بازی Shovel Knigh بر روی نینتندو سوییچ مرور خوبی است از خاطرات و بازی‌های قدیمی که بچگی‌مان را ساختند.

در میان بازی‌های روز عرضه نینتندو سوییچ، بازی‌های دیگری نیز قرار داشتند که قبلا برای سایر پلتفرم‌ها عرضه شده بودند. یکی از این بازی‌ها، بازی تحسین شده Shovel Knight بود که این بازی هشت بیتی در زمان عرضه، توانست مخاطبین زیادی را به خود جذب کند. نکته خوب این قضیه این است که استودیو یات‌کلاب، سازنده بازی Shovel Knight، این بازی را به صورت کامل تحت نام Shovel Knight: Treasure Trove برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه کرده است. از این‌رو بار دیگر فرصتی شد که در دنیای مرگبار و بی‌نظیر Shovel Knight کوچک و دوست داشتنی‌مان قدم برداشته و به کشتن دشمنان این بار بر روی نینتندو سوییچ بپردازیم.

اصولا یکی از آن دسته از بازی‌هایی که می‌توان بر روی آن مانور داد و یک داستان جمع و جور و خوب را خلق کرد، داستان‌هایی است که بر پایه Damsel in Distress نوشته شده‌اند. داستان‌هایی که در جریان آن یک شخصیت زن توسط شخصیت منفی داستان اسیر شده و یک قهرمان مرد باید او را نجات دهد. تیم استودیو یات کلاب به خوبی از این فرمول استفاده کرده و با تغییراتی در آن، توانسته است یکی از بهترین داستان‌ها را بوجود آورد. داستان بازی در سادگی تمام، روایت‌گر ماجراجویی‌های شوالیه بیلی و شوالیه محافظ است که وقتی به برج تقدیر می‌رسند، شرایط تغییر می‌کند. به واسطه یک طلسم نفرین شده، شخصیت شوالیه محافظ ناپدید می‌شود و حال شما هستید و دنیایی از پلیدی‌ها که توسط افسونگر بوجود آمده است.

Shovel Knight: Treasure Trove

در این میان افسونگر یک محفل هشت نفره از هشت شوالیه مختلف را در اختیار دارد که وظیفه آن‌ها این است که شوالیه بیلی را از سر راه خود بردارند.  داستان بازی با تمام سادگی خود و استایل هشت بیتی بازی، جوری شما را به خود جذب می‌کند که سختی‌های طاقت‌ فرسای بازی را به جان خواهید خرید. شوالی بیلی در طول بازی، خواب‌های عجیب و غریبی می‌بیند. اینکه شوالیه محافظ از ارتفاع در حال افتادن است و شما باید وی را بگیرید. حال در این میان هرچقدر به اواخر بازی نزدیک می‌شویم، سختی راه شوالیه بیلی را مشاهده می‌کنیم. شولیه کوچولوی داستان که عزم خود را جزم کرده تا هر هشت شوالیه محفل The Order of No Quarterرا نابود کرده و به افسونگر برسد. حال تمام این بحث‌ها در مورد داستان بازی به کنار پایان بندی و سکانس پایانی بازی Shovel Knight در سطح و لول دیگری قرار دارد که شدیدا شما را هیجان‌زده خواهد کرد. تیم سازنده در این بخش به خوبی هرچه تمام‌تر کار خود را انجام داده است.

پس از هر بار مردن، سکه‌های خود را از دست خواهید داد که مجدد می‌توانید آن‌ها را بدست بیاورید

دنیای بازی و انتخاب مراحل، به شکلی است که نمی‌توانید آزادانه در محیط بچرخید و به سراغ این هشت نفر بروید. بلکه باید با پشت‌ سر گذاشتن مراحل که به صورت انتخابی هستند، سایر مراحل را در دسترس قرار داده و به انجام آن‌ها بپردازید. حال در این میان یک سری مراحل جانبی برای شما تعبیه شده است که با انجام آن‌ها می‌توانید از آیتم‌های مختلف و سکه برخوردار شوید. سکه‌ها همان واحد پول داخل بازی هستند که در طول بازی با رویارویی با فروشنده‌ها می‌توانید آیتم‌های مختلفی را خریداری کنید. حال می‌رسیم به هسته گیم‌پلی و مبارزات بازی Shovel Knight که همانند گذشته، بر روی نینتندو سوییچ باز همان چالش سخت و دوست داشتنی و صد البته اعصاب خوردکن را دارد. اعصاب خورد کن نه به این دلیل که گیم‌پلی بازی بد طراحی شده است. اصلا این فکر را نکنید بلکه، چالش و سختی بازی که خب منطقی است، سبب شده تا در بعضی از مراحل و رویارویی با باس فایت‌ها احساس ناتوانی بکنید و از این احساس، اعصاب‌تان خورد می‌شود.

Shovel Knight: Treasure Trove

نکته جالب قضیه دقیقا اینجاست که با تمام این موارد باز از آخرین چک‌پوینت به بازی کردن و مبارزه کردن ادامه خواهید داد. آن‌قدر مبارزه می‌کنید، آن‌قدر جلوی باس فایت‌های بازی تحقیر خواهید شد تا راه مبارزه کردن با آن‌ها را پیدا کنید. آن‌گاه پس از شکست دادن آن‌ها، غلبه بر دشمنان و به پایان رساندن مرحله مورد نظر، خستگی را از تن شما خارج خواهد کرد و به خود آفرین خواهید گفت. دقیقا همان فرمول به کار گرفته شده در بازی‌هایی نظیر بازی Dark Souls که به شما خواهد فهماند که تلاش کردن هیچگاه بدون نتیجه نخواهد ماند. هر مرحله به شکلی طراحی شده است که شما را با چالش‌های متنوع و طاقت‌ فرسایی روبرو می‌کند. یکی از مراحل در دریا دیگری در منطقه‌ای آتش فشانی و یکی دیگر زیر رعد و برق ترسناک است که شما را شدیدا به چالش خواهند کشید. حال اوج ناباوری زمانی است که می‌بینید دشمنان و موانع از شما قوی‌تر می‌شوند و تنها سلاح شما یک بیل است! البته رفته رفته می‌توانید از سلاح دوم خود که در واقع قابلیت شما است استفاده کرده و با پیش روی در مراحل بازی، قابلیت‌های بیشتری را خریداری کنید.

غوطه‌ور شدن در خاطرات یکی از کارهای روزانه گیمر‌های قدیمی و چه خوب است این کار با Shovel Knight انجام شود

البته استفاده کردن از این قابلیت‌ها یک مشکل و استفاده نکردن مشکل دیگری است که شما را اذیت خواهد کرد. نحوه استفاده کردن از قابلیتی که در اختیار دارید، نیازمند فشردن دو دکمه مجزا است که استفاده کردن از آن‌ها در مبارزات شلوغ می‌تواند اعصاب خورد کن باشد و باعث مردن‌تان شود. از طرفی گرافیک هشت بیتی بازی، شدیدا حس و حال بازی‌های قدیمی سگا و نینتندو 64 را به شما می‌دهد. به عبارتی گرافیک هشتی بیتی بازی آن هم در میان بازی‌های پر زرق و برق امروزی، شما را در خاطرات خوش گذشته‌تان فرو می‌برد و می‌توانید برای مدتی به زمان‌های گذشته برگردید. اوج خلاقیت تیم سازنده پس از طراحی مراحل و داستان‌سرایی بازی، به موسیقی بازی Shovel Knight مربوط می‌شود. یکی از دلایلی که پایان این بازی را برای شما عالی می‌کند، موسیقی است که پخش می‌شود. در بازی Shovel Knight موسیقی مهم‌ترین رکن بازی است. می‌تواند شدیدا شما را جذب کند و از طرفی زمانی که اعصابتان بهم ریخته است، می‌تواند بر روی اعصابتان پیاده‌روی کند!

Shovel Knight: Treasure Trove

جدای از تمامی این موارد بازی Shovel Knight جز آن دسته از بازی‌هایی است که بازی کردن آن با دوستان‌تان شدیدا لذت بخش است و تاحدی از سختی بازی نیز می‌کاهد. حال به واسطه هیبریدی بودن کنسول نینتندو سوییچ، می‌توانید هرکجایی که هستید، به بازی کردن به صورت تک نفره و با برادر یا دوستان خود پرداخته و لذت ببرید. به عبارتی شوالیه بیلی همیشه همراه شما است و در هر لحظه می‌توانید با وی به ماجراجویی پرداخته و او را در هدفی که دارد یاری کنید. البته در حالت پورتابل، استفاده از قابلیتی که شوالیه بیلی در اختیار دارد، شدیدا سخت‌تر است. (استفاده از کنترلر به دلیل خوش دست‌تر بودن، می‌تواند استفاده از سلاح دوم شما را راحت‌تر کند)

در آخر بازی Shovel Knight تجربه‌ای است به یادماندنی برای آن دسته از افرادی که هنوز این بازی را تجربه نکرده و با در اختیار داشتن کنسول نینتندو سوییچ، قصد دارند تجربه‌ای متفاوت و خاطره انگیز را بدست بیاورند. بازی Shovel Knight سرشار از لحظات طاقت‌فرسا و دلنشینی است که قدرت صبر و تحمل شما را بالا برده و از طرفی دیگر می‌تواند به شما بفهماند که رسیدن به هدفی که در سر دارید، آن‌چنان ساده نیست.


منبع زومجی

بررسی بازی Shovel Knight: Treasure Trove

استودیو یات‌کلاب با بازی Shovel Knight به تمامی سازنده‌ها و همچنین گیمرها نشان داد که یک بازی مستقل تا چه اندازه می‌داند مخاطب را به خود جذب کرده و در بخش‌های مختلف نظیر لول دیزاین و داستان‌سرایی مخاطب خود را شگفت‌زده کند. بازی Shovel Knight: Treasure Trove بر روی نینتندو سوییچ و حالت پورتابل این کنسول سبب شده است تا همیشه و هر کجا که هستید، شوالی بیلی را در کنار خود داشته باشید.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • - داستان‌سرایی فوق العاده
  • - شخصیت پردازی عالی
  • - موسیقی حماسی و دلنشین بازی
  • - طراحی عالی مراحل بازی و چالش برانگیز بودن آن‌ها
  • - ارزش تکرار بالای بازی

نقاط ضعف

  • -اعصاب خورد‌کن بودن مکانیزم استفاده از قابلیت شوالیه
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده