// یکشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

معرفی انیمیشن کوتاه Alma - آلما

انیمیشن کوتاه Alma (آلما) اثری متفاوت و بحث بر انگیز است که داستانی عجیب را روایت می کند. با معرفی این انیمیشن کوتاه همراه باشید.

کنجکاوی یکی از رفتار‌هایی است که تمامی اقشار جامعه با هر سن و سالی، جنسیت و موقعیت اجتماعی آن را تجربه کرده یا حتی آن را به عنوان عامل تعیین‌کننده مسیر آینده در نظر گرفته‌اند. درست است که کنجکاوی در‌‌ب‌های جدیدی را به روی انسان باز می‌کند و زندگی را دچار تغییر و تحول می‌کند، اما همواره اتکا به آن نتیجه مناسب را به دنبال ندارد. انیمیشن کوتاه Alma (آلما) چنین تم و داستانی را روایت می‌کند.

انیمیشن کوتاه alma

انیمیشن کوتاه Alma در شهر بار‌سلونا، کشور اسپانیا روایت می‌شود

داستان این انیمیشن کوتاه در یکی از روز‌های سرد شهر بارسلونا آغاز می‌شود. آلما که یک دختر خرد‌سال است، در خیابانی بی‌سر‌و‌صدا و خالی از شهروند در حال پر‌سه زدن است که یک مغازه اسباب‌بازی فروشی و عروسکی که شباهت بسیاری زیادی به او دارد، توجهش را جلب می‌کند. غیب شدن ناگهانی عروسک و ظاهر شدنش در آن سوی مغازه و قرار‌گیری این دو عنصر در کنار کنجکاوی آلما باعث می‌شود که قصد ورود به مغازه را کند. اما درب مغازه قفل است و تلاش‌های مستمر آلما بی‌نتیجه است تا در نهایت پس از پرتاب گلوله برف به در و فاصله گرفتن از آن ناگهان درب مغازه باز می‌شود. مغازه پر است از عروسک‌های مختلف با شکل و شمایل متفاوت. از این لحظه است که اتفاقات عجیب و غریب به پایانی نه‌چندان خوش می‌انجامند...

انیمیشن کوتاه alma

انیمیشن کوتاه «آلما» از بعد فنی و هنری اثری بی‌نظیر و در حد و اندازه‌های آثار با بودجه بالا است

رودریگو بلاس کارگردانی و نویسندگی انیمیشن کوتاه Alma را بر‌عهده داشته است. او تا‌کنون به عنوان انیما‌تور در آثار کمپانی پیکسار حضور داشته که از بین آن‌ها می‌توان به Brave ،Up ،Wall - E ،Cars و Finding Nemo اشاره کرد. جدید‌ترین تجربه رود‌ریگو بلاس در حوزه انیمیشن، سریال Trollhunters بوده که او در سمت‌های تهیه‌کننده اجرایی، کار‌گردان، صدا‌پیشه و نویسنده حضور داشته است. رود‌ریگو بلاس که انیمیشن کوتاه «آلما» را در زاد‌گاهش یعنی اسپانیا ساخته، در ساخت تمامی اصول یک اثر کوتاه را به زیبایی هر‌چه تمام‌تر رعایت کرده است. حوزه  انیمیشن کوتاه در کنار تمامی مزایا و فرصت‌ها، دارای محدودیت‌هایی نظیر زمان، شخصیت، دیالوگ و گرافیک است. رودریگو بلاس به تمامی این موانع اگاهی داشته و داستان اثر خود را در عین سادگی، چنان هنر‌مندانه پرداخت و روایت می‌کند که پس از گذشت مدت پنج دقیقه‌ای به مانند بسیاری از فیلم‌های بلند و سریال‌های چند فصلی مخاطب را به فکر فرو می‌برد. مکمل این داستان مفهومی، تک شخصیتی بودن انیمیشن است. تک شخصیت آلما که تمام بار داستانی را به دوش می‌کشد، به عنوان پرو‌تا‌گونیست در انیمیشن حضور دارد و به دلیل طراحی مناسب آن مخاطب را با خود همراه می‌کند. دوربین دیگر المان انیمیشن است که آن را به محصولی قابل توجه از نظر تکنیکی تبدیل می‌کند، قاب‌بندی‌های متفاوت از جمله نما‌های نزدیک، زوم، حرکت‌های دوربین و زاویه دید همگی در کنار هم به ارتقای سطح اثر کمک می‌کنند.

انیمیشن کوتاه alma

شخصیت آلما به خوبی توانسته است با استفاده از چهره‌اش حس و حالش را به نمایش بگذارد. حس‌هایی نظیر شادی، نگرانی، عصبانیت و ترس در صورت آلما دیده می‌شود. بهترین نمونه این ویژگی را در اولین مواجه آلما با عروسک شبیهش مشاهده می‌کنیم که حس تعجب با حالت چشم‌ها و دهان به زیبایی نمایش داده می‌شود. انیمیشن کوتاه Alma عاری است از هر‌گونه کلام و نمود‌های بصری جایگزین آن‌ها شده است. برای مثال زمانی که آلما اسمش را بر روی دیوار می‌نویسد، مخاطب متوجه نام این شخصیت شده و زمانی که درب مغازه به یک باره بسته می‌شود، این حس منتقل می‌شود که خطری در کمین آلما است. موارد متعددی از این دست در انیمیشن وجود دارد که همگی نشانه شناخت رودریگو بلاس نسبت به حوزه انیمیشن به‌خصوص در بخش انیمیشن کوتاه است. دو عنصر جلوه‌های صوتی و موسیقی از همان ثانیه‌های اولیه گوش مخاطب را نوازش می‌کنند. صدا‌های خاص فصل زمستان و باد‌های این فصل پس از چندین ثانیه با موسیقی زیبای ماسترتا ترکیب می‌شود و تا پایان پا‌به‌پای یکدیگر پیش می‌روند. موسیقی از داستان نشات می‌گیرد و شادی کودکانه آلما را با موسیقی نشاط آور و نگرانی او در مغازه را با موسیقی دلهره‌آور همراهی می‌کند. جلوه‌های صوتی نیز از نظر دقت و کیفیت در سطح قابل‌قبولی قرار دارند که از بین آن‌ها می‌توان صدای باز و بسته شدن درب مغازه، قدم‌های آلما بر زمین و کف مغازه و عروسک دوچرخه‌سوار اشاره کرد.

|

انیمیشن کوتاه Alma دو جایزه بهترین انیمیشن از فستیوال‌های انیماکور کشور اسپانیا و آثار کوتاه لس‌آنجلس را در‌یافت کرده است. همچنین در سال ۲۰۱۰ اعلام شد که دریم‌ورکس انیمیشن قصد دارد نسخه بلند این انیمیشن را به کارگردانی رود‌ریگو بلاس، تهیه‌کنندگی گلیرمو دل‌تورو و نویسند‌گی مگان هالی‌، نویسنده فیلم سینمایی Sunshine Cleaning تهیه و تولید کند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده