نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۲

حرکت جدید یوبی سافت مبارزه کمپانی با ویوندی را شدت داد

یوبیسافت که اخیرا سرگرم ساخت بازی Assassin’s Creed Origins و بازی 5 Far Cry است، همچنان به‌شدت تلاش می‌کند از خود در برابر تصاحبش توسط ویوندی محافظت کند.

یوبی‌سافت، ناشر فرانسوی شناخته‌شده بازی‌های ویدیویی که امروزه سرگرم ساخت بازی Assassin’s Creed Origins و بازی 5 Far Cry است، همچنان قدم‌های جدیدی برای محافظت خود در برابر تصاحبش توسط ویوندی برمی‌دارد. در همین راستا، یوبی سافت امروز اعلام کرد با «ارائه‌دهنده خدمات سرمایه‌گذاری» به توافقی رسیده که به واسطه آن کمپانی می‌تواند بیش از چهار میلیون واحد از سهم خود را تا تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۷ (۸ دی) بازخرید کند.

به این ترتیب، هیچ‌کس از جمله ویوندی نمی‌تواند این سهام را خریداری کند. در ضمن به نظر می‌رسد که درصد سهام متعلق به ویوندی هم کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که اگر یوبی‌سافت تمامی سهام مذکور را خریداری کند، سهام خریداری‌نشده کمتری برای ویوندی باقی خواهد ماند. ارزش هر یک سهم یوبی‌سافت هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ یورو در بازار خرید و فروش می‌شود. بنابراین قیمت کل بازخرید، با توجه به آمارها، نزدیک به ۲۴۰ میلیون یورو خواهد بود.

این حرکت پس از ملاقات عمومی اخیر یوبی‌سافت با سهامدارنش در ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) صورت گرفته است. ۸۲.۶۷ درصد از سهامداران مشارکت قدرتمندی داشته‌اند که در مقایسه با ۷۶.۵۴ درصد سال گذشته افزایش خوبی داشته است و یوبی‌سافت در این باره می‌گوید:

سهامداران با موافقت تمامی قطعنامه‌های عادی موجود در دستور جلسه، ابراز پشتیبانی فراوانی از مدیریت یوبی‌سافت و استراتژی کمپانی داشته‌اند.

از موارد موجود در قطعنامه‌ها می‌توان به تمدید مقام چندین تن از اعضای هیئت مدیره و انتصاب دو مدیر مستقل جدید به نام‌های کورین فرناندز-هندلزمن و ویرجون هاس اشاره کرد. مورد دوم از این جهت دارای اهمیت است که از این پس اکثریت هیئت مدیره کمپانی را مدیران مستقل تشکیل خواهند داد و به طور دقیق‌تر ۶ تن از ۱۱ تن آن‌ها مستقل هستند.

البته کل ملاقات سهامداران هم به نفع یوبی‌سافت نبود؛ چرا که قطعنامه فوق‌العاده ۳۱ که به واسطه آن یوبی‌سافت می‌توانست به کارکنان خود سهم رایگان (به‌عنوان مزد یا پاداش) بدهد، با مخالفت مواجه شد. یوبی‌سافت مقصر این مخالفت را ویوندی می‌داند؛ چرا که در سال ۲۰۱۶ هم کمپانی از دادن رای به این قطعنامه خودداری کرد و موجب عدم تصویب آن شد. یوبی‌سافت در توجیه این قطعنامه گفته بود که داشتن برنامه پاداش بر مبنای سهم مهم است؛ چرا که به جذب و حفظ استعدادهای صنعت کمک می‌کند. با وجود اینکه این روش شکست خورد، اما یوبی‌سافت گفته است که روش‌های ثانویه‌ای برای تشویق بازی‌سازان پیدا خواهد کرد. ایو گیلموت، مدیرعامل یوبی‌سافت در پایان گفت:

از حمایت عظیم سهامداران سپاسگزاریم؛ موردی که موجب تقویت عزم و توانایی ما برای دفاع از منافع همه سهامداران و دنبال کردن استراتژی رشد و ایجاد ارزش در کمپانی شد. یوبی‌سافت موقعیتش در صنعت را در میان کمپانی‌های پیشتاز در تولید بازی‌های ویدیویی و سرگرمی تحکیم می‌کند.

ویوندی از سال ۲۰۱۵ در حال افزایش تدریجی کنترل خود روی سهام یوبی‌سافت است. ویوندی هم‌اکنون صاحب بیش از ۲۷ درصد سهام و ۲۴.۵ درصد حق رای یوبی‌سافت است. در ۳۰ درصد، طبق قوانین فرانسه، ویوندی مجوز پیگیری‌های لازم برای کنترل کامل کمپانی را دریافت می‌کند. یوبی‌سافت و خانواده گیلموت بارها علیه حرکات ویوندی صحبت کرده‌اند و گفته‌اند که کارهای این غول رسانه‌ای فرانسه، نوآوری و چابکی یوبی‌سافت را دچار مشکل کرده است.

ویوندی در اوایل سال ۲۰۱۶ گفت بود که برنامه‌ای برای تصاحب یوبی‌سافت ندارد، اما کارهایش نشان‌دهنده هدف دیگری هستند. در ماه آوریل، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ویوندی احتمالا امسال برای تصاحب یوبی‌سافت اقدام می‌کند. سال گذشته بود که ویوندی کمپانی فرانسوی گیم‌لافت را تصاحب کرد؛ کمپانی‌ای که اتفاقا توسط خانواده گیلموت تاسیس و هدایت می‌شد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده