با بررسی Redout: Enhanced Edition، بازی ریسینگ مشابه WipEout همراه زومجی باشید تا ببینیم آیا این بازی می‌تواند توقعات‌مان را از یک بازی سرعتی برآورده کند.

جنون سرعت، اولین دوکلمه‌ای بود که وقتی برای نخستین بار گیم‌پلی بازی Redout را دیدم به فکرم رسید و باعث شد تا با تمام وجود بخواهم آن را تجربه کنم. مدت‌ها می‌شود که یک بازی با شکل و شمایل بازی Wipeout را در دنیای سرگرمی شاهد نیستیم و اگر هم بوده کیفیتی را در تراز یک بازی سرعتی نداشته است. در حقیقت استودیوی ایتالیایی 34bigthings باانتشار بازی Redout: Enhanced Edition باری دیگر قدرت استودیوهای مستقل را به رخ استودیوهای بزرگ کشیده است. البته این تعریف‌های ردیف شده به معنای بی نقص بودن ساخته‌ی این استودیوی ایتالیایی نیست و این بازی از برخی جهات هنوز دارای کاستی‌هایی است.

دنیای Redout: Enhanced Edition، چشم‌نواز، نورانی و طبیعتا پر از هیجان است. بازی در سال ۲۵۶۰ رخ می‌دهد؛ زمانی که بشریت آنقدر پیشرفت کرده که با ساخت جاده‌های مغناطیسی، مسابقاتی محبوب را برای عاشقان رقابت برگزار می‌کند. در حقیقت این تنها جزئیاتی است که آن هم نه در بازی بلکه قبل از انتشار سازندگان به آن اشاره کرده بودند. Redout بدون پرداختن به هیچ پیش‌درآمدی برای اتفاقات جهان بازی و چگونگی تبدیل شدن آن به دنیایی با شکل و شمایلی نورانی و پر از تکنولوژی، آغاز می‌شود.

بازی Redout Zoomg

بازیکنان می‌توانند در ۱۱ حالت به رقابت بپردازند

در این بازی خودروها یا به قول بازی سفینه‌ها در ۶ مدل و هر مدل شامل چهار کلاس طراحی شده‌اند. با ورود به حالت Career باید با انتخاب یکی از خودروهای «کلاس یک» مراحل آموزشی را آغاز کنید. اولین نکته‌ای که در همان ابتدا جلب توجه می‌کند گرافیک پر زرق و برق و چشم‌انداز زیبای جاده‌ها است. خودروهای مغناطیسی با توجه به کلاس، سرعت و عملکرد بهتری را دارند که برای پیروزی در رقابت‌ها ارتقاء آنها ضرروی است. بازی در مجموع از ۱۱ حالت رقابت پشتیبانی می‌کند که هرکدام چالش‌های متفاوتی را پیشرو‌ی‌تان قرار می‌دهند. به عنوان مثال، در حالت Time Attack برای دریافت مدال برنز، نقره، طلا و در نهایت پلاتینیوم، باید پیست را در زودترین زمان ممکن دور بزنید. یا در حالت Last Man Standing با اتمام هر دور آخرین نفر از دور خارج می‌شود. اگر به‌دنبال چالش بیشتری هستید؛ حالت باس طولانی‌ترین حالت بازی است. در این حالت وارد رقابتی طولانی در میان چند پیست می‌شوید که با پایان هر پیست خودرو بدون وقفه و به سرعت به یک پیست دیگر تلپورت می‌شود. این تغییر ناگهانی و بدون وقفه‌ پیست آن هم بدون خدشه‌ای در گیم‌پلی در نوع خود جالب است. متاسفانه هیچ هدفی پشت بخش Career نبوده و بازیکنان تنها باید رویداد را انتخاب، وارد رقابت شده و برای کسب درآمد سعی کنند تا بر حریفان غلبه کنند.

بررسی پیش‌رو براساس نسخه‌ی پی‌سی Redout‌ نوشته شده است. متاسفانه به دلایلی نامشخص توسعه‌دهنده امکان شخصی‌سازی کلید‌های کیبورد را به روش دلخواه نداده‌اند و باید با دکمه‌های پیشفرض به تجربه‌ی این بازی رقابتی بپردازید. اگر دوست دارید تا بازی‌های ریسینگ را با گیم‌پد تجربه کنید، برخلاف عدم پشتیبانی از دوال‌شاکر 4، بازی Redout از گیم‌پد ایکس‌باکس وان در سه حالت مختلف پشتیبانی می‌کند که باتوجه به عادت خود می‌توانید یکی از سه حال Redout، کلاسیک یا آرکید را انتخاب کنید.

بازی Redout Zoomg

با خریداری پاورآپ‌ها می‌توانید قابلیت‌های ویژه‌ای را بدست بیاورید

Redout در برگیرنده‌ی رقابت‌های مهیج و تا آخرین لحظه نفس‌گیر است. علاوه بر امکان کنترل خودرو به طرفین، بازیکنان باید حواسشان به شیب‌های تیز جاده‌ها باشد. با استفاده از قابلیت تنظیم شیب باید مانع برخورد بدنه‌ی خودرو با سطح پیست شوید. در صورت توجه نکردن به این مهم، در کنار کاهش سرعت شاهد کاهش مقاومت خودرو نیز خواهید بود. تنظیم شیب با کلید‌های Pitch برای پیروزی در برابر حریفان اهمیت بسیاری دارد. یکی از جذابیت‌های Redout امکان استفاده از پاورآپ‌ها است. با پیروزی در هر رقابت با توجه به مدال‌های کسب شده مقدار مشخصی پول دریافت می‌کنید که برای خرید و ارتقاء چهار ویژگی خودرو و همچنین خرید و ارتقاء پاورآپ‌ها کاربرد دارند. هر خودرو دارای دو جایگاه برای تجهیز پاورآپ به صورت پسیو و اکتیو است که باید از میان ۱۲ پاورآپ دو عدد را برای استفاده در رقابت انتخاب کنید. از جمله قدرت‌های پاورآپ‌ها می‌توان به فراخوان پهباد برای تعمیر خودرو، گرفتن انرژی حریفان یا افزایش سرعت و بازیابی انرژی اشاره کرد.

متاسفانه هرچند پاورآپ‌ها تا سطح ۴ ارتقاء پیدا می‌کنند، سیستم ارتقاء خودروها بسیار پیش و پا افتاده و ضعیف است. هر خودرو تنها چهار ویژگی قابل ارتقاء برای ساختار، انرژی، توربین‌ها و مغناطیس دارد که تنها یک بار ارتقاء می‌یابند. خودروها هرچند از نظر ظاهر و انتخاب رنگ متنوع هستند اما در زمینه‌ی ارتقاء پذیری امکانات بسیار کمی را در اختیار بازیکن می‌گذارند. البته ناگفته نماند که نمی‌توان منکر کم بودن تنوع مدل خودروها با توجه به قیمت ۳۵ دلاری بازی Redout: Enhanced Edition شد و سازندگان باید به سیستم ارتقاء خودرو و تنوع خودروها توجه بیشتری می‌کردند. مانند بسیاری از بازی‌های مسابقه‌ای، Redout نیز حالت‌های مختلف دوربین را پشتیبانی می‌کند که با توجه به علاقه‌ی خود می‌توانید دوربین را تغییر دهید.

بازی Redout Zoomg

رویدادها در پنج منطقه‌ی قاهره، آلاسکا، اروپا، شهر آبروتزو در ایتالیا و منطقه‌‌ای با نام آتشفشان برگزار می‌شود. برخلاف محدودیت در شهرها هنوز هم، هر منطقه چندین پیست متنوع چه از نظر بصری و چه از نظر درجه‌ی سختی را شامل می‌شود. در مجموع ۲۵ جاده‌ی متفاوت برای Redout طراحی شده که از نظر ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. رویدادها بر اساس چهار کلاس برگزار می‌شود که باید برای ورود به آنها خودرویی با کلاس مورد نظر را خریداری کنید. علی‌رغم کلاس‌های اول تا سوم که با کمی تجربه و کلنجار رفتن با گیم‌پد و کیبورد در آنها استاد می‌شوید، با ورود به کلاس چهارم تازه چالش رقابت‌ها برای‌تان آغاز خواهد شد. به دلیل باز بودن اطراف پیست‌های منطقه‌ی آتشفشان، رقابت در رویدادهای این منطقه بسیار مشکل هستند.

در کنار حالت Career دوحالت Quick Race ‌و آنلاین نیز در بازی قرار داده شده است. در حال کوئیک ریس می‌توانید به ۱۱ حالت بازی و نقشه‌های آزاد شده در حالت Career دسترسی پیدا کنید. حالت چندنفره اما رقابت‌های ۱۲ نفره را به دو صورت عمومی و خصوصی ارائه می‌دهد.

بازی Redout Zoomg

رقابت‌ها در پنج کشور و ۲۵ پیست برگزار می‌شود

به لطف موتور آنریل گرافیک هنری بازی Redout برجسته‌ترین ویژگی ساخته‌ی 34bigthings محسوب می‌شود. محیط‌ها و پیست‌های بازی عظیم و رنگارنگ هستند. هرچند در زمان رقابت زیاد به اطرافتان توجه نمی‌کنید با این حال، محیط‌ها و پیست‌ها آنقدر زیبا هستند که نظرتان را به سوی خود جلب می‌کنند. با رسیدن به پرتگاه‌ها تازه می‌توانید نگاهی کوتاه را به محیط اطرافتان بی‌اندازید. طراحی خودروها‌ی مغناطیسی یا شاید هم بهتر باشد بگوییم سفینه‌ها به خوبی انجام شده و هر چند شاهد نورپردازی و سایه‌زنی به شکل رایج در بازی‌های نسل حاضر نیستیم اما بازهم برای ساخته‌ی یک استودیوی مستقل دارای کیفیت مناسبی هستند. خودروها تنها در پنج مدل و هریک با چهار کلاس طراحی شده‌اند، اما قابلیت تغییر رنگ خودروها به شکلی است که با تغییر رنگ حس استفاده از یک وسیله‌ی پرشتاب جدید را می‌دهد. برروی پی‌سی می‌توانید محدودیت فریم را به راحتی از طریق تنظیمات بردارید که به شخصه در طول تجربه‌‌ی این بازی، شاهد افت نرخ فریم نبودم. با توجه به سرعتی بودن و اهمیت واکنش سریع به پیچ‌ها و پرتگاه‌ها، Redout بسیار روان اجرا شده و دارای مشکلات گرافیکی نیست.

برخلاف محدودیت در نوع و امکانات ارتقاء خودروها، به نظر می‌رسد این وسایل نقلیه کمی درزمینه‌ی بالانس دارای مشکلاتی هستند. به ویژه با آزاد شدن کلاس سه تازه متوجه این تفاوت سرعت و شتاب خودروها شده و احتمالا مجبور به تغییر خودروی خودتان خواهید شد. در زمینه‌ی هوش مصنوعی نیز هرچند نمی‌توان هوش مصنوعی بازی را قوی قلمداد کرد اما در رقابت‌ها به خوبی می‌توانند باعث آزارتان شوند تا جایی که گاهی مجبور به تکرار چندباره‌ی رویداد می‌شوید. با وجود حریفان قدر هنوز هم درصورت انتخاب خودروی مناسب می‌توانید حریفان را یک به یک پشت سر بگذارید. یکی از ویژگی‌های بازی Redout‌ پشتیبانی کامل آن از هدست واقعیت مجازی است که اگر دستگاهای لازم را داشته باشید ارزش امتحان را دارد.

بازی Redout Zoomg

وقتی با محیط‌های گرافیکی زیبا همراه می‌شویم، وجود یک هارمونی مناسب در موسیقی برای افزایش لذت و هیجان امری لازم است. موسیقی متن این بازی با توجه به جاده و کشور‌هایی که رقابت در آنها انجام می‌شود تغییر می‌کند. با این حال، تمرکز موسیقی بازی برروی آهنگ‌های الکترونیک و تند است که با اتمسفر کلی بازی و رقابت‌های نفس‌گیر آن هماهنگی دارد. البته هنوز هم تعداد آهنگ‌های استفاده شده با توجه به تعدد پیست‌ها محدود و کم هستند و سازندگان می‌توانستند تلاش بیشتری را برای تنوع بخشیدن به موسیقی بازی کنند. با توجه به نبود شخصیت‌ها تنها صداگذاری محدودی برای زمان برخورد خودرو یا اعلام برنده و نوع مدال در پایان رقابت‌ها را شاهد هستیم که همگی آنها در سطح قابل قبولی قرار دارند.

دیگر این روزها زیاد شاهد بازی‌هایی مشابه با بازی WipEout نیستیم و Redout همان مهره‌ی گم‌ شده برای عاشقان بازی‌های سرعتی در طول چند سال گذشته است. نباید فراموش کرد که این بازی محصول یک استودیوی مستقل ناشناخته در ایتالیا است که اکنون توانسته با انتشار یک بازی مهیج و با کیفیت از بُعد گرافیکی قدمی مهم را برای موفقیت بردارد. با وجود تعداد کم خودروها،‌ بی هدف بودن بازی و به ویژه بخش Career و کمبودهای سیستم ارتقاء خودروها؛ این بازی ریسینگ هنوز هم بخاطر حالت چندنفره، گیم‌پلی روان، موسیقی زیبا و بالاتر از همه‌ی اینها گرافیک هنری زیبا ارزش تجربه را دارد.


منبع زومجی

بررسی بازی Redout: Enhanced Edition

استودیوی 34BigThings با عرضه بازی Redout‌ به خوبی توانایی و استعداد سازندگان ایتالیایی در خلق یک بازی رقابتی پر سرعت را به معرض نمایش گذاشته است. Redout برای عاشقان بازی‌هایی ریسینگ سرعتی ساخته شده و احتمالا تنها این افراد از رقابت در آن لذت خواهند برد. با وجود گرافیک‌های پر زرق و برق و یک گیم‌پلی روان، هنوز هم برخی کاستی‌ها مانند مکانیک ناقص ارتقاء خودرو، تنوع کم خودروها و در کل بی‌هدف بودن بازی تاحدودی به تجربه‌ی کلی آن ضربه می‌زند.
میثم خلیل زاده

7.5

نقاط قوت

  • - طراحی خوب گرافیک بصری و پیست‌ها
  • - رقابت‌های روان و بدون مشکلات فنی
  • - امکان خریداری و تجهیز پاورآپ‌ها
  • - حالت چندنفره
  • - ۱۱ حالت مختلف رقابت
  • - طراحی زیبای خودروها و تنوع در تعداد رنگ

نقاط ضعف

  • - مکانیک ارتقاء ضعیف
  • - تنوع کم خودروها با توجه به قیمت ۳۵ دلاری بازی
  • - تعداد کم موسیقی‌ها
  • - مکانیک ضعیف پیشرفت‌ها و امتیازات
  • - نبود امکان شخصی‌سازی کیبورد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده