نویسنده: آرش رستمی
// جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۸

هایائو میازاکی رسما به صحنه سینما بازگشت

هایائو میازاکی، انیماتور افسانه‌ای، بازنشستگی را رها کرده و هم‌اکنون سرگرم کار بر روی یک انیمیشن سینمایی است.

شاید در دنیای انیمه و انیمیشن شرق آسیا نامی به بزرگی هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، انیماتور پرآوازه‌ی ژاپنی، وجود نداشته باشد. میازاکی سال‌ها است که بحث بازنشستگی را پیش می‌کشد و گاهی هم عملاً از کار کناره‌گیری می‌کند؛ اما ظاهراً شوق بی‌پایان او به خلق کردن، مانع آن می‌شود که مدت زیادی را دور از میادین سپری کند. وی سه-چهار سال پیش گفته بود که می‌خواهد کار روی انیمیشن‌های سینمایی را «واقعاً» کنار بگذارد؛ اما آن‌طور که از اخبار سینما و تلویزیون برمی‌آید، خالق پویانمایی شهر اشباح (Spirited Away) برای به سرانجام رساندن پروژه‌ای دیگر به دنیای سینما بازگشته است.

به‌گفته‌ی توشیرو سوزوکی (Toshio Suzuki)، تهیه‌کننده‌ی باسابقه‌ی استودیو جیبلی (Studio Ghibli)، میازاکی به‌تازگی از بازنشستگی درآمده و دوباره به عرصه‌ی ساخت آثار بلند قدم گذاشته است. البته بازگشت میازاکی بی‌مقدمه هم نیست؛ چراکه او در فصل پاییز گفته بود که می‌خواهد انیمیشن کوتاه «کرمی به نام بورو» (Boro the Caterpillar یا Kemushi no Boro) را به یک پویانمایی بلند تبدیل کند.

بورو همان پروژه‌ای است که میازاکی پس از کناره‌گیری‌اش از کارگردانی آثار سینمایی، در استودیو جیبلی روی آن کار می‌کرد. این انیمیشن کوتاه و CG به‌واسطه‌ی تلاش میازاکی برای فراگیری بهتر گرافیک رایانه‌ای شکل گرفته بود؛ ولی گویا او از نتیجه‌ی کار چندان راضی نبوده و در نتیجه‌ی تصمیم می‌گیرد تا آن را در قاب متفاوتی به تصویر بکشد. میازاکی سپس طرح‌اش را برای انیمیشن سینمایی Boro the Caterpillar با سوزوکی در میان می‌گذارد و سوزوکی هم پس از پذیرفتن تهیه‌کنندگی آن، طی گفت‌وگوی پیش از مراسم اسکار، این خبر را به‌طور رسمی اعلام می‌کند. به‌گفته‌ی او، میازاکی «هم‌اکنون در توکیو تمام تلاش‌اش را صرف تولید [این انیمیشن] می‌کند.»

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده، انتظار می‌رود که انیمیشن جدید میازاکی تا پیش از المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده‌ی اکران شود.


منبع Inquirer Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده