// شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۸

مصاحبه با مدیر بازاریابی ایکس باکس پیرامون کنسول ایکس باکس وان ایکس

آلبرت پنلو، مدیر بازاریابی برند ایکس‌باکس، طی جدیدترین مصاحبه‌اش، درباره کمبود بازی‌های ایکس‌باکس، پشتیبانی از واقعیت مجازی، بازی‌های پی‌سی و نکته‌های دیگری صحبت کرده است.

به مناسبت عرضه‌ی کنسول ایکس باکس وان ایکس، سایت گیم اسپات با مدیر بازاریابی برند ایکس باکس درباره‌ی هدف ساخت این کنسول ۵۰۰ دلاری صحبت کرده است. با توجه به صحبت‌های او طی این مصاحبه، آلبرت پنلو هنوز مطمئن‌ نیست که نسل‌های کنسولی در حال کوتاه‌تر شدن باشد و همچنین کمبود بازی‌های انحصاری روی کنسول ایکس‌باکس وان را رد می‌کند. علاوه بر این، مدیر بازاریابی ایکس‌باکس اعتقاد دارد که پشتیبانی مایکروسافت از ایکس باکس وان اس مانع از پیشرفت ایکس‌باکس وان ایکس نخواهد شد.

گیم‌اسپات: آیا با عرضه‌ی پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس نتیجه می‌گیریم که نسل‌های کنسولی در حال کوتاه‌تر شدن هستند؟ چرا که هر ۳ یا ۴ سال یک‌بار برای افزایش قدرت، کنسول‌های میان‌نسلی عرضه می‌شوند، ولی نسل‌های قبلی کنسول‌ها حدود ۵ تا ۷ سال طول می‌کشید و ما به این روند عادت کرده بودیم.

آلبرت پنلو: من تصمیم درباره‌ی این موضوع را به مصرف‌کننده‌ها واگذار می‌کنم. کنسول‌های ما با یکدیگر سازگار هستند و همچنین کیفیت بازی‌های زیادی را برای ایکس‌باکس وان ایکس ارتقا داده‌ایم. ما در حال معرفی ایده‌ی جدیدی هستیم که شما نیز به آن اشاره کردید؛ یک ارتقا عملکرد میان‌نسلی. من اعتقاد دارم که امروزه مصرف‌کننده‌ها انتظار عملکرد طولانی‌مدتی را از محصولاتشان دارند و به سازگاری و ماندگاری مجموعه‌ی بازی‌هایشان تمایل نشان می‌دهند. ما در ایکس‌باکس دقیقا مشغول چنین کاری هستیم. عملکرد آینده‌ی ما نیز به استقبال مشتری‌هایمان بستگی دارد. باید ببینیم که چه می‌شود.

گیم‌اسپات: مایکروسافت از کنسول‌ ایکس‌باکس وان ایکس به‌عنوان بخشی از نسل هشتم یاد می‌کند که ایکس‌باکس وان نیز جزوی از آن بود. به مردمی که منتظر ایکس‌باکس نسل نهم هستند چه جوابی می‌دهید؟

بیشتر از وقت شما محتوا برای بازی کردن وجود دارد

من می‌گویم که ما در مورد نسل بعدی کنسول‌ها صحبت نمی‌کنیم. ما در حال عرضه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس‌ هستیم. این موضوع را به‌عنوان یک شوخی در نظر می‌گیرم؛ چون خنده‌دار است که هر وقت چیز جدیدی را معرفی ‌می‌کنید، مردم دنبال چیز بعدی هستند. من در جواب می‌گویم که ما هنوز هم در اکوسیستم ایکس‌باکس وان هستیم و به این کنسول وفاداریم. قبلا نیز گفته‌ایم که بازی‌های آینده‌مان با هر دو کنسول سازگار هستند و هیچ بازی انحصاری‌ای برای ایکس‌باکس وان ایکس منتشر نمی‌شود. پس تا مدت بسیار زیادی به پشتیبانی از ایکس‌باکس وان ادامه می‌دهیم.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، مطمئن نیستم که وضعیت عرضه‌ی سخت‌افزار در آینده چگونه خواهد بود. ما به سازگاری بازی‌ها بسیار وفاداریم و علاقه داریم که مجموعه‌ی بازی‌های اعضای ایکس‌باکس به کارش ادامه بدهد. ما انرژی و قدرت زیادی را برای ساخت بخش نرم‌افزاری سازگاری بازی‌های ایکس‌باکس صرف کرده‌ایم. قطعا تنظیم این موضوع، کار طولانی و سختی برای ما بوده است.

Xbox One X / ایکس باکس وان ایکس

گیم‌اسپات: یکی از دلایلی که من در مورد نسل نهم پرسش کردم، صحبت‌های بعضی از مردم مبنی بر این بود که کنسول‌ میان‌نسلی ایکس‌باکس جهشی بزرگ محسوب نمی‌شود (مثل چیزی که پس از اتمام نسل ایکس‌باکس 360 از ایکس‌باکس وان انتظار داشتیم). با توجه به چیزهایی که من‌ شنیده‌ام، به نظر می‌رسد که مردم از افزایش قابل توجه قدرت ایکس‌باکس وان ایکس نسبت به کنسول‌های قبلی اطلاع درستی ندارند.

کنسول ایکس‌باکس وان جهش بسیار بزرگی محسوب می‌شود. این کنسول ۵ برابر قوی‌تر از ایکس‌باکس وان است؛ در حالی که با نسل‌های قبلی نیز سازگاری کامل دارد. حافظه‌ی اختصاصی ایکس‌باکس وان ایکس افزایش قابل توجهی داشته است. این موضوع، پرشی بزرگ بین دو کنسول به شمار می‌رود. ایکس‌باکس وان ایکس علاوه بر قابلیت تجربه‌ی بازی‌هایتان،‌ آن‌ها را با کیفیتی بیشتر به شما ارائه می‌دهد. این دستاورد بسیار مهمی است و برای ارائه‌ی آن به طرفداران تلاش زیادی کرده‌ایم. تکنولوژی به طریقی تغییر می‌کند که نمی‌توانم بگویم قدم بعدی چه خواهد بود. ما بازی‌های ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس 360 را به ایکس باکس وان آوردیم. این موضوع باعث ماندگاری مجموعه‌ بازی‌ها و دستاوردهای اعضای ایکس‌باکس شده است.

گیم‌اسپات: هنگام معرفی اولیه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس، کمپانی مایکروسافت تایید کرد که این کنسول از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. حدود یک سال و نیم گذشته است و ما چیزی از واقعیت مجازی نشنیده‌ایم. آیا هنوز هم برنامه‌ای برای پشتیبانی از واقعیت مجازی دارید؟

همان‌طور که گفتم، ما الان فقط روی عرضه‌ی کنسول جدید تمرکز کرده‌ایم. هر زمان که چیزی برای معرفی حول واقعیت مجازی بود، درباره‌ی واقعیت مجازی نیز صحبت می‌کنیم. قاعدتا از دید عضوی از مایکروسافت،‌ ما سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کرده‌ایم. قبلا هم گفتیم که در حال ساخت بازی‌های انحصاری هستیم. از دید مایکروسافت واقعیت مجازی بسیار مهم است. ولی از دید عضوی از خانواده‌ی ایکس‌باکس ما واقعا... چیزهای زیادی در مورد ایکس‌باکس وان ایکس وجود دارند که واقعا متفاوتند. خود شما همین الان گفتید که هنوز در ذهن مردم سوال‌هایی مطرح می‌شود. در این برهه‌ی زمانی، مهم‌ترین چیز برای ما تمرکز روی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، توسعه‌ی‌دهنده‌های صنعت‌ بازی و مصرف‌کننده‌ها است. وقتی که چیزی را برای معرفی درباره‌ی واقعیت مجازی داشته باشیم، آن را اعلام می‌کنیم.

Xbox One X / ایکس باکس وان ایکس

گیم‌اسپات: به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی ایکس‌باکس، شما به کاربران پی‌سی قابلیت دانلود و تجربه‌ی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس را می‌دهید. در حالی که مطمئن هستم بیشتر کاربران پی‌سی از این موضوع خرسند هستند، آیا نگران نیستید که این کار در دراز مدت به برند ایکس‌باکس ضربه بزند؟

مطمئن نیستم که وضعیت عرضه‌ی سخت‌افزار در آینده چگونه خواهد بود

نه اصلا! من اعتقاد دارم که امروزه مردم همزمان روی چندین دستگاه بازی می‌کنند. در زمانی جوانی من، پلتفرمی که روی آن بازی می‌کردید شما را تعریف نمی‌کرد. اگر بازیکن کنسول بودید، دلیلش این بود که چیز دیگری ندارید. اگر بازیکن پی‌سی بودید، دلیلش این بود که چیز دیگری ندارید. امروزه نیازهای شما پلتفرم‌تان را تعیین می‌کنند. کسانی که روی کنسول بازی می‌کنند، به تجربه‌ی خاص کنسول در اتاق نشیمن علاقه دارند؛ ولی کاربران پی‌سی قابلیت شخصی‌سازی را می‌خواهند. آن‌ها کنترل و همه‌کاره بودن یک محصول را می‌خواهند. این دو اخلاق کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

این روزها در سرتاسر اینترنت بحث‌های زیادی درباره‌ی عرضه‌ی بازی‌ها روی پی‌سی شکل گرفته است. به نظر من این کار فقط ارزش دادن به مشتری‌هایمان است؛ چرا که بیشتر کاربران علاوه بر ایکس‌باکس، رایانه‌ی شخصی نیز دارند. ما به آن‌ها این قابلیت را می‌دهیم تا با خرید‌ بازی‌هایشان همزمان روی کنسول و رایانه‌ی شخصی‌شان آن‌ها را تجربه کنند و این کار نکته‌ای مثبت برای ایکس‌باکس محسوب می‌شود. در طول زمان،‌ کاربران بیشتری متوجه می‌شوند که تجربه‌ی بازی‌هایشان در هر جایی می‌تواند چه ارزشی داشته باشد. به نظر من، خارج از بحث‌های اینترنتی،‌ مشتری‌های واقعی این موضوع را امری مثبت تلقی می‌کنند.

گیم‌اسپات: بعضی از مردم اعتقاد دارند که اگر مایکروسافت نتواند باز‌ی‌های انحصاری خوب و قانع‌کننده برای ایکس‌باکس وان ایکس ارائه بدهد، قدرت زیاد این کنسول مهم نیست. جواب شما به این نقدها چیست؟

من در جواب می‌گویم که بیشتر از وقت شما محتوا برای بازی کردن وجود دارد. ما بازی‌های انحصاری خوب متعددی را داریم که به‌زودی منتشر می‌شوند. الان بازی Cuphead و Forza 7 را داریم که منتشر شده‌اند. در آینده‌ بازی Playerunknown's Battlegrounds نیز، که بزرگ‌ترین پدیده‌ در بین باز‌ی‌های کنونی است، به لیست بازی‌های ایکس‌باکس اضافه می‌شود. ما قرار است با انتشار این بازی روی ایکس‌باکس وان تجربه‌ی آن را برای افرادی که قابلیتش را روی پی‌سی ندارند، ممکن کنیم.

سرویس‌های مختلف ایکس‌باکس نظیر Play Anywhere و Game Pass در حال پیشرفت هستند. همچنین بازی‌های ایکس‌باکس 360 نیز روی ایکس‌باکس وان بهبود پیدا کرده‌اند. بیش از ۱۳ هزار بازی روی ایکس‌باکس وان داریم که بیش از ۲ هزار عدد از آن‌ها انحصاری هستند. باز هم تکرار می‌کنم که بیشتر از وقتی که شما دارید محتوا برای بازی کردن وجود دارد. نکته‌ی خنده‌دار این‌ است که حتی خود من و دوستانم نیز بیشتر از وقت آزادمان، بازی برای تجربه کردن داریم.

Xbox One X / ایکس باکس وان ایکس

گیم‌اسپات:‌ آیا پس از عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، به توسعه‌دهنده‌ها واگذار می‌کنید تا در مورد استفاده از قدرت اضافه‌ی این کنسول تصمیم‌گیری کنند؟ آیا مایکروسافت در مورد اینکه‌ چه بازی‌هایی روی ایکس‌باکس وان ایکس آپدیت دریافت می‌کنند و چگونگی افزایش کیفیتشان شفا‌ف‌سازی می‌کند؟

سوال خوبی پرسیدید. ما در حال کار روی موضوعات مختلفی هستیم. با توجه به طبیعت توسعه‌ی بازی‌ها و روش‌های مختلف ساخت موتور‌های بازی‌سازی یا گرافیکی، ما برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده‌ایم. ما به ناشرها و سازندگان بازی سپرده‌ایم تا به مقدار مورد نظرمان، کیفیت بازی‌ها را برای اجرا روی ایکس‌باکس وان ایکس ارتقا بدهند.

ما می‌دانیم که خریداران ایکس‌باکس وان ایکس می‌خواهند بدانند که چه بازی‌هایی از قدرت کنسول‌شان استفاده می‌کنند. به همین دلیل بازی‌ها را بر اساس کیفیت 4K، آپدیت گرافیکی روی‌ ایکس‌باکس وان ایکس و HDR دسته‌بندی می‌کنیم. اگر به فروشگاه مایکروسافت یا سایت ایکس‌باکس سر بزنید، می‌توانید با انتخاب این قابلیت‌ها، بازی‌های مورد نظرتان را پیدا کنید. ما این فیلترها را روی دو کنسول ایکس‌باکس وان ایکس و اس اعمال کرده‌ایم. به همین دلیل، کاربران می‌توانند بفهمند که با خرید ایکس‌باکس وان ایکس کدام یک از بازی‌هایشان پیشرفت گرافیکی خواهد داشت. سایتی هم به نام xbox.com/enhanced داریم که تمام بازی‌های آپدیت‌شده برای ایکس‌باکس وان ایکس را مشخص کرده است.

پس ما در پی کیفیت افزایش‌یافته، رزولوشن 4K و HDR هستیم و اعتقاد داریم که برای بازیکنان مهم است که با توجه به این گزینه‌ها محصولات فروشگاه ایکس‌باکس را دسته‌بندی کنیم. علاوه بر این بازی‌های زیادی هستند و تفاوت‌های بزرگی نیز با یکدیگر دارند. ما این قابلیت را به بازیکنان دادیم تا کار ما،‌ توسعه‌دهنده‌ها، و ناشرها را چک کنند.

گیم‌اسپات:‌ چه چیزی توسعه‌دهند‌ه‌ها را ترغیب می‌کند که برای افزایش کیفیت بازی‌هایشان روی ایکس‌باکس وان ایکس، وقت و منابع بیشتری را صرف کنند؟

نمی‌خواهم کسی احساس کند که ما آن‌ها را مجبور به خرید کنسول جدید می‌کنیم

پشتیبانی از ایکس‌باکس وان ایکس حیرت‌آور بوده است. هیچ انگیزه‌ای بزرگ‌تر از این نیست که شما یک سیستم بسیار قدرتمند بسازید که بازی ساختن برای آن آسان باشد. ما یک کیت توسعه‌ی اختصاصی برای ایکس‌باکس وان ایکس ساخته‌ایم تا کار سازنده‌های بازی آسان شود. تیم ایکس‌باکس واقعا به توسعه‌دهندگان اهمیت‌ می‌دهد تا در نتیجه افزایش کیفیت بازی‌هایشان روی ایکس‌باکس وان ایکس برایشان سودآور باشد.

در حقیقت، ما این کنسول را بر اساس موتورهای بازی‌سازی واقعی ساخته‌ایم. با بررسی موتورهای مختلف و درک قدرت مورد نیاز برای HDR در کنار رزولوشن و تکسچرهای 4K، تمام قطعه‌های دستگاه را هماهنگ با این هدف طراحی کردیم. این موضوع باعث راحتی کار توسعه‌دهندگان می‌شود. همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم حدود ۱۶۰ بازی برای ارتقاء کیفیت روی ایکس‌باکس ایکس معرفی شده‌اند. آپدیت ۵۰ تا ۷۰ عدد از این بازی‌ها طی دو هفته‌ی اول عرضه‌ی این کنسول منتشر می‌شود. معمولا هنگام عرضه‌ی کنسول جدید فقط حدود ۲۰ بازی از قدرت آن بهره می‌برند، ولی ما با ایکس‌باکس وان ایکس این عدد را به ۵۰ تا ۷۰ افزایش دادیم.

گیم‌اسپات: بعضی از افراد نگران هستند که فقط برای درصد کمی از باز‌ی‌ها روی ایکس‌باکس وان ایکس آپدیت منتشر شود. چه جوابی به آن‌ها می‌دهید؟

بله، خود شما هم می‌دانید. ۱۶۰ تا بازی تنها بازی‌های ایکس‌باکس وان ایکس نیستند و فعلا این لیست فقط شامل بازی‌هایی است که انتشار آپدیت برای آن‌ها قطعی شده است. بازی‌هایی از سال پیش نیز هستند که آپدیت دریافت می‌کنند. تمام ناشرهای بزرگ از ایکس‌باکس وان ایکس حمایت کرده‌اند. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، افزایش کیفیت بازی‌ها برای ایکس‌باکس وان ایکس واقعا کار آسانی است.

این روزها هر کسی بازی‌هایش را برای کامپیوتر نیز عرضه می‌کند پس از قبل بازی را برای اجرا در کیفیت 4K آماده کرده است. به نظر من، توسعه‌دهندگان به خوبی از کنسول ما حمایت خواهند کرد. حتی اگر حمایت هم نکردند، ما ایکس‌باکس وان ایکس را به گونه‌ای ساخته‌ایم که همه‌ی بازی‌ها را بهتر اجرا می‌کند. پس حتی در بازی‌های بدون آپدیت هم شما فیلتر تکسچرهای بهتر و زمان‌های بارگذاری سریع‌تری را شاهد خواهید بود. اگر این بازی‌ها در رزولوشن یا نرخ فریم متغیری ساخته شده باشند، روی بهترین حالت ممکن اجرا خواهند شد. پس حتی در بازی‌هایی که برای ایکس‌باکس وان ایکس نیز بهبود نیافته‌اند، کیفیت بهتری را تجربه خواهید کرد.

Xbox One X / ایکس باکس وان ایکس

گیم‌اسپات:‌ ایکس‌باکس وان ایکس بسیار قدرتمندتر از ایکس‌باکس وان معمولی است. جواب شما به کسانی که فکر می‌کنند ایکس‌باکس وان معمولی مانع از پیشرفت ایکس می‌شود چیست؟

من در جواب می‌گویم که این دو کنسول ۱۰۰ درصد با یکدیگر سازگار هستند. ایکس‌باکس وان ایکس همان کنسول است و جزو همان خانواده قرار می‌گیرد. این دو از یک موتور واحد استفاده می‌کنند. بگذارید برای‌تان از پی‌سی‌ها مثال بزنم. شما هیچوقت نمی‌گویید که «واو! ما هنوز هم چیپ‌های یکپارچه‌ی گرافیکی اینتل داریم، پس از قدرت 1080ti کاملا استفاده نخواهد شد!» امروزه، موتورهای بازی‌سازی بسیار انعطاف‌پذیر هستند. صرف نظر از ایکس‌باکس وان ایکس یا پلی‌استیشن 4 پرو، بازی‌ها ساخته شده‌اند تا از قدرت‌های مختلف دستگاه‌ها بهره ببرند. اگر شما برای ایکس‌باکس وان اس بازی می‌سازید، پس می‌توانید نسخه‌ی ایکس را هم عرضه کنید. حتی امروز هم که ما فقط کیت‌های توسعه‌ای را که در E3 معرفی کرده‌ایم داریم، در زمان محدود چند ماهه بهبود‌های گرافیکی عظیمی را در بین بازی‌های بازار شاهد هستیم. به نظر من ایکس‌باکس وان اس حتی ذره‌ای هم از پیشرفت ایکس جلوگیری نخواهد کرد.

گیم‌اسپات: آیا ایکس‌باکس وان ایکس بازی‌های انحصاری خواهد داشت یا شما همیشه توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کنید که برای دو کنسول بازی بسازند؟

همه‌ی بازی‌های آینده‌ی ایکس‌باکس برای هر دو کنسول منتشر خواهد شد؛ چون از یک خانواده هستند.

گیم‌اسپات: چه چیزی از ایکس‌باکس وان ایکس باعث می‌شود که به خود افتخار کنید؟

شاید این حرفم احمقانه به نظر برسد، ولی من از توجه شدید به جزئیات راضی هستم. ما در طراحی ایکس‌باکس وان ایکس به جزئیات ظریفی اهمیت داده‌ایم. برای مثال محل پورت‌ها و کابل برق یکی هستند. شاید از دید بقیه این موضوع، مهم به‌ نظر نرسد، ولی من افتخار می‌کنم که ما کنسول بسیار قدرتمندتری ساخته‌ایم؛ در حالی که نسبت به کنسول قبلی کوچک‌تر شده است. این موفقیت را وام‌دار طراحانی هستیم که به تک‌تک جزئیات این کنسول اهمیت داده‌اند.

گیم‌اسپات:‌ آیا نکته‌ای هست که در مورد ایکس‌باکس وان ایکس یا خانواده‌ی ایکس‌باکس به خواننده‌های ما بگویید؟

نمی‌خواهم کسی احساس کند که ما آن‌ها را مجبور به خرید کنسول جدید می‌کنیم. خرید هر کدام از کنسول‌‌های ایکس‌باکس وان اس یا ایکس انتخاب بدی نیست. ما از دو کنسول پشتیبانی می‌کنیم و بازی‌هایمان را برای هر دو منتشر می‌کنیم. مقدار هزینه‌ای که شما برای بازی می‌کنید، انتخاب‌تان را تعیین می‌کند. اگر می‌خواهید ایکس‌باکس وان ایکس بخرید، عالی است! اگر هم نمی‌خواهید، ما در آینده به پشتیبانی از هر دو کنسول ادامه خواهیم داد.

 


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده