// جمعه, ۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰

مصاحبه با سازنده Super Lucky's Tale پیرامون شباهت ایکس باکس وان ایکس به کامپیوتر‌های بالا رده

وب‌سایت گیم‌اسپات، به سراغ پل بتنر، سازنده بازی Super Lucky's Tale رفته تا نظر او را در مورد قدرت سخت‌افزاری کنسول ایکس‌باکس وان ایکس جویا شود.

مایکروسافت، کنسول ایکس باکس وان ایکس را تا چند هفته‌ دیگر و به طور مشخص در تاریخ ۱۶ آبان به صورت جهانی عرضه می‌کند و یکی از بازی‌هایی که قرار است روی این کنسول عرضه شود و از قدرت سخت‌افزاری آن استفاده کند بازی Super Lucky's Tale است. این بازی در سبک پلتفرمر سه‌بعدی است و استودیو پلی‌فول (Playful) کار ساخت و توسعه آن را بر عهده دارد. حال وب‌سایت گیم‌اسپات به سراغ پل بتنر، رییس استودیو پلی‌فول رفته تا در مورد قدرت سخت‌افزاری کنسول ایکس باکس وان ایکس به مصاحبه بپردازند و نظرات او را در این مورد جویا شوند.

Super Lucky

پل بتنر، رییس استودیو پلی‌فول در طول مصاحبه قدرت سخت‌افزاری کنسول ایکس باکس وان ایکس را مشابه کامپیوتر‌های بالا رده می‌داند و معتقد است ایکس باکس وان ایکس سخت افزار لازم برای اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K واقعی را داراست. با ما همراه باشید تا نگاه کاملی به این مصاحبه بیاندازیم.

گیم‌اسپات: از لحاظ قدرت پردازش، ایکس باکس وان ایکس چقدر از ایکس باکس وان قوی‌تر است؟ و اگر شما و همکارانتان، فرصت استفاده از کنسول پلی‌استیشن 4 پرو را نیز داشته‌اید می‌توانید قدرت ایکس باکس وان ایکس را با آن مقایسه کنید؟

پل بتنر: بازی Super Lucky's Tale در انحصار ایکس باکس است و ما نمی‌توانیم عملکرد و کارایی آن روی پلتفرم پلی‌استیشن بررسی کنیم زیرا این عنوان متعلق به مایکروسافت است. اما در مورد عملکرد و مقایسه آن با ایکس باکس وان باید این سوال را در جنبه‌های مختلفی بررسی کنیم. باید قدرت پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU) و پهنای باند حافظه را محاسبه کنیم تا به نتیجه برسیم. کنسول ایکس باکس وان نیز از لحاظ قدرت سخت‌افزاری در شرایط خوبی قرار داشت اما، بیشترین ضعف سخت‌افزاری آن مربوط به نوع معماری آن می‌شود، زیرا برخی مواقع سازندگان برای استفاده از حداکثر قدرت آن با مشکلات زیادی روبرو هستند.

ایکس‌باکس وان ایکس در مقایسه با دیگر کنسول‌ها، شباهت بسیاری به کامپیوتر‌های بالارده دارد

من یک زمینه مهندسی نیز دارم، اما در این پروژه دخالتی نداشته‌ام. زمانی که من و همکارانم در استودیو پلی‌فول، کار توسعه بازی Super Lucky's Tale را بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس آغاز کردیم اطمینان پیدا کردیم که این آسانترین کنسولی است که تا به حال بر روی آن کار کرده‌ایم. من امیدوارم مهندسان ما بابت این حرف از من ناراحت نشده باشند، زیرا من می‌دانم که کار آنها با هر وسیله‌ای آسان نیست اما ما زمانی که اولین کیت توسعه کنسول را دریافت کردیم به سرعت توانستیم بازی را به روزلوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ برسانیم که این سریعترین فعالیت ما از زمان آغاز کار با یک سخت‌افزار جدید بود. ما توانستیم در مدت اندکی به تمامی قدرت سخت‌افزاری کنسول ایکس باکس وان ایکس دست پیدا کنیم. دستیابی به رزولوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ برای یک دستگاه کوچک و ارزان قیمت، اتفاق بزرگی است و این یک شوخی نیست! بنابراین، کنسول ایکس باکس وان ایکس یک دستگاه سطح بالاست و این نه تنها برای ما، بلکه برای سایر توسعه دهندگان نیز هیجان انگیز خواهد بود.

گیم‌اسپات:شما چطور ایکس باکس وان ایکس را با کامپیوتر‌های مدرن و بالا رده مقایسه می‌کنید؟

خب، از زمانی که ما کار بر روی ایکس باکس وان ایکس را آغاز کردیم، توانستیم آزمایش‌های زیادی روی آن انجام بدهیم. علاوه بر این ما روی پی‌سی نیز مشغول کار هستیم زیرا Super Lucky's Tale از طریق قابلیت Xbox Play Anywhere با یک بار خرید، بر روی هر دو پلتفرم ایکس باکس و ویندوز قابل بازی خواهد بود و بازیکنان می‌توانند پس از تجربه هر دو نسخه، کیفیت آن را نیز مقایسه کنند. اما طبق تجربه‌ای که ما از هر دو نسخه داشتیم، همانطور که من در اولین معرفی بازی در E3 2017 نیز گفتم، ما از اینکه سخت‌افزار ایکس باکس وان ایکس تا این حد شبیه کامپیوتر‌های مدرن و بالارده است شوکه شده‌ایم! اکثر توسعه دهندگان ما از کامپیوتر‌های قدرتمند و بالارده بهره می‌برند. ما در ابتدا فکر می‌کردیم پی‌سی‌های قدرتمند، بازی را بسیار بهتر و روانتر از کیت توسعه ایکس باکس وان ایکس بتوانند اجرا کنند اما بعد از آزمایشات اولیه، Super Lucky's Tale بر روی ایکس باکس وان ایکس به خوبی یک کامپیوتر بالارده اجرا شد و تفاوت بسیار اندکی بین آنها وجود داشت. به زودی بازیکنان می‌توانند نظرشان را در این مورد بیان کنند اما اگر از من بپرسید، می‌گویم: ایکس‌باکس وان ایکس در مقایسه با دیگر کنسول‌ها، شباهت بسیاری به کامپیوتر‌های بالارده دارد.

گیم‌اسپات: می‌دانیم کارت گرافیک اهمیت فراوانی در قدرت کامپیوتر‌های بالارده دارد، از نظر شما GPU کنسول ایکس باکس وان ایکس، به کدام یک از کارت‌های گرافیکی نزدیک‌تر است؟

سوال سختی است چون ما هیچوقت به طور مستقیم GPU ایکس باکس وان ایکس را با کارت‌های گرافیکی مقایسه نکرده‌ایم و نمی‌توانم به طور دقیق پاسخ شما را بدهم. خیلی چیز‌ها در کنار همدیگر کار می‌کنند بنابراین بستگی به نوع بازی‌ها خواهد داشت. بعضی از بازی‌ها نیاز زیادی به استفاده از حداکثر توان گرافیکی ندارند، اما به طور مشخص Super Lucky's Tale به استفاده حداکثری نیازمند است. ما در بازی نیاز به پردازش فیزیک، انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری گوناگون داریم که باید در کنار یکدیگر در یک لحظه اجرا شوند بنابراین، معتقدم به خوبی توانسته‌ایم به صورت همزمان GPU و CPU را درگیر کنیم تا از تمام پتانسیل سخت‌افزار بهره‌مند شویم.

واقعا سخت است که بگویم GPU ایکس باکس وان ایکس شبیه کدام کارت گرافیکی موجود در بازار است اما با توجه به تجربه‌ خودمان، قطعا چیزی شبیه به کارت‌های سری ۱۰ کمپانی Nvidia و در محدوده قدرت کارت‌های 1060 و 1080 قرار می‌گیرد. به طور دقیق نمی‌توان گفت زیرا بستگی به شرایط مختلف، نوع بازی‌ها و حتی پردازنده مرکزی (CPU) دارد. من با کنسول ایکس باکس وان ایکس، بازی‌های نسل قبل و حتی دو نسل قبل را نیز تجربه کرده‌ام اما عملکرد آن در اجرای بازی‌های نسل حاضر بسیار برایم هیجان انگیز است.

ویدیو جدید بازی Assassin's Creed Origin قدرت ایکس باکس وان ایکس را به نمایش می گذارد

گیم‌اسپات: Super Lucky's Tale بر روی ایکس باکس وان ایکس، با رزولوشن 4K واقعی اجرا خواهد شد یا خیر؟ و آیا از HDR نیز پشتیبانی می‌کند؟

بله بازی بر روی این کنسول با روزلوشن 4K واقعی اجرا خواهد و در حال حاضر از HDR پشتیبانی نمی‌کند. ما همچنان در حال توسعه بازی هستیم و کار توسعه بازی را ادامه خواهیم داد. البته مشخص نیست که پشتیبانی از HDR به بازی اضافه خواهد شد یا نه اما من فکر می‌کنم Super Lucky's Tale، حداقل در زمان عرضه از این قابلیت پشتیبانی نخواهد کرد. امکان اضافه کردن این قابلیت در آینده وجود دارد اما ما فعلا آن را تایید نمی‌کنیم. دلیل آن نیز پیچیده است، ایکس‌باکس وان ایکس از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند و من عاشق این قابلیت هستم اما مشکل اصلی با موتور‌های بازی‌سازی از جمله Unreal و Unity است زیرا هنوز برای این قابلیت بهینه نشده‌اند و برای اینکه بازی بر روی تلویزیون‌های HDR کیفیت خوبی داشته باشد باید با پیچیدگی‌های فراوانی روبرو شویم. علاوه بر این به این دلیل که خیلی از توسعه دهندگان ما هنوز از نمایشگر‌های HDR بی بهره‌اند ما مجبوریم با تعداد کمی نمایشگر که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند کار کنیم زیرا کار بر روی این قابلیت بدون استفاده از نمایشگر HDR، غیر ممکن خواهد بود. بنابراین این مشکل ماست و باید هر چه سریعتر در پی رفع آن باشیم. سخت‌افزار ایکس باکس وان ایکس آماده است تا ما کارمان را بر روی قابلیت HDR آغاز کنیم.

گیم‌اسپات: بسیارخب، به عنوان یک بازیساز نظر شما در مورد 4K و HDR چیست؟

تا مدت زیادی تمامی بازی‌های کنسولی را روی کنسول ایکس باکس وان ایکس انجام خواهم داد

واقعا شگفت‌انگیز است اما اگر نظر شخصی من را می‌پرسید، برای من اول از همه نرخ فریم اهمیت دارد، حداقل برای تجربه بازی پلتفرمر نرخ فریم مهم‌ترین ویژگی خواهد بود. اجرای بازی روی نرخ فریم ۶۰ به بازیکنان کمک می‌کند تا ببینند بازی چگونه توسط آنها کنترل می‌شود و چگونه به رفتار و حرکات آنها پاسخگو خواهد بود. دومین ویژگی که به آن علاقه‌مند هستم قطعا رزولوشن 4K خواهد بود و بیشتر افراد تفاوت آن را به راحتی با رزولوشن‌های پایین‌تر تشخیص خواهند داد و کیفیت آن را احساس خواهند کرد. اما حداقل از نظر من تکنولوژی HDR به اندازه 4K برای بازیکنان ملموس نخواهد بود. البته من چند وقت اخیر بازی Uncharted را که از قابلیت HDR استفاده می‌کند را تجربه کردم و باید بگویم آنها کار بزرگی را با این قابلیت انجام داده‌اند. بنابر‌این ما هم به سمت این تکنولوژی حرکت خواهیم کرد اما همانطور که گفتم مشکلاتی وجود دارد که با فراگیر‌تر شدن نمایشگر‌های HDR، به زودی استفاده از این قابلیت در بازی‌ها نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

گیم‌اسپات: آیا فکر می‌کنید ایکس باکس وان ایکس به اندازه کافی برای اجرای 4K واقعی قدرتمند است یا توسعه دهندگان باید از تکنیک‌ چکربورد برای دستیابی به رزولوشن‌های بالاتر استفاده کنند؟

من فکر می‌کنم بیشتر بازی‌هایی که شما در حال حاضر بر روی کامپیوتر‌های بالا رده تجربه می‌کنید، ایکس باکس وان ایکس نیز می‌تواند آنها را با رزولوشن 4K واقعی و نرخ فریم مشابه اجرا کند. این واقعا شگفت‌انگیز است اما روند رو به رشدی که سخت‌افزارهای پی‌سی در پیش دارند و به زودی نیز نسل جدید کارت‌های گرافیکی به بازار عرضه می‌شوند باعث می‌شود تا در آینده برتری قابل توجهی بین این کنسول و کامپیوتر‌های بالارده به وجود بیاید که البته یک امر طبیعی است و این اتفاق برای هر کنسولی قابل پیش‌ بینی است. البته همانطور که گفتم در حال حاضر ایکس باکس وان ایکس بسیار شبیه کامپیوتر‌های بالارده است و این اتفاق بزرگی است زیرا یک گام فراتر از دیگر کنسول‌ها در این زمینه عمل می‌کند چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر معماری.

گیم‌اسپات: از نظر گرافیکی شما قدرت ایکس باکس وان ایکس را بین کارت گرافیکی 1060 و 1080 می‌دانید؟

بله، چیزی بین این دو. البته قطعا به نوع بازی بستگی دارد.

گیم‌اسپات: گرافیک‌هایی مانند 1060 و 1070 بازی‌های زیادی را با کیفیت 4K اجرا می‌کنند و عملکرد خیلی خوبی دارند. آیا شما برای بهبود عملکرد و بهینه‌سازی بازی مشکلاتی نیز داشته‌اید ؟

قطعا، وقتی شما مشغول توسعه بازی بر روی یک کنسول باشید، حتما با موارد زیاد و پیچیده‌ای روبرو خواهید شد که باید به بهینه‌سازی بپردازید. باید از حداکثر توان حافظه‌ها و پردازنده‌ها استفاده کنید و به خوبی با معماری کنسول آشنا شوید. در حالی که در محیط پی سی با این موارد روبرو نخواهید بود و محدودیتی نخواهید داشت. البته در گذشته محدودیت‌های فراوانی برای توسعه دهندگان بازی‌های کنسولی ایجاد کرده بود که من فکر می‌کنم درحال حاضر محدودیت‌های گذشته برای توسعه دهندگان وجود ندارد و کار‌های پیچیده‌ای می‌توان با سخت‌افزار کنسول‌ها انجام داد. در واقع شکاف بین توسعه بازی بر روی پی‌سی و کنسول به مراتب نسبت به گذشته کاهش یافته است و ایکس باکس وان ایکس پیشروی خیلی خوبی در کاهش این شکاف داشته است. بنابراین با استفاده از ابزار مختلف می‌توان عملکردی فراتر از قدرت سخت‌افزاری این کنسول ایجاد کرد.

ویدیو گیم پلی بازی Forza Motorsport 7 بر روی ایکس باکس وان ایکس 

گیم‌اسپات: آیا فکر می‌کنید معماری x86 کنسول‌ها باعث شده است تا تفاوت آن با پی سی نسبت به گذشته کاهش پیدا کند؟

بله، هر چند ابزار و امکانات پی سی نیز بیش از بیش به کنسول‌ها نزدیک شده است، در واقع هر دو طرف برای کاهش شکاف، به یکدیگر نزدیک شده‌اند. دلیل دیگری هم وجورد دارد، کنسول‌ها علاوه بر معماری x86، نسبت به گذشته توانایی بیشتری در انجام محاسبات مختلف در پس‌زمینه سیستم دارند مانند امکانات مختلفی که برای سیستم عامل آنها در نظر گرفته شده است. در واقع امکانات زیادی برای سیستم عامل در نظر گرفته شده است که پهنای باند محدودی از کنسول را اشغال می‌کنند در حالیکه بازی‌ها بدون محدودیت از اکثر پهنای باند موجود بهره می‌برند. از طرف دیگر، سیستم عامل‌های پلتفرم پی سی از جمله ویندوز و مک به شدت بر روی رابط‌های کاربری برنامه‌نویسی (API) کار کرده‌اند تا فضای بهتری را در اختیار توسعه دهندگان بازی قرار بدهند تا تفاوت‌ها در توسعه بازی‌های بر روی پی سی نسبت به کنسول‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد. اما مساله مهم‌تر دقیقا جایی است که شما برای توسعه بازی بر روی پی سی باید کانفیگ‌های زیادی را در نظر بگیرید اما بر روی کنسول شما با یک سخت‌افزار در ارتباط هستید.

گیم‌اسپات: آیا می‌توانید تفاوت بازی Super Lucky's Tale بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس در مقایسه با ایکس باکس وان را برای ما توضیح بدهید؟

بله حتما، تفاوت اصلی میان این دو کنسول به رزولوشن اجرایی بازی برمی‌گردد. بازی Super Lucky's Tale بر روی کنسول ایکس باکس وان با رزولوشن 1080P اجرا می‌شود در حالیکه بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس با رزولوشن 4K واقعی اجرا خواهد شد. این اتفاقی است که برای بازی‌های زیادی که من تا این لحظه دیده‌ام افتاده است. علاوه بر این، بازی بر روی کنسول ایکس باکس وان با نرخ فریم ۳۰ اجرا می‌شود در حالیکه بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس نرخ فریم بازی ۶۰ خواهد بود. نسخه پی سی بازی نیز بستگی به سخت‌افزار کاربران خواهد داشت.

one x one s

گیم‌اسپات: آیا شما و همکارانتان در استودیو پلی‌فول امیدوار هستید که بازیکنان بیشتری بازی Super Lucky's Tale را به جای ایکس باکس وان، بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس تجربه کنند؟ 

سوال بسیار خوبی است، اما برای من فرقی نمی‌کند که بازیکنان با کدام کنسول، بازی را تجربه خواهند کرد. من به شدت طرفدار استراتژی مایکروسافت هستم. این اولین بار طی نسل‌های مختلف است که با چند سخت‌افزار کنسولی روبرو هستیم و من فکر می‌کنم هنوز کاربران متوجه این استراتژی مایکروسافت نشده‌اند، چون این اولین بار است که کنسول جدیدی با پشتیبانی کامل از نسل قبل خود عرضه می‌شود و مایکروسافت می‌گوید: ‌می‌دانید دلیل آن چیست؟ شما می‌توانید هر کدام از این کنسول‌ها و سخت‌افزار‌ها را خریداری کنید و ما به عرضه بهترین بازی‌ها برای کل مجموعه و اکوسیستم ادامه خواهیم داد. اگر قصد ارتقا دارید و از تلویزیون‌های 4K استفاده می‌کنید پس نیاز به سخت‌افزار بهتر با عملکرد بهتر نیز خواهید داشت. پس لزومی ندارد بازی‌هایتان را دوباره بر روی سخت‌افزار جدید خریداری کنید، فقط کافی است تا دستگاه‌تان را ارتقا دهید. این یک استراتژی جدید در صنعت کنسول‌ها است بنابراین از نظر من، ماموریت ما در استودیو پلی‌فول خلق بازی‌هایی است که تعداد بیشتری از کاربران عاشق آن شوند و از تجربه آن لذت کافی ببرند. ما عاشق این هستیم که در یک روز، هم دارندگان کنسول ایکس باکس وان و هم دارندگان کنسول ایکس باکس وان ایکس می‌توانند بازی را تجربه کنند. ما به یک اندازه به همه آنها پاسخگو خواهیم بود و برای ما تفاوتی ندارد که با چه کنسولی بازی Super Lucky's Tale را تجربه خواهند کرد.

گیم‌اسپات: مایکروسافت برای توسعه دهندگان وظایفی را تعریف کرده تا بازی‌های برای هر دو سخت‌افزار ایکس باکس وان و ایکس باکس وان ایکس سازگار باشند، آیا این فلسفه، قدرت ایکس باکس وان ایکس را محدود نمی‌کند؟

این هم سوال بسیار خوبی است، اما من نمی‌توانم در مورد دیگر توسعه‌ دهندگان صحبت کنم. همانطور که پیش‌تر نیز گفتم، بازی‌ها با شرایط و عملکرد متفاوت البته با حفظ یکپارچگی در اکوسیستم مایکروسافت بر روی هر دو کنسول اجرا خواهند شد. مثلا ما در استودیو پلی‌فول سعی کردیم تا بازی Super Lucky's Tale علاوه بر حفظ یکپارچگی، از بیشترین توان سخت‌افزاری هر دو کنسول نیز استفاده کند. شما می‌بینید بازی بر روی کنسول ایکس باکس وان با مشخصات 1080P و 30FPS اجرا خواهد شد اما بر روی ایکس باکس وان ایکس با مشخصات 4K و 60FPS اجرا می‌شود. پس هم از قدرت سخت‌افزاری هر دو کنسول استفاده شده است و هم یکپارچگی اکوسیستم نیز حفظ شده است و تفاوت دیگری میان این دو نسخه نخواهد بود. این یک دستاورد بزرگ برای ما در استودیو پلی‌فول بود که ما به آن افتخار می‌کنیم. البته این برای ما و دیگر توسعه‌دهندگان فوق‌العاده است که برای ساخت بازی بر روی دو کنسول نیازی به پورت و تبدیل آن نخواهد بود.

البته من فکر می‌کنم توسعه دهندگان زیادی هستند که از آنچه ما با کنسول ایکس باکس وان ایکس انجام داده‌ایم نیز فراتر می‌روند و قدرت بیشتری از این کنسول را در اختیار کاربران خواهند گذاشت. ما جزو اولین استودیوهایی بودیم که با کیت توسعه کنسول ایکس باکس وان ایکس شروع به کار کردیم و همچنین جزو اولین استودیوهایی هستیم که توانستیم به کیفیت 4K واقعی بر روی این کنسول دست یابیم. بنابراین همچنان زمان برای دست‌یابی به حداکثر توان سخت‌افزاری ایکس باکس وان زمان باقی است در حالیکه این تازه شروع راه برای ایکس باکس وان ایکس خواهد بود.

Anthem xbox one x

گیم‌اسپات: طی تجربه‌ای که از کنسول ایکس باکس وان ایکس داشته‌اید آیا چیزی هست که برای خوانندگان ما جالب باشد؟

من علاوه بر توسعه بازی‌ها، گیمر هم هستم پس به عنوان کسی که ۶ ماه بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس کار و بازی کرده باشد باید بگویم، تا مدت زیادی تمامی بازی‌های کنسولی را بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس انجام خواهم داد و این برای من روشن است، حداقل تا زمانی که نسل بعد کنسول‌ها عرضه شوند. 

نظر شما در مورد صحبت‌های پل بتنر، سازنده بازی Super Lucky's Tale چیست؟ با ما در میان بگذارید.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده