نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

هرآنچه در مورد ریجن کنسول و بازی های پلی استیشن 4 باید بدانید

در این مطلب به سوال‌های رایج در مورد ریجن کنسول و بازی‌های پلی‌استیشن 4 پاسخ می‌دهیم.

دشواری‌های مربوط به ریجن یا منطقه‌ی کنسول و بازی‌های پلی استیشن 4 همیشه گریبان‌گیر کاربران این سیستم بوده و مخصوصاً هنگام خرید DLCها، سوالاتی به وجود می‌آید که شاید خیلی از گیمرها از پاسخ آن‌ها بی‌اطلاع باشند. در این مقاله به سوالات رایج در مورد ریجن‌ها و ارتباط آن‌ها با کنسول و بازی‌های آن‌ پاسخ می‌دهیم.

ریجن کنسول به چه معنی است و چند ریجن وجود دارد؟

کنسول پلی‌استیشن 4 بر خلاف ایکس‌باکس وان، بنا به موقعیت جغرافیایی بازاری که در آن عرضه شده تولید می‌شود. ریجن یا منطقه‌ی کنسول به معنای منطقه‌ای است که دستگاه برای کاربران آن منطقه‌ی جغرافیایی ساخته می‌شود. سونی چهار ریجن برای پلی‌استیشن 4 و بازی‌های آن در نظر گرفته که عبارتند از:‌

  • ۱- آمریکای شمالی
  • ۲- اروپا
  • ۳- آسیا
  • ۴- استرالیا و نیوزیلند

ریجن‌های پلی‌استیشن 4 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این ریجن‌ها باید در نظر داشته باشید این است که دستگاه‌ها، از لحاظ عملکرد و ویژگی‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. سونی به دلیل سیاست‌های مختلف هر کشور در قیمت‌گذاری و محاسبه‌ی مالیات دستگاه‌های فروخته شده و ارائه‌ی بهتر خدمات پس از فروش و گارانتی، پلی‌استیشن 4 را در ریجن‌های مختلفی عرضه می‌کند. تنها تفاوت این دستگاه‌ها که شاید برای عده‌ی خاصی از کاربران مهم باشد، قابلیت پخش دیسک‌های بلوری پلی‌استیشن 4 است. این دیسک‌ها هم منطقه‌بندی شده‌اند و به عنوان مثال بلوری خریداری شده از اروپا، تنها روی کنسول‌های ریجن ۲ اجرا می‌شود.

پلی‌استیشن 4 در زمینه‌ی اجرای بازی‌ها، یک کنسول بدون قفل ریجن یا اصطلاحاً Region Free شناخته می‌شود و تمام بازی‌های این کنسول روی تمام دستگاه‌های پلی‌استیشن 4 اجرا می‌شوند.

ریجن بازی

ریجن حساب کاربری پلی‌استیشن 4 به چه معناست؟

تمام کاربران پلی‌استیشن 4 برای استفاده‌ی کامل از تمام ویژگی‌های دستگاه و قابلیت‌های آنلاین مانند بازی‌های چندنفره و دیجیتالی، نیاز به یک حساب کاربری پلی‌استیشن دارند. هنگام ساخت این حساب یک آدرس وارد می‌کنید که ریجن حساب پلی‌استیشن شما را مشخص می‌کند. اکثر کاربران آدرسی در آمریکا یا انگلیس را وارد می‌کنند که به ترتیب ریجن حساب آن‌ها یک یا دو خواهد بود. این ریجن هم مانند ریجن خود دستگاه، خللی در بازی وارد نمی‌کند و می‌توانید هربازی‌ای را بدون مشکل حتی آنلاین بازی کنید.

ریجن بازی به چه معناست؟

پشت کاور تمام بازی‌های پلی‌استیشن 4، ریجن بازی با اعداد ۲، ۳، ۴ و کلمه‌ی All مشخص شده است. مهم‌ترین نکته‌ای که کاربران پلی‌استیشن باید مد نظر داشته باشند این است که برای خرید دی‌ال‌سی و دیگر محتوای پولی و حتی رایگان برای بازی‌ها، باید ریجن بازی با حساب پلی‌استیشن آن‌ها یکی باشد. مشکلی که ممکن است در این زمینه پیش بیاید این است که فروشگاه پلی‌استیشن بدون اینکه اخطاری برای یکی بودن ریجن بازی و حساب کاربری به شما دهد، محتوای مورد نظر را به شما می‌فروشد و خود کاربر باید به این نکته توجه کند.

اما راه حلی برای استفاده از محتوای ریجن یک برای بازی ریجن ۲ یا بالعکس وجود دارد. اگر شما یک بازی ریجن ۲ در اختیار دارید و حساب کاربری اصلی‌تان در پلی‌استیشن ریجن یک است، می‌توانید با ساخت یک اکانت ریجن ۲، محتوای مورد نظر خود را از فروشگاه اروپای پلی‌استیشن خریداری کنید و با حساب اصلی خود بازی کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه یک حساب دیگر غیر از حساب اصلی خود با ریجنی متفاوت داشته باشید تا دیگری نیازی به تعویض بازی نداشته باشید.

به طور خلاصه، ریجن کنسول هیچ تأثیری روی اجرای بازی‌ها ندارد و تفاوت ریجن حساب کاربری پلی‌استیشن با بازی‌ها هم صرفاً مربوط محتوای دانلودی و پولی آن‌ها می‌شود. در پایان از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت کنسولهای بازی از دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده