نویسنده: کیان کاظمی
// سه شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱

صحبت‌های سازنده The Banner Saga در رابطه با حاشیه‌های پیرامون توسعه بازی

جان واتسون، موسس استودیو استویک (Stoic) در مصاحبه اخیر خود نکات جالبی در رابطه با مجموعه The Banner Saga و ادامه دادن این مجموعه بیان کرد.

به تازگی جان واتسون، موسس استودیو استویک، سازنده بازی‌های The Banner Saga و The Banner Saga 2 در گفتگویی با وبسایت Games Industry در رابطه با مسایل مختلفی از جمله ماجراهای به وجود آمده در کیک استارتر The Banner Saga، عملکرد ناامیدکننده The Banner Saga 2 و تامین بودجه سومین و آخرین نسخه مجموعه صحبت کرده است.

این مصاحبه با صحبت‌های واتسون در رابطه با The Banner Saga آغاز شد، اولین بازی استودیو Stoics پس از تاسیس آن در سال ۲۰۱۲ و بعد از آنکه موسسانش استودیو محبوب بایوور (BioWare) را ترک کردند. طبق گفته واتسون، عملکرد The Banner Saga در کیک استارتر دارای نعمت غیر مترقبه بوده است. چرا که کیک استارتر در زمان کمپین بازی در اوج خود بود و سیلی توقف ناپذیر از بازیکنان و علاقه مندان برای حمایت و تامین بودجه موردنیاز بازی‌های محبوبشان به آن حمله ور شده بودند.

با توجه به این نکته و اینکه استودیو Stoic از اعضای سابق استودیو دوست داشتنی بایوور تشکیل شده بود، جای تعجب نبود که بازی The Banner Saga که قرار بود بازی باشد که در طول یکسال توسط بودجه جمع آوری شده توسط خود اعضای Stoic ساخته شود، بودجه ۷۰۰ هزار دلاری را پس از درخواستی مبنی بر کمک مالی به میزان ۱۰۰ هزار دلار، دریافت کرد. طبق گفته واتسون، این موضوع استودیو را مجبور به افزایش میزان جاه طلبی کرده و همچنین مخاطبینی را به دست آورد که در طول مراحل توسعه بازی به شدت با پروسه ساخت آن درگیر بودند.

هنگامی که تیم در مورد ادامه بازی تصمیم گیری می‌کرد، فکرها به سوی بازگشت به کیک استارتر حرکت می‌کرد. اما یادآوری چالش‌ها و مشکلاتی که به دلیل مراجعه به این وبسایت گریبان گیر اعضای تیم شده بود، آن‌ها را از گرفتن این تصمیم صرف نظر کرد. طبق گفته واتسون، کیک استارتر ارزانترین روش جهت به دست آوردن پول برای بیشتر توسعه دهندگان است، اما استفاده از آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد که بیشتر از آنکه فکر کنید نیازمند آماده سازی هستند. واتسون ادامه داد:

ما به طور قابل توجهی پس از اتمام توسعه The Banner Saga خسته شده بودیم. چرخاندن یک کمپین کیک استارتر نیازمند نیروی زیادی است. در ابتدا بخش راه اندازی آن است، چرخاندن آن به مدت یک ماه که یک کار تمام وقت است و پس از آن تا پایان توسعه بازی بایستی از انجمنی که داری حمایت کنی، سوالات آن‌ها را پاسخ دهی، به آن‌ها بروزرسانی دهی. یک کار تمام وقت است و ما هم کسی را نداشتیم که حاضر باشد به صورت اختصاصی مدیر این انجمن باشد. دورنمای ترسناکی بود.

سرانجام استودیو Stoic تصمیم گرفت برای ساخت بازی The Banner Saga 2 به سمت کیک استارتر نرود و در عوض تصمیم گرفت یک چرخش ۱۸۰ درجه انجام دهد. به این معنا که آن‌ها تصمیم گرفتند درها را ببندند و بدون اینکه نیازی به پاسخ دادن به کسی باشند، از پول خودشان ادامه بازی را بسازند.

با این وجود، در میانه مراحل توسعه بود که کم کم میزان بودجه و پول آن‌ها کم شد و واتسون گفت که تیم به تدریج به این موضوع فکر می‌کرد که چرا ما کمپین کیک استارتر به راه نینداختیم؟

خب، این تصمیم از آن جهت گرفته شد که موفقیت نسخه اول بسیار چشمگیر بود. در این مصاحبه، واتسون اظهار داشت که بودجه حاصل از بازی بسیار بیشتر از چیزی بود که تیم انتظار داشت و همچنین فروش بازی بیشتر از آن بود که تیم فکرش را می‌کرد.

پول فراوانی از بازی اول به دست آمد و تیم در آن زمان مصمم بود که این مقدار برای ساخت نسخه بعدی کافی است و به توسعه دهندگان اطمینان داد که جماعتی از بازیکنان وجود دارند که همچنان به داستانی که بازی روایت می‌کند علاقه‌مند هستند. پس همانطور که در بالا هم ذکر شد، استودیو Stoic درها را به روی همه بسته و قصد داشت ادامه بازی را حتی بهتر از قبل بسازد. اینجا بود که واتسون می‌گوید معتقد است که تیم راه را اشتباه آمد.

طبق گفته توسعه دهنده، استودیو Stoic فکر می‌کرد هنگامی که ادامه بازی ساخته شود، همان تعداد مخاطب از بازی قبلی برای نسخه جدید هم حضور خواهند داشت.

ما واقعا از انجمن خود در هنگام توسعه بازی Banner Saga 2 غفلت کردیم. چرا که ما روی کار خود تمرکز کرده بودیم. فکر می‌کنم این یک اشتباه بود. همه ما موافق هستیم که آن یک اشتباه بود.

و همانطور که Games Industry گزارش می‌دهد، اشتباهی که واتسون از آن می‌گوید بلافاصله پس از انتشار The Banner Saga 2 نسبتا آشکار شد. ادامه بازی در ماه آوریل سال گذشته برای رایانه‌های شخصی و سپس دیگر پلتفرم‌ها منتشر شد و در همان اولین ماه‌های حضورش در استیم، بازی یک سوم چیزی که The Banner Saga در مدت زمان مشابه فروخته بود، فروخت. هنگامی که Games Industry سال گذشته با شرکت Versus Evil که ناشر بازی بود به صحبت نشست، به این موضوع اشاره شد که در هفته انتشار The Banner Saga 2، شاهد افزایش قابل توجه بازی‌های رقیب بودیم. در مورد این نکته خاص، واتسون می‌گوید:

این یک عامل است. در زمان انتشار The Banner Saga تعداد ۷۰ بازی در آن ماه منتشر شد. در زمان انتشار The Banner Saga 2 تعداد بیش از ۴۰۰ عدد بود، بنابراین این یک عامل است. شما برای توجه بیشتر می‌جنگید و این قابل توجه است که چندین نفری که با آن‌ها ملاقات داشتم گفتند: «اوه، Banner Saga 2 منتشر شده؟» آن‌ها فقط نمی‌دانستند و ما هزینه زیادی برای تبلیغ آن پرداخت کرده بودیم. ما برای شناخته شدن آن تلاش کردیم.

از نظر تئوری، ادامه بازی بایستی در بهترین حالت به اندازه نسخه اول می‌فروخت، اما این اتفاق رخ نداد و طبق گفته واتسون، استودیو Stoic به دنبال برگرداندن آن انجمنی است که در زمان نسخه اول بازی حضور داشتند.  برای اینکار آن‌ها قصد استخدام یک مدیر انجمن تمام وقت را دارند که مورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود وقتی که بدانید اعضای تیم فقط ۶ نفر هستند!

همچنین تیم سازنده در نظر دارد یکی از بخش‌های نسخه اول بازی را که گمان می‌رود به تنهایی مانع از تجربه نسخه دوم بازی از سوی بسیاری از بازیکنان شد و طعم تلخی را در دهان تمام افرادی که نسخه اول را تجربه کردند باقی گذاشت، اصلاح کنند. حالا اگر از طرفداران Banner Saga باشید مسلما می‌دانید که عبارات بالا به نبرد نهایی نسخه اول بازی اشاره می‌کنند. برای کسانی که اطلاع ندارند هم بگویم که آخرین نبرد بازی درجه سختی بسیار غیرمنطقی و بالایی داشت و شیب سختی بازی را به کلی بهم زد. نتیجه تلاشی که استودیو Stoic جهت خلق یک چالش سخت و نهایی کرد به کلی پایان بازی را نابود کرد. طبق گفته واتسون، توسعه دهندگان بازی به آمار و ارقامی دسترسی دارند که نشان می‌دهد تنها نیمی از بازیکنانی که به پایان بازی رسیده‌اند، موفق به پیروزی در نبرد نهایی شده‌اند. موردی که مسلما خاطره تلخی را در ذهن افرادی که موفق به انجام آن نشدند حک خواهد کرد.

دیگر آمار تهیه شده نشان دهنده این است که تنها ۷۵ درصد بازیکنان فایل‌های ذخیره خود را از بازی نخست به نسخه دوم انتقال داده‌اند. به این معنا که تنها حدود ۲۵ درصد از خریداران نسخه دوم را مخاطبین جدید تشکیل می‌دهند. نکته‌ای که البته رشد بدی هم نیست. اما این موضوع به این معناست که بسیاری از بازیکنان از نسخه اولیه برای تجربه ادامه باز نگشته‌اند و انجاست که مشکل نمایان می‌شود.

اما با وجود عملکرد ناامیدکننده نسخه دوم، به نظر می‌رسد که این نسخه موجب فروش تعداد بیشتری از نسخه اول بازی شده است. طبق گفته واتسون، ۱۰۰۰ شخص جدید بازی اول را هر روز تجربه کرده‌اند (پس از انتشار نسخه دوم) و این طبیعتا نشان دهنده این است که مردم به تدریج نسخه دوم را هم پس از اتمام نسخه اول خریداری خواهند کرد. اما همانطور که بالاتر اشاره شد، ۵۰ درصد این افراد موفق به اتمام نسخه اول و پیروزی در نبرد نهایی نشده‌اند و طبیعتا نسخه دوم را خریداری نخواهند کرد، بنابراین استودیو Stoic روی بروزرسانی کار می‌کند تا نبرد نهایی بازی را متعادل و از درجه سختی آن بکاهد تا بازیکنان بیشتری بتوانند آن را تمام کرده و نسخه دوم را هم خریداری کنند. واتسون در ادامه می‌گوید:

انتشار The Banner Saga 2 موجب افزایش فروش Banner Saga شد. اگر شما به Banner Saga به عنوان یک مجموعه بنگرید (تمام بازی‌ها و پلتفرم‌های مقصد را در نظر بگیرید) آن‌ها به یک اندازه درآمدزایی می‌کنند. ممکن است Banner Saga 3 یک سوم Banner Saga 2 بفروشد، اما احتمالا فروش دیگر بازی‌ها را افزایش خواهد داد. این چیزی است که ما روی آن حساب می‌کنیم.

صحبت از The Banner Saga 3 شد که قرار است آخرین بازی این سه گانه باشد، واتسون اعلام کرد که استودیو  Stoic در حال بحث در مورد چگونگی تامین بودجه بازی است:

ایرنا [یورگنسن] و من... تمام ثروت شخصی ما، تمام دارایی ما، در The Banner Saga مدفون شده است. ما اینکار را برای چهار سال است که انجام می‌دهیم. ما تمام پول بازنشستگی خود را خرج کرده‌ایم و هنوز چیزی را جایگزین آن نکرده‌ایم. ما هر دو بچه داریم، آن‌ها بایستی به کالج بروند و ما نمی‌توانیم هر دفعه به این شکل شرط بندی‌ کنیم، چرا که ساخت سرگرمی پرخطرترین چیز است.

طبق گفته واتسون، تیم متوجه شده است که بودجه پروژه ساخت نسخه بعدی بیشتر از چیزی است که از یک کمپین کیک استارتر تامین شود. علاوه بر این، وی اعلام کرد که خودش و یورگنسن در مورد پیدا کردن سرمایه گذار شخصی صحبت کرده‌اند و حتی موارد مختلفی را برای انتخاب یک گزینه مناسبت بررسی کرده‌اند.

 آیا گرفتن پول سرمایه گذار موجب فروش بازی می‌شود؟ آیا قرار است آن را یک میلیون دلار سودآورتر کند؟ خیر. کمی اوضاع را بهتر می‌کند؛ ما می‌توانیم این پول را مثلا برای ساخت انیمیشن بیشتر صرف کنیم، شاید هم سطح کیفیت را کمی افزایش دهیم. کیفیت بایستی به سطح مشخصی برسد تا مردم آن را به عنوان ادامه The Banner Saga قبول کنند، زیرا ما این سطح را برای خود تعیین کرده‌ایم. اما بیشتر از این موارد تاثیر چندانی روی سوددهی نخواهد داشت و تبدیل به یک چیز بی ارزش خواهد شد. ما فقط می‌خواهیم آن را بهتر کنیم.

با تمام این حرف‌ها، واتسون می‌گوید گرفتن سرمایه گذار third party برای ساخت نسخه سوم بازی به نوعی احمقانه است و اینگونه تصمیمات برای ساخت یک پروژه کاملا جدید بهتر است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که استودیو Stoic باز هم قصد دارد که روی این مجموعه با پول خودش شرط بندی کند.

ما باید اینکار را انجام دهیم. ما برای ساخت این سه گانه آمدیم. نمی‌توانیم داستان را نیمه تمام رها کنیم.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده