// جمعه, ۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱

الفی کورتیس، بازیگر جنگ ستارگان درگذشت

الفی کورتیس، بازیگر بریتانیایی که به خاطر ایفای نقش دکتر اوازن در فیلم Star Wars Episode IV: A New Hope به شهرت رسیده است، در سن ۸۷ سالگی در اثر کهولت سن درگذشت.

این یکی-دو سال اخیر برای طرفداران مجموعه‌ی سه گانه اصلی جنگ ستارگان (Star Wars) دوران تلخی به نظر می‌رسد. شهریور سال گذشته بود که کنی بیکر، بازیگر نقش R2-D2 در سه‌گانه‌ی جنگ ستارگان در اثر بیماری درگذشت. در دی‌ماه همان سال، کری فیشر، بازیگر نقش شاهزاده لِیا اورگانا پس از پشت سر گذاشتن یک دوره کمای کوتاه مدت از دنیا رفت. حالا الفی کورتیس، بازیگر نقش دکتر اوازن در جنگ ستارگان قسمت چهارم: امیدی تازه (Star Wars Episode IV: A New Hope) دیگر بازیگری است که به جمع درگذشتگان این مجموعه می‌پیوندد. الفی که به خاطر اندام و چهره‌ی خشن خود، بیشتر به خاطر ایفای شخصیت‌های شرور به شهرت رسیده بود، در سن ۸۷ سالگی در اثر کهولت سن در بیلریکای انگلستان درگذشت. صحنه‌ی درگیری دکتر اوازن با شخصیت لوک اسکای‌واکر با بازی مارک همیل و شخصیت اوبی‌وان کنوبی با بازی الک گینس یکی از ماندگارترین صحنه‌های مجموعه جنگ ستارگان به حساب می‌آید. مارک همیل با انتشار پیامی در حساب توییتر خود، با اشاره به همین نکته، عنوان کرده است که الفی همانقدر که جلوی دوربین بسیار ترسناک بود در پشت دوربین به همان اندازه آدمی شوخ‌طبع، مهربان و یک جنتلمن واقعی به حساب می‌آمد.

star wars

الفی کورتیس در سی‌ام جولای ۱۹۳۰ در منطقه‌ی استپنی در لندن به دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۳ با بازی در دو قسمت از سریال بولر (Bowler) محصول شبکه‌های LWT و ITV برای نخستین بار در برابر دوربین قرار گرفت و در ادامه، در ۵ قسمت از سریال لری گریسون (Larry Grayson) محصول شبکه LWT به بازی پرداخت. اما مهم‌ترین نقش‌آفرینی کارنامه‌ی وی به سال ۱۹۷۷ و حضور در فیلم Star Wars Episode IV: A New Hope به کارگردانی جورج لوکاس برمی‌گردد. الفی در فاصله‌ی حضور در این فیلم و فیلم سینمایی بعدی‌اش، در سریال‌هایی نظیر گرنج هیل (Grange Hill) و فاکس (Fox) به ایفای نقش پرداخت.

کورتیس در اثر بعدی خود در همکاری با کارگردان بزرگ سینما، دیوید لینچ در فیلم مرد فیل‌نما (The Elephant Man) در نقش شخصیت میلکمن ظاهر شد. او همچنین در مستند کمدی «یا بگیرش یا ولش کن» (Take It or Leave It) به کارگردانی دیو رابینسون، در نقشی فرعی به ایفای نقش پرداخت. الفی در ادامه‌ی مسیر خود در دهه‌ی هشتاد میلادی، در سریال‌هایی نظیر میراث قتل (Legacy of Murder) محصول شبکه BBC One، کریب (Cribb) محصول شبکه ITV، قاتلین پیرزن (The Ladykillers) محصول شبکه ITV، اقبال تاکر (Tucker's Luck) محصول شبکه BBC2 و کوئنتین ای. دوریل (Q.E.D) محصول BBC1 به‌عنوان بازیگر مهمان حضور پیدا کرد.

star wars

کورتیس در سال ۱۹۸۶ پس از نقش‌آفرینی در یکی از قسمت‌های سریال امپراطوری از دست رفته (Lost Empires) برای همیشه از بازی در آثار سینمایی و تلویزیونی کناره‌گیری کرد. او در تمام طول بازیگری خود به جز جنگ ستارگان در هیچ اثر غیر بریتانیایی دیگری ظاهر نشد.

از سایر بازیگران و عوامل مجموعه جنگ ستارگان که در چند سال اخیر از دنیا رفته‌اند می‌توان به کریستوفر لی، درو هنلی، بیل وستون، ریچارد لیپارمنتیر، مایکل لیدر، پیتر سامنر، هاروی کورمن، بی آرتور، اریک بائرزفلد، آلتیا مک‌گرا، کان بانفیلز، ویوین چندلر، جیسون وینگرین، کریستوفر مالکولم، رالف مک کوری، ریچارد بونهیل و باب اندرسون اشاره کرد.


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده