نویسنده: کیان کاظمی
// سه شنبه, ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۲

هدست واقعیت مجازی HDK2 ریزر بالاخره برای فروش آماده شد

بالاخره هدست واقعیت مجازی HDK2 کمپانی ریزر با قیمتی ارزان آماده فروش شد.

سرانجام کمپانی Razer فروش هدست واقعیت مجازی Hacker Development Kit 2 را به‌طور رسمی آغاز کرد. این محصول که تنها ۳۹۹ دلار قیمت دارد، یک هدست عجیب است؛ مخصوصا اگر آن را با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی تجاری مقایسه کنید. این هدست نه به اندازه آکیولس ریفت ۴۹۹ دلاری قدرت دارد و نه به اندازه HTC Vive که ۷۹۹ دلار قیمت دارد.

آخرین مجموعه از نرم افزارهای این سخت‌افزار، راه اندازی آن را به‌طور نسبی راحت کرده؛ اما کابل‌ها و راهکارهای ردیابی هدست با کیت توسعه 2 آکیولس مشابه هستند.

شاید بپرسید که چرا اصلا در مورد این هدست صحبت می‌کنیم؟ به این دلیل که هدست نام‌برده هم برای علاقه‌مندان به واقعیت مجازی و هم افراد مشتاق به سرهم‌بندی کردن هدست، انتخاب مناسبی است.

کمپانی Razer احساس می‌کند که HDK2 با Windows Installer جدیدش به اندازه کافی ارزش و راحتی در استفاده دارد که هر کسی که قصد داشتن یک هدست واقعیت مجازی را داشته باشد و به سرهم‌بندی و توسعه هدست علاقه‌مند نباشد، این هدست را گزینه مناسبی بداند. در ضمن در حال حاضر تعداد فراوانی بازی آماده برای OSVR وجود دارد که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از استیم تهیه کرد.

قیمت ۴۰۰ دلاری هدست آن را قابل رقابت با دیگر مدل‌ها کرده و راه‌اندازی آن هم به اندازه‌ای ساده است که مصرف کنندگان جدید بتوانند از سخت‌افزار و نرم‌افزار آن سر در بیاورند. بنابراین، رسانه‌ها از سوی Razer هدست‌های مخصوص بررسی دریافت کرده‌اند تا در مورد این محصول به عنوان یک دستگاه تجاری، نه یک کیت توسعه، صحبت کنند.

بزرگترین تفاوت میان این سخت‌افزار با نسخه تجاری آکیولس ریفت و هدست واقعیت مجازی HTC Vive به ردیابی آن باز می‌گردد. هر دو هدست مذکور حداقل دو سنسور دارند و می‌توان تعداد سنسورهای ریفت را افزایش داد؛ اما HDK 2 فقط به یک دوربین مجهز است که بالای نمایشگر شما قرار می‌گیرد یا روی دیوار نصب می‌شود. به این ترتیب امکان ردیابی عمق هم وجود دارد، اما دامنه و تطبیق‌پذیری از این هدست حذف خواهند شد. نکته مثبت این است که شما می‌توانید قطعات HDK 2 را از یکدیگر جدا و آن را دستکاری کنید.

این هدست واقعیت مجازی با یک لایسنس نامحدود عرضه می‌شود که می‌توانید به واسطه آن، هر کاری که دوست دارید با سخت‌افزار یا نرم‌افزارش انجام دهید. اگر دوست دارید می‌توانید قطعات آن را جدا کنید، دوربین‌ها را بهبود دهید و روشی برای ردیابی دست‌ها روی آن اعمال کنید و سپس آن را مجددا بفروشید. در صورتیکه یک هدست واقعیت مجازی ارزان قیمت می‌خواهید که بتوانید به‌راحتی آن را جدا کنید و هر بخش آن را در کلاس درس توضیح دهید، HDK 2 بازهم انتخاب مناسبی است. همچنین در صورتیکه قصد دارید آن را با یک سخت‌افزار دیگر امتحان کنید، اتصال USB 3.0 خارجی هدست امکان نصب سخت‌افزارها و تجهیزات جانبی به آن را فراهم می‌کند.

در ضمن دانش‌آموزان و توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام خرید این هدست، ۲۰ درصد تخفیف بگیرند. HDK 2 هدستی واقعیت مجازی است که برای باز کردن، دستکاری کردن و بسته شدن طراحی شده و برای دانش‌آموزان و سازندگانی که قصد سرهم‌بندی آن را دارند یا حتی می‌خواهند خودشان هدست واقعیت مجازی تولید کنند بسیار باارزش است؛ به‌خصوص که نیازی به شروع کار از ابتدا نیست و می‌توان تحقیقات موردنیاز را روی یک مدل در حال کار امتحان کرد. در ضمن، پیدا کردن بازی برای این هدست از طریق استیم راحت است و با توجه به اینکه بازی‌های OSVR به‌دست استیم تقسیم بندی شده‌اند، شما می‌توانید تمامی بازی‌هایی را که از این سخت‌افزار پشتیبانی می‌کنند پیدا کنید و با یک کنترلر استاندارد به تجربه کردن آن‌ها بپردازید.

هدست واقعیت مجازی HDK2

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این هدست تجربه واقعیت مجازی خوبی را ارایه می‌دهد؟

در پاسخ بایستی گفت که رزولوشن HDK 2 با Vive و ریفت قابل قیاس است و امکان تنظیم کردن فاصله بین چشمان و لنز، توسط صفحه محکمی که پایین هدست قرار دارد، به این معناست که بیشتر افراد عینکی می‌توانند بدون نیاز به عینک با این هدست کار کنند که نکته مثبتی به حساب می‌آید.

با این حال، بزرگترین مشکل این هدست ناهمواری‌هایی است که در نمای جانبی آن (هنگامی که در واقعیت مجازی اطراف را نگاه می‌کنید) به چشم می‌خورند. در واقع هنگامی که تصاویر از نقطه وسط دید شما به سمت گوشه حرکت می‌کنند، شاهد حالتی ناهموار و ورم‌کرده خواهید بود. در ضمن کابل دوربین ردیاب بایستی به هدست و خود رایانه متصل شود. با این حال، تمام این کابل‌ها به یک جعبه کوچک متصل می‌شوند که می‌توانید آن را به کمربند خود متصل و از پیچیده شدن آن‌ها به یکدیگر خودداری کنید. البته ردیابی با یک دوربین به هیچ وجه با خروجی‌ای که شما از دو سنسور ریفت و Vive دریافت می‌کنید قابل قیاس نیست؛ اما نکته مهم قیمت پایین‌تر این هدست است که به‌خصوص برای دانش‌آموزان و سازندگانی که هنگام خرید ۲۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنند، بسیار قابل توجه خواهد بود. در ضمن گرچه امکان باز و بسته کردن هدست و بررسی آن برای همه افراد ویژگی مهمی به حساب نمی‌آید؛ اما برای علاقه‌مندان نکته مهمی برای خرید محسوب می‌شود.

هدست واقعیت مجازی HDK2 در میان کیت توسعه 2 آکیولس و نسخه تجاری هدست‌های واقعیت مجازی اصلی جایگاه عجیبی دارد؛ اما کمپانی Razer موفق شده با عرضه‌ی لایسنس نامحدود به خریداران برای دستکاری و حتی فروش مجدد هدست، جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند. در صورتیکه قصد دارید با هدست واقعیت مجازی، بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید، پیشنهاد اول بدون شک پلی‌استیشن VR، آکیولس ریفت یا HTC Vive است. با این حال، قیمت کمتر، تطبیق‌پذیری و طبیعت باز HDK2 برای علاقه‌مندان به واقعیت مجازی که قصد دخیل شدن بیشتر به این تکنولوژی را دارند، آن را به پلتفرمی جذاب تبدیل می‌کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده