// دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

پیش نمایش بازی Nioh

بازی Nioh با الهام گیری از بازی Bloodborne و سری Souls قصد دارد تجربه‌ای جدید را برای مخاطبین خلق کند.

بعضی از بازی‌های ویدیویی هستند که تا زمان عرضه شدن باید سال‌ها صبر کرد و چشم انتظار ماند. بازی‌هایی که در ابتدا تیم سازنده یا ناشر بازی با یک ویدیو خیلی خوب آن‌ها را معرفی می‌کند اما دیگر خبری از بازی مورد نظر منتشر نمی‌شود یا مراحل ساخت سبب می‌شود تا پروژه سال‌ها تاخیر بخورد. در سال ۲۰۰۵ کمپانی کوئی تکمو، ناشر بازی Nioh، اعلام کرد که استودیو تیم نینجا در حال کار بر روی پروژه‌ای به اسم Ni-Oh است و آن‌ها به عنوان ناشر بازی قرار است این بازی را در سال ۲۰۰۶ به صورت انحصاری برای پلی استیشن 3 عرضه کنند. سه سال از تاریخ انتشار گذشت و خبری از این بازی نشد تا این که کوئی تکمو در جریان یک مصاحبه اعلام کرد که Ni-Oh در سال ۲۰۱۰ عرضه خواهد شد و هدف از این تاخیر و بی‌خبری‌های پیاپی ساخت بازی بی‌نقص بوده تا مخاطبین بتوانند بهترین تجربه را از Ni-Oh کسب کنند. حال ۱۱ سال از زمان معرفی بازی گذشته و هنوز خبری از عرضه Ni-Oh نیست.

Nioh

در نمایشگاه TGS 2015 بازی Ni-Oh با جدیت بیشتر و با کمی تغییر تحت عنوان Nioh (به معنی شاه خیرخواه) به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 معرفی شد. بازی که از فراز و نشیب‌های زیادی در مراحل ساخت خود رنج می‌برد، بالاخره تا چند وقت دیگر عرضه خواهد شد. یکی از تغییرات بزرگ بازی Nioh، مربوط به داستان و سناریو داستانی این بازی است که در نسخه پیشین خود به صورت کامل برگرفته از فیلمنامه‌ای بنام Oni نوشته آکیرا کوروساوا، کارگردان صاحب نام ژاپنی، بوده است و در ابتدا حتی اسم بازی نیز Oni بوده که پس از آن به Ni-Oh و حال Nioh تغییر پیدا کرده است. داستان بازی در اوایل سال ۱۶۰۰ آغاز می‌شود، جایی که شخصیتی مو طلایی و دو رگه (ژاپنی/ انگلیسی) بنام ویلیام آدامس برای تعقیب دشمن مورد نظر خود وارد ژاپن می‌شود. نکته جالب داستان بازی Nioh، بازه زمانی سنگوکو ژاپن است. جایی که تمامی قبایل ژاپن قبل از متحد شدن با توکوگاوا ایه یاسو و آغاز دوره ادو، با یکدیگر در حال جنگیدن بودند. البته به دلیل تم خاصی که این بازی به خود اختصاص داده است، شاهد نسخه تاریک‌ و بی‌رحم‌تر از این دوره و حتی جنگ سکیگاهارا خواهیم بود.

استایل‌های مبارزاتی یکی از ویژگی‌های مهم Nioh محسوب می‌شوند

اولین نگته که در گیم‌پلی بازی Nioh مشهود است، سبک و سیاق بازی محسوب می‌شود. شاید با خود بگویید که این بازی تقلیدی است از سری سولز یا بازی‌های دیگر ولی Nioh چیزی بیشتر از یک الهام از چند بازی مختلف نیست. همیشه الهام گرفتن از سایر بازی‌های ویدیویی خوب است ولی نکته مهم این است که این الهام گرفتن‌ها بتواند تجربه خوبی را در اختیار مخاطب قرار بدهد. اگر از من بپرسید می‌گویم این بازی بیشتر از بازی Bloodborne الهام گرفته است تا سری سولز و از طرفی سیستم لوت بازی برگرفته از بازی‌هایی نظیر بازی Borderlands و بازی Diablo است. موردی که حتی خود تیم سازنده آن را اعلام کرده بود. جدای از این‌ها موردی که سبب شده است تا طرفداران این سبک به Nioh امید زیادی داشته باشند، فضاسازی و اتمسفر بازی است. حال و هوایی کاملا سامورایی که شما را یاد فیلم‌هایی نظیر «آخرین سامورایی» The Last Samurai می‌اندازد. از طرفی مبارزات بازی و کشتن دشمنان برگرفته از سری سولز است. جایی که شما با کشتن دشمنان خود یک سری تجربه «XP» و پول کسب کرده و ازطریق آن می‌توانید سطح کاراکتر بازی را بالا ببرید. حال اگر در طول مبارزات کشته شوید، XP شما از بین رفته و می‌بایست به محل مورد نظر برگشته و آن‌ها را از روی زمین بردارید.

Nioh

نکته جالبی که تیم سازنده به آن اشاره کرده است، سختی و چالش‌های بازی به شمار می‌رود. در بازی Nioh دشمنان شما و مبارزاتشان امکان دارد چندین سطح از شما بالاتر باشد و برای مقابله با آن‌ها می‌بایست حواس خود را کاملا جمع کنید، زیرا سازنده بازی اعلام کرده است که Nioh یک بازی ماساکور است. به عبارتی Nioh یک اثر ویدیویی است که از دو عنصر ماسوخیسم و هاردکور در آن استفاده شده است تا مخاطبان خود به چالش بکشد. چالشی که می‌تواند شما را عاشق بازی کند یا اینکه شدیدا از آن متنفر شوید. البته در کنار این سختی‌ها یک سری ویژگی‌هایی در بازی تعبیه شده که اگر بتوانید بدرستی از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید لحظات خوبی را در Nioh سپری کنید. اولین مورد مربوط به نوار استامینا ویلیام است. در حالت عادی با Dodge کردن‌های فراوان و ضربه زدن اگر مراقب نوار استامینا خود نباشید، خالی می‌شود و برای مدتی کوتاه نمی‌توانید حرکتی انجام دهید که این اتفاق مرگ شما را در مبارزات سنگین بهمراه خواهد داشت. ولی اگر در طول مبارزات و استفاده از نوار استامینا دقت کنید، می‌توانید از قابلیت Ki Pulse استفاده کنید. قابلیتی که به شما اجازه می‌دهد با Dodge کردن به سمت عقب قسمتی از نوار استامینا خود را برگردانده و دوباره به مبارزه کردن ادامه دهید. این کار را می‌توانید مدام انجام دهید و محدودیتی در انجام آن وجود ندارد.

استفاده از نینجوتسوها و آیتم‌های مختلف بر روی شمشیر شما، می‌تواند میزان آسیب رسانی را افزایش دهد

دومین قابلیت در اصل استایل‌های مبارزاتی شما هستند که هر کدام ویژگی‌های خاصی را در اختیار ویلیام قرار می‌دهد. برای مثال High Stance به شما کمک می‌کند تا ضرباتی با میزان آسیب رسانی بالاتری را به دشمن خود وارد کنید ولی از آن طرف سیستم دفاعی شما ضعیف می‌شود. به عبارتی شخصی سازی در مبارزات به شما کمک می‌کند تا به مبارزه و دشمنان خود توجه خاصی داشته باشید. اینکه در چه زمانی از کدام استایل مبارزه‌ای استفاده کنید، می‌تواند در پیروز شدن شما تاثیر گذار باشد. سومین ویژگی بازی Nioh که می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد، استفاده درست از قابلیت ویژه شما است که با پر شدن نوار مورد نظر این قابلیت، می‌توانید از آن استفاده کرده و ضرباتی با سرعت و میزان آسیب رسانی بالایی به دشمنان خود وارد کنید. آن هم زمانی که در بازه زمانی این قابلیت آسیبی به شما وارد نمی‌شود. نکته استفاده از این قابلیت اینجاست که پس از اتمام، نوار استامینا شما کامل خالی خواهد شد و پس از مدتی کوتاه شروع به پر شدن می‌شود.

Nioh

در Nioh اگر می‌خواهید پا به پای دشمنان لول آپ شوید، می‌بایست مدام به کشتن دشمنان و لول آپ کردن بپردازید. یکی از روش‌های جالب توجه بالا بردن سطح کاراکتر، احضار کردن دشمنان است. در طول محیط یک سری قبر از سامورایی‌های کهن را مشاهده خواهید کرد که با احضار کردن آن‌ها می‌توانید یک دوئل دو نفره ترتیب داده و پس از کشتن‌شان، لباس، پول و XP بدست می‌آورید. سیستم بروزرسانی بازی نیز همانند سری سولز است با این تفاوت که بجای بن فایر شما یک سری Shrine در محیط بازی در اختیار دارید. در داخل این Shrineها می‌توانید لول آپ کنید یا آیتم‌های مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین در این مکان قادر به یادگیری یک سری نینجوتسوهای خاص هستید که در طول بازی با استفاده کردن از آن‌ها می‌توانید به دشمنان آسیب جدی‌تری را وارد کنید. جدا از تمامی این موارد می‌توانید با استفاده از آیتم مورد نظر، بازی را به صورت کوآپ یا همکاری چندنفره تجربه کنید.

در آخر باید گفت Nioh پس از غیبت طولانی بازگشته و این بار برای عرضه شدن مصمم است. در جریان نسخه‌های آلفا و بتای بازی، کاربران تا حدی از جو و فضای بازی باخبر شده اند. با این حال که این بازی تماما الهام از عناوینی است که هرکدام سابقه درخشانی دارند، اما این موضوع شاید برای Nioh خطرناک باشد. به شخصه هیچوقت مخالف الهام گرفتن از یک اثر نیستم ولی به شرطی که از المان ها و سایر موارد به خوبی هر چه تمام‌تر استفاده کنند تا تجربه ای قابل قبول را برای هواداران به ارمغان بیاورند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده