// دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Head Over Heels - وارونه

این هفته به معرفی انیمیشن کوتاه Head Over Heels (وارونه) یکی از عمیق ترین آثار این مدیوم و نامزد اسکار می‌پردازیم.

تفاوت‌های فردی بی‌شماری در بین اعضای یک خانواده‌ وجود دارد. حال تصور کنید زوج‌هایی را که هر‌یک متعلق به سبک و سیاق خاصی از زندگی و گذران عمر هستند. بدون شک در چنین شرایطی تفاوت‌های حسی، تربیتی و رفتاری بیش از آنکه زوجین پیش از آغاز زندگی مشترک متصور می‌شدند، حیات آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نتیجه این روند دور شدن روز‌به‌روز اعضای خانواده و نهایتا طلاق عاطفی است. انیمیشن کوتاه Head Over Heels چنین زندگی را به تصویر می‌کشد که زوجین علی‌رغم زندگی زیر یک سقف زندگی انفرادی خود را پیش می‌برند.

داستان انیمیشن کوتاه «وارونه» از این قرار است که والتر و مج سال‌ها پیش زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، اما اکنون کانون گرم زندگی آن‌ها به سردی گراییده و این زوج جدا از یکدیگر زندگی خود را ادامه می‌دهند. این جدایی به این صورت است که والتر در کف خانه زندگی کرده و مج زندگی بر روی سقف را انتخاب کرده است. این زوج که در موازات دیگری زندگی می‌کنند، نه با همسر خود صبحت می‌کنند، نه حتی به یکدیگر نگاه می‌کنند یا متوجه حضورش می‌شوند. اما زمانی که والتر به یاد قدیم در جهت ترمیم پایه‌های زندگی مشترکش قدم بر‌می‌دارد، بزرگ‌ترین اختلاف این زوج بو‌جود می‌آید که پایه‌های لرزان زندگی مشترک‌شان را از هم می‌پاشد...

Head over Heels

انیمیشن کوتاه Head Over Heels در واقع یک اثر دانشجویی است

کارگردانی انیمیشن کوتاه Head Over Heels را که در واقع یک کار دانشجویی بوده، تیموتی رکارت بر‌عهده داشته است که پیش از این دو انیمیشن کوتاه زیبا به نام‌های Leftovers (محصول سال ۲۰۰۶) و Token Hunchback (محصول سال ۲۰۰۹) را منتشر کرده و هم‌اکنون نیز در حال ساخت انیمیشن سه‌بعدی The Star برای کمپانی سونی پیکچرز انیمیشن است که هنر‌مندانی از جمله استیون ین، کلی کلارکسون، کیگان-مایکل کی و اوپرا وینفری در آن به صداپیشگی خواهند پرداخت. او که دانش‌آموخته رشته تاریخ و ادبیات در دانشگاه هار‌وارد و دارای مدرک کار‌گردانی انیمیشن از دانشکده ملی فیلم و تلویزیون است، برای ساخت انیمیشن کوتاه «وارونه» به مانند دو اثر قبلی‌اش از تکنیک انیمیشن‌سازی ایست‌-‌حرکت (استاپ‌-‌موشن) بهره برده است که به جرات می‌توان آن را به عنوان یکی از بر‌ترین‌های این سبک از انیمیشن محسوب کرد. سکانس‌هایی که زندگی مواجی والتر و مج را به نمایش می‌گذارد مهارت تیموتی رکارت در این تکنیک را به رخ می‌کشند. محیط‌های انیمیشن با جزئیات و دقت فراوان طراحی شده‌اند که کمترین نقصی به این جنبه از اثر وارد است. در خانه والتر و مج که اصلی‌ترین محیط انیمیشن بوده و اکثر رخداد‌ها در آن اتفاق می‌افتد، تمامی المان‌های یک زندگی مشترک و حقیقی مشاهده می‌شود. طراحی عروسک‌های خمیری دو شخصیت انیمیشن نیز با ظرافت خاص و همراه با رعایت اصول و قواعد واقع‌گرایی انجام شده است که در نما‌های نزدیک از والتر و مج می‌توان این ادعا را به عینه مشاهده کرد.

Head over Heels

این انیمیشن از نظر جلوه‌های صوتی اثری قوی و بی‌نقص است

انیمیشن کوتاه ««وارونه»» از آغاز تا پایان بی‌هیچ دیالوگ یا کلامی و تنها از طریق رخداد‌ها و حوادث بیننده را به تماشای زندگی موازی والتر و مج دعوت می‌کند. اما این ویژگی مثبت انیمیشن بدان معنا نیست که این دو شخصیت هما‌نند آثار بی‌کلام معمول کا‌ملا صامت هستند، بلکه گهگا‌هی صدا‌هایی از این دو شخصیت به گوش می‌رسد که ناشی از حس‌هایی مانند نگرانی است. در کنار صدا‌ها، حالت‌های چهره عروسک‌های خمیری والتر و مج نیز به خوبی توانسته‌اند حس‌هایی نظیر خشم، ترس و نگرانی را به مخاطب القا کنند. جلوه‌های صوتی هم به عنوان جزء جدا‌نشدنی در بطن انیمیشن حضور دارند که باعث می‌شوند ویژگی زنده بودن در اثر نهادینه شود. از بین جلوه‌های صوتی انیمیشن کوتاه Head Over Heels می‌توان به صدای جارو‌برقی، پختن غذا بر روی اجاق گاز، ابزار‌آلات و اختلا‌لات تلویزیون اشاره کرد. جرد سورکین، هم‌دانشگاهی تیموتی رکارت، آهنگ‌سازی انیمیشن کوتاه Head Over Heels را انجام داده است. او که پیش از این در اثر تحسین‌شده Boogaloo and Graham نیز حضور داشته، برای ساخت آهنگ‌های انیمیشن کوتاه «وا‌رونه» از ساز‌های مختلفی استفاده کرده که نتیجه آن موسیقی آرام و آرامش‌بخش در لحظات پایانی و ضرب‌آهنگ سریع در اوج داستان است. 

| |

««وارونه»» نامزد جایزه بهترین انیمیشن کوتاه هشتاد و پنجمین دوره جشنواره اسکار بوده است

در تاریخ سینما، به خصوص حوزه انیمیشن کمتر پیش آمده که یک اثر دانشجویی مورد توجه فستیوال‌ها و جشنواره‌های طراز اول قرار بگیرد. اما شرایط برای انیمیشن کوتاه Head Over Heels به کلی متفاوت است. این انیمیشن ۱۲ جایزه مختلف اعم از بهترین فیلم دانشجویی جوایز آنی، بهترین انیمیشن کوتاه فستیوال فیلم آستین و جایزه مخاطبیین جشنواره بین‌المللی انیمیشن هیرو‌شیما را بدست آورده است. همچنین انیمیشن کوتاه ««وارونه»» نامزد دریافت هشت جایزه بوده که بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره اسکار و جایزه بنیاد سینه فونداسیون فستیوال فیلم کن بیش از دیگران شاخص هستند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده