحه سخن می‌گویند.

انیمیشن کوتاه Poilus

تیم سازنده انیمیشن کوتاه سر‌بازان با استفاده از سبک طراحی سه‌بعدی اثری چنان بدیع و واقع‌گرایانه طراحی کرده‌اند که دقیقا یاد‌آور دوران جنگ جهانی اول است. فضای تیره و استفاده حداقلی از رنگ‌ها باعث شده که حس غم‌انگیز و دلهره‌آور جنگ و در پایان حس امید به زیبایی هر‌چه تمام‌تر به مخاطب القا شود. طراحی المان‌های محیطی، ابزار‌آلات نظامی و پوشش خر‌گوش‌ها با دقت کامل و بدون هیچ کم و کاستی طراحی شده‌اند. در زمینه کار‌گردانی بدون هیچ شکی باید انیمیشن کوتاه Poilus را جزء بر‌ترین‌ها بر‌شمرد. بهره‌گیری مناسب از زوایا، نما‌های متعدد، کات‌های به‌موقع و تغییر از دو‌ربین ثابت به متحرک در بهترین زمان تنها تعدادی از نقاط قوت کارگردانی این اثر هستند. شبیه‌سازی حرکات بدون اشکال بوده و نمود این ادعا را می‌توانید در زمان حرکت فردیناند در میدان نبرد مشاهده کنید.

انیمیشن کوتاه Poilus

موسیقی اصلی انیمیشن کوتاه سربازان اصوات حاصل از ادوات جنگی است

در انیمیشن کوتاه سربازان موسیقی خاصی شنیده نمی‌شود و به غیر تعدادی از سکانس‌ها، تنها اصوات جنگی به عنوان جلوه‌های بصری و ساز زدن‌های فردیناند است که به گوش می‌رسند. اما در همان اندک سکانس‌هایی که موسیقی وجود دارد، در کنار جلوه‌های بصری، فضایی به شدت دلهره‌آور را پدید می‌آورند که عملا در هیچ اثری با محوریت جنگ جهانی مشاهده نکرده‌ایم. انفجار‌ و شلیک گلوله دقیقا همان صدا‌هایی هستند که از یک میدان نبرد انتظار داریم و انیمیشن کوتاه Poilus به خوبی آن‌ها را در خود جای داده است. به جهت بی‌کلام بودن این انیمیشن، خر‌گوش‌ها استفاده از حالات چشم را به صورت مختصر به نمایش می‌گذارند. در سکانس‌های مختلف اثر حس‌هایی نظیر ترس، نگرانی و عصبانیت را در چهره خر‌گوش‌های سرباز مشاهده می‌کنیم.

برای دانلود ویدیو از آپارات اقدام کنید

جنگ تبعات کوچک و بزرگی دارد. اما مسلما بیشترین تاثیر معطوف به سر‌بازان جناح‌های مختلف جنگ است. افرادی که نمی‌توانند هم‌رزمان کشته شده خود را از یاد ببرند و زشتی‌های دوران جنگ در روح و جانشان ثبت شده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده