نویسنده: کیان کاظمی
// جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱

کمپانی آکیولس بازنده پرونده آکیولس ریفت شد

شرکت زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) در شکایت خود علیه آکیولس پیروز شده و ۵۰۰ میلیون دلار غرامت دریافت خواهد کرد.

پرونده جنجالی آکیولس بالاخره به سرانجام رسید و شرکت زنیمکس پیروز و فیس بوک بازنده این جدال شد. ادعای زنیمکس که فیس بوک را متهم به دزدی تکنولوژی واقعیت مجازی و استفاده از آن جهت ساخت هدست آکیولس ریفت کرده بود امروز ثابت شد و این شرکت مبلغ نیم میلیارد دلار غرامت دریافت خواهد کرد.

زنیکمس که شرکت مادر برخی سازندگان بازی مانند بستدا سافتورکس (Bethesda Softworks) که سازنده مجموعه Fallout محسوب می‌شود است، به دنبال دریافت مبلغ دو میلیارد دلار برای خسارت و چهار میلیارد دلار برای خسارت تنبیهی است.

داداگاه در ماه ژانویه آغاز شد و در آن شاهد حضور افراد مهمی مثل مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مالک  فیس بوک بودیم. پس از چندین روز مذاکره، یکی از اعضای هیئت منصفه تشخیص داد که آکیولس مسئول نقض قوانین تجاری و کپی رایت بوده و همچنین یکی از توافقات عدم افشای زنیمکس را نقض کرده است. بنابراین سرقت اسرار تجاری و رقابت ناعادلانه برای آکیولس تشخیص داده شد.

شرکت فیس بوک از اتهام فرار کرده و مقصر شناخته نشد، اما آکیولس مقصر ۲۵۰ میلیون دلار از نیم میلیارد دلار ضرر زنیمکس شناخته شد. این دو شرکت تنها متهمان این پرونده نبودند؛ مدیران آکیولس نیز در فهرست متهمان ذکر شده و مقصر شناخته شدند. برندان ایرایب (Brendan Iribe)، مدیرعامل سابق آکیولس که هم اکنون در سمت دیگری مشغول به کار است، به دلیل نقض قوانین علامت تجاری ۱۵۰ میلیون دلار جریمه شد، در حالی که پالمر لاکی (Palmer Luckey) موسس آکیولس و جان کارمک (John Carmack) مدیر ارشد فناوری این شرکت هر یک به پرداخت ۵۰ میلیون دلار محکوم شدند. نکته قابل توجه اینکه کارمک کارمند سابق زنیمکس است.

یکی از مسائل اصلی پرونده این بود که آیا فعالیت کارمک در زنیمکس امکان خلق آکیولس ریفت را فراهم کرده است. همانطور که حدس می‌زنید زنیمکس معتقد است که این موضوع تاثیر داشته و دلیل آورده است که کد استفاده شده برای قدرت دادن به ویژگی‌های آکیولس نشان دهنده کار زنیمکس است.

طبق گفته وبسایت Law360، کارمک و دیگران ادعا می‌کنند که هیچ یک از کدهایی که در زنیمکس روی آن‌ها کار کرده‌اند در نسخه‌ای از ریفت که فیسبوک آن را خریداری کرده است وجود ندارند. کارمک اقرار می‌کند کپی ایمیل‌ها و کدمنبع کارهایش در زنیمکس را در اختیار دارد اما ادعا می‌کند که کد جدیدی را هنگامی که در آکیولس بوده، نوشته است. زنیمکس لاکی را متهم به استفاده از دمو بازی‌های واقعیت مجازی ساخته شده توسط کارمک در اولین روزهای وجود آکیولس کرده است و اینکه این بازی‌ها به تاسیس شرکت کمک کرده‌اند.

آغاز این پرونده به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد که زنیمکس ابتدا این شکایت را آماده کرد. سال گذشته، کارمک و ایرایب به فهرست متهمان به همراه اتهامات بیشتر اضافه شدند. آکیولس همواره ادعا می‌کند که این پرونده هیچگونه اعتبار و شایستگی ندارد. احتمالا تجدید نظراتی همراه با این پرونده منتشر خواهد شد، بنابراین این پایان کار نخواهد بود.

در بیانیه منتشر شده که با وبسایت GameSpot هم به اشتراک گذاشته شده است، آکیولس به بخش‌هایی اشاره کرده که مسئول شناخته نشده‌اند. سخنگوی شرکت گفته است:

اصل این پرونده در مورد این است که آیا آکیولس اسرار تجاری زنیمکس را به سرقت برده یا خیر و هیئت منصفه رای خود را قاطعانه به نفع ما صادر کرده است. ما مسلما نسبت به برخی جنبه‌های حکم امروز ناامید شدیم، اما مصمم هستیم. محصولات آکیولس توسط تکنولوژی آکیولس ساخته شده‌اند. تعهد ما نسبت به موفقیت واقعیت مجازی در زمان طولانی همچنان مانند گذشته است و تمامی اعضای تیم مانند روز اول به کار خود ادامه خواهند داد و تکنولوژی واقعیت مجازی را گسترش خواهند داد که روش ارتباط و تعامل مردم را تغییر خواهد داد.

و اما در بیانیه منتشر شده توسط زنیمکس، همانطور که می‌توان حدس زد آن‌ها از نتیحه امروز راضی بودند و به دنبال صادر شدن دستوری هستند که از استفاده بیشتر کد آن‌ها توسط دیگران جلوگیری شود. سخنگوی زنیمکس گفت:

در مورد قدم‌های بعدی که بایستی برداریم تصمیم گیری خواهیم کرد تا مطمئن شویم که هیچگونه استفاد مداومی از تکنولوژی اختلاس شده ما صورت نگیرد که شامل پیگیری صدور دستوری جهت جلوگیری استفاده مداوم آکیولس و فیس بوک از کد کامپیوتری ما است.

زمینکس همچنین اظهارات زیر را منتشر کرده که برای خوانایی بهتر به موارد مختلف تقسیم شده‌اند.

جریمه متهمان توسط مدارک نامتناقضی که توسط زنیمکس ارایه داده شده، تعیین شده است که شامل:

  • کلید خوردن تکنولوژی واقعیت مجازی در ماه مارس ۲۰۱۲ در استودیو id Software رقم خورد.
  • ما تکنولوژی واقعیت مجازی را با متهمان تحت یک قرارداد عدم افشا به اشتراک گذاشتیم که صریحا اعلام شده بود که تمامی تکنولوژی متعلق به زنیمکس است.
  •  هر چهار موسس آکیولس هیچگونه تجربه یا سابقه قبلی در زمینه واقعیت مجازی نداشتند جز پالمر لاکی که نمی‌توانست کدنویسی نرم افزاری را که کلید مشکل واقعیت مجازی بود انجام دهد.
  • جریان ثبت شده از کدهای کامپیوتری و دیگر کمک‌های فنی از سوی زنمیکس به آکیولس در ۶ ماه اخیر صورت گرفته است.
  • کارمک از قصد تمامی اطلاعات کامپیوتر خود را پس از اطلاع از این شکایت و پس از جستجو در گوگل در رابطه با چگونگی پاک کردن هارد درایو پاک کرده و احتمالا اطلاعات روی دیگر کامپیوترهای آکیولس و دستگاه‌های ذخیره USB هم پاک شده‌اند. (طبق تشخیص مهندسان قانونی کامپیوتر بی طرف که موردصلاحیت دادگاه قرار داشته‌اند.)
  • کارمک هنگامی که از id Software جدا شد، پذیرفت که به طور مخفیانه ۱۰۰۰۰ اسناد زنیمکس را روی یک دستگاه ذخیره‌سازی USB دانلود کرده و دزیده است، همچنین تمام کدمنبع بازی Rage و انجین id tech 5 هم دزیده شده و روی کامپیوتر آکیولس آپلود شده است.
  • کارمک یک شهادت نامه پر کرده است که کارشناس دادگاه گفته است در انکار تخریب مدارک نادرست بوده است.
  • وکلای فیسبوک در مورد کامپیوترهای آکیولس شواهدی ارایه دادند که کارشناس دادگاه آن‌ها را غلط دانستند. پاسخ آکیولس در این پرونده مبنی بر اینکه آن‌ها از هیچ کد یا کمکی از سوی زنیمکس استفاده نکرده‌اند هم رد شد و توسط کارشناس شهادت، در تناقض با شهادت برنامه نویسان آکیولس (که اعتراف کرده بودند کد زنیمکس را به SDK آکیولس انتقال داده بودند) شناخته شد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده