نویسنده: سینا طهمورثی
// سه شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۱

آخر هفته فیلم چی ببینیم: 12 Angry Men

در پیشنهاد فیلم این هفته به سراغ 12 Angry Men، یک کلاسیک تمام عیار خواهیم رفت. با زومجی همراه باشید.

اگر در نوار جستجوی IMDB  عدد ۱۲ را بنویسید، دومین فیلم پیشنهادی 12 Angry Men «دوازده مرد خشمگین» خواهد بود. دوزاده مرد خشمگین ساخته سیدنی لومت و محصول ۱۹۵۷ آمریکا است. این فیلم با امتیاز ۹.۸ از ۱۰ در رده پنجم محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است. فیلم در آمریکا نامزد دریافت سه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه و در جوایز گلدن گلوب نیز نامزد دریافت جایزه برای بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین کارگردانی بوده است. همچنین این فیلم در جشنواره‌های بین الملی مهم چون برلین و بفتا نیز حضور داشته است که جایزه خرس طلایی برلین از جمله مهم‌ترین جوایز فیلم است.

در خلاصه داستان فیلم می‌خوانیم که «یک عضو هیات منصفه تلاش می‌کند برای جلوگیری از پایمال شدن عدالت، دیگر اعضای هیات را وادار به تجدید نظر در قضاوت خود در یک پرونده کنند». فیلم نمایشی نفس‌گیر از تلاش این عضو هیات منصفه است تا دیگر اعضا را وادار کند که مدارک و شواهد پرونده را دوباره مرور کنند.

از ویژگی‌های مهم فیلم که باعث شد در زمان خود بسیار مورد توجه قرار گیرد، لوکیشن واحد فیلم است. در واقع سهم زیادی از ۹۶ دقیقه زمان فیلم، دوربین در جلسه هیات منصفه قرار دارد. محدودیت مکانی که انتخاب موضوع و نوع داستان به فیلم‌نامه‌نویس تحمیل می‌کند، باعث می‌شود تا فیلم‌نامه در بخش‌های دیگری نیاز به محرک‌هایی برای حفظ توجه مخاطب داشته باشد. یکی از عواملی که در حفظ توجه بیننده تاثیرگذار خواهد بود، ضرباهنگ یا ریتم فیلم خواهد بود. ضرباهنگ یا ریتم هم در فیلم‌نامه و هم در تدوین فیلم قابل بررسی است. زمانی که صحبت از ریتم در تدوین می‌شود منظور تعریفی از ریتم است که با واژه تمپو (Tempo) شناخته می‌شود و به وسیله زمان نمایش پلان‌ها و توالی آنها قابل کنترل و بررسی است. بنابراین در هنگام تماشای فیلم دوازده مرد خشمگین حتما به اندازه زمانی نماها و سرعت‌های متفاوت نمایش آنها در طول فیلم دقت کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که حتی ماندن در یک فضای بسته می‌تواند جذاب و درگیرکننده باشد.

12 Angry Men

دسته‌بندی فیلم به لحاظ گونه (ژانر) سینمایی به صورت جنایی/درام ذکر شده است. ژانر جنایی بر مبنای این پاسخ به این سوال دسته‌بندی و سنجیده می‌شود که جنایت از نقطه دید چه کسی روایت می‌شود: کارآگاهی (نقطه دید پلیس)، معمای قتل (نقطه دید کارآگاه ارشد)، گنگستری (نقطه دید گنگستر)، قصه انتقام یا تریلر (نقطه دید قربانی)، دادگاهی (نقطه دید وکیل)، روزنامه‌ای (نقطه دید گزارشگر)، جاسوسی (نقطه دید جاسوس)، درام زندان (نقطه دید زندانی)، فیلم نوآر (نقطه دید قهرمانی که ممکن است هم جنایتکار، هم کارآگاه و هم قربانی یک زن اغواگر باشد). همانطور که مشخص است زیرژانر های گونه جنایی مانند تریلر و نوآر خود از جمله محبوب ترین زیرگونه‌هایی هستند که به دلیل محبوبیتشان به گونه‌های مستقلی تبدیل شدند. فیلم دوازده مرد خشمگین با توجه به تقسیم بندی بالا، از نوع جنایی/ دادگاهی است. تقسیم بندی دوگانه یا چندگانه فیلم‌ها در گونه (ژانر)، از این واقعیت ناشی می‌شود که فیلم‌ها اغلب دارای المان‌هایی از ژانرهای مختلف هستند. مثلا قراردادن فیلم دوازده مرد خشمگین در دسته جنایی/درام در سایت سینمایی IMDB به این خاطر است که فیلم درون‌مایه قضاوت و پیش‌داوری را در فیلم مورد بررسی قرار می‌دهد که موضوعی اجتماعی محسوب می‌شود. با این تفاسیر، تماشای دوازده مرد خشمگین را برای یکی از آخر هفته‌های خود از دست ندهید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده