نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۲

بررسی بازی Horizon Zero Dawn از دید وبسایت های معتبر دنیا

در فاصله تقریبا یک هفته مانده به انتشار بازی Horizon Zero Dawn، نمره‌های بازی منتشر شده که خبر از یک بازی عالی می‌دهند.

وقتی که قرار به عرضه یک IP کاملا جدید باشد، طرفداران حتی با وجود نمایش‌های عالی بازی هم ممکن است کمی به کیفیت نهایی آن شک داشته باشند. با این حال به نظر می‌رسد که بازی Horizon Zero Dawn و استودیو گوریلا گیمز، سازنده بازی، توانسته‌اند از این آزمون سخت پیروز بیرون بیایند و با یک بازی بسیار با کیفیت روبرو هستیم و این مساله از نمره‌هایی که بازی دریافت کرده، کاملا مشخص است.

Horzion Zero Dawn یک بازی جهان‌باز و نقش‌آفرینی است که گیمر در آن در نقش دختری به اسم آلوی قرار می‌گیرد؛ دختری که در ابتدای بازی سوال‌های مختلفی در ذهن دارد و برای پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها هم وارد ماجراجویی بزرگی می‌شود. یکی از مواردی که باعث شده بود توجه بسیاری از گیمر‌ها به ساخته جدید گوریلا گیمز جلب شود، دنیای پسا آخرالزمانی بازی بود؛ دنیایی که ربات‌های عظیم‌جثه‌ای با شکل و شمایل دایناسور‌ها در همه جای آن دیده می‌شوند و وظیفه شما در بازی مبارزه با آن‌ها است. البته که تهدید‌های دیگری مثل حیوانات وحشی و همچنین انسان‌های سایر قبایل نیز در بازی حضور دارند. در این بازی همچنین شاهد تنوع محیطی بسیار خوبی هستیم و مناطق جنگلی و کوهستانی مختلفی را می‌توان در بازی مشاهده کرد.

به هر حال گوریلا گیمز پس از اینکه مدت‌ها به دلیل خلق بازی‌های سری Killzone مشهور شده بود، با بازی جدیدش نشان داده که می‌تواند در خلق تجربه‌های کاملا جدید هم موفق عمل کند. این بازی انحصاری پلی‌استیشن 4 در تاریخ ۱۰ اسفند منتشر خواهد شد.

در ادامه مروری بر نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn از سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت:

Horizon Zero Dawn

  • سازنده: گوریلا گیمز
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند

Horizon

پالیگان: ۹۵ از ۱۰۰

Horizon Zero Dawn به بهترین شکل ممکن نشانگر توانایی‌های استودیو گوریلا گیمز است که به سراغ یک بازی کاملا متفاوت نسبت به ساخته‌های پیشین‌شان رفته‌اند. هسته اصلی بازی را همان المان‌های جهان‌باز، نقش‌آفرینی، لوت و ساخت و سازی تشکیل می‌دهند که پیش از این در بازی‌های دیگر نیز شاهد‌شان بوده‌ایم. ولی گوریلا گیمز همین المان‌های آشنا را در چنان سبک و سیاق و اتمسفری ارائه می‌کند که حس تازه بودن دارند. بازی Horizon Zero Dawn فقط در یک نسخه به چنان سطحی از اوریجینال بودن می‌رسد که سری بازی‌های Killzone در چندین نسخه قادر به رسیدن به چنین جایگاهی نبودند. استودیو گوریلا برای مدت‌های طولانی است که بازی‌های بزرگی را ساخته و عرضه کرده است، ولی Horizon Zero Dawn بازی‌ای است که در نهایت به نظر می‌رسد همان تجربه‌ای است که توانایی این استودیو را به شکل واقعی‌اش نشان می‌دهد.


آی‌جی‌ان: ۹۳ از ۱۰۰

بازی Horizon Zero Dawn هم جهان بسیار وسیع و زیبایی دارد و هم در داخل این جهان، موارد مختلفی به‌تان برای سرگرم‌شدن ارائه می‌کند. بخش اصلی بازی یعنی مبارزات آن، بسیار هیجان‌انگیز و رضایت‌بخش است و دلیل آن هم تنوع بالای این بخش و همچنین رفتار‌های موجودات رباتیک است که در سراسر جهان بازی دیده می‌شوند و کشتن هریک از آن‌ها، نیازمند فکر کردن برای یافتن تاکتیک مناسب است. با اینکه ماموریت‌های جانبی می‌توانستند بهتر هم باشند، ولی ماموریت‌های اصلی و داستان بازی آنقدر خوب و غنی هستند که این ضعف کوچک به چشم نیاید. داستان بازی یک رمز و راز مرکزی داشته و پیرامون آن روایت می‌شود و در نهایت هم شاهد یک پایان‌بندی بسیار عالی هستیم.

گیم‌اسپات: ۹۰ از ۱۰۰

استودیو گوریلا گیمز یکی از بهترین بازی‌های جهان‌باز نسل فعلی را روانه بازار کرده است؛ بازی‌ای که سیستم مبارزات آن بسیار عالی و غنی است و شاهد خلاقیت بسیار خوبی نیز در زمینه طراحی دشمنان بازی هستیم. از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی هم می‌توان به ایجاد یک تعادل عالی بین المان‌های واقعی و طبیعی و موجودات رباتیک و فناوری‌های پیشرفته اشاره کرد و سیستم ارتقای شخصیت نیز در بازی بسیار تاثیرگذار ظاهر می‌شود. درست است که بازی در زمینه مبارزه‌های تن به تن گاهی دچار مشکل می‌شود و رابط کاربری آن نیز ایراد‌هایی دارد، ولی در مجموعه یک تجربه عالی را شاهد هستیم.

گیم اینفورمر: ۸۸ از ۱۰۰

هیچ یک از ایراد‌های جزئی بازی Horizon Zero Dawn باعث نشد که تجربه تقریبا ۵۵ ساعته من از این بازی دچار مشکل شود. همچنین زمانی هم که بازی را تمام کرده و کنار گذاشتم، تنها حس موجود در من رضایت بود. این بازی قطعا یک اثر انقلابی برای بازی‌های جهان‌باز نیست، ولی یک تجربه کامل و درگیر‌کننده است که نشان می‌دهد گوریلا گیمز قادر است علاوه بر سری Killzone، بازی‌های بزرگ دیگری را نیز توسعه بدهد.

ویدیو گیمر: ۸۰ از ۱۰۰

کشتن و از بین بردن ربات‌های عظیم‌جثه بازی با سلاح‌های متنوع بازی، بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. ولی اصلی‌ترین نقطه قوت بازی این مساله نبوده و ویژگی بارز آن، ماجراجویی پر رمز و راز و پیچیده آلوی برای فهمیدن هویت واقعی خودش است که می‌تواند مخاطب را کاملا درگیر خود کند.

نمره بازی Horizon Zero Dawn

نمره بازی Horizon Zero Dawn


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده