// چهار شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۵

مایکل پچر: کنسول های نسل نهم ارزان تر از ۵۰۰ دلار خواهند بود

مایکل پچر معتقد است که کنسول‌های نسل نهم با وجود پیشرفت سخت‌افزاری، افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد.

هر چقدر که این روزها بازی‌ها پیشرفته‌تر و واقع‌گرایانه‌تر می‌شوند، هزینه تکنولوژی‌های مورد استفاده در ساخت و توسعه آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. از طرفی همین افزایش هزینه ساخت باعث می‌شود تا گیمرها علاوه بر پرداخت پول بیشتر برای بازی‌ها، هزینه اضافی دیگری هم برای سخت‌افزاری قوی‌تر بپردازند.

در نسل هشتم، دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در زمان عرضه به ترتیب با قیمت‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ دلار در دسترس قرار گرفتند و هم‌اکنون کنسول ایکس باکس وان ایکس هم با قیمتی معادل ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. آیا این قیمت‌ها بدین معنا است که برای برآورده کردن انتظارات گرافیکی گیمرها، قیمت کنسول‌های نسل آینده باید ۵۰۰ دلار یا حتی بالاتر باشد؟ پاسخ مایکل پچر به این سوال منفی است.

مایکل پچر، آنالیزور شرکت سرمایه‌گذاری Wedbush Securities، در گفتگویی به این نکته اشاره کرد که کنسول‌هایی با قیمت ۵۰۰ دلار یا بیشتر عمدتا با شکست در بازار فروش روبه‌رو شده‌اند. حتی اگر ایکس‌باکس وان ایکس را هم به‌عنوان یک عملکرد موفقیت‌آمیز و پایدار فرض کنیم، باز هم چنین قیمتی اشتباه است. پچر در این زمینه گفت:

فکر نمی‌کنم کنسول‌های نسل آینده ۵۰۰ دلار قیمت داشته باشند؛ هرچند که به نظرم بهتر است منتظر عملکرد ایکس‌باکس وان ایکس در بازار باشیم. اگر این کنسول بتواند موفقیت قابل توجهی داشته باشد و فروش تقریبا ۱۰ میلیون کنسول ایکس‌باکس در سال را به حد زیادی افزایش دهد، یعنی گیمرها شیفته قدرت بیشتر هستند و این نویدبخش یک نسل نهم گران‌تر خواهد بود. اما در طرف مقابل، اگر کنسول موردنظر یک تا دو میلیون دستگاه در طول سال فروش داشته باشد، همان تقاضای اندک برای کنسول‌های قدرتمند هم برطرف خواهد شد و دیگر کسی حاضر نمی‌شود برای خرید ایکس‌باکس وان ایکس ۵۰۰ دلار بپردازد.

نمی‌خواهم بگویم که اطلاعات فوق‌العاده‌ای در مورد کنسول‌های ۵۰۰ دلاری یا گران‌تر دارم، اما همان آماری هم که به‌دست آورده‌ام نشان‌دهنده وضعیت مطلوبی نیست. زمانی کنسول پلی استیشن 3 با قیمت ۶۰۰ دلار عرضه شد و شکست خورد. همین کنسول ایکس‌باکس وان هم با قیمت ۵۰۰ دلاری‌اش چندان عملکرد خوبی در زمینه فروش نداشت و مایکروسافت مجبور شد با جدا کردن کینکت از کنسول، قیمت دستگاه بازی خود را به زیر ۴۰۰ دلار برساند. بعضی‌ها هستند که دوست ندارند بیشتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلار برای کنسول بازی بپردازند و من واقعا نمی‌دانم چرا. شاید برای خیلی چیزهای دیگر پول زیادی خرج کنند، ولی در این مورد علاقه‌ای به پرداخت مبلغ بالاتر ندارند. شاید آن‌ها با خود می‌گویند که من می‌توانم با ۵۰۰ دلار یک تلویزیون 4K بخرم و ۱۰ سال از آن بی هیچ هزینه‌ای استفاده کنم. خب طبیعی است که استفاده تلویزیون خیلی بیشتر از کنسولی است که شاید فقط پنج سال عمر داشته باشد. به همین دلیل، عقیده من این است که شاهد عرضه کنسول‌های ۵۰۰ دلاری یا گران‌تر از آن نخواهیم بود.

پچر همچنین اشاره‌ای به زمان عرضه کنسول‌های نسل بعد داشت و گفت که فکر نمی‌کند شاهد نسل‌های گسسته از هم باشیم؛ یعنی اینکه هر شرکتی در زمان دلخواه خودش به تولید و عرضه نسل جدید کنسول‌هایش بپردازد. البته وی در ادامه اذعان کرد جای سوال دارد که تنها چند ماه پس از عرضه ایکس‌باکس وان ایکس دوباره شاهد ورود مایکروسافت به بازار با کنسول جدیدی باشیم.

صحبت‌های مایکل پچر در مورد قیمت پایین کنسول‌ها در نسل بعد را می‌توان قبول کرد، ولی اینکه شاهد نسل‌های گسسته از هم خواهیم بود یا نه، سوالی نیست که بتوان با قاطعیت به آن جواب داد. این چیزی است که در حال حاضر نیز با عرضه کنسول‌های پلی استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس با حدود یک سال اختلاف، اتفاق افتاده است و از طرفی هم شرکت نینتندو را داریم که کاملا با برنامه‌ای جدا از هیاهوی دو کمپانی سونی و مایکروسافت پیش می‌رود.

نظر شما در مورد آینده کنسول‌های بازی و نسل نهم چیست؟


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده