نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۲

گزارش جامع از محبوبیت پلتفرم رایانه شخصی در ایران با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مخاطب

جدیدترین گزارش موسسه دایرِک با نام نمای نزدیک به میزان محبوبیت پلتفرم پی‌سی در ایران اختصاص دارد. با این گزارش و آمار و ارقام آن همراه زومجی باشید.

موسسه آماری Direc در زمینه بررسی وضعیت بازی‌های ویدیویی در ایران فعالیت کرده و گزارش‌هایی در این مورد منتشر می‌کند. پیش از این در زومجی دیگر گزارش‌های این موسسه مثل «گزارش نمای باز» یا «گزارش دلایل موفقیت بازی Clash of Clans» در ایران را مطالعه کرده‌اید. حال این موسسه قصد دارد تا در یک سری گزارش سه قسمتی با نام نمای نزدیک، نگاه به وضعیت سه پلتفرم رایانه، کنسول بازی و موبایل در ایران داشته باشد. اولین قسمت از این گزارش‌ها با محوریت پی‌سی و با نام پلتفرم رایانه: بازیابی منتشر شده است که آمار و ارقام جالبی از وضعیت پی‌سی گیمر‌ها در ایران ارائه می‌کند. در ادامه مروری بر مهم‌ترین آمار‌های ارائه‌شده در این گزارش خواهیم داشت.

گزارش نمای نزدیک

بنا به گزارش دایرک، چهار میلیون و هفتصد هزار نفر از گیمر‌های ایرانی، پلتفرم پی سی را به عنوان پلتفرم بازی‌شان انتخاب کرده (لپ‌تاپ نیز در نظر گرفته شده است) و با آن بازی می‌کنند که این موسسه چنین افرادی را «بازیکن رایانه‌ای» نامیده است. در این بین ۱۳ درصد از این افراد، بازی‌هایشان را می‌خرند و در مجموع در سال ۹۴، ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول صرف خرید بازی‌های رایانه‌ای کرده‌اند. این رقم بدون احتساب سخت‌افزار بوده و صرفا مبلغی است که برای خرید بازی پرداخت شده است. همچنین به صورت میانگین، هر بازیکن رایانه‌ای خریدارِ ایرانی، در سال مبلغ ۷۰ هزار تومان صرف خرید بازی کرده است.

۷۲ درصد از بازیکنان رایانه‌ای ایران را مردان و ۲۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. از حیث رده سنی، ۴۹ درصد این بازیکنان نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۹ سال هستند و متوسط سن بازیکنان رایانه‌ای ایران در سال ۹۴ نیز ۱۸ سال بوده است.

گزارش نمای نزدیک

در مجموع در سال ۹۴، بازیکنان ایرانی ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول صرف خرید بازی‌های رایانه‌ای کرده‌اند

بنا به گزارش دایرک، بازیکنان رایانه‌ای ایرانی به طور متوسط روزانه ۴۰ دقیقه بازی می‌کنند و ۲۶ درصد از این افراد هر روز زمانی را صرف بازی کردن می‌کنند. ۷۶ درصد کاربران این پلتفرم به اینترنت دسترسی دارند که اینترنت سیم‌کارت و پس از آن Adsl رایج‌ترین روش دسترسی به اینترنت در بین آن‌ها است.

همچنین رایج‌ترین روش به دست آوردن بازی‌ها در بین بازیکنان رایانه‌ای، گرفتن دی‌وی‌دی یا فایل نصبی بازی از دوستان و آشنایان عنوان شده است. دایرک بخشی از بازیکنان رایانه‌ای ایرانی را بازی‌باز رایانه‌ای معرفی کرده است. این اصطلاح به افرادی گفته می‌شود که پی‌سی پلتفرم اصلی بازی آن‌ها است؛ به این صورت که یا فقط با پی‌سی بازی می‌کنند یا اینکه پلتفرم اول‌شان رایانه شخصی است. ۵۱ درصد از بازیکنان رایانه‌ای ایران را بازی‌بازان رایانه‌ای تشکیل می‌دهند.

از حیث تحصیلات، دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان، مخاطب اصلی بازی‌های رایانه‌ای هستند. دانش‌آموزان ابتدایی نیز در جایگاه دوم قرار دارند. پنج سبک محبوب در بین بازیکنان رایانه‌ای، به ترتیب ماشین‌سواری، ورزشی، پلتفرمر یا سکو‌بازی، شوتر و معمایی هستند. همچنین اکثر بازیکنان، بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که نیازی به اتصال اینترنت نداشته باشند.

گزارش نمای نزدیک

پیش از این با اصطلاح «بازی‌باز» آشنا شدیم و حال اطلاعاتی از این افراد ارائه می‌دهیم. طبق اعلام دایرک، این افراد به طور میانگین روزانه ۷۶ دقیقه بازی می‌کنند و ۳۵ درصد از آن‌ها، هر روز زمانی را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند. پنج دلیل اصلی بازی‌بازان برای رفتن به سراغ بازی‌های ویدیویی، لذت‌بخش بودن بازی‌ها، پر کردن اوقات تنهایی، جدیدتر و متفاوت‌تر بودن بازی‌ها نسبت به سایر انواع سرگرمی‌ها، ارزان‌تر بودن آن‌ها و امکان انجام دادن کارهایی در بازی است که در زندگی واقعی هزینه زیادی طلب می‌کنند.

همچنین پنج رسانه اصلی این افراد به ترتیب تلویزیون، موسیقی، بازی‌های دیجیتال، کتاب و سینما است.

گزارش نمای نزدیک

ماشین سواری محبوب‌ترین سبک بازی در ایران است و بازی‌های ماجراجویی نیز محبوبیت کمی دارند

در بخش دیگری از گزارش دایرک، اعلام شده که ۲۶ درصد از بازیکنان رایانه‌ای ایرانی مرد و ۲۴ درصد از بازیکنان رایانه‌ای زن، در هر هفت روز هفته زمانی را صرف بازی کردن می‌کنند که این نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌ها در بین ایرانیان است. همچنین کاربران مرد ایرانی به طور متوسط روزانه ۴۵ دقیقه و کاربران زن هم ۳۳ دقیقه را به بازی کردن اختصاص می‌دهند.

اگر از حیث پلتفرم بخواهیم بازیکنان رایانه‌ای را دسته‌بندی کنیم، ۲۸ درصد از آن‌ها فقط با پی‌سی بازی می‌کنند؛ ۶۳ درصد به طور مشترک روی پی‌سی و موبایل بازی می‌کنند و فقط هشت درصد از هر سه پلتفرم (پی‌سی، موبایل و کنسول) برای بازی کردن استفاده می‌کنند.

اما آمارهای مذکور در مورد بازی‌بازان کمی متفاوت است؛ ۳۳ درصد از بازی‌بازان زن و ۳۶ درصد از بازی‌بازان مرد، هر هفت روز هفته بازی می‌کنند که کاربران مرد به طور متوسط ۷۴ دقیقه و کاربران زن هم ۶۹ دقیقه را برای این منظور اختصاص می‌دهند. جالب‌تر اینکه ۵۶ درصد از بازی‌بازان فقط روی پی‌سی بازی می‌کنند و تنها سه درصد از آن‌ها از هر سه پلتفرم برای بازی کردن استفاده می‌کنند.

گزارش نمای نزدیک

دایرک همچنین به نرخ شیوع ژانر‌ها پرداخته شده و منظور از آن این است که هر ژانر، در میان چند درصد از افراد رایج است. در این بخش شاهد هستیم که سبک ماشین‌سواری محبوبیت و رواج بیش‌تری دارد و در نقطه مقابل، سبک ماجراجویی از محبوبیت بسیار کمی برخوردار است. دلیل این امر به استناد دایرک، می‌تواند ضعف در زبان انگلیسی باشد.

در مورد نحوه به دست آوردن بازی‌ها، اکثر بازیکنان ایرانی بازی‌هایشان را با دریافت فایل نصبی یا دی‌وی‌دی از دوستان و اطرافیان به دست می‌آورند. روش بعدی رایج خرید لوح‌فشرده بازی از مغازه‌ها و پس از آن هم دریافت فایل نصبی از مغازه‌ها است. همچنین تنها ۱۲ درصد از بازیکنان زن و ۱۳ درصد از بازیکنان مرد بازی‌هایشان را می‌خرند و بقیه بدون پرداخت پول و با روش‌هایی چون گرفتن بازی از دوستان، آن‌ها را دریافت می‌کنند. در بین خریداران، زن‌ها به طور میانگین سالیانه ۶۸ هزار تومان و مرد‌ها ۷۶ هزار تومان برای بازی پرداخت می‌کنند.

این آمار در مورد بازی‌باز‌ها هم تقریبا به همین شکل است و روش‌های به دست آوردن بازی‌ها توسط آن‌ها کاملا یکسان با بازیکنان رایانه‌ای است. در مورد خرید بازی هم ۱۱ درصد از بازی‌بازان زن و ۱۲ درصد از بازی‌بازان مرد بازی‌هایشان را خریداری می‌کنند و به طور متوسط، به ترتیب ۵۶ و ۶۱ هزار تومان سالیانه بابت بازی پرداخت می‌کنند.

گزارش نمای نزدیک

یکی دیگر از بخش‌های جالب گزارش دایرک، به این موضوع اختصاص دارد که بازی‌بازان از چه طریقی از انتشار یک بازی جدید مطلع می‌شوند. به استناد گزارش، ۷۵ درصد آن‌ها به وسیله دوستان‌شان  و ۳۲ درصد هم از طریق اعضای خانواده از انتشار یک بازی جدید اطلاع پیدا می‌کنند.

دایرک همچنین بازیکنان رایانه‌ای را در سه خوشه دسته‌بندی کرده است؛ خوشه اول به عنوان بازیکن مبتدی نام‌گذاری شده و افرادی را شامل می‌شود که روزانه صفر تا ۸۳ دقیقه صرف بازی می‌کنند. خوشه دوم یا بازیکنان نیمه حرفه‌ای، روزانه ۸۳ دقیقه تا ۲۶۰ دقیقه بازی می‌کنند و بازیکنان خوشه سوم هم که به عنوان بازیکن حرفه‌ای شناخته می‌شوند، روزانه بیش از ۲۶۰ دقیقه زمان صرف بازی کردن می‌کنند. از حیث درصدی، ۷۰ درصد بازیکنان ایرانی در خوشه اول، ۲۶ درصد در خوشه دوم و تنها ۴ درصد در خوشه سوم قرار می‌گیرند.

از حیث خرید نیز بازیکنان در چهار خوشه دسته‌بندی می‌شوند. خوشه اول افرادی که پولی بابت بازی خرج نمی‌کنند. خوشه دوم افرادی در سال تا ۱۰۰ هزار تومان خرج بازی می‌کنند. خوشه سوم افرادی که بین ۱۰۰ تا ۳۶۰ هزار تومان برای بازی پرداخت می‌کنند و در نهایت خوشه چهارم افرادی که بیش از ۳۶۰ هزار تومان بابت بازی در سال پول پرداخت می‌کنند. ۸۷ درصد بازیکنان ایرانی در خوشه اول، ۱۰ درصد در خوشه دوم، دو درصد در خوشه سوم و تنها یک درصد نیز در خوشه چهارم قرار گرفته‌اند.

گزارش حاضر، بر اساس داده های جمع آوری شده حاصل از پیمایش ملی ۱۵ هزار نفری تدوین شده است. افراد حاضر در این نمونه جهت تهیه این گزارش افرادی هستند که بر روی پلتفرم رایانه، در هفته حداقل یک ساعت بازی کرده باشند. گزارش کامل موسسه دایرِک دراین‌باره را می‌توانید در قالب یک فایل PDF پنجاه و دو صفحه‌ای دانلود کنید.

نظر شما در مورد آمار و اطلاعات ارائه شده چیست؟ آیا شما هم یک بازیکن رایانه‌ای یا بازی‌باز هستید؟


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده