Disc Jam یک بازی مفرح ورزشی و یکی از بازی‌های رایگان پلی‌استیشن پلاس در ماه جاری است. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

اولین بار زمانی که خبر بازی‌های رایگان پلی‌استیشن پلاس برای ماه مارس را می‌نوشتم با بازی Disc Jam آشنا شدم. بازی‌ای که ترکیبی از ورزش تنیس با هاکی روی میز بوده و توسط استودیو دو نفره های هورس اینترتینمنت ساخته شده است. این بازی بیش‌تر از آن جهت مورد توجهم قرار گرفت که سازندگان تصمیم گرفته بودند تا بازی را از همان زمان عرضه اولیه به صورت رایگان در اختیار مشترکین پلی‌استیشن پلاس روی پلی‌استیشن 4 قرار دهند و خب این قضیه به نظرم نشات گرفته از اتفاقی است که در باره بازی Rocket League رخ داده بود و این بازی به واسطه رایگان شدن برای مشترکین پلاس، بیش‌تر شناخته شد و پس از آن هم توانست به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند.

با این حال Disc Jam که به جز پلی‌استیشن 4 برای پی‌سی هم منتشر شده است، نقاط ضعفی دارد که باعث می‌شود هرگز در حد و اندازه‌های بازی‌ای مثل Rocket League نباشد و البته این بازی ویژگی‌های مثبتی هم دارد که باعث می‌شوند تجربه آن، مخصوصا به صورت چندنفره و همراه با دوستان، لذت خاص خودش را داشته باشد.

بررسی بازی Disc Jam

همان‌طور که اشاره کردم، Disc Jam ترکیبی از تنیس و هاکی روی میز (Air Hockey) است. گیم‌پلی بازی به این شکل است که شما در یک طرف زمین بازی ایستاده‌اید و باید دیسکی را به سمت رقیب پرتاب کنید. در صورتی که حریف‌تان نتواند دیسک را بگیرد و دیسک به فضای پشت وی برخورد کند، امتیازی نصیب شما خواهد شد. همچنین در صورتی که دیسک به هر ترتیبی در زمین حریف فرود بیاید هم به شما امتیاز داده می‌شود. بگذارید در همین ابتدا گیم‌پلی بازی را بررسی کنیم که از قضا اصلی‌ترین نقطه قوت آن هم به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های خوب بازی Disc Jam، این است که یاد گرفتن مکانیزم‌های آن بسیار ساده است. در بازی سه نوع ضربه تعبیه شده است که ضربه مستقیم، ضربه موزی شکل (!) و ضربه آرام ولی با ارتفاع هستند که هریک می‌توانند در موقعیتی خاص کارآمد باشند. شما همچنین می‌توانید ضربه مستقیم را با جهت دادن به شکلی کات‌دار به سمت حریف بزنید.

مساله تاثیرگذار دیگر در ضربه‌ها، داشتن سرعت عمل است. هرچه پس از گرفتن دیسک سریع‌تر آن را به سمت حریف پرتاب کنید، سرعت و شدت ضربه‌تان بیش‌تر خواهد و در نتیجه شانس بیش‌تری برای امتیازگیری خواهید داشت. یکی از ویژگی‌های خوب بازی این است که یادگیری آن بسیار ساده بوده ولی ماهر شدن در بازی کار آسانی نیست. این باعث شده تا رقابت‌ها بیشتر از اینکه جنبه شانسی داشته باشند، جنبه مهارتی داشته باشند و هر کس که بازیکن ماهری باشد، شانس بیش‌تری برای پیروزی در مسابقات خواهد داشت.

در مجموع هسته اصلی گیم‌پلی بسیار خوب طراحی شده است و بازی شما را به داشتن سرعت عمل بالا و همچنین فکر کردن پیش از انجام حرکات تشویق می‌کند و در نتیجه شاهد رقابت‌های هیجان‌انگیزی در بازی هستیم که به‌خوبی می‌توانند حس و حال یک ورزش را منتقل کنند.

بررسی بازی Disc Jam

یکی از ویژگی‌های خوب بازی این است که اصلی‌ترین نقش را در تعیین برنده و بازنده مهارت گیمر ایفا می‌کند و نه شانس و اقبال

اما با اینکه هسته گیم‌پلی بازی به خوبی طراحی شده است، Disc Jam ضعف‌هایی دارد که به تجربه آن ضربه می‌زنند. یکی از این ضعف‌ها و شاید هم اصلی‌ترینشان، تنوع پایین حالت‌های بازی است. Disc Jam را می‌توانید به دو شکل یک در برابر یک یا دو در برابر دو تجربه کنید که از این حیث بازی شبیه به تنیس است. با این حال بازی کاملا فاقد حالت بازی کردن با هوش مصنوعی است و شما یا باید در رقابت‌های آنلاین شرکت کنید یا اینکه دوستی داشته باشید که بتوانید بازی را روی یک کنسول و به شکل تقسیم صفحه (Split Screen) باهم تجربه کنید. درست است که این حالت‌های بازی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز هستند، ولی خب قطعا همه ما زمانی که بازی‌های ورزشی دیگری مثل فیفا یا NBA یا هر اثر دیگری را تجربه می‌کنیم، دوست داریم تا بتوانیم آن را در برابر حریف کنترل شده توسط هوش مصنوعی هم تجربه کنیم. چرا که اولا این مساله باعث می‌شود تا در بازی ماهر‌تر شویم و در ثانی همیشه امکان بازی کردن به صورت آنلاین یا همراه با دوستان وجود ندارد.

در Disc Jam علاوه بر حالت‌های تمرینی فقط یک بخش Free Play وجود دارد که به صورت انفرادی قابل بازی است که در آن هم خبری از حریف نیست و روبروی شما یک دیوار قرار دارد که دیسک پس از برخورد به آن، به سمت‌تان برگشت داده می‌شود و حداقل به این شکل می‌توانید پیش از وارد شدن به رقابت با دیگر گیمر‌ها، بازی را کمی تمرین کنید.

مساله بعدی به نبود تنوع در زمینه میدان بازی مربوط می‌شود. بازی در مقطع فعلی فقط یک زمین بازی دارد که خب پس از چندین ساعت تکراری می‌شود و قطعا دوست دارید تا بتوانید آن را در محیط‌های دیگری هم تجربه کنید. از حیث شخصیت‌ها هم در بازی شاهد چهار شخصیت هستیم که شامل دو مرد و دو زن می‌شوند و هریک نقاط ضعف و قوت خاص خودشان را دارند. درست است که در مجموع کاراکتر‌های سریع‌تر در بازی کارآمد‌تر هستند، ولی در کل تنوع شخصیت‌های بازی راضی‌کننده است و بازی کردن با هریک از آن‌ها، تجربه خاص خودش را دارد و در صورتی که بتوانید به شخصیت‌ها عادت کنید، می‌توانید با تمامی آن‌ها در بازی‌ها حرفی برای گفتن داشته باشید و هیچکدام خیلی ضعیف یا خیلی قوی نیستند.

بررسی بازی Disc Jam

اما یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بازی، بخش شخصی‌سازی شخصیت‌ها است. با شرکت در مسابقات، می‌توانید امتیاز و اعتبار کسب کنید و سپس می‌توانید با استفاده از این امتیاز‌ها در دستگاه شانس بازی، پوشش‌های مختلفی را برای شخصیت‌های بازی یا موارد دیگری چون دیسک‌های جدید را به دست بیاورید. آیتم‌هایی که می‌توانید در بازی به دست بیاورید تنوع خوبی داشته و انگیزه خوبی به‌تان برای تجربه کردن بازی می‌دهند و این بخش یکی از ویژگی‌های خوب بازی است.

اما همان‌طور که اشاره کردیم، در بازی خبری از بخش آفلاینی که بتوانید با هوش مصنوعی مسابقه بدهید نیست و در صورتی که دوستی نداشته باشید که بتوانید بازی را همراه با وی تجربه کنید، تنها گزینه باقی‌مانده برایتان بخش آنلاین بازی است. در این بخش جای خالی گزینه‌ای برای شروع سریع بازی کاملا حس می‌شود و برای اینکه بتوانید رقیبی پیدا کنید، باید یکی از منطقه‌ها را (اروپا، آسیای شرقی و دیگر موارد) و پینگ مد نظرتان را انتخاب کنید و سپس منتظر باشید تا بازی رقیب پیدا کند. در طول تجربه چندین روزه‌ام از بازی، گاهی در کم‌تر از یک دقیقه رقیب پیدا می‌شد و گاهی هم حتی تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشید تا بازی بتواند فردی را پیدا کند. البته در زمان نگارش این نقد، سازندگان پیامی در بازی داده و اعلام کرده‌اند که به دلیل فشار بیش از حد روی سرور‌های بازی، فعلا شاهد کمی اختلال در عملکرد سرور‌ها هستیم و مشکلات پیش‌آمده هم به همین دلیل هستند. به همین دلیل هم بخش مچ‌میکینگ بازی فعلا عملکرد عالی‌ای ندارد و باید کمی صبر و حوصله داشته باشید.

بررسی بازی Disc Jam

با وجود استفاده از موتور قدرتمند آنریل 4، بازی گرافیک خیلی خوبی ندارد و مشکلاتی در این زمینه دیده می‌شود

بازی Disc Jam با موتور گرافیکی آنریل انجین 4 ساخته شده است و همین امر انتظار‌ها از گرافیک بازی را بالا می‌برد. ولی خب به هیچ وجه شاهد گرافیک خیلی خوبی در بازی نیستیم و همه چیز در حد معمولی است. طراحی کلی شخصیت‌ها نسبتا خوب صورت گرفته و خبری از مواردی مثل افت فریم هم در بازی نیست، ولی خب کیفیت بافت‌های بازی تعریف زیادی ندارد و علاوه بر آن همه چیز یک حالت مات‌مانند نیز دارد و در مجموع بازی از حیث گرافیکی در بهترین حالت متوسط و کار راه‌انداز است و نمی‌توان تعریف خاصی از آن کرد. ولی از نظر موسیقی و افکت‌های صوتی بازی نمره قبولی می‌گیرد و موسیقی بازی مناسب حس و حال سریع آن بوده و افکت‌های صوتی پرتاب دیسک یا برخورد آن به شخصیت‌ها و فضای پشت صفحه نیز خوب کار شده و رضایت‌بخش است.

در مجموع، می‌توان گفت که اگر از کاربران پلی‌استیشن پلاس هستید، بد نیست تا این بازی را به صورت رایگان دریافت کنید و از گیم‌پلی خوب و سرگرم‌کننده آن لذت ببرید. مخصوصا اگر این امکان را دارید که بازی را به صورت تقسیم صفحه همراه با دوست یا آشنایان‌تان تجربه کنید، قطعا از بازی کردن آن لذت خواهید برد. اما اگر از مشترکین پلاس نیستید یا می‌خواهید بازی را روی پی‌سی تجربه کنید، به نظرم بهتر است پیش از اینکه بخواهید ۱۵ دلار برای بازی پرداخت کنید، کمی صبر کنید. چرا که این بازی که توسط تیمی دو نفره ساخته شده است، با وجود داشتن هسته کلی هیجان‌انگیز، هنوز کمی ناقص به نظر می‌رسد و البته که سازندگانش وعده داده‌اند تا به مرور زمان حالت‌ها، محیط‌ها و حتی کاراکتر‌های جدیدی را به بازی اضافه کنند و حتی آن‌ها برنامه‌ای برای اضافه کردن حالت بازی در برابر هوش مصنوعی نیز دارند.

بررسی بازی Disc Jam

به هر حال بازی Disc Jam در حالت فعلی بازی خوبی است که با داشتن گیم‌پلی خوب و هیجان‌انگیز و متوسط بودن در بقیه جنبه‌ها، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. با این حال مساله‌ای که فعلا بازی از آن رنج می‌برد، ضعف در تنوع محتوا است و در صورتی که سازندگان بتوانند بازی را به خوبی پشتیبانی کنند، قطعا این بازی پتانسیل تبدیل شدن به اثری خوب را دارد و در صورتی که شاهد اضافه شدن محتویات جدید به بازی در آینده نزدیک نباشیم، بازی خیلی زود فراموش خواهد شد.


منبع زومجی

Disc Jam

بازی Disc Jam یک بازی ورزشی سرگرم‌کننده است که بازی کردن آن چه به صورت آنلاین و چه به شکل Split Screen همراه با دوستان، می‌تواند لذت‌بخش باشد. با این حال بازی فعلا از کمبود محتوا رنج می‌برد و اصلی‌ترین کاستی آن هم نبود حالتی برای بازی کردن با هوش مصنوعی است. همچنین بازی از حیث گرافیکی نیز کمی ضعیف به نظر می‌رسد. ولی با تمام این تفاسیر، این بازی ۱۵ دلاری و کم‌حجم، می‌تواند در صورتی که پشتیبانی خوبی از آن صورت بگیرد، به بازی موفقی تبدیل شود که بازی کردن آن بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد.
افشین پیروزی

7

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده
  • - امکان تجربه بازی به صورت دو نفره روی یک کنسول
  • - امکانات شخصی‌سازی خوب و متنوع

نقاط ضعف

  • - تنوع پایین حالت‌ها و نبود بخش تک‌نفره
  • - گرافیک فنی ضعیف
  • - داشتن فقط یک محیط بازی
  • -
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده