نویسنده: آرش رستمی
// پنجشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۱

کالبدشکافی نینتندو سوییچ معماری پردازنده این کنسول را مشخص نکرد

تصاویری از کالبدشکافی نینتندو سوییچ منتشر شده که البته معماری تراشه‌ی SoC این کنسول با آن مشخص نشده است.

تا امروز در اخبار کنسول‌های بازی از نینتندو سوییچ و ویژگی‌های‌اش زیاد شنیده‌ایم. در آن‌سو کسانی که اقبال‌شان بلند بوده توانسته‌اند به این محصول دسترسی پیدا کنند و آن را از نزدیک ببینند؛ اما افرادی پا را از این هم فراتر گذاشته و به اسرار درون کنسول نگاهی انداخته‌اند. در این میان، اخیراً تصاویری از سخت‌افزار داخلی سوییچ به بیرون راه یافته است.

کالبدشکافی نینتندو سوییچ

یکی از کاربران ردیت (Reddit) به‌نام feed_me_haribo به‌تازگی تصاویری را از کالبدشکافی نینتندو سوییچ منتشر کرده و به‌همراه توضیحاتی در این وب‌سایت قرار داده است. خلاصه‌ی پست او از این قرار است:

نخست اشاره کنم که تصاویر لو رفته از کالبدشکافی سوییچ عملاً چیز [جدیدی] به ما نمی‌گویند؛ چرا که از قبل می‌دانستیم که نینتندو [پردازنده‌ای] سفارشی را به کار می‌گیرد. درنتیجه، اینکه Die size (سطح سیلیکونی پردازنده) با X1 یکسان است یا خیر، ما را به جایی نمی‌رساند. در آن‌سو تنها تصویری که من توانستم از پارکر، تنها تراشه‌ی SoCای که بر پایه‌ی معماری پاسکال ساخته شده، پیدا کنم همانی است که از وبلاگ انویدیا به دست آمده و [در آن] اشاره‌ای به مقدار Die size نشده است. از طرفی گروهی دچار سردرگمی شده‌اند و Die size تگرا را با Die size پردازنده‌های گرافیکی پاسکال، از نوع مستقل‌شان، مقایسه می‌کنند که اصلاً درست نیست. از آنجا که از چینش قطعات چیزی دستگیرمان نمی‌شود، تنها راه سر درآوردن از ماجرا در کد محصول (Product number) نهفته است که [دسترسی به] آن هم بعید به نظر می‌رسد.

این‌ها [نتیجه‌ی] دیدگاه شخصی نیست؛ اما اگر نظر من را بخواهید، سوییچ از یک X1 سفارشی بهره می‌برد. هرچه باشد، انویدیا هنوز نسل بعدی تگرا را معرفی نکرده و تنها از پارکر، آن‌هم برای اتوماسیون وسایل نقلیه، رونمایی کرده است. من مطمئن‌ام که نسل بعدی تگرا در حال توسعه است؛ اما این [تراشه] ممکن است بر پایه‌ی پاسکال طراحی نشده باشد و به‌جای آن بر اساس ولتا (Volta) شکل گرفته باشد. جدا از این موضوع، با در نظر گرفتن اینکه X1 خودش محصول کاملاً جدیدی به شمار می‌رود و تا اینجا دستگاه‌های معدودی از آن بهره گرفته‌اند، من واقعاً شک دارم که انویدیا بخواهد تگراهای پاسکال را به این زودی با نمونه‌ی دیگری جایگزین کند. ضمناً شما باید مواردی مانند زمان‌بندی تولید، هزینه و عملیات کنترل حرارت (Thermal management) را هم در نظر داشته باشید. واقعاً بعید است که سوییچ بر پایه‌ی پاسکال ساخته شده باشد. با وجود این، بسیاری به‌شدت درگیر این پرسش هستند که [این کنسول] بر اساس پاسکال شکل گرفته یا آنکه با معماری مکسول (Maxwell) طراحی شده است. ما می‌دانیم که این [تراشه] سفارشی است؛ ولی اطلاعی نداریم که عملکرد آن در مقایسه با X1 و پارکر چگونه است.

تا عرضه‌ی نینتندو سوییچ زمان زیادی باقی نمانده و این کنسول ۳۰۰ دلاری از ۱۳ اسفند به‌طور رسمی در بازار به فروش می‌رسد.


منبع Gamepur
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده