// یکشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه Again - از نو

انیمیشن کوتاه Again (از نو) به نقد سبک زندگی می‌پردازد که این روز‌ها افراد زیادی آن را در پیش گرفته‌اند.

روتین‌های بی‌معنی و بی‌هدف روند زندگی بسیاری از ما را در دست دارند و بی‌آنکه بدا‌نیم کنترل کامل خود را به آن‌ها وا‌گذار کرده‌ایم. این عنا‌صر نامرئی با چنان قدرت و توانایی تعامل ما با محیط اطراف را تحت سلطه دارند که دیگر نمی‌توان بین خود‌مان و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی تفا‌وت قائل شویم. اما اگر فردی در جهت انقلاب درونی حرکت کرده و قصد بر‌هم زدن آن‌ها را داشته باشد، آیا موفق خواهد شد یا در همان قدم‌های اول با نتیجه‌ای جز شکست و نا‌امیدی در انتظار او نیست؟ آیا دیگران او را به چشم یک عنصر نا‌مطلوب و بر‌هم‌زننده آرامش عمومی نگاه می‌کنند یا همگام و همراه با او سبک زندگی تکراری خود را تغییر می‌دهند؟ انیمیشن کوتاه Again قصد دارد به چنین سوالاتی پاسخ دهد.

again

داستان انیمیشن کوتاه «از نو» با آغاز صبح پرو‌تا‌گونیستی بی‌نام و نشان شروع می‌شود. پیروی از اصول و اعمالی که از پیش تعیین شده‌اند و انتخاب از بین گزینه‌های محدود، تمام کار‌هایی هستند که او پیش از ترک خانه و ورود به محیط بیرون انجام می‌دهد. سا‌کنین شهر این انیمیشن نه از لحاظ رفتاری تفاوتی با یک‌دیگر دارند نه از لحاظ ویژگی‌های ظاهری، بلکه تنها وجه تمایز آن‌ها رنگ‌های متفاوت است. گوشه گوشه شهر بوی تکرار مکررات، فنا‌وری و هما‌هنگی مثال‌زدنی را می‌دهند، انگار که اهالی آن رو‌بات‌هایی برنامه‌ریزی شده هستند. هیچ نا‌هنجاری، عمل خلاف عرف و تغییری در بطن جامعه مشاهده نمی‌شود. اما اتفاقی نا‌گوار و غیر‌قابل پیش‌بینی باعث می‌شود که شخصیت اصلی داستان به نوعی آگاهی نسبت به اطرافش دست یابد. از این لحظه است که زندگی‌اش دیگر به حال سابق باز نمی‌گردد...

again

انیمیشن کوتاه Again در واقع موضوع پا‌یان‌نامه نیکو چانگ گائو در دانشگاه هنر‌های بصری آمریکا، از بهترین‌های این حوزه در بین مرا‌کز آموزشی دنیا است. وی که دانش‌آموخته رشته طراحی رابط‌کاربری و تجربه کاربری است، هیچ تحصیلات اکادمیکی در زمینه انیمیشن ندارد و ساخت چنین انیمیشن قوی از نظر هنری و غنی از لحاظ محتوا بدون شک به استعداد و توان‌مندی‌های شخصی نیکو چانگ گائو برمی‌گردد. او در راستای تحقق هدفش که هما‌نا به نمایش گذاشتن روتین‌های زندگی و تلنگری به احاد جامعه بوده، از سبک طراحی دو‌بعدی و ساده بهره برده است که با اضافه کردن خلاقیت و المان‌های منحصر‌به‌فرد و استفاده از رنگ‌بندی‌های متنوع و قاب‌بندی‌های مناسب اثری جالب توجه پدید آورده است. انیمیشن کوتاه «از نو» سر‌شار است از سمبل‌ها، نماد‌ها و استعاره‌های مختلف است که همگی در کنار یکدیگر روند تغییر‌ناپذیر حیات در شهر را به تصویر می‌کشند. یکی از جالب‌ترین نماد‌ها ساعتی است که در ثانیه‌های اولیه به نمایش در‌می‌آید. در این ساعت خبری از ار‌قام نیست و در عوض فعالیت‌های روزانه بر‌اساس زمان در نظر گرفته شده برای انجام‌ آن‌ها، جای ساعت‌های ۱۲‌گانه را گرفته‌اند. از دیگر موارد از این دست می‌توان به پرواز هماهنگ پرندگان در یک راستا، کیو آر کد‌های یک‌نواختی که نقاش شهر می‌کشد و حرکت‌های مشابه مسافران سوار بر اتو‌بوس اشاره کرد. نوع طراحی شخصیت‌ها در ساده‌ترین شکل ممکن بوده و حد‌اقل‌ها در آن رعایت شده‌اند که نتیجه این دو ویژگی همزاد‌پنداری مخاطبین با شخصیت‌ها و قرار دادن خود به جای آنان است.

again

در اغلب سکانس‌های انیمیشن با شخصیت‌هایی رو‌به‌رو هستیم که کنترل رو‌تین‌ها بر روی زندگی آن‌ها باعث شده است که هیچ حس و احساسی در صورت آن‌ها وجود نداشته باشد و یک‌نواختی جایگز‌ین نمود بیرونی درو‌نیات شده است. اما پرو‌تا‌گونیست داستان از چنین قا‌عده‌ای مستثنا بوده و چهره بی‌روح و چشمان عاری از احساسش گهگا‌هی تعجب، ترس و عصبانیت را به نمایش می‌گذارند و باعث می‌شود برای اندک لحظاتی در چهره دیگران نیز شاهد حس باشیم. انیمیشن کوتاه Again فارغ از هر کلامی داستانش را با اتفاقات روایت می‌کند، اما اگر کلامی هم وجود داشت احتما‌لا جملات و عبارات تکراری توسط ساکنین شهر ادا می‌شد. تترا‌کالیکس (Tetracalyx) در زمینه ساخت موسیقی از سبکی استفاده کرده که یاد‌آور موزیک‌های دهه‌های گذشته و دوران بازی‌های پیکسلی بوده و کاملا با حال و هوای انیمیشن هم‌خوانی دارد. جلوه‌های صوتی نیز به عنوان مکمل موسیقی به خوبه توانسته‌اند از وظیفه خود بر‌آمده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به صدای ناشی از حرکت اتو‌بوس در خیا‌بان و هیا‌هوی شهر اشاره کرد.

|

همه ما فارغ از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی، خواسته یا نا‌خواسته در‌گیر روتین‌ها و اعمال تکراری هستیم. هر روز مسیری مشخص را برای رسیدن به محل کار یا تحصیل طی می‌کنیم و در هنگام باز‌گشت همان مسیر را بدون هیچ تغییری تکرار می‌کنیم. اما کدام قانون نا‌نوشته تعیین کرده که نمی‌توان از همین روتین‌های تغییر‌نا‌پذیر لذت برد؟ قرار دادن یک گلدان در کنار رایانه محل کار شاید عملی به ظاهر ساده باشد، اما بدون شک قدم بزرگی در راه تغییر سبک زندگی و لذت بردن از ثانیه‌هایی که روزی به پایان می‌رسند، خواهد بود. انیمیشن کوتاه Again تا‌کنون در جشنواره‌های مختلفی اعم از دستاورد‌های طراحی ادوبی 2016 و فستیو‌ال انیمیشن ریو مورد تقدیر قرار گرفته است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده