نویسنده: میثم سبحانی
// جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

بررسی وضعیت حال و آینده سونی پیکچرز در پی ضرر یک میلیارد دلاری این شرکت

استودیو سونی پیکچرز اخیرا اعلام کرده که به دلیل افت فروش فیلم‌هایش در گیشه سینماها و آمار ناامیدکننده فروش دی‌وی‌دی‌هایش در سطح جهان نزدیک به یک میلیارد دلار ضرر کرده است.

تصمیم اخیر شرکت سونی مبنی بر تقبل ضرر تقریبا یک میلیارد دلاری در صنعت فیلم‌سازی، گامی غیرعادی از سوی این کمپانی تاثیرگذار سینمای هالیوود است که مشکلات مالی بسیار شدیدی را که این استودیو تقریبا یک صد ساله، واقع در شهر کُلوِرسیتی (شهری در جنوب غربی ایالت کالیفرنیا و کناره غربی شهر لوس آنجلس که مرکز استودیوهای فیلم‌سازی و صنعتی است) با آن دست و پنجه نرم می‌کند، برجسته می‌سازد.

این غول دنیای فناوری و سرگرمی که مقر اصلی آن در شهر توکیو قرار دارد، اخیرا اعلام کرد که پس از برآورد میزان سودآوری آینده صنعت فیلم‌سازی، برای تقبل Impairment Charge (هزینه‌های زیان‌ دیدگی بر اثر کاهش ارزش شهرت تجاری یک شرکت)، تصمیماتی اتخاذ کرده است‌. کمپانی سونی در حالی که تلاش می‌کند تا از صدمات حملات سایبری عظیمی که در سال ۲۰۱۴ بر آن حادث شد، خود را احیا کند، از رقبایش در سال‌های اخیر بسیار عقب افتاده است. هزینه‌های غیرنقدی صورت گرفته، به عنوان زیان عملیاتی استودیو، در خلال سه ماهه سوم مالی کمپانی که در ماه دسامبر به پایان رسید، ثبت خواهد شد.

Ghostbusters

دوست‌داران این کمپانی محبوب ژاپنی بهتر است بدانند که این افشاگری‌ها، تنها دو هفته پس از بیانیه این کمپانی صورت می‌گیرد، که در آن گفته بود مایکل لینتون، رئیس اجرایی بخش سرگرمی‌ها کمپانی سونی، پس از سیزده سال از سمت خود استعفا خواهد کرد.

مدیران ارشد حاضر در کمپانی مادر در شهر توکیو، از عملکرد این استودیو تحت مدیریت لینتون، که ریاست بخش تلویزیون و موسیقی این کمپانی را نیز بر عهده دارد، به شدت ناامید شده‌اند. در ماه نوامبر کمپانی سونی، پیش‌بینی درآمد سالانه‌اش از بخش فیلم و تلویزیون را با ۲۳ درصد کاهش تقریبا در حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زد.

اگر چه گهگاهی استودیوهای بزرگ هالیوود، ضرر و زیان‌های‌شان از برخی از فیلم‌های به خصوص، که در زمان اکران با استقبال ضعیف مخاطبان روبرو می‌شوند را اعلام می‌کنند، کما اینکه ویاکوم (Viacom) سال قبل، زیان مالی فیلم مانستر تراکز (Monster Trucks) را ۱۱۵ میلیون دلار اعلام کرد یا دیزنی که در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که زیان مالی رنجر تنها (The Lone Ranger) با نقش‌آفرینی جانی دپ نزدیک به ۱۹۰ میلیون دلار بوده است، اما برای یک غول رسانه‌ای همچون سونی اعلام علنی میزان Impairment Charge (هزینه‌های زیان‌ دیدگی بر اثر کاهش ارزش شهرت تجاری یک شرکت) امری بسیار نادر است.

Spiderman Homecoming

پیتر سیلی، مشاور بازاریابی و امور تجاری و موسس، مدیرعامل و سهام‌دار اصلی موسسه سائوسالیتو گروپ (Sausalito Group) واقع در شهر سائوسالیتو ایالت کالیفرنیا گفت:

این یک هشدار است. سونی پیکچرز گفته است که ما تنها در ساخت چند فیلم به خصوص اشتباه کردیم، اما اشتباه در تمام استراتژی آن‌ها مشهود است‌.

سرمایه‌گذاران به این کاهش ارزش واکنش منفی نشان دادند. سهام شرکت سونی، که به صورت اوراق سپرده گذاری آمریکایی در ایالات متحده مبادله می‌شود، با ۳.۵ درصد کاهش در بورس وال استریت به مبلغ ۲۹.۴۴ دلار به ازای هر سهم رسید.

کازوئو هیرای، مدیرعامل شرکت سونی و مایکل لینتون (که در چند ماه آینده برای کمک به پروسه انتقال مدیریت به رئیس جدید در شرکت سونی خواهد ماند) در یادداشتی به کارکنان این شرکت گفتند که «این کاهش عمدتا به علت رکود چشمگیر در تجارت DVD که سونی سهم عده‌ای در آن دارد، رخ داد. سونی با استناد به کاهش فروش شدیدی که در DVD و دیگر پروژه‌های سرگرمی‌های خانگی این کمپانی روی داد، چشم‌انداز خود از عواید حاصل از صنعت فیلم‌سازی را تا سال ۲۰۲۰ کاهش داده است.»

Better Call Saul

بر طبق گزارش گروه سرگرمی‌های دیجیتال (Digital Entertainment Group) آمار فروش حاصل از پروژه‌های سرگرمی‌های خانگی شرکت سونی در ایالات متحده آمریکا، سال پیش با ۷ درصد نزول به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت، چرا که مصرف‌کنندگان کالاهای فرهنگی اکثرا به سمت سرویس‌های استریم همچون نتفلیکس، هولو و آمازون پرایم روی آورده‌اند. البته این نخستین بار نیست که افت فروش رسانه‌های فیزیکی (به کتاب، روزنامه، CD، DVD یا هر وسیله فیزیکی که محتوایی بر روی آن ثبت شود، رسانه‌های فیزیکی می‌گویند)، به شرکت سونی، که یکی از حامیان اصلی فرمت دیسک بلوری (که آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق عمل نکرد) صدمه می‌زند.

برای کمک به جبران بخش کوچکی از این ضرر و زیان وارده به شرکت سونی پیکچرز، سونی اعلام کرد که در قراردادی به ارزش تقریبا ۳۱۸ میلیون دلار، ۱۳ درصد از سهامش در شرکت M3 Inc را به شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس خواهد فروخت.

مشکلات جدید سونی که چندین سال پس از مقاومت‌های کازوئو هیرای مدیرعامل سونی در برابر تلاش‌های دنیل لوئب، سرمایه‌گذار فعال این شرکت، مبنی بر جداسازی بخش سرگرمی‌های سونی از دیگر قسمت‌های آن، روی می‌دهد، دوباره باعث احیای این گمانه‌زنی‌ها شد که کمپانی مادر ژاپنی بالاخره این استودیو (سونی پیکچرز) را خواهد فروخت. هیرای و لینتون در این باره به کارمندان شرکت گفتند که هنوز هیچ برنامه‌ای برای فروش صنعت فیلم‌سازی این شرکت (که سونی در سال ۱۹۸۹ و با خرید شرکت کلمبیا پیکچرز به مبلغ ۳.۴ میلیارد دلار پا به این عرصه نهاد) وجود ندارد. هیرای و لینتون گفتند:

ما این واقعیت که Impairment Charge فوق‌العاده چشمگیر و قابل توجهی در ترازنامه مالی شرکت ثبت شده را بسیار جدی می‌گیریم، اما اشتباه نکنید، تعهد قانونی شرکت سونی به سونی پیکچرز اینترتینمنت (SPE) همچنان دست نخورده باقی خواهد ماند. کمپانی سونی همچنان SPE را به عنوان بخش بسیار مهمی از گروه شرکت‌های سونی می‌بیند، و همچنان به سرمایه‌گذاری در این شرکت و دست‌یابی به رشد اقتصادی درازمدت و افزایش درآمدها در این حوزه ادامه خواهد داد.

Jumanji

با این وجود اما برخی از کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که در نهایت سونی پیکچرز فروخته خواهد شد. جفری کول، مدیر مرکز آموزشی USC Annenberg که در مورد آینده دنیای دیجیتال تحقیق می‌کنند، گفت:

برخلاف اظهارات کازوئو هیرای، سونی پیکچرز بسیار آسیب‌پذیر است. من به شخصه در توان شرکت سونی نمی‌بینم که بتواند در دراز مدت، منابع مورد نیاز برای رقابتی ماندن سونی پیکچرز را در بازار بسیار پر تلاطم صنعت فیلم‌سازی تامین کند.

هیرای در اوایل این ماه به کارمندانش گفت که او برای نظارت مستقیم بر مراحل انتقال مدیریت در این استودیو، دفتری برای خود در محل این استودیو دست و پا خواهد کرد و مدت زمان بیشتری را در مقر این استودیو در شهر کلور خواهد گذراند. لینتون نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره در سرویس پیام‌رسان اجتماعی اسنپ‌چت (Snapchat) خدمت خواهد کرد. اسنپ‌چت خود را برای نخستین عرضه عمومی سهام این کمپانی در بازار سهام آماده می‌کند.

هیرای اضافه کرد که کمپانی در نظر دارد تا استودیو را از طریق رشد میزان تجارت بین‌المللی‌‌، و افزایش ثبات در حفظ مالکیت‌های معنوی استودیو و تبیین فرهنگ مسئولیت پذیری مالی، به مسیر درست و صحیح خود برگرداند. این کمپانی همچنین توجه خود را به گسترش بخش تلویزیونی بسیار موفقش معطوف کرده است، که سریال‌های موفقی همچون بهتره با ساول تماس بگیری (Better Call Saul) و لیست سیاه (The Blacklist) را می‌سازد.

The Blacklist series

جانشین لینتون هنوز اعلام نشده است. بر طبق اظهارات افرادی که در جریان این موضوع قرار دارند اما حق اظهارنظر رسمی در این مورد را ندارند، هیرای هنوز مصاحبه با کاندیداها را برای تعیین جایگزین لینتون آغاز نکرده است. محتمل‌ترین تئوری این است که او ممکن است اندرو هاوس، مدیر کنونی پلی‌استیشن را متصدی امور استودیو سونی پیکچرز قرار دهد. سونی هم‌اکنون شدیدا به بخش بازی‌های ویدیویی خود که بسیار محبوب نیز هست، تکیه کرده است، چرا که بیشتر کسب و کارهای الکترونیکی سنتی‌اش به شدت دچار لغزش شده‌اند.

این ضرر و زیان‌های‌ جدید بیشتر از همه بر روی تام روثمن، مدیر بخش فیلم‌های سینمایی استودیو سونی پیکچرز اینترتینمنت فشار وارد می‌کند. او در سال ۲۰۱۵ تقریبا دو سال پس از حملات سایبری اوایل سال ۲۰۱۴ که ایمیل‌های خصوصی شرم‌آور مدیران اجرایی سونی فاش شد، جایگزین امی پاسکال شد. روثمن پیشتر کمپانی فاکس قرن بیستم را اداره می‌کرد و سپس برای مدیریت استودیو ترای‌استار (TriStar) (از استودیوهای زیرمجموعه سونی پیکچرز اینترتینمنت) به سونی ملحق شد. تمام این‌ها قبل از این بود که او به سمت مدیریت کل استودیو فیلم‌سازی سونی ارتقا یابد. برخی از مدیران اجرایی سونی می‌گویند که خیلی از افراد از سبک مدیریتی بسیار سخت‌گیرانه او آزرده خاطر هستند.

همانند بسیاری از استودیوها، سونی نیز برای کمک به وضعیت مالی ضعیفش به بازار پر سود و پر مخاطب چین روی آورده است. کشور چین که پر جمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود، بازار مستعدی برای جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه کسب درآمد بیشتر است. گروه تجاری دالیان واندا (Dalian Wanda Group)، غول سرگرمی و املاک و مستغلات در کشور چین، در ماه سپتامبر توافق کرد که مقدار محرمانه‌ای (که رقم آن به صورت عمومی اعلام نشد) در صنعت فیلم‌سازی شرکت سونی سرمایه‌گذاری کند. اما کسادی وخیمی که گیشه سینماهای چین را اسیر خود کرده ممکن است این قرارداد را برای سونی بی‌ارزش سازد.

The passengers Chris Pratt Jennifer Lawrence

استودیو سونی پیکچرز سال پیش، با فیلم‌های ناامیدکننده‌ای همچون ریبوت فیلم سینمایی شکارچیان روح (Ghostbusters)، فیلم دوزخ (Inferno) که دنباله‌ای برای فیلم رمز داوینچی (Da Vinci Code) بود و درام فضایی محور مسافران (Passengers) با نقش‌آفرینی کریس پرات و جنیفر لارنس، در برآورد سهم هر استودیو از گیشه سینماهای آمریکا، از بین شش استودیو اصلی فعال در هالیوود، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. فیلم‌های آینده این استودیو نیز که روی کاغذ، شانس زیادی برای فروش موفقیت‌آمیز دارند، شامل دنباله انیمیشنی اسمورف‌ها: روستای گمشده (Smurfs: The Lost Village) و مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spiderman: Homecoming) می‌شود که البته این دومی حاصل همکاری مشترک آن‌ها با استودیو مارولِ کمپانیِ دیزنی است.

با این وجود، فیلم‌های امسال استودیو سونی پیکچرز نیز ریسک‌های بسیار بزرگی برای این استودیو به همراه دارند. فیلم‌های مهم امسال سونی پیکچرز شامل فیلم بسیار مورد انتظار برج تاریک (The Dark Tower) می‌شود که از مجموعه داستانی پُر پتانسیل استفن کینگ، نویسنده مشهور رمان‌های علمی تخیلی و ترسناک، اقتباس شده و برای عرضه در ماه جولای برنامه‌ریزی شده است و ادریس آلبا و متیو مک کانهی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. این استودیو همچنین انیمیشن کامپیوتری کمدی محور ایموجی (The Emoji Movie) را در برنامه دارد که در ماه آگوست اکران خواهد شد. علاوه بر این‌ها، در ماه دسامبر نیز سونی پیکچرز برای احیای دوباره جومانجی (Jumanji) بر پرده نقره‌ای سینماهای جهان که بیش از دو دهه از اکران فیلم نخست آن می‌گذرد، تلاش خود را خواهد کرد. دواین جانسون، نیک جوناس، جک بلک و کوین هارت از جمله ستارگانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

نظر شما درباره وضعیت کنونی، و آینده در انتظار استودیو سونی پیکچرز اینترتینمنت چیست؟ آیا آن‌ها می‌توانند دوباره فیلم‌های پرفروشی بسازند؟ 

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده