// جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

خوب، بد، زشت شماره ۴

نوبت به اتفاقات خوب، بد و زشت آذر ماه امسال از نگاه زومجی رسیده است. با ما همراه باشید.

هر ماه  اخبار مختلفی در دنیای سرگرمی منتشر می‌شوند که هر کدام برای مخاطب‌ها جنبه‌های مختلفی را در بر دارند. برخی از این اخبار گاها خوب هستند و برای خیلی از‌ مخاطبین جنبه مثبتی دارند. موفقیت یک بازی یا فیلم، موفقیت یک سازنده، اخباری که به نفع جمعی از مخاطبین باشد و حتی تایید ساخت یک بازی یا یک فیلم که سال‌ها منتظرش بودیم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برخی دیگر از وقایع سرگرمی را می‌توان در دسته اخبار بد قرار داد. این اخبار نیز ممکن است برای بسیاری از خوانندگان خبری تلخ و ناراحت کننده به شمار بروند. مرگ یک سازنده یا تعطیلی یک استودیو، تاخیر یا کنسل شدن ساخت یک فیلم یا بازی یا حتی اتفاقی که برای جمع کسیری از مخاطبین ناراحت کننده هستند در دسته اخبار بد قرار می‌گیرند. اما دسته آخری هم وجود دارد که ما آن را اخبار زشت می‌نامیم. توهین یک شخص به مخاطبین، ارایه یک فیلم یا بازی که اصلا در حد و اندازه خواسته طرفداران نیست و حتی معرفی محصول یا اعمال سیاست‌های خاصی که مخاطبین را به شدت ناراحت کنند، جزو اخبار زشت قرار خواهند گرفت.

ما در زومجی سعی داریم تا هر ماه، برترین اخبار خوب، بد، زشت را کنار هم قرار دهیم و نگاهی کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

خوب

معرفی بازی The Last of Us Part II چیزی فراتر از خوب بود! تریلر معرفی غافلگیر کننده این بازی نه تنها بهترین خبر خوب ماه گذشته بود، بلکه می‌توان گفت بهترین خبر سال ۲۰۱۶ نیز مربوط به همین The Last of Us Part II است. در حالی که مراسم PlayStation Experience 2016 به لحظات پایانی خود می‌رسید، این استودیو ناتی‌داگ بود که از جدیدترین پروژه خود که قسمت دوم از بازی شاهکار The Last of Us است رونمایی کرد؛ یک تریلر که در عین سادگی باعث شد عاشقان این سری به مرز دیوانگی برسند. در این تریلر که ابتدا شاهد یک جنگل آرام و شنونده سکوتی پر رمز و راز از چند خانه ترک شده بودیم، ناگهان اسم استودیو ناتی‌داگ آمد و یکی از شوکه کننده‌ترین اتفاقات این ماه برای ما رقم خورد.

از آن جذاب‌تر زمانی بود که الی گیتار خود را برداشت و شروع به خواندن آهنگی کرد که هزاران معنی پشت آن نهفته بود. همین یک تریلر ساده باعث شد تا برای عرضه اطلاعات بیشتر از این بازی بی‌صبرانه منتظر باشیم. هنوز نمی‌دانیم که داستان بازی از چه قرار است و دو کاراکتر محبوب الی و جول چه هدفی را دنبال خواهند کرد. ما تنها می‌دانیم این بار الی کاراکتر اصلی و قابل کنترل قسمت دوم The Last of Us خواهد بود و مشخص نیست که جول کجاست و چه کاری انجام خواهد داد. سوالات زیادی حول محور این تریلر و نکات ریزی که در آن قرار مخفی شده است وجود دارد که ما در زومجی با نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها، تئوری‌های مختلفی را در موردشان بیان کردیم.

سال ۲۰۱۶ پر بود از معرفی‌های هیجان‌انگیز و جذاب، حتی دو ماه پیش بود که معرفی جدیدترین اثر استودیو راک‌استار یعنی Red Dead Redemption 2 تبدیل به خبر خوب ماه شده بود. حال معرفی The Last of Us Part II به قدری هیجان‌انگیز بود که از نگاه زومجی تبدیل به بهترین خبر آذر ماه امسال شد.

 

بد

نمی‌دانم خبر بد این ماه را به کاهش شدید و بی‌سابقه بینندگان سریال The Walking Dead اختصاص دهم یا سازندگان این سریال را اشخاص بدی بنامم! یا شاید هم بهتر باشد کلا نام The Walking Dead را بد بدانیم، چرا که در این سریال آن قدر شاخ و برگ‌های نامربوط و خسته‌کننده‌ای دور و برش پیچیده شده و علف‌های هرز زیر پایش رشد کرده که با وجود برخی از کاراکترهای دوست داشتنی و دنیای آخرالزمانی جذابش، خیلی‌ها دیگر هیچ علاقه‌ای به دیدن این سریال ندارند.

 اوایل آذر ماه بود که خبری مبنی بر کاهش شدید و بی‌سابقه بینندگان The Walking Dead منتشر شد و خود شما نیز در کامنت‌های‌تان بیشتر از هر شخص دیگری خسته کننده بودن این سری را بیان کردید. اولین قسمت از فصل هفتم این سریال میزبان ۱۷.۰۳ نفر از تماشاگران شبکه AMC بود که باعث شد پس از قسمت اول فصل پنجم، تبدیل به دومین قسمت پر بیننده The Walking Dead باشد.  با این حال، طی هفته‌های اخیر بینندگان فصل هفتم این سریال کاهش چشمگیری داشته است و قسمت پنجم آن کم بیننده‌ترین قسمت این سریال از زمان پخش فصل سوم سریال The Walking Dead در سال ۲۰۱۳ لقب گرفته است. طبق خبر و اطلاعاتی که وب‌سایت اینترتیمنت ویکلی از آمار بینندگان قسمت‌های پخش شده فصل هفتم سریال The Walking Dead منتشر کرده است، قسمت دوم ۱۲.۵ میلیون نفر، قسمت سوم ۱۱.۷ میلیون نفر، قسمت چهارم ۱۱.۴ میلیون نفر و قسمت پنجم را ۱۱ میلیون نفر تماشا کرده‌اند. 

همانطور که انتظار می‌رفت، قسمت آغازین فصل هفتم با توجه به کلیف‌هنگر قسمت پایانی فصل ششم، شروع بسیار قوی داشت و سرانجام شخصیتی که نیگان آن را با چوب بیسبال خاردارش به نام لوسیل به قتل رساند، مشخص شد. البته سریال The Walking Dead هنوز هم به یکی از سریال‌های پربیننده تلوزیونی مشهور است اما باید قبول کرد که این سری از خط اصلی و جذاب خود دور شده و به ماجرایی خسته کننده و تکراری تبدیل شده است.

من که دیگر این سریال را کنار گذاشتم. شما چطور؟

 

زشت

به مناسبت شکست قابل پیش‌بینی فیلم Assassin’s Creed در جلب نظر منتقدان، این فرصت را غنیمت دانستیم تا از این فیلم برای زشت برشمردن تمامی فیلم‌هایی که با اقتباس از بازی‌ها ساخته می‌شوند استفاده کنیم. همین ماه بود که پس از کلی شلوغ‌ بازی‌های کمپانی یوبیسافت برای بزرگ نشان دادن فیلم سینمایی Assassin’s Creed، این اثر بر روی پرده‌های سینما رفت و منتقدان نیز از خجالت آن درآمدند!

زمانی که فیلم سینمایی سری Assassin’s Creed معرفی شد، یوبیسافت چپ و راست در گوش‌مان می‌خواند که این فیلم برای همیشه روند فیلم‌هایی اقتباس یافته از بازی‌ها را تغییر خواهد داد و به یک شگفتی تبدیل می‌شود. حتی اگر به خاطر داشته باشید، یوبیسافت چندین و چند دقیقه از کنفرانس E3 که بسیاری از ما منتظر معرفی بازی‌های جذابی در آن هستیم را صرف نمایش این فیلم و حتی یک مصاحبه با کارگردن آن کرد تا باز هم این فیلم را بزرگ و مهم جلوه دهد. از آن جالب‌تر عرضه تبلیغات تلویزیونی و تریلرهای بدون توقفی بود که یوبیسافت برای گسترش هر چه بیشتر نام فیلم سینمایی Assassin’s Creed منتشر کرد. اما حال پس از به نمایش درآمدن این فیلم بر روی پرده‌های سینما و انتقادات شدیدی که از این فیلم از سوی منتقدین شکل گرفت، فیلم Assassin’s Creed به راحتی مقام زشت‌ترین اتفاق این ماه را از آن خود کرد.

البته این تنها بازی Assassin’s Creed نیست که با اقتباس از یک مجموعه محبوب تبدیل به یک شکست تلخ شد و پیش از این شاهد ساخته شدن فیلم‌هایی نظیر Prince of Persia ،Max Payne Mortal Kombat ،Resident Evil ،Need For Speed و بسیاری دیگر بودیم. فقط خدا می‌داند که حال قرار است فیلم‌‌هایی از بازی‌های Gears of War و Uncharted ساخته شود، باید منتظر چه شاهکارهایی باشیم!

رضا حاج محمدی نیز به قلم خود از دلایل مختلف شکست اقتباس‌های سینمایی از روی بازی‌های ویدیویی پرداخته و مسائل مختلف شکست چنین آثاری را زیر ذره‌بین خود قرار داده است. او در مقاله خود می‌گوید:

وقتی نقدها و امتیازات منتقدان برای فیلم «فرقه‌ اساسین» (Assassin's Creed)، جدیدترین فیلمی که براساس یک بازی ویدیویی مشهور و پرطرفدار ساخته شده اعلام شد، همه شوکه شدند! چرا؟ اول به خاطر اینکه بسیاری از مردم انتظار داشتند «فرقه اساسین» همان فیلمی باشد که طلسم ناشکستنی اقتباس‌های افتضاح و ضعیف از روی بازی‌های ویدیویی را می‌شکند. بالاخره ناسلامتی کارگردان فیلم همان کسی است که فیلم جدید «مکبث» را ساخته بود و بالاخره مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار حتما به این پروژه امید داشته‌اند که به آن پیوسته‌اند! اما سابقه نشان داده اقتباس کردن از روی بازی‌های ویدیویی چنان کار سختی است که خودِ استنلی کوبریکش را هم انگشت به دهان می‌گذارد و نباید فراموش کنیم که فاسبندر و کوتیار هم بالاخره نمی‌توانستند از چکِ نان و آب‌داری که یوبیسافت و دیگران جلویشان گذاشته‌ بودند روی برگردانند.

 

علاوه بر خوب، بد و زشت هر ماه، با خودم گفتم شاید بهتر است یکی دو تا از اتفاقات خیلی مهم و جالبی که هر ماه رخ می‌دهد را نیز در این مقاله با شما به اشتراک بگذارم، چرا که شاید اهمیت بالای آن‌ها از  زیر دست‌تان در رفته باشد.

خوب بد زشت

این ماه شاهد دو اتفاق جالب و شاید افتخارآمیز در صنعت بازی‌های ویدیویی بودیم، چرا که دو تن از مهم‌ترین اشخاص صنعت دنیای بازی به بالاترین درجه از افتخارات این صنعت دست پیدا کردند. یکی از آن‌ها کسی نیست جز تاد هاوارد، کارگردان شاهکارهایی مانند Fallout 3 ،Fallout 4 ،Skyrim و Oblivion که با آثار خود ساعت‌ها خاطرات فراموش نشدنی فوق‌العاده‌ای را برای طرفداران خود به جا گذاشت. همین ماه بود که بتسدا اعلام کرد تاد هاوارد، یکی از کارگردان‌ها و خالقین مهم صنعت گیم به تالار مشاهیر صنعت بازی‌سازی راه پیدا کرده است. تاد هاوارد که اخیرا جایزه «یک عمر فعالیت» را دریافت کرده حال با تایید بتسدا این طراح و کارگردان مشهور که نقش به سزایی در پیشرفت صنعت داشته به تالار مشاهیر بازی‌سازی خواهد پیوست.

نفر بعدی کسی نیست جز هیدئو کوجیما که موفق به دریافت جایزه نماد صنعت بازیسازی شد. بعد از مشکلات پیش آمده و نبود امکان حضور هیدئو کوجیما، خالق Metal Gear Solid جهت دریافت جایزه خود در مراسم جوایز بازی‌های ویدیویی ۲۰۱۵، جف کیلی، میزبان مراسم‌های Game Awards  به طور رسمی اعلام کرد که هیدئو کوجیما در مراسم جوایز بازی‌های ویدیویی سال ۲۰۱۶، جایزه نماد صنعت بازیسازی را دریافت می‌کند. سال‌های سال است که هیدئو کوجیما با سری Metal Gear Solid اتفاقات بسیار خوبی را برای صنعت بازی‌های ویدیویی رقم زد و به پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت کمک شایانی کرد.

 نظر شما در مورد اتفاقات خوب، بد و زشت آذر ماه امسال چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده