بررسی لپ تاپ گیمینگ Acer Predator G9-793

بررسی لپ تاپ گیمینگ Acer Predator G9-793

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۲

به نظر شما یک لپ‌تاپ رده حرفه‌ای مخصوص بازی تا چه حد می‌تواند انتظارِ گیمرها را در بازی‌های امروزی برآورده کند؟

شرکت Acer یکی از سازندگانِ بزرگ و قدیمی رایانه‌های شخصی است که نزدیک به دو سال پیش تصمیم گرفت به صورت جدی و با توان بیشتر به عرصه‌ی رقابتِ سیستم‌های مخصوص بازی وارد شود و با همین ایده سری جدید لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی با نام Predator را به بازار عرضه کرد. نسل Predator به مرورِ زمان توسعه و بهبود یافته و برخی اشکالات ابتدایی آن برطرف شده است و حالا به آخرین محصول از سری جدیدِ آن با مدل G9-793 رسیده‌ایم که ضمن داشتن اشتراکاتِ فراوان با مدل‌های قبلی این سری، برخی اصلاحات ریز و درشت در طراحی و قطعاتِ استفاده شده را در خود جای داده است.

ایسر همزمان با عرضه‌ی محصولات گرافیکی پاسکال، خط تولید Predator را ارتقا داده و کارت‌های گرافیکی GTX 1060 و GTX 1070 را هم در مدل‌های جدید اضافه کرده است. همچنین برخی امکانات جدید مثل FrostCore هم به سیستم تهویه‌ی دستگاه اضافه شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مدل پیشِ روی ما از پردازنده‌ قدرتمند اسکای‌لیک با مدل Core i7- 6700HQ، میزان ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی DDR4 و تراشه‌ی گرافیکی رده بالای نسل پاسکال با مدل GTX 1070 بهره گرفته‌ که ۸ گیگابایت رم گرافیکی اختصاصی GDDR5 هم دارد. همچنین این محصول یک SSD نسبتا سریع ۲۵۶ گیگابایتی را در کنار یک هارددیسک دو ترابایتی در دل خود جای داده و از امکانات پیشرفته‌ای نظیر نمایشگر IPS با قابلیت G-Sync از انویدیا و درگاهِ ارتباطی پر سرعت Thunderbolt 3 برخوردار شده است.

لپ‌تاپ گیمینگ Predator G9-793 از طرف شرکت معیار برای بررسی در اختیار زومجی قرار گرفته است.

طراحی و بدنه

این مدل از Predator هم مانند نسل‌های گذشته از بدنه‌ی مشکی از جنس پلاستیکِ مقاوم و در عین حال نرم استفاده کرده که لمس کردنش حسی خوبی را القا می‌کند، اما نه به اندازه‌ی کیفیتی که بدنه‌‌های فلزی برس خورده در برخی مدل‌های بررسی شده‌ی دیگر القا می‌کردند. لوگوی فلزی Predator روی دستگاه حک شده و با LED های پر نورِ قرمز رنگ هنگام کار روشن می‌شود که ممکن است در تاریکی برای برخی افراد کمی آزار دهنده به نظر برسد. از قضا نورِ این لوگو با نور پس زمینه‌ی صفحه کلید و نرم افزار مخصوصِ آن قابل تغییر و یا خاموش شدن است.

ACER G9 793 Predator

در جای جایِ بدنه رنگِ قرمز به طراحی مشکی اضافه شده و مخصوصا در پوششِ مشبک بلندگوها در جلوی بدنه و خروجی‌های بزرگ و اگزوز مانندِ هوا در پشت بدنه از الگوهای پنجره‌ای با قابِ قرمز رنگ استفاده شده است. در پایین نمایشگر و در کلیدِ شفاف Power، کلیدهای اختصاصی ماکرو در کنار صفحه کلید، نوار باریکِ احاطه کننده‌ی Touchpad و همچنین دکمه‌های جهتی و WASD هم از نور پس زمینه‌ی قرمز و پلاستیک قرمز رنگ استفاده شده است تا طراحی بابِ میل گیمرها را در مجموع فرآهم کرده باشد، اما بعید نیست که برای برخی کاربران هم بیش از حد فانتزی به نظر برسد. در مجموع شاسی دستگاه از استحکام بالایی برخوردار است، اما بدنه و مخصوصا استراحت‌گاه دست‌ها در پایین صفحه کلید و پد لمسی مستعد جذبِ چربی و اثر انگشت است و می‌تواند به سرعت آلودگی را نمایان کند.

در زیر دستگاه هم خروجی ساب ووفر باز با رنگ قرمز پوشیده شده و کلیدی قرار گرفته که با تغییر وضعیتِ آن می‌توان درایو نوری را به سهولت از شیارِ کناری دستگاه خارج کرد و به جای آن یک تهویه‌ی اضافی ساخته شده توسط Cooler Master با فنِ مجزا را به فن‌های موجود اضافه کرد تا قابلیت دفع حرارتی دستگاه باز هم بیش از پیش افزایش پیدا کند.

از نظر ابعاد هم با دستگاه نسبتا بزرگی مواجه هستیم که در ضخامت به ۴ سانتی‌متر و در طول و عرض به ترتیب به ۴۲ و ۳۲ سانتی‌متر بالغ می‌شود. این لپ‌تاپ به شکل محسوسی از مدل‌های رقیب سنگین‌تر است و ۴.۲۳ کیلوگرم وزن دارد که کار جابجایی آن را کمی دشوار و پر زحمت‌تر می‌کند.

مشخصات سخت افزاری لپ تاپ

کد محصول ACER Predator 17 G9-793-79ZP
سیستم عاملNone
پردازندهIntel® Core™ i7 Skylake-6700HQ 2.6 GHz
نمایشگر17.3″ FHD, (1920*1080)  IPS with Nvidia G-Sync - matte Pannel
حافظه2X 16GB DDR4 = 32GB
سرعت حافظه2133MHz
حداکثر ظرفیت حافظه64GB - 2 Slots
تراشه ی گرافیکی Intel® HD Graphics 530/ NVIDIA GeForce GTX1070 8GB  GDDR5
ذخیره ساز256GB M.2 SSD (AHCI SATA) + 2TB 7200RPM
دیسک نوریDVD Super Multi
صفحه کلیدChiclet Backlite RGB LED
کارت صداRealtek ALC255 with Stereo Speakers + Subwoofer ،Dolby Audio
اتصال کابلیQualcomm/Atheros e2400 PCI-E Gigabit
اتصال بی سیمKiller Wireless-n/a/ac 1535 Wireless b/g/n/ac
بلوتوثBluetooth V4.1
وب کمHD Camera
باتری8-Cell 88 Wh, 6000 mAh Lithium-Ion
ابعاد40W) x 423 (H) x 322 (D)mm
وزن4.23kg w/ battery
گارانتی3Years from Acer

نمایشگر

دستگاه مورد بررسی دارای نمایشگری از نوع IPS است و فرکانس بازسازی تصویر ۷۵ هرتز دارد که بالاتر از پنل‌های ۶۰ هرتز معمولی است. کیفیت کلی، طیف رنگی و زاویه‌ی دید این پنل در رده‌ی بالای جدولِ پنل‌های بررسی شده قرار می‌گیرد. بررسی ما همچنین نشان داد که این پنل با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا همان FHD نه تنها نسبت به مدل‌های عالیِ تاکنون بررسی شده ضعفی ندارد، بلکه با بهره گیری از تراشه‌ی G-Sync می‌تواند تجربه‌ای فوق العاده را در بازی‌ها ارائه کند. حرکت و تغییرِ صحنه‌ در بازی‌ها بسیار روان و بدون کمترین وقفه و لگ نمایش داده می‌شود و هیچ‌گاه حس نخواهید کرد که به خاطر سنگینی بازی در برخی صحنه‌ها با افتِ فریم روبرو هستید. نرخِ فریم تولیدی تراشه‌ی گرافیکی در محدوده‌ی ۴۰ فریم بر ثانیه همان‌گونه به نظر خواهد رسید که با نرخ فریمی در حد نهایتِ ۷۵ فریم قابلِ نمایش در این پنل تجربه خواهید کرد و این ویژگی برای گیمرها دستاوردی عالی و توصیف ناپذیر است که انویدیا با G-Sync آن را در اختیار قرار داده است.

G9 793 Display

پنل مورد آزمایش ما از نظر نور پس زمینه هم یکنواختی مناسبی داشت و اثری از مشکلِ نشتی نور در گوشه‌های پنل مشاهده نشد. کنتراست بالای صفحه هم باعث می‌شد برای استفاده از دستگاه در فضای آزاد و یا زیر نور آفتاب مشکل خاصی ایجاد نشود.

 

پردازنده و حافظه‌ی اصلی

CPU-Z ACER G9 793

در این محصول از جدیدترین نسل پردازنده‌های اسکای‌لیک ساخت اینتل و یکی از قوی‌ترین مدل‌های آن استفاده شده است و می‌توان در پردازش‌های سنگین هم روی آن حساب باز کرد. پردازنده‌ی Core i7 -6700HQ با ۶ مگابایت حافظه‌ی کش و حداکثر فرکانس توربوی ۳.۵ گیگاهرتز قادر است تا در حالت ذخیره‌ی انرژی یا همان Power Saver Mode در هنگام کار روی باتری، سرعت ساعت کاری خود را به ۸۰۰ مگاهرتز کاهش دهد. توان حرارتی در نظر گرفته شده برای آن هم ۴۵ وات است، هر چند که امکان اورکلاک این پردازنده نیز مهیا شده است.

حافظه‌ی اصلی هم با استفاده از دو ماجول رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز و ساخت Hynix تامین شده و تایمینگِ آن هم 36-15-15-15 است. این ماجول‌ها در حالت XMP از ۲۴۰۰ مگاهرتز هم با تایمینگ 39-17-17-17 پشتیبانی می‌کند. این لپ‌تاپ امکان نصب ماجول‌های DDR4 تا سقف ۶۴ گیگابایت را فراهم می‌سازد.

کارت گرافیک

ACER G9 793 GPU-Z

قلب گرافیکی این لپ‌تاپ کارت گرافیکِ GTX 1070 است که روی برد اصلی قرار می‌گیرد. این تراشه‌ با نام GP104 با پروسه‌ی ساخت ۱۶ نانومتری FinFET و بر اساس معماری Pascal ساخته شده و دارای ۲۰۴۸ هسته‌ی پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۱۴۴۳ مگاهرتز است. بسته به این که سنگینی پردازشِ گرافیکی چقدر باشد فرکانسِ Boost تراشه بین ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ مگاهرتز در نوسان خواهد بود، اما در بازی‌ها معمولا در محدوده‌ی ۱۶۰۰ مگاهرتز پایدار خواهد ماند . تراشه‌های GDDR5 هم با فرکانس ۸ گیگاهرتزی خود روی رابط ۲۵۶ بیتیِ این تراشه می‌توانند پهنای باند کلی ۲۶۲.۷ گیگابایت بر ثانیه را فرآهم کنند.

با وجود نزدیک بودنِ مشخصاتِ تراشه‌ی مذکور به تراشه‌ی GTX 1070 در کارت‌های گرافیکی پی‌سی، تفاوت‌های فاحشی وجود دارد و آن این است که هم از فرکانس بسیار پایین‌تری برای کارکردِ تراشه‌ی گرافیکی GTX 1070 در مدل لپ‌تاپی استفاده شده که قطعا در راندمان گرافیکی و بازی‌ها تاثیرگذار خواهد بود و هم به جای ۱۹۲۰ واحد پردازشی در کارت‌های پی‌سی، از ۲۰۴۸ هسته‌ی پردازشیِ گرافیکی در تراشه‌ی موبایلی استفاده شده است. در بخش بنچمارک‌ها راندمان واقعی و تاثیر این سرعت ساعتِ کاری را بررسی خواهیم کرد.

ذخیره‌ سازی

liteon cv1-8b256 zoomg

شرکت Acer برای ذخیره سازِ اصلی و درایو بوت یک مدلِ ۲۵۶ گیگابایتی با نام CV1-8B256 تولید شرکت LITEON را تدارک دیده که یک SSD رده معمولی در استانداردِ M.2 و پروتکل ارتباطی قدیمی SATA بر اساس AHCI خواهد بود. این SSD حتی از بسیاری از مدل‌های هم رده و رقیبِ دو سال گذشته هم سرعت کارکردِ پایین‌تری دارد، هر چند که هنوز از هارددیسک مکانیکی بسیار سریع‌تر  است و انتخاب مناسب‌تری است.

مدل‌های مشابه‌ی بررسی شده معمولا از آخرین استاندارد PCIe NVMe برای SSD های نسلِ جدید بهره گیری می‌کنند و حداقل در بنچمارک‌ها بسیار بهتر عمل می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید بیشینه‌ی سرعت NVMe SSD ها تا ۲۵۰۰ مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد، در حالی که مدل‌های M.2 SATA  با استاندارد AHCI مثلِ این مدل در همان رده‌ی SSD های دارای کابل SATA سرعتی حدود ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه را عرضه می‌کنند و این تفاوتِ سرعت بسیار محسوس خواهد بود. بنابراین همیشه موقع خرید دقت کنید ترجیحا مدلی را برگزینید که از یک SSD با استاندارد NVMe استفاده کرده باشد.

ذخیره سازِ دوم دستگاه هم یک هارد‌دیسک مکانیکی ۲ ترابایتی ۵۴۰۰ دور بر دقیقه و ساخت شرکت Seagate و با مدل ST2000LM003 است. داشتنِ یک ذخیره سازِ حجیم با توجه به قیمت‌های کنونی SSD ها و میزان فضایی که بازی‌های جدید اشغال می‌کنند، برای یک محصول گیمینگ کاملا ضروری به نظر می‌رسد. اما ترجیح می‌دادیم که از یک مدلِ سریع‌تر ۷۲۰۰ دور بر دقیقه استفاده شود که سرعت خواندن و نوشتنِ بیشتری دارد. بیشتر لپ‌تاپ‌های کنونی موجود در بازار هم از هارددیسک‌های معمولی ۵۴۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کنند که سرعت به مراتب کمتری دارند، اما بیشتر مدل‌های گیمینگ بررسی شده توسطِ ما از مدل‌های ۷۲۰۰ دور برخوردار بوده‌اند.

درگاه‌‌ها

G9-973 در لبه‌ی راست یک درگاه USB 3.1 از نسل دوم و Type C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 را میزبانی می‌کند. پس از آن به ترتیب دو درگاه USB 3.0 آبی رنگ HDMI ،DisplayPort و Ethernet برای شبکه تعبیه شده و در آخر هم قفلِ Kensington قرار دارد.

در سمت چپ نیز ورودی آداپتورِ برق، دو پورت USB 3.0، ورودی صدا، خروجی صدا و یک SD-Card Reader قرار گرفته و درایو نوری نیز که قابلیت جابجایی با فن خنک کننده‌ی قابل تعویض را دارد جلوتر از همه در دسترس است.

صفحه کلید و تاچ‌پد

ACER G9 793 Keyboard

صفحه کلید در نظر گرفته شده برای دستگاه از نوع جزیره‌ای یا Chiclet است و کلیدهای عددی Numpad نیز به صورت کامل در آن گنجانده شده است. تمام کلید‌ها دارای نورِ پس زمینه هستند و برای تغییر رنگ در مجموع به چهار ناحیه یا Zone تقسیم شده‌اند. رنگِ نور پس زمینه برای هر ناحیه به صورت مجزا قابل تغییر است، اما شدت روشنایی آنها قابل تغییر نیست. کلیدهای جهتی هم در پایینِ صفحه کلید، کمی پایین‌تر از بقیه‌ی کلید‌ها تعبیه شده‌اند که شاید کاربری آنها را ساده‌تر می‌کند. فاصله‌ی کلیدها از هم مناسب است و هنگام تایپ یا بازی قابل تشخیص هستند و نسبت به صفحه کلیدهای دیگر فشارِ نسبتا کمتری برای ثبت شدن نیاز دارند.

در سمت چپ صفحه کلید هم کلیدهای اختصاصی ماکرو پیاده سازی شده‌اند. یک کلید با نشانِ P در بالای پنج کلید ماکروی دیگر قرار گرفته که وظیفه‌ی سوییچ کردن بین پروفایل‌ها و در نتیجه تغییر کارکردِ ماکروهای در نظر گرفته شده برای هر کلید را انجام می‌دهد. این ماکروها و پروفایل‌های مربوطه از طریق نرم افزار اختصاصی ایسر قابل تغییر هستند. پروفایلِ پیش فرض کلید‌های اختصاصی از بالا به پایین به ترتیب برای فعال بودن دائمی کارت گرافیک انویدیا (گرافیک مجتمع کاملا غیر فعال خواهد شد)، غیر فعال کردن کلیدهای ترکیبی ویندوز یا Sticky Keys، فعال سازی حداکثر دور  فن‌های خنک کننده، تغییر حالت Multimedia و سرانجام اجرای Game Bar در ویندوز استفاده می‌شود.

G9 793 Touchpad

تاچ‌پد دستگاه هم ابعاد نسبتا بزرگی دارد و از قابلیت‌های چند لمسی هم پشتیبانی می‌کند. محیطِ صفحه لمسی را هم روشنایی قرمز رنگی احاطه کرده که با نورپردازی و رنگ آمیزی دستگاه همخوانی دارد. کلید‌های در نظر گرفته شده برای کلیکِ فیزیکی هم عملکرد و بازخورد مناسبی دارند و طوری طراحی شده‌اند که بصورت تصادفی و با فشار ناخواسته‌ی دست‌ها هم عمل نکنند. یک کلید اختصاصی هم در کنار تاچ‌پد برای فعال یا غیر فعال کردنِ آن در نظر گرفته شده است.

اسپیکر

سیستمِ بلندگوها در بخش سخت افزاری با دارا بودن فناوری Dolby Audio از چهار درایور به صورت زوج در جلوی دستگاه و دو ساب‌ووفر در زیرِ لپ‌تاپ برخوردار است که می‌توانند به کمک بخش نرم افزاری خود سیستمِ صدای فراگیرِ 4.2 را فرآهم کنند که در بین محصولاتی که تاکنون بررسی کرده‌ایم هم حجم صدای بالایی دارد و هم از کیفیت فوق العاده خوبی برخوردار است، هر چند که ممکن است صدای بیسِ قدرتمندی تولید نکنند و در حجم صدای زیاد هم مختصری اعوجاج ایجاد شود. استفاده از هدست گیمینگ هم برای شنیدن صدای تولیدی کارت صدا امکان پذیر است.

ارتباطات

ارتباط بی‌سیم دارای استاندارد 802.11ac است و دو بانده طراحی شده است.  به عنوانِ نمونه این تراشه قابلیتِ اولویت دادن به بسته‌ی بازی‌های آنلاین در هنگام ارسال و دریافت را دارد و قرار است تا سقف تئوری ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه در استاندارد ac سرعت داشته باشد.

لوازم جانبی

دیسک‌های درایور و نرم افزارهای کاربردی، دفترچه‌ی راهنمای سریع محصول و شرایطِ ضمانتِ دستگاه از محتویات اضافی همراه لپ تاپ گیمینگ ما هستند. آداپتور  برقِ ۲۳۰ واتی هم با کابل برق مربوطه در نظر گرفته شده که البته از نوع سه شاخه است و برای استفاده از آن یک کابل جدید یا تبدیل نیاز خواهید داشت.

G9 793 Extra Cooling Fan

همچنین خنک کننده‌‌ی ابتکاری ایسر با فن اضافه هم در بسته بندی لحاظ شده که در صورت نیاز قابل جایگزینی با دیسک درایور اپتیکال خواهد بود.

 

امکانات نرم افزاری

PredatorSence -۱

یک پرتال نرم افزاری و کاربردی اختصاصی با رابط گرافیکی است که شرکت ایسر آن را برای لپ‌تاپ‌های سری Predator توسعه داده و امکانات مختلفی را شامل می‌شود.

Acer PredatorSence

در صفحه‌ی اصلی در سمت چپ تنظیماتِ مربوط به کلید‌های سری P در کنار صفحه کلید برای فعالیت‌ها و پروفایل‌های مختلف قرار دارد. در میانه هم سه حالت مختلف Normal Faster و Turbo برای اورکلاک سرعت ساعت فرکانسِ کاری و تنظیم همزمان سرعتِ پردازنده و تراشه‌ی گرافیکی در نظر گرفته شده است. در سمت راستِ پنل اصلی هم می‌توان در آنِ واحد دمای پردازنده و کارت گرافیک و سرعت چرخشِ فن‌ها را رصد کرد.

G9 973 ACER Predator Sence

در بخش پروفایل‌های صفحه کلید می‌توان در بخش Key Assignment گروه‌های مختلفی تعریف کرد و در هر گروه کارکردِ مجزایی برای هر یک از ۵ کلید در سری کلیدهای P مشخص کرد. هر گروه هم با رنگِ متفاوتی در نور پس زمینه‌ی کلیدِ P قابل تشخیص خواهد بود و پیامی هم روی نمایشگر نشان داده خواهد شد. در پالت Macro هم به همان کلیدها می‌توان ترکیبی از کلیدهای دیگر را نسبت داد و سرانجام در قسمتِ Lighting تنظیمات مربوط به نورِ پس زمینه‌ی صفحه کلید قرار دارد.

همان‌گونه که گفتیم صفحه کلید به چهار ناحیه‌ی مجزا تقسیم می‌شود و رنگِ نور پس زمینه در هر ناحیه قابل تغییر یا خاموش کردن است.

۲Killer Network Manager

بخش نرم افزاری تجهیزات شبکه‌ هم با ابزار Killer Network Manager و در بخش‌های Application، Performance، WiFi Manager Network و گزینه‌های مخصوص Killer در دسترس است.

به کمک این ابزار می‌توان به برخی نرم افزارها یا بازی‌ها اولویت دسترسی و ارجحیت در ارتباطاتِ شبکه‌ای را داد و در واقع به ادعای سازنده، زمان پاسخ‌گویی و پینگ تایم مربوطه را به حداقلِ ممکن کاهش داد.

۳- Acer DustDefender

Dust Defender and Care Center Predator

برنامه‌ی اختصاصی Acer DustDefender با کارکردی ابتکاری جهتِ چرخش فن‌های سیستم را معکوس می‌کند تا مانع تجمع و رسوبِ گرد و غبار روی فن و بخش‌های داخلی سیستم خنک کننده شود. این برنامه در صورت فعال شدن هر سه ساعت یک بار این کار را انجام می‌دهد و در صورت وجودِ فعالیت سنگین و لزوم کارکرد مداوم و سریعِ فن‌ها این برنامه موقتا خود را غیر فعال خواهد کرد.

۴Acer Care Center

مجموعه‌ای از اطلاعات و ابزارهای کاربردیِ سودمند را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نمایشِ اطلاعات کلی سیستم شامل مدل دستگاه، شماره سریال و نوع سیستم عامل در بخش اطلاع رسانی قرار دارد و در هنگام تماس با پشتیبانی لازم خواهند بود. در بخش‌های دیگر هم ابزارهای بهینه سازی Startup ویندوز و حذف برنامه‌های غیر ضروری، بررسی صحتِ عملکرد دیسک‌های سیستم و همین‌طور بروز رسانی و پشتیبان گیری قابل مشاهده و استفاده هستند.

بررسی راندمان

عملکرد پردازنده و رم

CPU-Z

در این بنچمارک راندمانِ پردازنده را در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی و دسکتاپیِ همرده محک می‌زنیم. در پردازشِ تک نخی، گونه‌ی موبایل Core i7 – 6700HQ امتیاز ۱۵۰۸ را بدست آورده که در مجموع حدود ۲۶ درصد از امتیاز همتای دسکتاپی 6700K پایین‌تر است. به خاطر داشته باشید که فرکانس کاری این دو مدل در حالت پایه ۹۰۰ مگاهرتز و در حالت توربو ۷۰۰ مگاهرتز اختلاف دارند که با توجه به محدودیتِ توان مصرفی در پردازنده‌ی موبایلی امری بدیهی است. در مقایسه با پردازنده‌های موبایلی هم این پردازنده بعد از 6820HK سریع‌ترین مدلی است که تا کنون بررسی کرده‌ایم.

CineBench R15.0

این بسته‌ی نرم افزاریِ تست چند پلتفرمه بر اساس موتور پردازش و ساخت انیمیشن CINEMA 4D بنا شده و ابزار خوبی برای مقایسه‌ی راندمان پردازنده‌ها است. در اینجا پردازنده‌ی این لپ‌تاپ امتیاز ۶۵۷ را کسب می‌کند که آن را در نمودار رده‌بندیِ خود برنامه برابر با پردازنده‌ی دسکتاپی Core i7 3770 و بسیار بالاتر از پردازنده‌ی موبایلی Core i7 3720QM قرار می‌دهد. نزدیک شدن به جایگاه پردازنده‌های رده بالای پی‌سی نشان دهنده‌ی قدرت بالای پردازنده‌ی 6700HQ است. در مقایسه با پردازنده‌ی 6820HK استفاده شده در مدل قبلی هم تفاوت راندمان چشمگیری را حداقل در این بنچمارک شاهد نیستیم.

AIDA64 Extreme

در CPU Queen امتیاز ۳۷۷۸۶ را بدست آوردیم که در فرکانس ۳۱۰۰ مگاهرتز ثبت شده و آن را بالاتر از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای FX- 8350 قرار می‌دهد، اما همزمان ۱۴ درصد ضعیف‌تر از مدلِ رومیزی Core i7-2600 عمل می‌کند.

در نتایج CPU zlib و CPU AES اختلاف راندمان با پردازنده‌های هم نسل رومیزی بسیار کمتر است، به این جهت که نسل‌های اخیر پردازنده‌ها دارای شتاب‌دهنده‌های سخت افزاری برای تسریع عملیات الگوریتم‌های استاندارد (مثل الگوریتم‌های رمزگذاری و رمزگشایی AES) و پر کاربرد هستند. سرانجام در تست FPU Mandel پردازنده‌ی ما بالاتر از Core i7- 4770 غیر K جای می‌گیرد.

AIDA64 cache & memory benchmark

در این تست هم تلاش می‌کنیم پهنای باندِ حافظه‌ی DDR4 در لپ‌تاپ گیمینگ را بیازماییم. در آزمایش حافظه، پهنای باند ۳۰۰۴۰ مگابایت بر ثانیه را در عملیات خواندن ثبت کردیم و سرعت ۳۲۴۳۴ مگابایت بر ثانیه را هم حین نوشتن داده‌ها بدست آوردیم که برای یک لپ‌تاپ گیمینگِ مدرن رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود و بیش از آن چیزی است که بخواهد در باز‌ی‌ها گلوگاه باشد. امتیاز بدست آمده در هر ۴ بخش خواندن، نوشتن، کپی و تاخیر دسترسی فرق چندانی با 6700K ندارد.

عملکرد ذخیره سازی

CrystalDiskMark

قبلا گفتیم که SSD در نظر گرفته شده برای این لپ‌تاپ هر چند که از انواع M.2 انتخاب شده، اما به جای استفاده از استانداردِ مدرن NVMe از مدلِ قدیمی AHCI و کنترلرِ SATA بهره گرفته است و قاعدتا سرعت محدودتری دارد. ذخیره‌ساز اصلی ما در سرعت خواندن و نوشتنِ یکپارچه توانسته به ترتیب ۵۵۸ و ۳۵۵ مگابایت در ثانیه را مهیا کند که شباهتِ زیادی به راندمانِ مدل‌های SSD معمولی با رابط استاندارد SATA دارد. برای مقایسه یادآوری می‌کنم که در یکی از سریع‌ترین مدل‌های قبلی با نام MSI GE72VR 6RF سرعت خواندنِ ترتیبی ۲۲۲۷ مگابایت بر ثانیه و سرعتِ نوشتن هم ۱۲۹۰ مگابایت بر ثانیه بود.

Anvil's Storage Utilities

این ابزار بلاک‌های داده‌ای با اندازه‌های مختلف را روی دیسک آزمایش می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از عملکرد دیسک به دست دهد و قابلیتی که بیشتر از آزمایش قبلی دارد، سنجش میزان تاخیر در هر یک از درخواست‌های مورد بررسی و ثبت شاخص IOPS ( تعداد عملیات خواندن/نوشتن در ثانیه) است.

در اینجا امتیاز ۳۷۲۰ را برای این SSD بدست آوردیم که باز هم به میزانِ قابل توجهی کمتر از SSD های پُرسرعت بررسی شده‌ی دیگر است، اما همچنان بسیار سریع‌تر از هاردیسک‌های معمولی به شمار می‌رود. مقایسه بین آمار SSD و هارددیسک نشان‌دهنده‌ی این مطلب است که دیسک مکانیکی علاوه بر سرعت کمتر به میزان بسیار زیادی هم درخواست‌ها را با تاخیر انجام می‌دهد و باعث کندی کلی سیستم و ایجاد گلوگاه می‌شود و برای سیستم عامل مناسب نیست.

عملکرد گرافیکی و بازی‌ها

در اینجا آزمون‌های سنجش سرعت بخش گرافیکی دستگاه را انجام می‌دهیم که شامل یک بنچمارک استاندارد 3DMark 2013 و تست Fire Strike و ۴ عنوان منتخب از بازی‌های روز است که روی دستگاه‌های دیگر هم به اجرا درآمده است. امتیازات در نهایت با نتایجِ حاصل از بررسی‌های قبلی هم مقایسه می‌شوند تا دید بهتری نسبت به راندمان محصول حاصل شود.

3DMark 2013

َACER G9 793 Predator 3DMARK

قبلا گفتیم ایسر تراشه‌ی گرافیکی GTX 1070 با هسته‌های پردازشیِ بیشتر از مدل دسکتاپی را در این لپ‌تاپِ تعبیه کرده، اما از سوی دیگر فرکانس کاری آن به مراتب کمتر از مدل‌های مرجع کارت‌های مجزای پی‌سی در نظر گرفته شده است. حالا باید ببینیم که توازن در راندمانِ نهایی تا چه حد حفظ شده است. امتیاز ۱۳۲۴۴ در تست Fire Strike به تنهایی ثابت می‌کند که باید انتظار راندمان بسیار بیشتری را نسبت به GTX 1060 داشته باشیم و همزمان قادر باشیم کیفیت گرافیکی بالاتر را هم در بازی‌های جدید تجربه کنیم. در اینجا توانسته‌ایم ۳۷ درصد راندمانِ بیشتر را در مقایسه با لپ‌تاپ MSI GE72VR 6RF که گرافیک GTX 1060 دارد بدست آوریم و نسبت به سریع‌ترین تراشه‌ی گرافیکی نسل پیش یعنی GTX 980m هم ۶۱ درصد امتیاز بالاتری کسب کرده‌ایم که در نوع خود جهشی بلند محسوب می‌شود و پیشرفتی ستودنی است.

Fallout 4

در فال آوت 4 با  بروز رسانی ۱.۴ توانستیم با بالاترین تنظیماتِ ممکن (به جز دو گزینه‌ای که با کمک انویدیا در آپدیت ۱.۳ به بازی اضافه شده) و گزینه‌های اختصاصی دیگر، میانگین قابلِ بازیِ ۸۶ فریم در ثانیه را بدست آوریم که تجربه‌ای فراتر از ایده‌آل و بیش از نیاز این بازی است و به راحتی می‌توان گزینه‌های گرافیکی دیگر را نیز در تنظیمات بازی فعال کرد و از اجرای آن لذت برد.

AC: Syndicate

این بازی در رزولوشن 1080p و آخرین تنظیمات گرافیکی روی تراشه‌ی GTX 960m قابل بازی نبود، با GTX 1060 هم تنها به کمکِ تراشه‌ی G-Sync کیفیت اجرای بالایی داشت، ولی اکنون با داشتنِ میانگین ۶۱ فریم بر ثانیه می‌توانید آن را در بهترین حالتِ ممکن اجرا کرده و بدون نیاز به G-Sync هم تجربه‌ی بی نقصی را در بازی داشته باشید. در این بازی هم ۵۶ درصد راندمانِ بالاتر را نسبت به مدل قبلیِ بررسی شده با تراشه‌ی گرافیکی GTX 1060 ثبت کرده‌ایم که حاکی از اختلاف فاحش راندمان بین این دو مدل است.

COD: Black Ops 3

بعید است که قصد نداشته باشید یکی از بازی‌های جدیدِ این سری را حتی برای تجربه‌ی بخشِ داستانی آن هم که شده، حداقل یک بار روی سیستم گیمینگِ خود اجرا کنید. لپ‌تاپ G9-793 در این بازی هم توانسته به روال بازی‌های قبلی نرخ فریمی فراتر از نیاز را تولید کند و پس از کارت‌های دو قلوی GTX 970 در جایگاه دومِ رده بندی ما قرار بگیرد که البته در بین خود لپ‌تاپ‌ها جایگاه اول و رکوردی جدید محسوب می‌شود. کمینه‌ی فریم بدست آمده در بنچمارکِ ما از کارت GTX 980 اورکلاک شده هم بالاتر است و توان بالقوه‌ی تراشه‌های پاسکال را با وجود سرعت ساعت پایین‌تر و محدودیت‌های دیگر در یک لپ‌تاپِ قابل حمل نمایان می‌کند.

راندمان دایرکت ایکس 12: Ashes of Singularity

در اینجا بنچمارک داخلی یک بازی تحت دایرکت ایکس 12 را هم در مجموعه ابزارهای سنجش راندمان خود جای داده‌ایم تا بتوانیم یک برداشت کلی در مقایسه‌ی راندمانِ این API با محصولات دیگر بدست آوریم. تنظیماتِ پیش فرض ما در این بازی حالت Crazy است که بسیار سنگین است و تنها برای مقایسه و سنجشِ Overhead ایجاد شده استفاده می‌شود. در حالتِ عادی باید تنظیمات Standard یا High را بر روی لپ‌تاپ‌های ضعیف‌تر استفاده کرد تا فریم متوسط قابلِ بازی دریافت شود.

با وجود این تنظیمات سنگین که معمولا برای اجرا روی قوی‌ترین کارت‌های گرافیکی هم نَفَسِ کارت را به شماره می‌اندازد، GTX 1070 در اینجا توانسته میانگینِ ۴۶.۹ را در مجموع تمام تست‌ها کسب کند که در میان مدل‌های لپ‌تاپی امتیاز بالایی محسوب می‌شود.

G9 793 DX 12

عملکرد روی باتری

3DMark 2013

بنچمارک را این بار در حالت کار روی باتری و بدون تغییر دستیِ هیچ یک از تنظیمات انجام دادیم. امتیاز تست Fire Strike از ۱۳۲۴۴ به ۱۱۰۱۷ تقلیل پیدا کرد که حدود ۱۷ درصد افت راندمان گرافیکی در هنگامِ کار بدون اتصال آداپتور را نشان می‌دهد. بر خلاف بیشتر مدل‌های تست شده، افت راندمان در هنگام استفاده از باتری زیاد نیست، اما باید انتظار داشته باشید که شارژ آن به سرعت رو به اتمام رود. با این اوصاف باز هم اجرای بازی‌های سنگین فقط روی برق شهری معقول است، چرا که در غیر این صورت دستگاه شما با سرعت زیادی از کارکردش ناتوان خواهد شد، ولی بازی‌های سبک برای مواقعِ عدم دسترسی به منبع تغذیه‌ی خارجی هم قابل استفاده خواهند بود و باتری هم زمانِ طولانی‌تری دوام خواهد داشت.

Fallout 4

برای سنجش بهتر ماندگاری باتری با اولویت بازی، ابتدا شارژِ باتری را به ۱۰۰ درصد رساندیم و سپس با قطع منبع برق آداپتور بلافاصله به اجرای بازی پرداختیم. مدت زمانی که به خاموش شدن کامل دستگاه منتهی شد ۳۶ دقیقه اندازه گیری شده است که با وجود کاهشِ فرکانس کاری قطعات (و در نتیجه افت راندمان) و فعال شدن گزینه‌های کاهش مصرف انرژی، باز هم زمان اندکی است و به نظر ما بهتر بود که فرکانس‌های کاری در حالت کار روی باتری باز هم پایین‌تر از این در نظر گرفته می‌شد تا دوامِ شارژ را بیشتر کند.

همین آزمایش را با پخش فیلم ۱۰۸۰ هم تکرار کردیم و به زمان ۵۷ دقیقه رسیدیم. نتیجه این که عملکرد باتری دستگاه کمی پایین‌تر از نتایج بدست آمده با محصولاتِ قبلی با بازدهی قابل قبول بوده است، اما اگر تراشه‌ی گرافیکی مجتمعِ اینتل را با همان کلید مخصوص در سری کلیدهای P فعال کنیم دوام باتریِ بهتری خواهیم داشت، ولی باید قید اجرای بازی‌های سنگین را هم بزنید.

دما

برای سنجش بیشینه‌ی دمای تولیدی سعی کردیم دو سناریوی متفاوت را روی آن اجرا کنیم. ابتدا آزمون  Cinebench R15.0 را در نظر گرفتیم که بار کاری زیادی روی پردازنده می‌گذارد، تا بتوانیم همزمان بیشترین دمای پردازنده را ثبت کنیم. در پایان بالاترین دمای ثبت شده در داغ‌ترین هسته ۸۳ درجه‌ی سانتی‌گراد بود که هنوز در محدوده‌ی طبیعی کارکردِ پردازنده و بسیار کمتر از سقفی است که نیاز به کاهش مکررِ فرکانس کاری پردازنده باشد. در نظر داشته باشید که دمای پکیج پردازنده یا دمای سوکت همیشه پایین‌تر از میزان ثبت شده روی هسته‌ها است.

برای GPU هم به کمک ابزار خود ام‌اس‌آی حرارت تراشه‌ی GP104 را در تمام مدت بررسی زیر نظر داشتیم و در پایان بیشترین میزان ثبت شده در حین بازی ۷۴ درجه تعیین شد که دمای بسیار مناسبی در این سطح محسوب شده و با وجودِ افزایش دور فن و تولید نویز بیشتر باز هم به سطح نویز تولیدی و سر و صدای زیادِ برخی مدل‌های بررسی شده و رقیب نمی‌رسد و به طرز محسوسی کم صداتر است. در این حین بدنه‌ی دستگاه و زیر صفحه کلید هم هنگام لمس شدن حرارتی غیر عادی را از خود بروز نمی‌دهند و از این نظر هم این مدل دارای مزیتِ بارزی است. در مجموع شاهد کارکردی کم صدا و با دفع حرارتِ نسبتا معقولی بودیم.

جمع بندی

Predator G9-793 در نگاه اول و در بین لپ‌تاپ‌های دیگر محصولی درشت اندام و با ابعادِ زیاد به نظر می‌رسد و وقتی تصمیم به کارکردن با آن بگیرید، وزن زیادش هم کاملا احساس خواهد شد. از نظر طراحی ظاهری هم  شاید به نظر بیش از حد رنگ و لعابِ فانتزی گرفته باشد، اما مدتی بعد و وقتی که کارکرد آن را در رده‌های مختلف بررسی می‌کنید و به قابلیت‌‌های بالای نمایشگر، سیستم صوتی و مهمتر از همه کارت گرافیکِ رده حرفه‌ای آن پی می‌برید، کمی در برداشتِ اولیه و پیش داوری خود تجدید نظر خواهید کرد.

همان گونه که دیدید نمایشگرِ ١٧.٣ اینچی از نوع IPS انتخاب شده و فرکانسِ بازیابی تصویر ٧۵ هرتزی و تراشه‌ی G-Sync هم دارد که به اجرای روان بازی‌ها حتی در نرخِ فریم‌های پایین هم کمک بسیار شایانی می‌کند. بر اساس بررسی ما این پنل طیف رنگی مناسبی را نمایش می‌دهد و از زاویه‌ی دید بالایی هم برخوردار است. از نظر نشت نورِ پس زمینه یا دنباله‌ی شبح مانند اشیای متحرک (Ghosting) هم در این مدل مشکلی را مشاهده نکردیم.

سیستم صوتیِ پیاده شده در شاسی این دستگاه یکی از قوی‌ترین مدل‌هایی بود که تا کنون بررسی کرده بودیم و با وجود برخی ضعف‌های کوچک باز هم باعث جلبِ توجه همکاران می‌شد و کیفیتی در حد راهکارهای رومیزی برای پی‌سی‌های خانگی داشت. استفاده از صفحه کلیدِ با کیفیت و نور پس زمینه‌ی تمام رنگی در کنار کلید‌های ابداعی و کاربردی سری P نیز ابتکار جالبی بود و کارآمدی دستگاه را در این زمینه بالاتر برده بود.

Acer G9 793

از لحاظ پورت‌های ارتباطی هم اضافه شدن Thunderbolt 3 امکان استفاده از کارت‌های گرافیک یا دستگاه‌های پر سرعتِ اکسترنال را در آینده به لپ‌تاپ اضافه می‌کند که برای دستگاهی با این مشخصات یک قابلیت اضافه بر سازمان است و هر گونه خلایی را در این زمینه رفع می‌کند.

کارکرد سیستم خنک کننده در این محصولی خیلی خوب بود و با وجود بهره گیری از پردازنده و تراشه‌ی گرافیکیِ قدرتمند، آنچنان که فکر می‌کردیم افزایش دورِ فن‌ها باعث سر و صدای زیادی نمی‌شد و به مدد بهره‌ گیری از خنک کننده‌ و دریچه‌های خروجی هوای بزرگ این محصول به خوبی توانسته توازن مناسبی بین نویز و راندمان برقرار کند.

اگر بخواهیم به جنبه‌های منفی و کاستی‌های آن هم نگاهی داشته باشیم از ذخیره ساز اصلی آغاز می‌کنیم. استفاده از SSD رده معمولی در این محصول قدرتمند و با قیمت بالا از نظر ما اقدام مناسبی نبود، مخصوصا در شرایطی که سازندگان رقیب از محصولات پر سرعتی نظیر SSD های معروف سامسونگ در مدل‌های پرچمدار خود استفاده می‌کنند و راندمانِ بالاتری را هم برای خریداران به ارمغان می‌آورند.

از سوی دیگر باتری دستگاه هم کمی نا امید کننده ظاهر شد و با وجود لحاظ کردن گزینه‌های متعدد کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در توان، باز هم شاهد افت سریع میزان شارژِ دستگاه بودیم و در این زمینه کمی پایین‌تر از انتظار ظاهر شد.

 در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لپ تاپ لنوو، لپ تاپ ایسر، لپ تاپ دل، لپ تاپ اپل، لپ تاپ اچ پی و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی آن‌ها در بخش لپ‌ تاپ محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری Predator ایسر را می‌توانید از اینجا خریداری کنید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده