نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲

واکنش کارگردان های فیلم های خارجی نامزد اسکار به فرمان دونالد ترامپ

علاوه بر اصغر فرهادی، چهار کارگردان دیگری که در بخش بهترین فیلم خارجی زبان نامزد اسکار شدند به فرمان رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان دادند.

ماه گذشته بود که دونالد ترامپ در طی یک فرمان جنجالی، ورود شهروندان هفت کشور عموماً مسلمان را به خاک آمریکا ممنوع کرد. این حکم هم اکنون در حالت تعلیق به سر می‌برد اما واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. هر پنج کارگردان نامزد اسکار 2017 در بخش بهترین فیلم خارجی، این سیاسیت جدید آمریکا را محکوم کرده‌اند. در این میان اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده به طور مستقیم تحت تأثیر این فرمان قرار گرفته و واکنش به این قانون تبعیض‌آمیز، اعلام کرد در مراسم جوایز اسکار حاضر نخواهد شد.

حال چهار کارگردان آلمانی، سوئدی، استرالیایی و دانمارکی دیگر نیز به این قانون واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند. مارن آده، کارگردان فیلم تحسین‌شده‌ی «تونی اردمن» می‌گوید همه‌ی مردم تحت تأثیر این قانون قرار می‌گیرند:

صرف‌نظر از اینکه کدام کشورها هدف قانون ممنوعیت ورود ترامپ هستند، به گمان من ما همگی تحت تاثیر این فرمان هستیم. در هم آمیختن موضوعاتی مانند تروریسم و مهاجرت، سیاست‌هایی وحشتناک و غیرانسانی است که به ایجاد ترس و برپا شدن نژادپرستی منجر می‌شود. هنوز باورم نمی‌شود که ترامپ در حال حاضر رییس‌جمهور آمریکا است. آنچه که ترامپ در نخستین گام‌های خود به سمت دیکتاتوری انجام می‌دهد را در دیگر کشورها هم دیده‌ایم. اینکه یک فرد پوپولیست در انتخابات به قدرت می‌رسد، آدم‌های خودش را در مهم‌ترین پست‌ها به ویژه سیستم قضایی و امنیتی منصوب می‌کند و تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا مطبوعات را خنثی کند و در عین حال ترس و آشفتگی به وجود آورد.

بهار پارس، بازیگر فیلم فیلم سوئدی «مردی به نام اُوه» است که البته اعلام کرده در مراسم اسکار شرکت خواهد کرد. هانس هولم کارگردان این فیلم این باره گفته است:

البته که این رویداد وحشتناک است. اما من به بهار پیام دادم و به او گفتم که دیوارها را باور ندارم. اگر دیواری بسازی همواره حفره‌ای برای عبور از آن وجود خواهد داشت. از آنجا که حامیان ترامپ اهمیتی به خارجی‌ها نمی‌دهند و معتقدند که نباید به آن‌ها اجازه ورود داد. بنابراین نیامدن به اسکار شاید حتی به نفع ترامپ تمام شود.

مارتین باتلر و بنتلی دین کارگردان‌های فیلم «تانا» از استرالیا هستند که در بیانیه‌ای نوشته‌اند:

شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار برای بزرگداشت تمامی فرهنگ‌ها در سینما است. ما تصمیم او را درک می‌کنیم و پشتیبان او هستیم. در روزهای پس از صدور فرمان اجرایی ترامپ، دیدن مردم آمریکا که با اعتراض گسترده سعی داشتند جلوی دیوانگی‌های ترامپ را بگیرند، مایه خوشحالی بود.

مارتین زاندولیت کارگردان فیلم دانمارکی «سرزمین من» دیگر نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان هم گفت:

من کاملا اصغر فرهادی و تمام دیگر نامزدهای اسکار را برای حضور یافتن یا حضور نیافتن در مراسم اسکار درک و پشتیبانی می‌کنم. اینکه مردم از ترس واکنش نشان ‌دهند و همدیگر را قضاوت ‌کنیم، بسیار خطرناک است. باید از گذشته بیاموزیم.

هشتاد و نهمین اسکار بامداد دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده به وقت ایران برگزار خواهد شد و جیمی کیمل، کمدین و مجری معروف میزبانی مراسم امسال را به عهده خواهد داشت. بعد از تمام این کش و قوس‌ها باید ببینیم اعضای آکادمی چه تصمیمی را در رابطه با این جایزه‌ی پرحاشیه اتخاذ می‌کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده