نویسنده: میثم سبحانی
// سه شنبه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱

سی دی پراجکت رد از ثبت نشان تجاری Cyberpunk دفاع کرد

در پی انتقادات مطرح شده علیه سی دی پراجکت رد، من باب ثبت واژه «Cyberpunk» به عنوان نشان تجاری بازی جدید خود، این استودیو از این اقدام خود دفاع کرد.

استودیو سی دی پراجکت رد، سازنده مجموعه بازی‌های The Witcher و بازی Cyberpunk 2077 از تصمیمش مبنی بر ثبت واژه «Cyberpunk» به عنوان نشان تجاری بازی خود دفاع کرد.

این استودیو هفته پیش، به خاطر دادخواستی که برای ثبت واژه «Cyberpunk» به عنوان نشان تجاری بازی خود در اروپا در اواخر سال پیش تنظیم کرده بود، انتقاداتی دریافت کرد. کاربری در وب‌سایت ردیت در این ارتباط نوشت:

امیدوارم که آن‌ها نتوانند این نشان تجاری را به ثبت برسانند، این اقدامی غیر قابل ‌قبول خواهد بود، چرا که از این به بعد ما نمی‌توانیم واژه Cyberpunk را بدون ترس از اینکه شاید مورد تعقیب قضایی آن‌ها قرار بگیریم، استفاده کنیم.

البته این انتقادات راه به جایی نبرد؛ چرا که هم‌اکنون این درخواست از سوی اتحادیه اروپا تایید شده است. چند روز پیش، سی دی پراجکت رد درباره این اقدام خود توضیح داد و مدعی شد:

ما تنها می‌خواهیم از تلاش‌های فراوان‌مان در ساخت بازی محافظت کنیم و قصد نداریم که از این نشان تجاری به شکل ناخوشایندی استفاده کنیم. این حرکت تنها اقدامی برای دفاع از خود است.

این توسعه دهنده خوش‌نام ادامه داد:

بازی Cyberpunk 2077 پروژه عظیمی است و ما تا به حال منابع مالی و انسانی بسیاری را برای تبدیل شدن آن به بهترین بازی‌ای که تا به حال ساخته‌ایم، هزینه کرده‌ایم. بنابراین باید مطمئن می‌شدیم که تنها نهادی هستیم که می‌توانیم از نام دقیق این بازی و نامگذاری‌های شبیه به آن استفاده کنیم.

شاید ما بخواهیم دنباله‌ای برای این بازی بسازیم و آن را Cyberpunk 2 یا Cyberpunk 2078 بنامیم، این احتمال وجود دارد شخصی این نام‌ها را از قبل ثبت کرده باشد و به ما بگوید که نمی‌توانیم از این نام‌ها استفاده کنیم. دلیل ما برای ثبت این نشان تجاری محافظت از خودمان از هر گونه اقدامات غیرقانونی از سوی رقبای‌مان است.

سی دی پراجکت رد که از سال ۲۰۱۲ نشان تجاری Cyberpunk را در آمریکا نیز در اختیار دارد، در ادامه، دوباره به طرفدارانش اطمینان خاطر داد که این اقدام تلاشی برای جلوگیری از دیگر افراد برای استفاده از این کلمه در دیگر موارد احتمالی نیست. این کمپانی توضیح داد:

نشان تجاری (Trademark) مثل حق تکثیر (Copyright) یا حق اختراع (Patent) نیست، بلکه این حقوق کاملا متفاوت از هم هستند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. نشان تجاری ثبت شده توسط ما، استفاده از کلمه «Cyberpunk» را اگر در موارد تجاری (همچون برندسازی، تبلیغات و غیره) مورد استفاده قرار نگیرد، ممنوع نمی‌کند و همچنین هیچگونه امتیاز انحصاری‌ای به ما برای ساخت بازی در محیط یا ژانر به خصوصی را نمی‌دهد. به‌علاوه دیگران هم می‌توانند در چنین سبکی بازی بسازند. استفاده از یک واژه محافظت شده در عنوان بازی تنها در شرایطی که موجب سردرگمی مشتریان شود، بازدارنده خواهد بود.

اگر کسانی بازی‌شان را John Smith: Adventures Set in a Cyberpunk Dystopian Society یا 20 Short Video Games Set in Cyberpunk Worlds بنامند، هیچکدام از آن‌ها، تجاوز به حقوق ما به حساب نمی‌آید.

از بازی Cyberpunk 2077 در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. سی دی پراجکت رد بعدا عنوان کرد که به دلیل محصول در صف انتشارشان در آن زمان یعنی بازی The Witcher 3: Wild Hunt تا سال ۲۰۱۷ اطلاعات جدیدی از این بازی منتشر نخواهند کرد. این استودیو از آن زمان تا کنون درباره این بازی علمی تخیلی سکوت اختیار کرده است. هر چند مارسین ایونسکی، مدیرعامل کمپانی سی دی پراجکت رد در مصاحبه‌ای با وب‌سایت گیم‌اسپات در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد که «از حالا دیگر بازی Cyberpunk تمرکز اصلی استودیو خواهد بود.»

نظر شما درباره اظهارات سی دی پراجکت رد چیست؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده