نویسنده: محسن حقانی
// دوشنبه, ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۱

معرفی بازی موبایل FEZ Pocket Edition

FEZ یکی از تحسین شده‌ترین بازی‌های پازل پلتفرمر چندسال اخیر در قالب FEZ Pocket Edition برای آیفون و آیپد منتشر شد. با معرفی این بازی فوق‌العاده همراه زومجی باشید.

بازی FEZ Pocket Edition، ساخته‌ی استودیو پالیترون (Polytron)، پورت نسخه اصلی بازی FEZ است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک بازی آرکید روی شبکه ایکس‌ باکس لایو منتشر شد و پس از محبوبیت فوق‌العاده، برای پلتفرم‌های کامپیوتر (ویندوز، مک و لینوکس)، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، پلی استیشن 4 و پلی استیشن ویتا هم منتشر شد. FEZ همان بازی است که در ابتدا منبع الهام تولید ساخته‌های فوق‌العاده‌ای مانند سری بازی Monument Valley بوده است.

اگر در چندسال اخیر به صنعت بازی‌های ویدئویی روی موبایل نیم‌نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که چقدر بازی‌های پازل متنوعی با بهره‌گیری از سبک طراحی‌های «موریس اشر» ساخته و منتشر شده‌اند. این سبک با انتشار بازی Monument Valley به اوج محبوبیت خود رسید، اما بازی FEZ در ژانر پازل پلتفرمر اولین اثری بود که با بهره‌گیری از سبک دورنما‌های متفاوت و سوییچ بین آنها منتشر شد و به موفقیت فوق‌العاده‌ای رسید. پس از سال‌ها انتظار بالاخره FEZ در قالب بازی آیفون و آیپد FEZ Pocket Edition برای موبایل منتشر شد. 

بازی آیفون و آیپد FEZ Pocket Edition

قابلیت سوییچ بین بعد‌های مختلف یکی از بهترین ویژگی‌های بازی است

در بازی FEZ بازیکن‌ها نقش شخصیتی به‌نام «گومز» را به‌عهده خواهند داشت که برای بقا و زندگی تلاش می‌کند. با این‌حال، او به سرعت به درون سفری مخاطره‌آمیز خواهد رفت و شخصیتی به نام «فز» را به‌دست خواهد آورد که قابلیت مشاهده‌ی چیزی فراتر از دنیای معمول و حتی سفر به بُعد‌های متفاوت دنیا را که با چشم ساده قابل مشاهده نیستند به گومز خواهد داد. شما در نهایت طی سفر و ماجراجویی گومز، کاراکتر نگهبان و Navi-شکلی را به‌دست خواهید آورد که به گومز در طول ماجراجویی کمک شایانی خواهد کرد. هدف گومز از این سفر پیدا کردن قطعات مکعبی پراکنده در هر منطقه و بازگرداندن نظم به جهان است. بخش کنترل در بازی موبایل FEZ Pocket Edition کاملا ساده و به‌خوبی برای قابلیت‌های لمسی تلفن‌های هوشمند بهینه شده است. در پائین سمت چپ تصویر یک D-Pad با چهار بخش متفاوت برای حرکت به جهت‌های بالا، پائین، چپ و راست تعبیه شده است. در سمت راست تصویر نیز دکمه‌های مشخص برای تعامل با اشیا موجود در محیط، پرش و صحبت کردن قرار داده شده است. سیستم کنترل کاملا ابتدائی و ساده بازی با استفاده از بهره‌گیری از قابلیت‌های لمسی تلفن‌های هوشمند به‌شکل فوق‌العاده‌ای کارآمد طراحی شده است. البته کنترل در بازی بدون ایراد هم نیست و یکی از مواردی که در مورد سیستم کنترل در بازی FEZ Pocket Edition کمی آزاردهنده است مربوط به پاسخگوئی دکمه‌های تعبیه شده برای پرش و برخی دستورات دیگر می‌شود. برخی اوقات با اینکه دکمه درست را فشار می‌دادم اما به دلیل عدم پاسخگویی با شکست مواجه می‌شدم.

زمانی که با پیشروی مناسب در طول داستان قابلیت سوییچ بین بعد‌های مختلف را پیدا کنید کافی است انگشت خود را روی نمایشگر به جهت افقی بکشید؛ این قابلیت به شما کمک خواهد کرد دوربین بازی را به چهار نمای متفاوت از محیط بازی سوییچ کنید و قسمت‌های مختلف و مسیرهای متفاوتی را که پیش‌تر قابلیت پیشروی از طریق آنها را نداشتید، تجربه کنید. انتقال و تغییر بین چشم‌اندازهای متفاوت در بازی موبایل FEZ Pocket Edition قابلیت اصلی این بازی در راستای پیدا کردن آیتم‌ها و محیط‌های مخفی است.

بازی آیفون و آیپد FEZ Pocket Edition

ار نظر بصری، بازی FEZ Pocket Edition همان سبک بصری نسخه اصلی را کاملا حفظ کرده است. بدین معنی که حالت مسطح و سبک واکسل در طراحی گرافیک بازی FEZ Pocket Edition به‌نوعی بادآور بازی Minecraft خواهد بود؛ چرا که بازی در ابتدا دو بُعدی آغاز می‌شود اما پس از آن قابلیت سوییچ بین بُعد‌های متفاوت نمای سه بعدی فوق‌العاده‌ای به آن خواهد بخشید. شخصیت‌های بازی همیشه در حالت دو بُعدی و پیکسلی قرار دارند و ترکیبی از شخصیت‌های دو بعدی در محیطی سه بعدی نمای بسیار جالبی به بخش بصری بازی بخشیده است. طیف رنگ‌های استفاده شده در بازی FEZ Pocket Edition عموما روشن و جیغ هستند اما در طول برخی مراحل در شب بازی از رنگ‌بندی تیره نیز به‌خوبی استفاده می‌کند. انیمیشن‌های بازی نیز کاملا نرم و روان هستند و سوییچ بین بُعد‌های مختلف به‌شکل فوق‌العاده روان صورت می‌پذیرد. یکی دیگر از نکات برجسته بازی FEZ Pocket Edition به موسیقی متن این اثر مربوط می‌شود. موزیک‌های متن ترکیبی در پس‌زمینه‌ی بازی نقش بسیار حائز اهمیتی را در حس غوطه‌ور شدن بازیکن در جهان بازی فز ایفا خواهد کرد لذا پیش‌نهاد می‌کنم که این اثر را حتما با هدست مورد علاقه‌ی خود تجربه کنید. به‌صورت کلی جنبه‌های بصری و صوتی در بازی FEZ ‌Pocket Edition از نسخه کلاسیک به‌خوبی برای تلفن‌های هوشمند بهینه شده است و یکی از جذاب‌ترین حالت‌های گرافیکی مابین بازی‌های موبایل را به ارمغان خواهد آورد.

دانلود از آپارات

بازی FEZ Pocket Edition یک اثر پازل پلتفرمر خارق‌العاده با بسیاری از موارد و آیتم‌های پنهان مختلف است که برای طرفداران این ژانر مطمئنا یک تجربه استثنائی را رقم خواهد زد. این بازی با مکانیزم‌های خاص خود و پرداخت فوق‌العاده به جنبه‌های بصری، صوتی و مکانیزم‌های گیم‌پلی (خصوصا سوییچ بین بُعدهای مختلف) چنان تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای را برای شما رقم خواهد زد که به این سادگی‌ها از پای بازی بلند نخواهید شد. پس اگر بازی FEZ را تاکنون تجربه نکرده‌اید، اکنون بهترین فرصت برای تهیه و تجربه‌ی این اثر فوق‌العاده است. می‌توانید بازی FEZ Pockket Edition را از طریق فروشگاه اپ استور برای تبلت و تلفن‌های هوشمند مبتنی بر iOS خود خریداری کنید.

دانلود بازی آیفون FEZ Pocket Edition


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده