// سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: فیلم اسکاری La La Land‌‌ پرفروش‌ترین موزیکال تاریخ شد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد هفته‌ی دوم فیلم‌های John Wick 2 و The Lego Batman و فیلم جدید مت دیمون صحبت می‌کنیم.

|

در ادامه‌ی اکران‌های داغ زمستانی هالیوود این هفته باکس آفیس میزبان دو فیلم جدید در قالب اکشن هیولایی «دیوار بزرگ» (The Great Wall) و فیلم ترسناک «درمان سلامتی» (A Cure For Wellness) است. اما هرچه انیمیشن «لگو بتمن» (The Lego Batman) و «جان ویک ۲» (John Wick 2) هفته‌ی پیش غوغا به پا کردند، این دو فیلم عملکرد ضعیفی در گیشه‌ی داخلی داشتند. بگذارید با «دیوار بزرگ» شروع کنیم که همان‌طور که انتظار می‌رفت با بی‌میلی سینماروهای امریکایی روبه‌رو شده است. وقتی یک اکشن فانتزی ۱۵۰ میلیون دلاری در طول آخرهفته‌ی چهار روزه‌اش (تعطیلی دوشنبه به عنوان روز ریاست جمهوری) چیزی دور و اطراف ۲۰ میلیون دلار می‌فروشد، تحلیلگران از این می‌گویند که خب، شاید فیلم در گیشه‌ی خانگی فاجعه‌بار ظاهر شده باشد، اما در سینماهای آنسوی آب‌ها عملکرد موفقیت‌آمیزی دارد و چنین چیزی درباره‌ی «دیوار بزرگ» هم صدق می‌کند. با این تفاوت که این‌بار قضیه برعکس است. یعنی اول فیلم در کشورهای خارجی اکران شد و حسابی فروخت و بعد در امریکای شمالی روی پرده رفت و به این وضع دچار شد.

«دیوار بزرگ» به عنوان افتتاحیه ۱۸ میلیون دلار فروخت. این به این معنی است که فیلم مت دیمون و تیان ژینگ در چارچوب اکران جمعه تا دوشنبه‌اش چیزی حدود ۲۱ میلیون دلار خواهد فروخت. این نتایج اسفناکی برای یک فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری محسوب می‌شود. خبر خوب اما این است که «دیوار بزرگ» محصول مشترک امریکا و چین است و تاکنون ۲۶۲ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده است. فیلم که ماه دسامبر ۲۰۱۶ در چین اکران شد فقط ۱۷۱ میلیون دلار از مجموع درآمد ۲۶۲ میلیونی‌اش را از این کشور به دست آورده است و اگرچه تاکنون در اکثر نقاط دنیا اکران شده، اما این هفته تازه در روسیه و بریتانیا روی پرده رفت و نمایش فیلم در ژاپن هم از چهاردهم آوریل آغاز می‌شود. پس اگرچه حال‌ و روز کلی فیلم تیره و تاریک است، اما هنوز برای صدور حکم نهایی باید صبر کنیم. شکست فیلم در امریکا اما ردخور ندارد. البته قابل‌ذکر است که فیلم احتمالا تا پایان دوره‌ی اکرانش چیزی حدود ۵۳ میلیون دلار که فیلم «قهرمان» (Hero)، ژانگ ییمو در سال ۲۰۰۴ فروخت، کسب خواهد کرد. اما در اینکه فیلم به روزگار «وارکرفت» دچار شده شکی نیست. دلیلش می‌تواند نقدهای ضعیف فیلم، عدم قدرت ستاره‌ای مت دیمون خارج از مجموعه‌ی «بورن» و عدم علاقه‌ی نسبی مردم در بازاری است که گزینه‌های بهتر و متفاوت دیگری برای تماشا وجود دارد.

resident evil the final chapter

دومین تازه‌اکران این هفته «دعوا» (Fist Fight) است. محصول کمپانی نیو لاین سینما که آیس کیوب و چارلی دِی را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد نقدهای بسیار ضعیفی دریافت کرد و فقط ۱۲/۱ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد. میانگین امتیاز تماشاگران به فیلم هم B است. این آغاز قابل‌قبولی برای این فیلم ۲۵ میلیون دلاری که همین مقدار هم خرج تبلیغاتش شده محسوب نمی‌شود. تحلیلگران فروش نهایی ۳۳ میلیونی فیلم را در گیشه‌ی خانگی پیش‌بینی می‌کنند. اگرچه فیلم از تبلیغات پرسروصدایی بهره نمی‌برد، اما آیس کیوب ستاره‌ی قابل‌اعتمادی است که حضورش به عنوان نقش اول فیلم به اهمیت آن می‌افزاید و خود فیلم هم داستان ساده‌ای دارد. پس عاقلانه به نظر می‌رسد اگر انتظار استقبال بیشتر از آن در هفته‌های آینده را بکشیم. آخرین تازه‌اکران مهم این هفته اما فیلم جاه‌طلبانه‌ی «درمان سلامتی»، محصول کمپانی فاکس قرن بیستم است. این فیلم ترسناکِ گاتیکِ روانشناختی که توسط جاستین هیث نوشته و توسط گور وربینسکی کارگردانی شده، اگرچه از نقدهای خوب و رو به متوسطی بهره می‌برد، اما فقط ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد که البته با توجه به اینکه «گسست» (Split) هنوز اجازه‌ی نفس کشیدن به فیلم ترسناک دیگری را نمی‌دهد، چندان غیرمنتظره نبود.

در زمینه‌ی اخبار فیلم‌های قدیمی اما برای دومین هفته‌ی متوالی این «لگو بتمن» بود که در صدر جدول قرار گرفت. محصول تحسین‌شده‌ی کمپانی برادران وارنر در دومین هفته‌ی اکرانش ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخت و تخمین زده می‌شود که این رقم تا پایان روز تعطیل دوشنبه به ۴۴ میلیون هم افزایش پیدا کند. به این ترتیب مجموع درآمد این انیمیشن اکشن/کمدی ۸۰ میلیون دلاری بعد از ۱۰ روز که از اکرانش می‌گذرد به ۹۸ میلیون دلار می‌رسد. اگرچه «فیلم لگو» فروش بهتری (مجموع ۱۴۲ میلیون دلار بعد از ۱۱ روز) داشت، اما عملکرد این اسپین‌آف خیلی شبیه به «فیلم باب‌اسفنجی: بیرون از آب» (The SpongeBob Movie) است. «فیلم باب‌اسفنجی» در فوریه سال ۲۰۱۵ کارش را با ۵۳ میلیون دلار آغاز کرد و بعد از ۱۱ روز به درآمد ۱۰۳ میلیون دلار دست پیدا کرد و در نهایت نمایش خانگی‌اش را با کسب ۱۶۲ میلیون دلار به پایان رساند. بنابراین فروش خانگی ۱۶۵ تا ۱۷۰ میلیون دلاری برای «لگو بتمن» پیش‌بینی می‌شود. «لگو بتمن» تاکنون ۱۷۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

resident evil the final chapter

فیلم دیگری که هفته‌ی دوم خیلی خوبی را سپری می‌کند «پنجاه طیف تاریک‌تر» (Fifty Shades Darker) است. درام عاشقانه‌ی داکوتا جانسون و جیمی دورنان در دومین هفته‌ی نمایشش با ۵۵ درصد افت فروش مواجه شد و ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخت و انتظار می‌رود این رقم تا پایان روز دوشنبه به ۲۴ میلیون دلار افزایش پیدا کند. این دنباله بعد از ۱۱ روزی که از اکرانش می‌گذرد ۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به جیب زده است. در مقایسه باید گفت «پنجاه طیف گری» در دومین هفته‌اش با ۷۳ درصد افت مواجه شد و ۲۲ میلیون فروخت و بعد از ۱۰ روز ۱۲۹ میلیون دلار کسب کرد. همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد «پنجاه طیف تاریک‌تر» هیچ‌وقت قرار نبود درآمد خانگی ۱۶۶ میلیون دلاری فیلم اول را پشت سر بگذارد، اما ظاهرا دارد بهتر از چیزی که فکر می‌کردیم عمل می‌کند. «پنجاه طیف‌ تاریک‌تر» که با بودجه‌ی ۵۵ میلیون دلار تهیه شده تا این لحظه ۲۷۷ میلیون در دنیا فروخته است.

این در حالی بود که «جان ویک ۲»، محصول کمپانی سامیت و لاینزگت در دومین هفته‌ی اکرانش به فروش فوق‌العاد‌ه‌اش ادامه داد. فیلم روز جمعه موفق شد از مجموع فروش خانگی (۴۳ میلیون دلار) قسمت اول عبور کند و در جریان دومین آخرهفته‌اش ۱۶ و نیم میلیون دلار کسب کرد. اکشن جدید کیانو ریوز اگرچه یک دنباله است، اما شتاب فروش فیلم در حد فیلم اول است. این فیلم ۴۰ میلیون دلاری بعد از ۱۱ روزی که از اکرانش گذشته ۶۲ میلیون دلار در خانه فروخته و تاکنون ۹۳ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به دست آورده است. اگر جان ویک هنوز برای مبارزه با «برو بیرون» (Get Out) و «لوگان» (Logan) که در جریان دو هفته‌ی آینده اکرانشان را آغاز می‌کنند تازه نفس باقی بماند، این پتانسیل را دارد تا به مرز ۱۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی نیز دست پیدا کند.

کمدی/درام «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) در نهمین هفته‌ی اکرانش دوام فک‌اندازی را تجربه می‌کند. محصول کمپانی فاکس ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر فروخت و مجموع درآمدش را به ۱۴۳ میلیون دلار رساند. این به این معنی است که «اشخاص پنهان» به زودی از مجموع درآمد ۱۴۱ میلیون دلاری فیلم «راهبه‌ی بدلی» عبور می‌کند و لقب پرفروش‌ترین فیلمی را که شخصیت‌های اصلی‌اش زنان آفریقایی/امریکایی هستند به دست می‌آورد. رکورد مهم‌تری که «اشخاص پنهان» در پیش‌رو دارد عبور از درآمد ۱۵۵ میلیون دلاری «افراد ایکس: آپوکالیپس» است. اگر این اتفاق بیافتد که چندان دور از ذهن هم نیست، «اشخاص پنهان» پشت سر «ددپول»، پرفروش‌ترین محصول فاکس در سال ۲۰۱۶ لقب خواهد گرفت.

Split Movie

«گسست» (Split)، جدیدترین فیلم ترسناک ام. نایت شیامالان کماکان دارد به دوام خارق‌العاده‌اش در چارت ادامه می‌دهد. محصول کمپانی‌های یونیورسال و بلام‌هواس در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۷ میلیون و ۳۸ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند. فیلم اگر با همین فرمان ادامه بدهد می‌تواند با عبور از مجموع فروش خانگی ۱۳۱ میلیون دلاری «آخرین هواشکن» (The Last Airbender) در رده‌ی سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های شیامالان در گیشه‌ی خانگی قرار بگیرد. راستی، «گسست» که با بودجه‌ی ۹ میلیون دلار ساخته شده، ۱۹۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. این فیلم بعد از «فعالیت فراطبیعی» (۱۹۳/۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹) و «فعالیت فراطبیعی ۳» (۲۰۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱) در رده‌ی سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های بلام‌هواس قرار می‌گیرد.

تمام اینها در حالی بود که موزیکال «لا لا لند» (La La Land) مبلغ ۴ و نیم میلیون دلار دیگر در یازدهمین هفته‌ی اکرانش فروخت و مجموع درآمدش را به ۱۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند. هم‌اکنون «لا لا لند» با عبور از درآمد ۱۲۸ میلیون دلاری «افسون‌شده» (Enchanted)، لقب پرفروش‌ترین موزیکال اورجینال تاریخ را به دست آورده است. این فیلم که با ۳۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۳۴۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است. اگر هرکدام از دو فیلم «لا لا لند» و «اشخاص پنهان» بتوانند جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را برنده شوند و همزمان از مرز ۱۴۲ میلیون دلار درآمد خانگی عبور کنند، از زمان «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» بدل به پرفروش‌ترین برنده‌ی بهترین فیلم اسکار می‌شوند.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The LEGO Batman Movie۳۴/۲ میلیون دلار
۲Fifty Shades Darker۲۰/۹ میلیون دلار
۳The Great Wall۱۸ میلیون دلار
۴John Wick: Chapter Two۱۶/۵ میلیون دلار
۵Fist Fight۱۲ میلیون دلار
۶Hidden Figures۷/۱ میلیون دلار
۷Split۷ میلیون دلار
۸A Dog's Purpose/۵۵ میلیون دلار
۹La La Land۴/۵ میلیون دلار
۱۰A Cure for Wellness۴/۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

دیوار بزرگ

The Great Wall

«دیوار بزرگ» به کارگردانی ژانگ ییموی چینی یک فیلم اکشن فانتزی علمی‌تخیلی هیولایی است که در آن مت دیمون نقش جنگجوی مزدوری را بازی می‌کند که در دیوار چین زندانی شده است و در همین حین متوجه می‌شود که چینی‌ها برای جلوگیری از ورود چه چیز‌هایی یکی از بزرگ‌ترین عجایب دنیای ما را ساخته‌اند و آن چیزها چیزی جز یک سری هیولاهای مرگبار نیستند که به‌طور بی‌وقفه‌ای شروع به حمله به دیوار می‌کنند و حالا جیسون بورن باید با اوبرین مارتل (پدرو پاسکال) دست به کار شوند و جلوی این نیروی غیرقابل‌تصور را بگیرند. «دیوار بزرگ» به خاطر این خلاصه‌قصه یکی از موردانتظارترین بلاک‌باسترهای ۲۰۱۷ بود. از آن سرگرمی‌های پاپ‌کورنی بی‌مغزی که اگر به درستی صورت بگیرند می‌توانند حسابی هیجان‌انگیز باشند. اما متاسفانه این‌طور که از واکنش اکثر منتقدان برمی‌آید، «دیوار بزرگ» فیلم خوبی نیست، چه برسد به اینکه فیلم لذت‌بخشی است.

منتقد امپایر که فیلم را زیاد دوست نداشته می‌نویسد: «فیلم دارای سکانس‌های بامزه‌ی کشتار هیولاهای کامپیوتری متعددی است، اما پلات‌چینی نخ‌نماشده، سناریوی خشک و بازی‌هایی به همان اندازه بی‌احساس باعث شده‌اند که فیلم اگر نه فاجعه، حداقل به ناامیدی تمام‌عیاری بدل شود». پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را اصلا دوست ندارد می‌آورد: «قواعد فیلم مثل یک بازی ویدیویی می‌ماند که در آن هدف این است که قبل از تمام شدن شمارش معکوس باید این هیولاهای خون سبز را تا آنجا که می‌توانید بکشید. تماشای این کار برای ۱۰ دقیقه جذاب است و بعد از آن است که ملالت جایش را می‌گیرد». نویسنده گاردین که کم‌وبیش از فیلم راضی است می‌نویسد: «"دیوار بزرگ" شاید به عنوان بهترین فیلم ژانگ به یاد آورده نشود، اما سلیقه‌ی هنری این کارگردان در صحنه‌های طولانی پانورامایی و نحوه‌ی استفاده‌ی هنرمندانه از رنگ مشهود است. فیلم که همزمان آینده‌نگرانه و تاریخی است آن‌قدر از لحاظ جلوه‌های ویژه قوی است که جور کمبودهایش را می‌کشد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۲ است.

 

درمان سلامتی

A Cure for Wellness

بعد از «گسست»، جدیدترین ساخته‌ی ترسناک ام. نایت. شیامالان که لقب اولین فیلم ترسناک خوب ۲۰۱۷ را گرفت، انگار «درمان سلامتی» هم در این زمینه به قبلی می‌پیوندد. منتقدان باور دارند که جدیدترین ساخته‌ی گور وربینسکی شاید یک شاهکار بی‌بدیل نباشد، اما یکی از متفاوت‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر است که با الهام از بزرگانی چون «جزیره‌ی شاتر» و «درخشش» به تجربه‌ای بدل شده که با روان و مغز تماشاگران بازی می‌کند. داستان درباره‌ی کارمند جوان جاه‌طلبی (دین دیهان) است که برای بازگرداندن مدیر عامل شرکتشان به مرکز درمانی روستایی و مرموزی در منطقه‌ی دورافتاده‌ای در کوهستان‌های آلپ سوییس فرستاده می‌شود. خیلی زود او متوجه می‌شود که درمان‌های معجزه‌آسای این مرکز از طریق اسپا چیزی که به نظر می‌رسند نیستند. کنجکاوی او کار دستش می‌دهد و ناگهان خودش را در حالی پیدا می‌کند که به یکی از بیماران تحت درمان مرکز تبدیل شده است.

منتقد شیکاگو تریبون که از فیلم خیلی راضی است می‌نویسد: «"درمان سلامتی" فیلم عجیبی است. به‌طرز فوق‌العاده‌ای خوش‌ساخت است و توجه‌ به جزییات، طراحی، ترکیب‌بندی و حرکت دوربینی که اینجا می‌بینیم اکثرا توسط فیلم‌های ترسناک این روزها که به دنبال واقع‌گرایی هستند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد... تم‌های داستانی بدیهی و تخت هستند. فیلم ما را با پیام قدرتمندی رها نمی‌کند. اما با این حال "درمان سلامتی" آن‌قدر غیرعادی است که طرفداران کشته و مرده‌ای به دست بیاورد». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «وربینسکی کار فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی اتمسفرسازی می‌کند. اگر از سکانس‌های نیویورک فاکتور بگیریم، فیلم مثل این می‌ماند که از واقعیت جدا شده و در بُعد موازی دیگری قرار داده شده است. اما داستانگویی‌اش کم‌عمق است و خود فیلم هم به‌طور کلی کار نمی‌کند».

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده