بازی موبایل فرش یک بازی اندروید کاملاً ایرانی است که با معماهای نسبتاً‌ جذابش یک بازی فکری خوش‌ساخت و لذت‌بخش است.

در بین بازی‌های موبایل امروزی که اکثرشان شبیه به هم شده‌اند و یک فرمول جواب‌داده‌ی قدیمی را با شکل و ظاهر متفاوت در قالب بازی جدید عرضه می‌کنند، بازی‌هایی هم پیدا می‌شوند که با خلاقیت و ایده‌های جذاب سعی می‌کنند کمی متفاوت باشند و در عین حال تجربه‌ی یک بازی موبایل کامل را ارائه دهند. بازی موبایل فرش ساخته‌ی مهدی بهرامی، بازیساز مستقل است که رنگ و بویی کاملاً ایرانی دارد و بعید است مشابه آن را قبلاً جایی دیده باشید. بهرامی بازی دیگری نیز به نام «انگاره» ساخته که حتی بیشتر از فرش حال و هوای ایرانی دارد اما هنوز به مرحله‌ی انتشار نرسیده است. در مصاحبه با مهدی بهرامی که زومجی به صورت اختصاصی تهیه کرده، علاوه برای صحبت‌های این بازیساز مستقل درباره‌ی تجربه‌ی خود در زمینه‌ی بازیسازی و تحصیل در خارج کشور، می‌توانید نگاهی گذرا به بازی خاص و منحصر به فرد انگاره بیاندازید.

بازی موبایل فرش

بعضی معماهای بازی موبایل فرش حسابی درگیرتان می‌کند و بازی هم از کوچکترین کمکی دریغ می‌کند

اما بازی اندروید «فرش» چطور خودش را از بازی‌های دیگر ایرانی متمایز می‌کند؟ تا به حال در بخش معرفی بازی موبایل بازی‌های موبایل ایرانی زیادی معرفی کرده‌ایم و دیدیم که بعضی از آن‌ها، نسخه‌ی فارسی‌شده‌ی بازی‌های خارجی هستند که با یک فرمول معین، تنها با تغییرات ظاهری همان بازی پرطرفدار را در بازارهای داخلی عرضه کرده‌اند. این مسئله‌ای است که بهرامی هم در مصاحبه‌ی خود به آن اشاره می‌کند و بنابراین نباید تعجب کنیم که فرش یک بازی معمایی کاملاً خلاقانه است که به ندرت مشابه آن را در بازی های اندروید و آیفون دیده‌ایم. ایده‌ی اولیه بازی شاید عجیب به نظر برسد اما به اندازه‌ی کافی خوب پیاده شده که به سرعت با بازی خو بگیرید و مکانیسم‌های ساده‌ی آن را فراگیرید. در بازی کنترل یک فرش را به عهده دارید و باید با عبور از کاشی‌ها، به مربع قرمز برسید. با رول کردن فرش روی کاشی‌های قرمز، می‌توانید آن‌ها را بچرخانید و راهتان را طوری بسازید که به مربع قرمز برسید. بازی فرش شامل سی و دو مرحله است که به مرور سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر می‌شوند. در مراحل ابتدایی، مکانیسم‌های بازی معرفی می‌شوند و می‌توانید با فضای آن آشنا شوید. وقتی چند پازل اول را حل کردید، نوبت به مراحل سخت‌تر می‌رسد که بعضی از آن‌ها شاید مدتی شما را درگیر کند.

گیم‌پلی بازی به این صورت عمل می‌کند که باید فرش را روی کاشی‌ها باز کنید تا بتوانید آن‌ها را بچرخانید. شاید در نگاه اول با بازی ساده‌ای طرف باشیم،‌ اما همینکه به نیمه‌ی راه می‌رسید متوجه می‌شوید اصلاً هم به این سادگی‌ها نیست و بعضی مراحل حتی برای ساعت‌ها ذهنتان را درگیر می‌کنند. غیر از کاشی‌ها که پیشتر با آن‌ها آشنا شدیم، کاشی‌های دیگری نیز اضافه می‌شوند که راه را برای رسیدن به مربع قرمز سخت‌تر می‌کنند. یکی مشکلاتی که در مرحله‌های سخت به چشم می‌خورد این است که دکمه‌ای برای بازگشت به حرکت قبلی وجود ندارد و اگر یک چرخش را اشتباه انجام دهید، باید مرحله از ابتدا شروع کنید. همین باعث می‌شود به راحتی نتوان یک استراتژی برای رد کردن مرحله طراحی کرد و اکثر اوقات کار به آزمون و خطا می‌کشد. البته یک نقشه‌ی کوچک در گوشه‌ی صفحه قرار دارد که از نمای بالا، زمین بازی را به صورت مشبک نشان می‌دهد و می‌تواند برای حساب کردن اینکه چند کاشی تا مقصد مانده، مفید واقع شود. سخت شدن مراحل بدون هیچ راهنمایی کوچکی بعضی مواقع خسته‌کننده می‌شود و لذت حل کردن معماها را می‌گیرد. اما این بدین معنی نیست که فرش بازی حوصله‌سربری است، بلکه گاهی کمی بیش از اندازه چالش‌برانگیز می‌شود.

بازی موبایل فرش

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازی موبایل فرش، گرافیک و طراحی ظاهری آن است که در همان نگاه اول نظرتان را جلب می‌کند. منوی اصلی بازی به غزلی از حافظ مزین شده و گزینه‌های منو بین ابیات در وسط صفحه روی یک قالی به نمایش درمی‌آیند. اگر ایده‌ی اصلی گیم‌پلی بازی برای اثبات صد در صد ایرانی بودن بازی کافی نیست، گرافیک و موسیقی فرش دیگر کاملاً‌ ثابت می‌کنند این بازی اصلاً نمی‌تواند کپی و ایرانیزه‌شده‌ی بازی دیگری باشد و از اساس با در نظر گرفتن فرهنگ ایران ساخته شده است. حتی این ایرانی بودن گاهی زیادی می‌شود؛ ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که در حال انجام بازی‌ایی هستید که باید در آن یک فرش پر نقش و نگار ایرانی را روی کاشی‌هایی با طرح‌های اسلیمی همراه با آهنگ پس‌زمینه‌ای که با سه‌تار نواخته شده رول کنید و منوی اول بازی هم که با شعری از حافظ پر شده و اگر کسی گزینه‌های منو را نخواهد فکر می‌کند فال حافظ گرفته‌اید. برای مقابله با جریان کپی‌کاری و ایرانیزه‌کردن بازی‌های خارجی نیاز نیز یک بازی به این شدت بومی باشد و گاهی حتی به نظر می‌رسد فرش از آن طرف بوم افتاده است.

اما تلاش مهدی بهرامی برای ساخت یک بازی اوریجینال کاملاً ستودنی است و بازی موبایل فرش هم با اینکه کمی و کاستی‌های در آن دیده می‌شود، یک اثر خوش‌ساخت در دنیای بازی‌های موبایل ایرانی است و می‌تواند انگیزه‌ای برای بازیسازان تازه‌کار باشد تا پروژه‌های بعدی خودشان را صرف پیاده‌سازی ایده‌های تازه و خلاقانه کنند. بازی فرش برای محک زدن و به چالش کشیدن ذهنتان گزینه‌ی مناسبی است که با ارائه‌ی امکانات بیشتری مثل فراهم کردن لیست مرحله‌ها و انتخاب میان آن‌ها، دکمه‌ی بازگشت به حرکت قبل و شاید راهنمایی‌های کوچکی که کاربر را در مسیر درست قرار دهند به یک بازی معمایی کامل‌تر تبدیل می‌شد. ممکن است در بروزرسانی‌های بعدی فرش شاهد اضافه شدن این موارد باشیم اما در شرایط فعلی نیز بازی موبایل فرش چیزی از یک بازی ایرانی خوش‌ساخت و باکیفیت کم ندارد.

بازی موبایل فرش

دانلود بازی فرش


تهیه شده در زومجی

فرش

بازی موبایل فرش از آن دست بازی‌هایی است که فقط از سازنده‌هایی با ذهن باز و خلاق مانند مهدی مهرامی برمی‌آید، یک بازی موبایل ایرانی که کپی،‌ ترجمه و ایرانیزه‌شده‌ی بازی‌های موفق خارجی نیست و با دید خلق اثری اصیل و ایرانی ساخته شده است. اکثر معماهای آن لذت‌بخش هستند اما مراحلی هم وجود دارند که شما را کاملاً‌ به چالش می‌کشند. حال و هوای به‌شدت ایرانی بازی شاید کمی توی ذوق بزند اما همچنان جذاب است و تجربه‌ای خاص و متفاوت را در بازی‌های موبایل ارائه می‌کند.
محسن وزیری

7

نقاط قوت

  • - ایده‌ی جذاب و پیاده‌سازی مناسب
  • - مراحل چالش‌برانگیز
  • - گرافیک، موسیقی و حال و هوای کاملاً ایرانی

نقاط ضعف

  • - بعضی مرحله‌های خسته‌کننده
  • - نبود امکان انتخاب مراحل و بازگشت به حرکت قبلی
  • - کمی زیادی ایرانی بودن!
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده