// یکشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۱

خوب، بد، زشت شماره ۵

در قسمت پنجم خوب بد زشت زومجی از نامزدی فیلم فروشنده ابراز خوشحالی کردیم و نگاهی به بهانه عجیب و غریب مایکروسافت برای لغو شدن Scalebound انداختیم.

هر ماه  اخبار مختلفی در دنیای سرگرمی منتشر می‌شوند که هر کدام برای مخاطب‌ها جنبه‌های مختلفی را در بر دارند. برخی از این اخبار گاها خوب هستند و برای خیلی از‌ مخاطبین جنبه مثبتی دارند. موفقیت یک بازی یا فیلم، موفقیت یک سازنده، اخباری که به نفع جمعی از مخاطبین باشد و حتی تایید ساخت یک بازی یا یک فیلم که سال‌ها منتظرش بودیم می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. برخی دیگر از وقایع سرگرمی را می‌توان در دسته اخبار بد قرار داد. این اخبار نیز ممکن است برای بسیاری از خوانندگان خبری تلخ و ناراحت کننده به شمار بروند. مرگ یک سازنده یا تعطیلی یک استودیو، تاخیر یا کنسل شدن ساخت یک فیلم یا بازی یا حتی اتفاقی که برای جمع کسیری از مخاطبین ناراحت کننده هستند در دسته اخبار بد قرار می‌گیرند. اما دسته آخری هم وجود دارد که ما آن را اخبار زشت می‌نامیم. توهین یک شخص به مخاطبین، ارایه یک فیلم یا بازی که اصلا در حد و اندازه خواسته طرفداران نیست و حتی معرفی محصول یا اعمال سیاست‌های خاصی که مخاطبین را به شدت ناراحت کنند، جزو اخبار زشت قرار خواهند گرفت.

ما در زومجی سعی داریم تا هر ماه، برترین اخبار خوب، بد، زشت را کنار هم قرار دهیم و نگاهی کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

 

خوب

فروشنده نامزد اسکار 2017 شد

شاید در بسیاری از بخش‌‌های سینمای ایران، در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها، سال‌هاست که هیچ پیشرفت قابل چشمگیری نداشته باشیم و بیشتر آثاری که ساخته می‌شوند بوی تکراری بودن می‌دهند یا ایرادات ریز و درشتی می‌توان از این فیلم‌ها پیدا کرد. اما در این بین نیز برخی کارگردان‌ها و بازیگران هستند که اثری که آن‌ها در آن نقش دارند تبدیل به فیلمی برجسته می‌شود. یکی از این کارگردان‌هایی که هر بار با انتشار فیلمش بدون هیچ شکی منتظر یک اثر به یادماندنی و افتخارآمیز هستیم، کسی نیست جز اصغر فرهادی و دو تن از آن بازیگرانی که هر بار در هر فیلمی که ایفای نقش می‌کنند و مشتاقانه به تماشای آن فیلم می‌پردازیم، کسانی نیستند جز شهاب حسینی و ترانه علیدوستی.

اصغر فرهادی باری دیگر غرورآفرینی کرد. اما آیا فروشنده برنده اسکار خواهد شد؟

اما نکته جالب این است که وقتی این سه تن برای ساخت یک فیلم در کنار هم قرار گرفتند، در نهایت شاهکاری به نام فروشنده خلق شد که چپ و راست در حال غرورآفرینی برای ملت ایران است. این غرورآفرینی‌ها زمانی به اوج خود رسید که پنجم بهمن ماه  لیست نامزدهای اسکار 2017 اعلام شد و فیلم اصغر فرهادی توانست در بین نامزدهای بهترین فیلم‌های خارجی زبان قرار بگیرد و به بهترین خبر این ماه زومجی تبدیل شود. اصغر فرهادی که پیش از این با فیلم جدایی نادر از سیمین توانست برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۱۲ شود، حال این بار با فیلم فروشنده در کنار بزرگان سینمای جهان قرار خواهد گرفت. اصغر فرهادی در واکنشش نسبت به این موضوع بیان کرد:

افتخار بزرگیست که نام ایران را در جمع کشورهای سازنده بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان می‌بینم. آرزو می‌کردم این خبر خوشحال کننده را در روزهایی می‌شنیدم که مردم ایران غرق در اندوه حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان و همچنین قهرمانان بزرگوار و فروتن آتش‌نشانی نبودند. برای خانواده‌های این عزیزان از صمیم قلب آرزوی بردباری دارم. به همه همراهانم در ساخت فیلم «فروشنده» تبریک می‌گویم و به این بهانه یاد می‌کنم از دوست و همکار نازنینم یدالله نجفی که سال گذشته در چنین روزهایی ما را برای همیشه ترک کرد، روحش آرام.

 فیلم‌هایی چون Land of Mine از دانمارک، فیلم A Man Called Ove از سوئد، فیلم Tanna از استرالیا و فیلم Toni Erdmann از آلمان از جمله دیگر نامزدهای فیلم‌های خارجی اسکار ‌2017 هستند.

 

بد

درگذشت دنیا فنی زاده

برای خیلی از ما، کلاه قرمزی یکی از جاودانه‌ترین عروسک‌های تاریخ تلوزیون ایران است. عروسکی که از کودکی تا به حال همراه ما بوده و خاطرات فوق‌العاده‌ای را برای ما رقم زده است. اوایل دی ماه بود که خبر ناگواری شنیدیم؛ دنیا فنی زاده، عروسک گردان کلاه قرمزی درگذشت! دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» که از سرطان رنج می‌برد، سرانجام صبح ۸ دی ماه در بیمارستان از دنیا رفت.

از او چندی قبل در گفت‌وگویی پرسیده بودند که «اگر کلاه‌قرمزی باشد و شما نباشید»، گفته بود:

دو جور نبودن هست. این‌ که من کلا نباشم که این را فقط خدا می‌داند یا این‌ که من دیگر عروسک‌گردانش نباشم. غم‌انگیز است. نه این‌ که تازه با این مسئله روبه‌رو شده باشم. قبلا هم به آن فکر کرده‌ام. اگر روزی گروهم که با آنها کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم. فقط یک خواهش از آنها دارم: این‌ که اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسک‌گردانی کنم. کلاه قرمزی پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچک تر هستند.

شاید چهره دنیا فنی زاده در سینما و تلوزیون خیلی کم به چشم خورده باشد، اما چهره و نام او، به عنوان مادر کلاه قرمزی، همیشه در چشمان این عروسک خواهد درخشید.

زشت

لغو بازی Scalebound

یکی از مورد انتظارترین بازی‌های مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس وان، جدیدترین و بلندپروازانه‌ترین پروژه یکی از کارگردان‌های افسانه‌ای صنعت گیم، یعنی هیدکی کامیا بود. این بازی اکشن نقش‌آفرینی شما را در نقش پسری به نام درو قرار می‌داد که با اژدهایی به نام توبان رفیق صمیمی بود و باید به انجام ماجراجویی در دنیایی به نام دراکونیس می‌پرداخت.

بعد از چندین سال انتظار، بعد از چند نمایش مختلف بازی، Scalebound قرار بود اوایل سال ۲۰۱۷ عرضه شود. اما بعد از این همه انتظار و سال‌ها کار روی پروژه به این بزرگی، اواخر دی ماه بود که خبر لغو شدن این بازی منتشر شد و شوک بزرگی به طرفداران ایکس‌باکس که سال‌ها منتظر این بازی بودند وارد شد. دلیل مناسب و قابل قبولی برای لغو شدن این بازی اعلام نشد و مایکروسافت فقط اعلام کرد:

امیدواریم مایکروسافت فکری به حال وضعیت بازی‌های فرست‌پارتی خود کند

پس از بررسی‌های دقیق، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است فرایند توسعه بازی Scalebound را متوقف کنیم. ما کماکان در تلاش هستیم تا بازی‌های بزرگی چون Crackdown 3، Halo Wars 2، State of Decay 2 و Sea of Thieves را در سال ۲۰۱۷ عرضه و رضایت طرفداران‌مان را جلب  کنیم.

 بعد از این اتفاق هیدکی کامیا نیز نسبت به طرفداران خود ساکت ننشست و این طور سخن گفت:

همان‌طور که قطعا تا الان متوجه شده‌اید، متاسفانه بازی Scalebound لغو شده است و من از تمامی افرادی که منتظر این بازی بودند عذرخواهی می‌کنم. واقعا از اینکه در آغاز سال نو باید چنین خبری به شما بدهیم ناراحت هستم. ولی فقط می‌توانم این وعده را بدهم که در آینده سعی خواهم کرد بهترین بازی‌های ممکن را برای شما بسازم. از این پس جدی‌تر از قبل کار خواهم کرد تا چنین اتفاقات تلخی دیگر تکرار نشوند. امیدوارم شما نیز کماکان از ما حمایت کنید.

واقعا مشخص نیست دلیل واقعی لغو شدن بازی به این بزرگی چیست، اثری که سال‌ها در دست ساخت بود و چیزی هم به زمان انتشارش باقی نمانده بود. نمی‌دانیم مایکروسافت چه برنامه‌ای برای بازی‌های آینده خود دارد، اما قطعا و بدون شک، لغو کردن این بازی آن هم با بهانه: «پس از بررسی‌های دقیق، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است فرایند توسعه بازی Scalebound را متوقف کنیم» دلیل قابل قبولی نیست و قطعا لغو شدن این بازی توسط مایکروسافت خبر زشت این ماه را از آن خود کرده است .

فان

دو لپ‌تاپ قدرتمند ریزر دزدیده شد!

طبق روال خوب، بد، زشت شماره قبل، نگاهی هم به خبر متفاوت و جالب هر ماه خواهیم انداخت. اتفاق جالب، عجیب و خنده‌دار این ماه مربوط به دزدیده شدن یکی از پروژه‌های برجسته نمایشگاه CES بود. کمپانی ریزر با معرفی پروژه Valerie نگاه بسیاری از گیمرها را به خود متمرکز کرد؛ لپ‌تاپی قدرتمند همراه با سه صفحه نمایش. این لپ‌تاپ از کارت گرافیک GTX 1080 و کیبورد مکانیکی و بدنه‌ای فلزی بهره می‌برد. البته هنوز مشخصات دقیق فنی Project Valerie اعلام نشده است؛ چرا که این محصول فعلا فقط در حد یک ایده و نمونه آزمایشی است و مشخص نیست چه زمانی شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.

اما اتفاق جالب این است که بعد از معرفی این محصول، دو دستگاه از این نمونه‌هایی که به غرفه CES ریزر وجود داشت به سرقت رفت! مدیر عامل ریزر در این باره بیان کرد:

چگونه می‌توان  دو لپ‌تاپی که می‌توان آن‌‌ها را هیولا نامید، به حال خود رها کرد تا به این راحتی دزدیده شوند؟

ما با دستبرد، سرقت و جاسوسی صنعتی، چنانچه به این ماجرا مرتبط باشد، به‌شدت برخورد می‌کنیم. این کار، تقلب است و ما میانه‌ی خوبی با تقلب کردن نداریم. مجازات‌های چنین جرم‌هایی بسیار سنگین است و هرکسی که مرتکب چنین اقدامی شده، به‌وضوح چندان بهره‌ای از عقل نبرده است.

مشخص نیست چه کسی این لپ‌تاپ‌ها را از غرفه ریزر به سرقت برده است، اما این کمپانی برای پیدا شدن این لپ‌تاپ‌ها جایزه ۲۵ هزار دلاری در نظر گرفته است! واقعا نمی‌توان گفت آیا آن دزد یک شخص فوق حرفه‌ای بوده است یا افرادی که در غرفه CES بوده‌اند اشخاصی حواس پرت بوده‌اند! به هر حال آن‌ها خبر جالب توجه این ماه زومجی را جور کردند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده