نویسنده: کیان کاظمی
// چهار شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۱

سازنده سابق سری Mass Effect: بازی‌های تک نفره خطی در الکترونیک آرتز مرده‌اند

یکی از سازندگان سابق سری Mass Effect در مورد تعطیلی استودیو ویسرال گیمز و تغییر بازی جنگ ستارگان توسط الکترونیک آرتز و نابودی بازی‌های تک نفره AAA در این کمپانی صحبت کرد.

چند روز پیش استودیو ویسرال گیمز تعطیل شد و به همراه آن بازی جنگ ستارگان معرفی‌نشده استودیو که متمرکز بر بخش تک‌نفره بود هم به نوعی از بین رفت. قرار است این بازی تمرکز خود را روی بخش چندنفره (احتمالا همکاری چندنفره) بگذارد و پرداخت درون برنامه هم به آن افزوده شود. بازیکنان نسبت به این موضوع اعتراضات فراوانی کردند، اما الکترونیک آرتز بر تصمیم خود پافشاری می‌کند. مانویر هیر، طراح گیم‌پلی بازی Mass Effect 3 که کارمند سابق الکترونیک آرتز محسوب می‌شود، در پادکست اخیر Waypoint صحبت‌های جالب توجهی در مورد سیاست و استراتژی جدید الکترونیک آرتز داشته است. وی گفته است:

فعلا بازی‌های تک‌نفره خطی AAA در الکترونیک آرتز مرده‌اند.

وی در ادامه پیرامون برخی مسائلی که هنگام ساخت بازی Mass Effect 3 و بازی Mass Effect: Andromeda مشاهده کرده صحبت کرد و گفت که اخیرا چه اتفاقاتی در الکترونیک آرتز رخ می‌دهد. بازی‌های تک‌نفره بزرگ اخیرا به‌شدت تحت شعاع بازی‌های چندنفره و پرداخت درون برنامه‌ای قرار گرفته‌اند که درآمد بسیار فراوانی از یک سری بازیکنان به دست می‌آورند. هیر می‌گوید:

بایستی درک کنید که چه مقدار پول در پرداخت درون برنامه وجود دارد.

وی افزود:

من اجازه گفتن آمار و ارقام دقیق را ندارم، اما می‌توانم به شما بگویم که هنگامی که بخش چندنفره بازی Mass Effect 3 منتشر شد، فروش کارت پک‌ها دیوانه‌وار بود. پولی که ما فقط از فروش آن کارت پک‌ها به دست آوردیم واقعا چشمگیر بود. به همین علت است که بازی Dragon Age هم بخش چندنفره دارد. برای همین است که دیگر محصولات الکترونیک آرتز هم دارند بخش چندنفره دریافت می‌کنند که قبلا نداشتند؛ چرا که ما با کارت پک‌ها به موفقیت عظیمی رسیدیم و پول هنگفتی به جیب زدیم. پرداخت درون برنامه کسب درآمد تکرارپذیر در برابر کسب یک‌باره درآمد است. من افرادی را دیدم که ۱۵ هزار دلار برای خرید کارت‌های بخش چندنفره بازی Mass Effect پول خرج کرده‌اند.

هیر در ادامه صحبت را به سمت استودیو بایوور برد. او در مورد جدیدترین بازی‌ها آن‌ها یعنی بازی Anthem گفت:

بازی Anthem دیگر یک بازی سنتی بایوور نیست، نه؟ اگر این چیزی است که از استودیویی مثل بایوور، مکانی که من هفت سال در آن کار کردم و مالک آن الکترونیک آرتز است می‌بینید و اگر این چیزی است که از ویسرال می‌بینید که حالا تعطیل شده و قرار است به این استودیوی جدید در ونکوور منتقل شود، به این معنی است که فعلا بازی‌های تک‌نفره خطی در الکترونیک آرتز مرده‌اند.

شنیدن این خبر بدون شک ناامیدکننده است. با این حال بایستی در نظر داشته باشیم که هیر تنها از روی تجربه خود سخنان بالا را گفته و از جانب بایوور و الکترونیک آرتز صحبت نمی‌کند. در ضمن بایستی در نظر بگیریم که افزایش سنگین هزینه‌های ساخت بازی مثل پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید و دستمزد فراوان بازی‌سازان در استودیوهای AAA، ساخت بازی‌های تک‌نفره را از نظر تجاری چندان توجیه نمی‌کند و به همین علت ناشرین مجبور به استفاده از تکنیک‌هایی مثل پرداخت درون برنامه یا بخش چندنفره اجباری برای اینگونه بازی‌ها هستند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده