نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۲

گزارش زومجی از داوری ششمین جشنواره بازی‌ های رایانه‌ ای تهران

روند داوری جشنواره بازی‌های تهران چگونه خواهد بود؟ با گزارش زومجی همراه باشید. 

جشنواره بازی‌های تهران را از نام آن قضاوت نکنید، این جشنواره متعلق به همه مردم ایران و همه افراد بااستعدادی است که سعی دارند در زمینه بازی‌سازی فعالیت کنند تا کشور ما هم سهمی از خان نعمت گسترده این صنعت داشته باشد. امسال، جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با تغییرات زیادی برگزار خواهد شد؛ شاید مهم‌ترین تغییری که این رویداد نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده، تغییر زمان برگزاری اختتامیه آن از تابستان به زمستان است. گزارشی که پیش روی شما قرار دارد بر مبنای مصاحبه و گفتگو با مهرداد آشتیان، دبیر داوران بین‌المللی و علی فخار، مدیر روابط عمومی ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به رشته تحریر درآمده است.

موضوع داوری، یکی از بحث‌های اصلی ما با متین ایزدی، دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در زوم‌کست مخصوص این رویداد بود. اگر هنوز با حال و هوای جشنواره امسال آشنایی پیدا نکرده‌اید، پیش از آن که گزارش مربوط به داوری جشنواره و اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کنید، شما را به تماشای این زوم‌کست دعوت می‌کنیم:

| | تماشا در یوتیوب

حالا در مسیر رسیدن به اختتامیه ششمین دوره این جشنواره، به مقوله داوری این رویداد می‌رسیم. در هر رویدادی، چه مراسم اسکار باشد و چه گیم اواردز، داوری و نحوه تقسیم جوایز، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است و جشنواره بازی‌ تهران هم از این قاعده مستثنی نیست. با تاخیر دو هفته‌ای اختتامیه جشنواره از ۵ به ۲۱ اسفند ماه، حالا تیم داوری جشنواره فرصت بیشتری برای ارزیابی بازی‌های ارسالی توسط شرکت‌کنندگان دارند، آثاری که بنا به گفته روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،‌ رشد قابل ملاحظه‌ای از نظر تعداد داشته و همین موضوع هم باعث تاخیر در برگزاری مراسم اختتامیه شده است. 

نگاهی که برای داوری آثار برتر وجود دارد همان نگاهی است که در جشنواره‌های بین‌المللی و مطرح دیده می‌شود 

هر داور به صورت جدا‌گانه فرم‌های اینترنتی خاص خود را دارد و مبنای فرآیندها و امتیازدهی‌ها همانند گذشته است و سعی شده تا به جای عوض کردن مبنای داوری‌ها، برخی روال‌ها و فرآیند‌ها بهبود پیدا کند. همین بهینه‌سازی‌ها و استاندارسازی‌ها در داوری و نحوه انتخاب آثار باعث شده تا این روند تقریبا به وضعیت ایده‌آل و مناسبی برسد. 

اما چه ملاک‌هایی برای انتخاب بازی‌های برتر وجود دارد؟ چیزی که به نظر می‌رسد ملاک اصلی و خط فکری داوران جشنواره است،‌ جذابیت،‌ سرگرم کننده بودن و البته یک بازی خوب بودن از جهات مختلف مانند روند بازی، طراحی هنری و فنی و پیاده‌سازی این طراحی‌ها به نحوی استاندارد است. این یعنی مهم‌ترین اولویت جشنواره بازی‌های تهران با انتخابی است که از همه نظر بازی بهتری باشد و انجام آن، تجربه‌ای لذت‌بخش و استاندارد باشد. البته این موارد در مورد بهترین بازی سال صدق می‌کند، یعنی اگر بازی گرافیک فنی و هنری خوبه داشته اما از نظر گیم‌پلی ضعیف باشد، احتمال آن برای بردن جایزه بهترین بازی سال بسیار بعید است. 

جشنواره بازی های رایانه ای تهران

البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که جوایز توزیعی بین بازی‌ها و استودیوهای مختلف، بخش‌های متنوعی دارد و فقط به بهترین بازی سال ختم نمی‌شود؛ جوایزی مانند بهترین دستاورد فنی یا بهترین دستاورد هنری به بازی‌هایی تعلق می‌گیرند که در این بخش، شاخص‌تر از دیگر آثار شرکت کننده باشند و دیگر کیفیت گیم‌پلی یا داستان در آن‌ها دخیل نیست. به گفته تیم داوری این جشنواره،‌ نگاهی که برای داوری آثار برتر وجود دارد همان نگاهی است که در جشنواره‌های بین‌المللی و مطرح دیده می‌شود. 

اما بحثی که همواره وجود داشته و دارد استفاده بهینه و مثبت از روند داوری جشنواره برای بالابردن سطح کیفیت بازی‌ها است. اینکه صرفا بازی‌ها را ارزیابی کرده و به آن‌ها جایزه اعطا شود، کمکی در جهت بالا رفتن سطح کیفیت بازی‌های ایرانی نمی‌کند، به خصوص برای کشوری مثل ما که در اول راه بازی‌سازی قرار دارد. اینجا اتفاق خوبی که در جشنواره خواهد افتاد، کمک داوران با استفاده از نظرات تخصصی درباره نقاط مثبت و منفی بازی و البته ارائه راه‌کارهایی برای بهبود آن‌ها است.

تیم داوری جشنواره از داوران خارجی و فیلم‌هایی که سال گذشته در راستای تجربه‌شان از بازی‌ها فرستادند، می‌گوید. این که داوران خارجی در جشنواره حضور داشته باشند اتفاق خوبی است، این که آن‌ها هم در کنار داوران ایرانی، بازی‌های ایرانی را مورد ارزیابی قرار دهند هم اتفاق خوبی است اما صرف‌نظر از این که چه بازی برنده می‌شود یا بازنده، این پتانسیل باید در راستای بهبود سطح کیفی بازی‌های ایرانی و طرز نگاه آن‌ها به بازی استفاده شود. جدای از این موضوع، روند داوری جشنواره مستقل خواهد بود. این یعنی در نهایت نظرها و نمره‌هایی که داوران خارجی به بازی‌ها می‌دهند به عنوان یک نظر مشورتی به کمک داوران داخلی خواهد آمد. 

آن‌چه مهم‌ است، استفاده بهینه از چنین رویدادهایی در جهت اعتلای بازی‌سازی ایران و معرفی آن به جهان است

امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ارتباطات خود و شرکت در نمایشگاه‌های بازی‌سازی، ارتباط لازم را با بازی‌سازان برقرار کرده و همین امر هم پایه و اساس حضور داوران خارجی در جشنواره بازی‌های تهران بوده است. این داوران که از استودیوهای بزرگ و مختلفی برای بحث داوری جشنواره انتخاب شده‌اند، کار روی بازی‌هایی مانند Where is my Water ،Rayman و Castle Clash در کارنامه آن‌ها به چشم می‌خورد. بازی‌هایی که اگرچه چندان بزرگ به حساب نمی‌آیند اما موفقیت‌های مالی و جهانی بسیاری داشته‌اند، مولفه‌ای که می‌تواند کمک بزرگی برای بازی‌سازان ایرانی و البته داوران داخلی محسوب شود. 

اما امسال هم مانند سال‌های پیش، جشنواره یک بخش مردمی هم خواهد داشت، بخشی که در آن کاربران به عنوان داور، به صورت پیامکی به بازی‌های محبوب خود رای می‌دهند تا در نهایت بازی که بیشترین رای مردمی را از آن خود کرده است به عنوان بهترین بازی مردمی سال انتخاب شود. البته این بخش به نوعی یک مسابقه هم به حساب می‌آید و طبق اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جوایز نفیسی از جمله پلی‌استیشن 4 به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد.

جشنواره بازی های رایانه ای تهران

اما پاراگراف آخر؛ داوری مهم است و سنجش خوب از خوب‌تر هم چیزی است که در هر جشنواره و هر رویدادی، حائز اهمیت است اما امیدواریم تمرکز روی این موضوع ما را از اصل خودمان دور نکند. امیدواریم مسئولین برگزار کننده جشنواره امسال دقیقا مانند بخش داوری، ارسال آثار یا اهدای جوایز؛ به دو اصل مهم دیگر هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد:

  • موضوع اول، نحوه برگزار کردن این مراسم است. موضوعی که در سال‌های گذشته به هیچ عنوان شباهتی به یک رویداد گیمینگ نداشته و جذابیت در نازل‌ترین درجه قرار داشته است. نباید فراموش کنیم ما در حال سنجش بازی‌های رایانه‌ای به عنوان بزرگ‌ترین سرگرمی بشر و گردهم‌آوردن کسانی صحبت می‌کنیم که به این هنر/صنعت علاقه دارند؛ فرقی نمی‌‌کند، بازی‌ساز باشند یا صرفا علاقه‌مندانی مثل من که قسمتی از وقت‌شان را صرف بازی کردن می‌کنند. همین جمعیت مخاطب کافی است تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سعی کند مراسمی با ضرب‌آهنگ بالا، پرهیجان و سریع برگزار کند و کمتر نشانی از مراسم عرف، مرسوم و سنتی داشته باشد. 
  • موضوع دوم،‌ نگاه به اصل پیشرفت و ترقی در حوزه‌ای است که همه‌ما می‌دانیم چگونه می‌تواند ارزآوری و سودآوری داشته باشد. اگرچه برگزار کردن این رویداد قطعا باعث ایجاد انگیزه در تیم‌های بازی‌سازی می‌شود و البته،‌ بازی را به عنوان یک سرگرمی جدی معرفی می‌کند اما بدون شک، برگزاری سالانه این رویداد و اهدای جوایز به برترین‌ها به تنهایی کافی نیست. حمایت از تیم‌های برنده و فراموش نکردن آن‌ها قطعا می‌تواند ما را در مسیری قرار دهد که لهستانی‌ها چند سال پیش در آن قرار گرفتند و مجموعه ویچر خلق شد. 

اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ۲۱ اسفند ماه در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد و زومجی هم همانطور که تا کنون به پوشش این رویداد و اخبار آن پرداخته، در این مراسم حضور خواهد داشت تا چشم و گوش شما کاربران دوست داشتنی باشد. 



منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده