// سه شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: موفقیت Sing‌ زیر سایه‌ی «جنگ ستارگان» و آغاز اکران فیلم جدید جیم جارموش

همراه گزارش باکس آفیس و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا باشید.

|

یک هفته بعد از روزِ کریسمس و در هیاهوی ورود به سال ۲۰۱۷، با دورانی طرفیم که استودیوها فیلم‌های بزرگشان را عرضه نمی‌کنند. این روزها فقط دوران فروش فیلم‌هایی هستند که اکرانشان را قبلا شروع کرده بودند. در نتیجه این هفته خبری از اکران فیلم جدیدی نیست. در عوض این فیلم‌های مستقل و هنری هستند که یکی پس از دیگری در حال آغاز اکران محدودشان یا افزایش تعداد سینماهایشان هستند. اما قبل از اینکه به آنها برسیم، بگذارید از صدرنشین هفته یعنی «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One: A Star Wars Story) شروع کنیم که این هفته با رکوردهای جدیدی که شکست، بیشترین نظرات را به خودش جلب کرد. اولین اسپین‌آف کهکشان سینمایی جرج لوکاس در سومین هفته‌ی نمایشش ۴۹ میلیون دلار کسب کرد و پس از تنها ۱۶ روز که از اکرانش می‌گذرد، به مجموع درآمد خانگی ۴۰۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. دو روز دیرتر از «اونجرز»، شش روز دیرتر از «پارک ژوراسیک» و دو برابر زمانی که «نیرو برمی‌خیزد» برای رسیدن به این رقم نیاز داشت.

درآمد ۴۹ میلیون دلاری «روگ وان» در این هفته، این فیلم را پشت سر «پارک ژوراسیک» (۵۴/۴ میلیون)، «اونجرز» (۵۵/۶ میلیون)، «آواتار» (۶۸/۴ میلیون) و «نیرو برمی‌خیزد» (۹۰/۲ میلیون) در رده‌ی پنجم بهترین درآمد‌های هفته‌ی سوم تاریخ قرار می‌دهد. «روگ وان» همچنین در هفته‌ی سومش با ۲۳ درصد افت فروش مواجه شد که خیلی بهتر از افت فروش ۳۹ درصدی «نیرو برمی‌خیزد» است. ساخته‌ی گرت ادواردز تاکنون ۴۲۵ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی فروخته است که آن را در رده‌ی چهاردهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تمام دوران‌ها قرار می‌دهد. همچنین «روگ وان» با این رقم رسما پشت سر «در جستجوی دوری» و بالاتر از «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» تبدیل به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ شده است. این یعنی علاوه‌بر سه فیلم برتر، شش فیلم از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ از محصولات دیزنی هستند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فیلم توانایی دست‌یابی به فروش خانگی بالای ۵۰۰ میلیون را دارد. «روگ وان» هم‌اکنون بیش از ۷۷۴ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

بعد از «روگ وان»، بهترین عملکرد باکس آفیس این هفته متعلق به «آواز بخوان» (Sing) است که زیر سایه‌ی امپراتوری «روگ وان» دارد به رقم‌های معرکه‌ای دست پیدا می‌کند. جدیدترین ساخته‌ی استودیوی ایلومینیشن در جریان دومین هفته‌ی نمایشش ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کسب کرد. این انیمیشن ۷۵ میلیون دلاری تاکنون چیزی حدود ۱۷۷ میلیون دلار از گیشه‌ی خانگی کسب کرده است. «آواز بخوان» اگر با همین فرمان ادامه بدهد، پتانسیل این را دارد تا به مجموع درآمد خانگی بالای ۲۵۰ میلیون دست پیدا کند. همچنین مجموع فروش جهانی این فیلم ۲۸۱ میلیون دلار تخمین زده شده است. بعد از «زندگی مخفی حیوانات خانگی» این دومین موفقیت تجاری سازندگان «من نفرت‌انگیز» در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

یک پله پایین‌تر از «آواز بخوان» به «مسافران» (Passengers) برمی‌خوریم که در دومین هفته‌ی اکرانش ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به جیب زد. این عاشقانه‌ی علمی‌-تخیلی که با بودجه‌ی ۱۱۰ میلیون دلار ساخته شده، بعد از ۱۳ روزی که از اکرانش گذشته، ۶۶ میلیون دلار در گیشه‌ی امریکای شمالی فروخته است. «مسافران» دارد خیلی شبیه به «دختری با خالکوبی اژدها» عمل می‌کند که باعث می‌شود سونی امیدوار به دست‌یابی فیلم به درآمدی فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار شود. با این حال فیلم به خاطر ستاره‌هایش یعنی کریس پرت و جنیفر لارنس از آن فیلم‌هایی است که سرنوشتش توسط تماشاگران کشورهای خارجی مشخص می‌شود. از قرار معلوم اکران فیلم از سیزدهم ژانویه در چین کلید می‌خورد. پس، از همین الان نباید پرونده‌ی فیلم را ببندیم. داستان «مسافران» هنوز ادامه دارد.

در رده‌ی پنجم جدول به درام «حصارها» (Fences) می‌رسیم که درست مثل هفته‌ی قبل پرفروش‌ترین فیلم مستقل هفته لقب گرفت. «حصارها» که در روز کریسمس تعداد سینماهایش را به ۲ هزار و ۳۰۰ سالن افزایش داده بود، از این فرصت نهایت استفاده را کرد و ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به دست آورد. «حصارها» تاکنون چیزی حدود ۳۲ میلیون و ۸۰۰ دلار فروخته و این رقم آن را به پرفروش‌ترین فیلم دنزل واشنگتن در میان فیلم‌هایی که کارگردانی کرده تبدیل می‌کند. این موفقیت فوق‌العاده‌ای برای این فیلم ۲۴ میلیون دلاری محسوب می‌شود. مخصوصا با توجه به اینکه فیلم به احتمال زیاد حداقل در یک شاخه (بهترین بازیگر زن مکمل برای وایولا دیویس) نامزد اسکار خواهد شد و در نتیجه حالا حالاها در جدول ماندگار خواهد بود. و بله، «حصارها» یک بار دیگر ثابت کرد که دنزل واشنگتن ستاره‌ی تمام‌عیاری است که اسمش تماشاگران را به سینماها می‌کشاند.

حالا که حرف از اسکاری‌ها شد بگذارید از یک مدعی جدی اسکار دیگر یعنی «لا لا لند» (La La Land) بگویم. این فیلم که هفته‌ی پیش تعداد سینماهایش را به ۷۵۰تا افزایش داده بود، با ۶۷ درصد رشد فروش روبه‌رو شد و ۹ و نیم میلیون دلار کسب کرد. جدیدترین فیلم اما استون و رایان گاسلینگ تا حالا حدود ۳۷ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی کسب کرده است. در مقایسه باید گفت «لا لا لند» در حال حاضر دارد در حد و اندازه‌‌ی «نمایش‌نامه‌ی مثبت‌اندیشی» (Silver Lining Playbook) و «بازی تقلید» (Imitation Game) می‌فروشد که که هر دو به ترتیب کارشان را با ۱۳۲ و ۹۲ میلیون دلار به پایان رساندند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که «لا لا لند» هم با توجه به استقبالی که ازش شده، به فراتر از این اعداد قدم بگذارد. «لا لا لند» هم‌اکنون از مجموع درآمد ۲۶ میلیون دلاری «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell Or High Water) که قبل از این پرفروش‌ترین اکران محدود ۲۰۱۶ بود، عبور کرده است.

کمدی «چرا اون؟» (Why Him) در دومین هفته‌ی نمایشش ۱۰ میلیون دلار کسب کرد. جدیدترین فیلم جیمز فرانکو و برایان کرنستون تا حالا حدود ۳۷ و نیم میلیون دلار به جیب زده است. تحلیلگران فکر می‌کنند این در حد عملکرد موفقیت‌آمیزی که از کمدی‌های دوران کریسمس انتظار داریم نیست، اما همزمان فیلم با توجه به کیفیت نه چندان خوبش و استقبال ضعیف منتقدان بهتر از آن چیزی که می‌ترسیدیم ظاهر شده است. این در حالی بود که فیلم ویدیو گیمی «فرقه اساسین» (Assassin’s Creed) در دومین هفته‌ی اکرانش ۸ میلیون دلار فروخت و با تجربه‌ی ۲۱ درصد افت فروش در رده‌ی هشتم جدول قرار گرفت. اکشن مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار تا حالا ۴۱ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی کسب کرده است. این رقم «فرقه اساسین» را در رده‌ی پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های ویدیو گیمی قرار می‌دهد. خبر بد برای محصول کمپانی فاکس این است که با فیلمی طرفیم که بعد از تعطیلات به سرعت ناپدید خواهد شد. مخصوصا با توجه به آغاز اکران «دنیای زیرین: جنگ‌های خون» (Underworld: Blood Wars) از هفته‌ی آینده و «رزیدنت ایول: آخرین فصل» (Resident Evil Final Chapter) که اواخر ژانویه روی پرده می‌رود. «فرقه اساسین» که ۱۲۵ میلیون دلار خرج ساختش شده برای نجات پیدا کردن از این شرایط باید منتظر معجزه‌ای از بازارهای خارجی باشد.

در زمینه‌ی فیلم‌های مستقل «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) را داریم که جزو فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که اکران محدودشان آغاز شده، اما هنوز به‌طور گسترده منتشر نشده‌اند. این کمدی/درام تاریخی که کارش را در روز کریسمس با نمایش در ۲۵ سال سینما شروع کرده بود، رقم عالی ۸۱۵ هزار دلار را کسب کرد. این فیلم تاکنون ۲ میلیون و ۴۵۶ هزار دلار در خرانه دارد. این فیلم جمعه‌ی این هفته اکران گسترده‌اش را در دو هزار و ۳۰۰ سینما آغاز می‌کند. تریلر «روز  میهن‌پرستان» (Patriots Day) نیز موفق شد در دومین آخرهفته‌اش قوی ظاهر شود. این فیلم به کارگردانی پیتر برگ و بازی مارک والبرگ، فیلمی درباره‌ی بمب‌گذاری مسابقه‌ی ماراتن بوستون در سال ۲۰۱۳ است. فیلم یک ۱۴۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۷۱۷ هزار دلار رساند. اکران گسترده‌ی فیلم از ۱۳ ژانویه آغاز می‌شود.

مهم‌ترین خبر این هفته‌ی کساد اما آغاز اکران دو فیلم مستقل جدید در دقیقه‌ی ۹۰ برای مورد توجه قرار گرفتن توسط آکادمی اسکار بود. اولی درام «زنان قرن بیستمی» (20th Century Women) بود که در چهار سینما اکران شد. ساخته‌ی تحسین‌شده‌ی مایک میلز در اولین آخرهفته‌اش ۱۱۲ هزار و ۷۰۵ دلار کسب کرد. فیلم دوم هم «پترسون» (Paterson)، فیلم جدید جیم جارموش بود که در چهار سینما روی پرده رفت. این فیلم که آدام درایور و گلشیفته فراهانی را به عنوان بازیگران اصلی‌‌اش دارد، ۷۰ هزار و ۷۶۰ دلار کسب کرد.

بگذارید از «سکوت» (Silence)، تازه‌ترین اثر مارتین اسکورسیزی هم بگویم که در دومین آخرهفته‌اش ۷۴ هزار دلار دیگر به دست آورد و مجموع درآمدش را به حدود ۳۲۲ هزار دلار رساند. اکران گسترده‌ی این فیلم از ۱۳ ژانویه آغاز می‌شود و از آنجایی که با فیلم بسیار تحسین‌شده اما غیرعامه‌پسندی طرف هستیم، دنبال کردن عملکرد فیلم در جریان اکران گسترده‌اش جالب خواهد بود. راستی در نهایت بگذارید سراغی هم از علمی‌تخیلی «ورود» (Arrival) بگیریم که همین‌طوری روی عدد ۹۲ میلیون گیر کرده است و برای عبور از ۱۰۰ میلیون دلار مجموع درآمد خانگی به نامزدی اسکار احتیاج دارد که امیدواریم چنین اتفاقی برایش بیافتد. این در حالی است که این فیلم هم‌اکنون ۱۵۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Rogue One: A Star Wars Story۴۹/۳ میلیون دلار
۲Sing۴۱/۴ میلیون دلار
۳Passengers۱۵/۴ میلیون دلار
۴Moana ۱۰/۱۵ میلیون دلار
۵Fences ۱۰/۱ میلیون دلار
۶Why Him۹/۵ میلیون دلار
۷La La Land۹/۳ میلیون دلار
۸Assassin’s Creed ۷/۹ میلیون دلار
۹Manchester by the Sea۴/۱۷ میلیون دلار
۱۰Collateral Beauty۴/۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

حصارها

Fences

درام «حصار‌ها‌» که چند وقتی می‌شود اکرانش را آغاز کرده، اقتباسی از نمایش‌نامه‌ی آگوست ویلسون است که برنده‌ی جایزه‌ی معتبر پولیتزر شده و تئاتری هم که براساس آن ساخته شده است، برنده‌ی جایزه‌ی تونی شده است. «حصارها» درباره‌ی پدری با بازی دنزل واشنگتن است که در دهه‌ی ۵۰ ایالات متحده با مشکلات تبعیض نژادی دست و پنجه نرم می‌کند و سعی می‌‌کند خانواده‌اش را در مقابله با مشکلات داخلی و خارجی مدیریت کند. فیلم توسط خود واشنگتن ساخته شده که این سومین تجربه‌ی کارگردانی او محسوب می‌شود. نقش همسر کاراکتر واشنگتن را هم وایولا دیویس برعهده دارد. از این فیلم به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی بهترین فیلم اسکار یاد می‌کنند.

پیتر تراویس از رولینگ استون در توصیف فیلم گفته است: «"حصارها" به بوق و کرنای هالیوود نیاز ندارد. این نویسنده، این کارگردان و این بازیگران آن‌قدر شگفت‌انگیز هستند که برای جلب توجه‌‌تان کافی هستند». میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را فوق‌العاده دوست دارد می‌نویسد: «واشنگتن علاو‌ه‌بر یکی از بهترین هنرنمایی‌های سال، در کارگردانی خودش هم یکی از بهترین هنرنمایی‌های تاریخ سینما را ارائه می‌دهد». کنت توران از لس آنجلس تایمز می‌آورد: «یکی از نقاط قوتِ آگوست ویلسون توانایی‌اش در ترکیب درام‌ شخصی با تم‌های گسترده‌ی اجتماعی بود و فیلم هم به‌طرز شیوایی حاوی این نقطه‌ی قوت است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۸ است.

 

چرا اون؟

Why Him

«چرا اون؟» درباره‌ی پدری دوست‌داشتنی به اسم نِد (برایان کرنستون) است که یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که بیش از اندازه نگران دخترش است. ماجرا از جایی شروع می‌شود که او در جریان تعطیلات برای دیدن دخترش به استنفورد سفر می‌کند و آنجا با بزرگ‌ترین کابوسش روبه‌رو می‌شود: نامزد دخترش که یک میلیاردرِ خوش‌قلب اما عجیب و غریبِ سیلیکون وَلی به اسم لرید (جیمز فرانکو) است. ند همان ابتدا به این نتیجه می‌رسد که این پسر، شریک زندگی مناسبی برای دخترش نیست. رقابت یک‌طرفه‌ی ند برای اثبات نامناسب بودن ند وقتی از کنترل خارج می‌شود که او خودش را در خانه‌ی تکنولوژیک و پرزرق و برق لرید پیدا می‌کند. همه‌ی اینها به کمدی متوسط و رو به ضعیفی انجامیده که کرنستون و فرانکو را در بهترین وضعیتشان به تصویر نمی‌کشد.

منتقد ایندی‌وایر که از فیلم راضی نیست می‌نویسد: «میزان شوخی‌های موفق با جلو رفتن فیلم و عجیب و غریب‌تر شدن سناریو بهتر می‌شود، اما تا زمانی که به آن نقطه برسید باید کمی صبر و حوصله داشته باشید». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده می‌آورد: «نمی‌خواهم دروغ بگویم. من خندیدم. اما نه به سختی یا اندازه‌ای که دوست داشتم. "چرا اون؟" به اندازه‌ی کافی از شوخی‌های موثر که شامل هر دو نوع هوشمندانه و حال‌به‌هم‌زن است بهره می‌برد، اما همزمان از همان چیزی ضربه خورده است که در بسیاری از کمدی‌های مدرن یافت می‌شود. پیاز داغ بسیاری از جوک‌ها بیش از اندازه زیاد است و همین باعث شده تا نتیجه به چیزی تهوع‌آور کشیده شود یا خنده‌دار بودنشان را از دست بدهند یا به تکرار بیافتند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۸ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده